Gå til innhold

Sommerkropp 2015 - hvem er med?


Friera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke tenkt å slutte med styrketrening, alt for glad i det til det. Men kanskje ha hovedfokus på kondisjon en stund? Har trent tung styrke 3 mnd før jul, og veldig lite kondisjon. Tenkte egentlig bare å snu litt på fokuset for en periode. Kommer fremdeles til å ta et par runder med markløft, knebøy osv i uken.

Erfaringsmessig (i hvertfall for min del) så er det vanskelig å ha en reel progresjon i styrke kombinert med slanking... Jeg gikk jo en del ned i høst, men sleit veldig med å bli sterkere (som tærte på motivasjonen). Så kom desember og jeg spiste hva jeg ville (og la på meg alle kg igjen *grynt*) og økte eksplosivt styrken... Ble helt sjokka hvor mye fortere jeg ble sterkere med kalorioverskudd.

Spørsmålet er jo hva du vil oppnå. Jeg vil bli sterk OG slank, noe som er en dårlig kombinasjon. Men jeg tror jeg må jobbe med dette periodevis; en periode med kanskje 50 % kardio og trene styrke for å opprettholde, og en periode med mye kalorier og 80 % styrketrening i kombinasjo med intervalløkter. (sistnevnte gjør jeg nå fram til 9 februar). Jeg er spent på å se hvordan dette funker.

En av åsakene til at jeg vil bli sterk er at jeg har konkrete krav jeg må oppnå til eksamen som er litt over ett år. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg fokusert på kroppsstyrke (generelt sterk med egen kroppsvekt/atletisk) og gå ned i vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med :) 1,67 cm og 63-64 kg. Kommer med oppdatert vekt fredag 9. januar. Målet er ca 58 kg. Ikke allverdens vekttap, men en vesentlig forskjell for meg og min kropp ;)

Nå skjønner jeg ingenting o_O Jeg hadde regnet med en liten vektoppgang over julen ettersom jeg har trent mindre og spist hva jeg ville. I dag viste vekta 59,2 kg… Dette får meg til å lure om jeg kan ha mistet muskelmasse? Hva tror dere?

Uansett får det meg til å tenke at vekta ikke er en god indikator på "fremgang" for meg som i utgangspunktet er relativt normalvektig. Lurer på om jeg heller må skaffe meg et målebånd? Har dere noen gode forslag til måter å måle fremgang på? Målet mitt er en strammere og litt slankere kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig (i hvertfall for min del) så er det vanskelig å ha en reel progresjon i styrke kombinert med slanking... Jeg gikk jo en del ned i høst, men sleit veldig med å bli sterkere (som tærte på motivasjonen). Så kom desember og jeg spiste hva jeg ville (og la på meg alle kg igjen *grynt*) og økte eksplosivt styrken... Ble helt sjokka hvor mye fortere jeg ble sterkere med kalorioverskudd.

Spørsmålet er jo hva du vil oppnå. Jeg vil bli sterk OG slank, noe som er en dårlig kombinasjon. Men jeg tror jeg må jobbe med dette periodevis; en periode med kanskje 50 % kardio og trene styrke for å opprettholde, og en periode med mye kalorier og 80 % styrketrening i kombinasjo med intervalløkter. (sistnevnte gjør jeg nå fram til 9 februar). Jeg er spent på å se hvordan dette funker.

En av åsakene til at jeg vil bli sterk er at jeg har konkrete krav jeg må oppnå til eksamen som er litt over ett år. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg fokusert på kroppsstyrke (generelt sterk med egen kroppsvekt/atletisk) og gå ned i vekt...

Jeg syns også det er vanskelig å gå ned i vekt når jeg fokuserer på tung styrketrening. Ser at vekten lystrer mer når jeg bruker mest tid på kondisjon.

Denne uken har jeg kjørt 2 timer med pulsspinn, og en økt med tempotrening på mølla. Har også tatt styrkeøvelser, men kommer til å fokusere mer på kroppsvekt en stund tror jeg. Har et nytt 100-dagersprosjekt, denne gangen er det å ta knebøy (med en manual som vekt el l.) og push-ups hjemme hver dag. Tar ikke mye tid, men er ok trening likevel.

Vekten i dag var faktisk på 69,1 kg..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med på alt som heter sommerkropp, helårskropp og resten av livet kropp! Har lenge ønsket å gjøre noe med formen og nå over nyttår hadde jeg også gått opp enda mer. For et år siden veide jeg 6-7kg mindre så det er jo ganske tragiskt å tenke på. Kjenner klærne strammer og at ting mye er mer ukomfertabelt enn før.

Veide meg inn i går og tok bilder (fysj og fy) og har prøvd å legge en plan i hodet for å klare å endre livsstil og ikke bare tenke slanking. Har også satt meg konkrete treningsmål framfor vektmål da jeg vet at disse målene ikke er kompatibelt med overvekt. Står jeg på kan formen være innen rekkevidde før sommeren :) Men da må jeg virkelig finne fram alt som heter selvdisiplin for jeg er skikkelig matmonster :lol:

Prøver å spise jevnlig, noe jeg ikke har klart før. Teller ikke kalorier, prøver bare å holde meg til sunn fornuft og ikke lure meg selv. Treningen har jeg ganske god kontroll på. Løper mye og trener stryke for å opprettholde det jeg har av muskler :) Byggingen kommer når jeg har fått skrelt av litt fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fredag igjen og ny veiedag for min del,

Startvekt forrige fredag: 83,3

Vekt idag 9.1-15: 81,7 (y)

Mye vannvekt som er borte vil jeg tro siden jeg har en såpass god nedgang på så kort tid, kom jo først ordentlig igang med kostholdet på mandagen... Treningen har også uteblitt grunnet sykdom som endelig har sluppet taket nå - jippi :) Fikk kun til en rolig yogaøkt her om dagen... Dermed blir det ordentlig trening igjen fra uke - gleder meg!

Håper det går bra med dere andre og god helg folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen kommet for første veiing etter nyttår.

Resultatet ble 73,5 kg, noe jeg sier meg fornøyd med da vekta i hele 2014 har ligget "stabilt" på ca. 72,5-74 kg :) Så forhåpentligvis klarer jeg å sakte men sikkert få bort noen av de kiloene nå når jeg ligger i et lite underskudd i forhold til hva jeg spiste mesteparten av tida i fjor.

Mål av resten blir det tatt neste fredag da det ble glemt i morges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var dagen kommet... Sukk. Fikk et sjokk, men det var vel egentlig som forventet.

Vekt

08.09.14: 71 kg

04.10.14: 69,8 kg (-1,2 kg på 3 uker)

10.10.14: 68,9 kg (-0,9 kg)

18.10.14: 70,0 kg (+1,1 kg)

25.10.14: 69,7 kg (-0,3 kg)

07.11.14: 69,0 kg (-0,7 kg)

21.11.14: 68,6 kg (-0,4 kg)

10.01.15: 71 kg (+2,4 kg)

Midje:

10.01.15: 75 cm

All det harde arbeidet, reversert. Sukk. MEN jeg vet at jeg hadde 2 cm mer på midjen sist jeg veide 71 kg, så noe er (forhåpentlig) muskler.

Fra mandag blir det kaloritelling og stålkontroll på mat. Skal prøve å ligge på ca 18-1900 kcal fremfor 1600 tidligere for å se hvordan det går med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen kommet... Sukk. Fikk et sjokk, men det var vel egentlig som forventet.

Vekt

08.09.14: 71 kg

04.10.14: 69,8 kg (-1,2 kg på 3 uker)

10.10.14: 68,9 kg (-0,9 kg)

18.10.14: 70,0 kg (+1,1 kg)

25.10.14: 69,7 kg (-0,3 kg)

07.11.14: 69,0 kg (-0,7 kg)

21.11.14: 68,6 kg (-0,4 kg)

10.01.15: 71 kg (+2,4 kg)

Midje:

10.01.15: 75 cm

All det harde arbeidet, reversert. Sukk. MEN jeg vet at jeg hadde 2 cm mer på midjen sist jeg veide 71 kg, så noe er (forhåpentlig) muskler.

Fra mandag blir det kaloritelling og stålkontroll på mat. Skal prøve å ligge på ca 18-1900 kcal fremfor 1600 tidligere for å se hvordan det går med treningen.

Ikke verdens undergang. Ligger sjøl ca 8 kg over der jeg var i sommer, og vekta mi varierer fort 1-3 kg mellom dagene så tar ikke vekta så tungt, men måler litt på klærne også. Når det begynner bli rom i ei bukse det ikke har vært ekstra plass i tidligere er det et godt tegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdens undergang. Ligger sjøl ca 8 kg over der jeg var i sommer, og vekta mi varierer fort 1-3 kg mellom dagene så tar ikke vekta så tungt, men måler litt på klærne også. Når det begynner bli rom i ei bukse det ikke har vært ekstra plass i tidligere er det et godt tegn :)

Skal prøve å ikke gå ned i kjellern. :) Men det er skikkelig kjipt merker jeg.

Husker at forrige jul holdte jeg vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ikke gå ned i kjellern. :) Men det er skikkelig kjipt merker jeg.

Husker at forrige jul holdte jeg vekta.

Ja du virka veldig opphengt i at vekta var 2,4 kg mer enn i november. Det er bare å legge en plan og holde seg til den mens man koser seg med andre ting enn mat :)

Blir jeg for opphengt i at jeg ikke skal spise godterier, så skal jeg garantere at da MÅ jeg ha sjokolade :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ikke gå ned i kjellern. :) Men det er skikkelig kjipt merker jeg.

Husker at forrige jul holdte jeg vekta.

Du har jo hatt en veldig god utvikling over mange uker i høst da, det er jo noe :) Blir stålkontroll på kalorene fra mandag på meg og. Vi får bare prøve å stå på :) Tenkte i dag at nå i januar har jeg virkelig sjansen... hver sommer tenker jeg "om jeg bare hadde begynt å ta fatt i ting i januar" når det er bikinitid igjen... i sommer vil jeg heller tenker "skit jeg er så glad jeg tok fatt i ting i år"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere. Må bli flinkere til å drikke vann og spise frukt. Skyr skal jeg kjøpe i dag, det har jeg aldri prøvd før. Friske bær er også et godt tips(y) Har også tenkt å prøve meg på havregrynsgrøt igjen, hadde jo vært knall å lære seg å like det tenker jeg:X3:

Trener ofte på kvelden etter middag, og når jeg kommer hjem da så spiser jeg meg ikke mett nok på ordentlig mat først. Det må jeg også bli bedre til.

I går var jeg på pulsspinn 45 min, avsluttet med 20 min kettlebells. Aldri prøvd kettlebells før, og ble vel ikke hekta akkurat. Forstår ikke helt greia, kan man ikke gjøre alt det der med andre styrkeøvelser i frivektrommet egentlig?

Syns hele greia ble klønete, men det er nok sikkert fordi jeg aldri har prøvd det føro_O

Har et spørsmål til dere treningsguruer: Bør man gå ned i vekt før man fokuserer på styrketrening? Jeg finner det veldig vanskelig å kombinere de to tingene. Klart man får muskler i stedet for fett, men jeg synes selv jeg ser bare enda større ut, musklene ligger under fettet liksom. Nå har jeg ikke trent noe særlig styrke siden starten av desember, og har mistet nesten 3 kg. Syns selv at jeg overall ser litt mindre ut. Derfor lurte jeg på om jeg kanskje skal fokusere på kondisjon i starten for å komme ned i vekt først?? for deretter å stramme opp etterpå??(n)

For min del har det hele løsnet etter at jeg begynte med mye mer styrke trening. For min del handlet det mye om at jeg måtte gjøre en endring fordi jeg skadet meg og ikke lenger kunne opprettholde kardio treningen på sammen måte. Kiloene forsvant vesentlig fortere etter jeg begynte med styretrening, samtidg som kroppen ble mye strammere og mer markert under samme perioden. Så jeg anbefaler styrketreing, men er jo forskjelling hva som fungerer for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...