Gå til innhold

mjk

Medlemmer
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om mjk

  • Rang
    Nykommer
  • Bursdag 15. mai 1987
  1. prøv knorr sin buljong "fond du chef" kokkesamboeren synes denne er ok som erstatning for kraft lagd fra bunnen, samtidig med at denne inneholder ikke næringssalter, eller bindemiddel som regnes som "usunt"(personlig synes jeg sunn mat er heller å spise seg lykkelig, en å spise seg lei..). den er også fri for MSG. den er jo litt dyrere en toro, men den er virkelig verdt pengene
  2. har et spørsmål til dere som har brukt HF og kjenner til dette? har nå lest grundig(tror jeg da hvertfall) om HF, og ser at dette blir min vei å gå etter 3 uker med PSMF. (o lykke at den tiden er over!). jeg har forstått konseptet med frukt, proteiner, fett osv, men jeg har en lidenskap for alle mulige typer frø. i hvilken næringsklasse skal jeg kategorisere disse? tenker spesielt på sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner ol. jeg har fra før hveteallergi, og har pleid å bruke disse tre frø/kjerne-artene til å bake knekkebrød, med maismel som bindemiddel. å spise frø på HF ser jeg for meg kunne
  3. rettene dine ser så digg ut! blir sulten selv om talerkenen er godt plassert i hånden med egg og tomat. keep up the nice inspiration!
  4. for de som like juice, og er heldig innehaver av en saftsentrifuge eller stavmikser kan du lage grønn superjuice! masse deilig hydrerende væske og gode næringsstoffer: 1-2 agurk 1 stangselleri ca 1 cm med fersk ingefær 1/2 lime og 1/4 sitron sitronmelisse og sveitsermynte eller andre desserturter, hvis du vil. kjør gjennom sentrifuge og nyt. jeg elsker søt smak, og spesielt epler. hvis jeg kunne lagd denne juicen som en ikke psmf, har jeg i masse granny smiths epler. på psmf jukser jeg litt og har i en dæsj fun light eple og pære, hvis jeg vil søte opp juicen litt.
  5. her hjemme lager vi fersk salsa, dette tar jo såklart litt mer tid en å åpne en boks fra butikken, men den smaker desto bedre: tomater uten kjerne 1 rødløk eller sjalottløk en fersk chilli en halv fersk hvitløk en hel lime fersk koriander salt/pepper litt splenda eller annen søtning(veldig lite!) fjern kjernene i tomatene, ellers blir salsaen skikkelig vannete. kjernene etter tomatene kan du mose i blender og helle over f.eks karbonadedeig sammen med tacokrydder(hjemmelaget) for å få brukt opp disse. fikkhakk løk, hvitløk, chilli og koriander og ha dette over tomatene, skrubb l
  6. denne var digg! jeg gjorde litt feil og hadde i for mye sukrin og stevia, de ble forferdelig søte, men det var vanvittig digg å spise som dessert med cc og kanel! passer perfekt for en godtemums som meg. jeg og gubben lagde rødvinssaus på johannesbrødkjernemel i går: 5 dl vann 1 pk buljong(vi bruker bare knorr fond) 1 tsk johannesbrødkjernemel 1-2 dl rødvin salt og pepper reduser rødvinen godt for å fjerne besk ettersmak. bland inn 1 tsk jbk i 5 dl kaldt vann(dette føler jeg klumper seg lett, vips godt) og ha i rødvinsreduksjonen. tilsett buljong, salt peper og gi dette et oppk
  7. hva sier ekspertene til å bruke johannesbrødkjernemel til å jevne sauser/supper med? jeg og min bedre halvdel har hatt første dag på PSMF, og laget nyyydelig rødvinssaus på jbk-mel. næringsinnholdet i jbk er visst noe som: Energi: 33 Kcal Karbo 0 gr Protein 6 gr Fett 1,5 gr Fiber 75 gr jeg lurer da på, fiber? som i ufordøyelig cellulose som bare forsvinner gjennom systemet, eller påvirker også dette næringsopptaket? det har jo relativt lite kalorier i seg, og mhp at 1 tsk rekker til 5 dl saus, brukes det jo svært lite. kan noen bekrefte/avkrefte?
  8. takk! hm. da blir det utforsk på hva som kan erstatte cc i denne oppskriften da. allergisk mot melk men har kjøpt et nytt type mel, amarantmel, som visstnok skulle gi glutenfri bakst en saftig smak.
  9. dette var en fin tråd, kjekt å lese om nye ingredienser til salater, siden jeg spiser dette veldig ofte. mange fine tips her inne du kan prøve å lage humus som en form for "dressing" til salaten. jeg gjør det veldig ofte. gode proteiner, godt fett og nydelig smak med en(inbiller jeg meg) litt forbrennede effekt hvis du bruker ferske krydder. jeg lager min humus litt på en slump, med utgangspunkt i en boks med kikerter, og smaker til på slutten. min oppskrift kommer her, men let gjerne litt på internett for å finne din egen vri på humusen, mange oppskrifter og noe variasjon i innhold.
  10. dette så ut som en kjekk oppskrift for meg som er allergisk mot tilnærmet alt. men et lite spm. hva er cc?
  11. oida, gift er kansje litt vel sterke ord, tar det på min kappe soyadebatten er vel debatt akkurat som lavkarbo/lavfett-debatten i norge. noen mener ufermentert soya kan inneholde mange typer giftstoffer, mens den fermenterte soyaen i f.eks soyasaus er helt ok å spise. motsatt side mener at soya inneholder så mange helsefordeler at vi bør spise mer. hvis du vil lese utdypende om det kan det være fint å begynne f.eks på www.mercola.com, et nettsted som er forferdelig imot soya, og NHI.no som hadde en fin artikkel om helsefordelene med soya og hvilke stoffer i soyaen som kunne være øst
  12. tusen takk for mange bra svar. i tiden etter innlegget har jeg fått vite at jeg har allergi(ikke intoleranse) mot både hveteprotein, melkeprotein, egg og faktisk fisk. tidligere har jeg både gått på lavkarbo(fisk og grønsaksvarianten, ikke baconkuren), glutenfritt, faste måltider og faktisk noe periodisk faste, bare med et litt større spisevindu en det som leangains anbefaler. alle disse ulike kostholdene har medført positive effekter i ulik grad, men nå når jeg vet hva jeg faktisk ikke kan ha har jeg endelig begynt å bli mett etter måltider. trolig kommer dette av en endret kostholdsplan i sa
  13. Jeg trenger hjelp med litt tips og råd på valg av kost som gjør at jeg, når jeg nå har bestemt meg for å gå litt ned i vekt, ikke sulter ihjel. Jeg er moderat aktiv, studerer og har deltidsjobb, og passer på min husbond til daglig. På en vanlig dag står jeg opp og spiser en god porsjon havregrøt kokt på helmelk, lunsjen blir fire timer senere ca 4 knekkebrød, svært ofte med makrell i tomat(med MASSE agurk og pepper på), og da går hele boksen. Her i heimen spiser vi middag i syv-åtte tiden, så mellom lunsj og middag kommer det ofte en lunsj nr to, på samme str som forrige. I mellom måltidene bl
  14. Jeg har fulgt dette programmet slavisk i to uker nå, og jeg merker fremgangen betydelig, jeg har tatt mål(disse har minsket etter to uker) og målt maks rep. På armhevninger, kondisen har også blitt bedre. Utgangspunktet mitt var ikke fullstendig utrent, men jeg var ikke i toppform heller. liker veldig godt å kunne trene hjemme/ute, for jeg synes alltid gymmet blir altfor fullt jeg har også i denne perioden spist normalt(og jeg spiser mye! Tror ca kcal-inntak ligger på 2000/dag..)
×
×
  • Opprett ny...