Gå til innhold

Rabdomyolyse etter crossfittime


Fluff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen ganger er det ok å ikke klare noen pullups ...... ;)

Hehe.. det var vel det som var problemet her. De kjørte eksentriske istedet. Da kan man jo presse ut det aller aller siste så lenge man orker å hoppe opp til stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT utrolig at man klarer å trene på folk rhabdomyolose i hytt og gevær om dagen. Dette skal virkelig være et ikkeproblem. Rahbdomyolyse skal være en forbeholdt traumatiske compartmentsymptomer og knusningsskader, ikke folk som har blitt trent av komplette retards.

/rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. det var vel det som var problemet her. De kjørte eksentriske istedet. Da kan man jo presse ut det aller aller siste så lenge man orker å hoppe opp til stanga.

Ja jeg så vel det jeg også. Men antar man må ta ganske mange av de også for å få rabdo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebordet vårt starter med 3timer på Oslo Crossfitsenter... what.[ATTACH=full]151977[/ATTACH]

LOL :D Du mener Oslo Rabdosenter? :whistle:

Det jeg ikke skjønner med slike rabdosaker er at det er godt kjent at nye øvelser forårsaker DOMS. Derfor bør man starte lett, veldig lett, når man gjør nye ting fordi man kommer til å bli støl uansett. I Crossfit-verdenen virker det som dette med overlegg hives ut vinduet for å kjøre på med en skikkelig Crossfit-økt fra første stund. No pain no gain, eh?

Utrolig at Uncle Rhabdo var en maskot for Crossfit.

unclerhabdo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig. Jeg mener, hvordan klarer man å få rabdo selv om man aktivt går inn for å få det?

40 sett med 30s eksentriske pull-ups?

Man klarer det ved å være totalt blåst og nekte å lytte til kroppen over tid. Jeg pleier å si at overtrening er en myte for de aller, aller, ALLER fleste. Rabdo er hakket verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde rabdo er noe som skjer kun etter en økt, ikke over tid?

Stemmer det. Rhabdo er vel omtrent å regne som DOMS på steroider. Begge deler skyldes for mye eksentrisk volum. Det er for eksempel umulig å få rhabdo av å sykle (kun konsentrisk arbeid).

Så for en syklist (som er godt trent i beina, men ikke vant til eksentrisk arbeid) å ta 10x10 i saktebøy med 80% av 1RM, er vel en god oppskrift på å få rhabdo. Eventuelt å få noen utrente folk, til å ta eksentrisk pullups og knebøy i en wod.

Jeg fikk en rhabdo light en av de første gangene jeg trente crossfit. Den gang klarte jeg kun 1 strikt pullups, men wod'en var 100 burpee pullups på 20 min. Jeg klarte 93 på tiden, og hovna opp spesielt i den ene armen dagene derpå. Klarte heller ikke å rette ut armen, og tok noen piller for å dempe inflamasjonen i kroppen. Gikk aldri til legen og følte meg fin uka etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...