Gå til innhold

Sommerkropp 2015 - hvem er med?


Friera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn for meg som ikke vet bedre... Hva burde vært annerledes med teknikken på markløftet? :-)

Radiusen på skivene på stanga hun løfter er for liten, som gjør at stanga ikke kommer langt nok opp fra bakken, som gjør at for å få grep rundt stanga må hun starte løftet med rumpa alt for langt nede. Det gjør det vanskelig å få skuldrene fremfor stanga og utvikle best og mest mulig kraft. En startposisjon med høyere hofter og mer fremoverlent kropp, ville være mye bedre fra et styrkeperspektiv.

Ellers slurver hun litt ved å åpne knærne før stanga har passert de på vei ned. Dette gjør at løftebanen blir lengre, og løftet blir mindre mekanisk effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med : 170 veier 69kg

trener styrke 4 ganger i uka og intervaller to , begynte med fatattac4 4 januar og trives med treningsopplegget, men må justere litt på kostholdet, men det går fint :) Har slitt i mange år med stoffskifte og etter at jeg fikk ls har det vært veldig vanskelig og gå ned i vekt eller fett% . Satser på at jeg får det til nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiusen på skivene på stanga hun løfter er for liten, som gjør at stanga ikke kommer langt nok opp fra bakken, som gjør at for å få grep rundt stanga må hun starte løftet med rumpa alt for langt nede. Det gjør det vanskelig å få skuldrene fremfor stanga og utvikle best og mest mulig kraft. En startposisjon med høyere hofter og mer fremoverlent kropp, ville være mye bedre fra et styrkeperspektiv.

Ellers slurver hun litt ved å åpne knærne før stanga har passert de på vei ned. Dette gjør at løftebanen blir lengre, og løftet blir mindre mekanisk effektivt.

Så nesten ut som en knebøy med hengende stang. Ikke bra. Må si Aurelius oppsummerte det bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for meg som ikke vet bedre... Hva burde vært annerledes med teknikken på markløftet? :)

(Gweh, irriterende at jeg ikke klarer å redigere innleggene jeg skriver...)

Uansett, er du usikker på teknikk, og da spesielt baseløftene (markløft, knebøy, benkpress, pull ups), anbefaler jeg deg å få litt profesjonell hjelp. Om disse øvelsene ikke blir utført med riktig teknikk, så kan dette gi store skader, spesielt på korsrygg og knær. Særlig markløften er hva jeg kaller en litt mer teknisk avansert øvelse. Ikke for å skremme altså, men er bare et tips fra ei som også begynte med styrketrening fra "scratch". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips :-) Har tenkt på å få litt veiledning på senteret jeg trener, evt en time med pt hvis jeg skulle ha noen hundrelapper til overs en måned ;-)

Ellers har nok kostholdet mye å si for meg merker jeg. Sukkersuget er ikke så stort nå som det var for et par uker siden. Måtte det vare... Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :) Har tenkt på å få litt veiledning på senteret jeg trener, evt en time med pt hvis jeg skulle ha noen hundrelapper til overs en måned ;-)

Ellers har nok kostholdet mye å si for meg merker jeg. Sukkersuget er ikke så stort nå som det var for et par uker siden. Måtte det vare... Hehe...

Selv investerte jeg i 12 PT klipp som var gull verdt da vi to sammen la et skikkelig bra grunnlag for at jeg skulle bygge kroppen videre (rette opp overkompensasjoner, teknikk, stabilitet osv). Uansett, vær forsiktig, og begynn med bare kroppsvekt evt for å bygge nødvendig støttemuskulatur. :)

Enig ang kosthold. Kostholdet er det vanskelige å opprettholde *sukk* Alltid der jeg sprekker som gjør at vektnedgangen stopper opp...

Nå har endelig satt noen konkrete mål som jeg har skrevet opp på et papir og hengt opp på kjøleskapet (med et bilde av en supernice trent-jeg-vil-ha-kropp. Målene er:

Mål 14 februar 2015

- Vekt: 69,0 kg

- Benkpress: 55 kg x 5 repetisjoner (jeg sjekket max i dag, og det var på 57 kg)

- Markløft: 80 kg x 5 rep x 3 sett

- Hip thrust: 75 kg x 8 rep x 3 sett

- Pull ups: 3 med kroppsvekt

- Trappeintervall: Løpe annenhver trappetrinn opp 12 etasjer uten pause x 4

Mål 27 mars 2015

- Vekt: 67, 0 kg

- Benkpress: 57 kg x 5 rep

- Markløft: 85 kg x 5 rep x 2 sett

- Hip thrust: 80 kg x 8 rep x 2 sett

- Pull ups: 5 med kroppsvekt

- Trappeintervall: Løpe annenhver trappetrinn opp 12 etasjer uten pause x 6

- 10 km med gjennomsnitt-tid på 5:45 pr. km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta stabil som forrige uke. Siden sist veiing har jeg hatt tre dager slått ut på sofaen av forkjølelse. Selvmedisinering av rødvin, c vitamintabletter og mye sunn mat og søvn. Er kommet meg bra nå, men matinntaket har nok vært litt for høyt for vektnedgang.

Utenom det har uka sett slik ut (tirsdag til tirsdag): 3 timer spinning, 1 time utesykling (minstemål er 6 timer pr uke), 3 timer styrketreninger og ei svømmeøkt på en time. Torsdag tilmed søndag lå jeg som et slakt med unntak av jobbing på lørdagskvelden.

Jajja, ny sjanse denne uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne litt off-topic, men dere som løper både ute og på mølle har dere noen anbefalinger av sko som dere bruker? Sliter for tiden med vonde hæler og knær som følger av mye løping på asfalt og mølle og kunne tenkt meg noen gode løpesko med bra demping :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg gikk over til Vivobarefoot-sko forsvant ubehag i ankler og knær. Det er barfot-sko og har ingen demping i det hele tatt, så det krever noe tilvenning. Det er kanskje ikke for alle, men personlig har de skoene vært mye snillere for beina enn noen andre løpesko jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg gikk over til Vivobarefoot-sko forsvant ubehag i ankler og knær. Det er barfot-sko og har ingen demping i det hele tatt, så det krever noe tilvenning. Det er kanskje ikke for alle, men personlig har de skoene vært mye snillere for beina enn noen andre løpesko jeg har prøvd.

har du noen favoritter du vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg gikk over til Vivobarefoot-sko forsvant ubehag i ankler og knær. Det er barfot-sko og har ingen demping i det hele tatt, så det krever noe tilvenning. Det er kanskje ikke for alle, men personlig har de skoene vært mye snillere for beina enn noen andre løpesko jeg har prøvd.

Takk for anbefaling! :) Selv har jeg aldri prøvd barfot-sko før, men det skader absolutt ikke å prøve ut om de er bedre enn vanlige løpesko når det kommer til ubehag (y) Anbefaler du å ta rolige økter i tilvenningsfasen da og hvor lang tid kan jeg vente meg at denne tilvenningen tar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være forsiktig med å si hva som er best av dempede sko og barfot, men for meg så var barfot-sko utvilsomt en god investering. For å komme med et eksempel, etter at jeg byttet til disse skoene på jobb har korsryggsmerter forsvunnet helt (jeg jobber på sykehus med, hardt underlag), og på løpetur så føler jeg at bevegelsen blir mer naturlig, og at jeg får raskere stegfrekvens. Du bør absolutt ta det rolig i starten. Begynn med gåturer for å venne deg til følelsen av asfalt, kvister og annen natur under føttene, og deretter kan du gradvis øke hastigheten og lengden. Ang tilvenning så er det individuelt. Jeg brukte ikke lang tid, rundt to uker før jeg løp som normalt. Det finnes utallige ressurser online, så bare les i vei. Skulle gjerne skrevet mer, men jeg er på telefonen. Send en melding om du vil, nå sporer vi av tråden her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med :)

Jeg er 172 og veide 96 kg før jeg slanket meg ned til 85. Men etter juleferien så gikk det litt skeis så helt til nå har jeg gått opp til 97.7. Så opp ca 3 kilo på 1 mnd..:sick: Er ikke helt kommet i gang igjen enda men jeg prøver så får vi se hva som skjer :) Vil gjerne ned til 70-60 (Jeg har alltid vært overvektig så vet ikke hva min drømmevekt er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05.01: 91 kg

22.01: 89 kg

Vekta er sånn siiiirkatall, har sånn gammeldags vekt :p Ikke veier jeg meg regelmessig heller..

Trener styrke tre dager i uka, og har begynt på

igjen. SKAL få det til denne gangen!

Blir skikkelig gira av å trene shredden, i dag jogget jeg 25 min i tillegg! :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01.01.15: 77,8 kg

09.01.15: 77,5 kg

16.01.15:77,8 kg

23.01.14: 77,3 kg

Var nede på 70,0 for et par dager siden, så bra fornøyd :D Har klødd i beina og viljen den siste måneden og skal i dag hente knevarmere på posten, så på'n igjen med JM 30 day shred jeg også! :D

Edit: får gjøre om på detaljene til 77 blank da, siden det ikke gikk an å ljuge seg ned 7 kg lissom :sorry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...