Gå til innhold

Rabdomyolyse etter crossfittime


Fluff

Anbefalte innlegg

Etter min mening er ikke en god trener en som får dæ til å spy eller jager på dæ rhabdo, men heller en som kan lage et meningsfylt opplegg etter nåværende fysisk form og kapasitet og som hjelper deg mot et realistisk mål, enten det er vektnedgang, opp i styrke etc. Er forbannet enkelt å få noen til å spy, er jo bare å si, gjør 100 burpees på 15 min etterfulgt av 100 pushups, men det er jo laaaangt fra forsvarlig eller meningsfylt. Per definisjon er "Trening er å øve, helst systematisk, for å utvikle, forbedre eller opprettholde ferdigheter, evner og egenskaper. Dette gjøres gjennom planlagte, gjentatte repetisjoner, eller en mer allsidig tilnærming der en ferdighet eller evne krever øvelse av andre grunnleggende ferdigheter eller evner for å oppnå ønsket utvikling."

Her blande mange begreper og/eller utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takket være den her tråden så fikk jeg vite om Rambo- syka (eller hvordan det skrives). Aldri så galt at det itj e godt førr nå :)

Closed case! Rambo syka it is! Forøvrig mye enklere enn rhymdolysykosis..

Ser for meg:

Bli med på gerilja boot camp på planet crossfit i mårra?

Kanke har fått rambo sjuka.

Shit ass. Sjukt drøyt a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..? Same same? hvorfor trenger de da kalle seg noe annet enn det de egentlig er?

Fordi PT markedet er overmetta, konkurransen er hard og du må finne på tusen forskjellige konsepter og "produkter" slik at "kunden velger akkurat DEM". Derfor har du PTer, coacher, PCer (Personlige Coacher), Mentale Trenere, osv. Snart har du Personlig Buddha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

At de som deltar på disse crossfit-timene har dårlig/manglende innsikt er vel i og for seg greit, de fleste er vel nybegynnere innenfor styrketrening. For mange er jo crossfit blitt selve inngangen til styrketrening. De som eier og driver crossfit-sentrene er veldig klar over dette og det er derfor ene og alene deres ansvar at slike ting som dette skjer. Jeg er helt enig med deg TorSer, det er kritikkverdig, og burde ikke under noen omstendigheter forekomme at folk trener seg til rabdomyolyse når de er "under oppsyn" av en instruktør.

crossfit-meme.png?w=500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rabdomyolyse er flavor of the month. Har i skrivende stund tre pasienter med samme diagnose. Årsaken? Nybegynnere som tar i for hardt på styrketrening. Disse har ikke deltatt på crossfit, da.

Wow. Det er ganske imponerende at de har trent det på seg aleine. Har lest litt om rabdomyolyse. Du skal ha ei ganske saftig økt for å utvikle det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Det er ganske imponerende at de har trent det på seg aleine. Har lest litt om rabdomyolyse. Du skal ha ei ganske saftig økt for å utvikle det...

Fra artikkelen du linket til:

Sjukehusa NRK har snakka med seier storparten av pasientane som har blitt innlagt med rabdomyolyse, har trent crossfit. Ein del har også fått denne diagnosen på vanlege treningssenter, der personlege trenarar har pressa utrente kundar til det ytterste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein del har også fått denne diagnosen på vanlege treningssenter, der personlege trenarar har pressa utrente kundar til det ytterste.

Når PTen sier jump, sier kundene "how high".

Synes det er merksnodig at folk ikke setter seg til motverge hvis de presses så til de grader ut over den formen de er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikkje lest igjennom heile artikkelen i går kveld. Det er jo enda meir skremmende at pt'er presser kunder så hardt. Rett og slett feilpraksis fra pt sin side.

Det er vel like ille om det er en crossfit instruktør, eller PT som setter opp en trening og presser en kunde til å pådra seg rhabdo. Begge to tar betalt for en tjeneste/kompentanse som de tydeligvis ikke har på kundens bekostning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er PTs ansvar å påse at kunden ikke presses for hardt, særlig utrente (menn??) som har lyst til å dra på litt. Og det er jeg helt enig i.

Ser det er mange crossfittere som sier at "boksene" er ansvarlige og "trenerne" (eller hva de nå kaller dem) også skal sørge for at crossfittere ikke skal gå til rabdo.

Og ja, dette høres veldig, veldig bra ut.

Problemet mitt er at det florerer, eller kanskje de har rydda opp i det, med crossfit-trøyer med Rabdo-klovnen på. Og da blir ikke dette særlig troverdig for min del da det vitner om en kultur som forherliger denne tilstanden ettersom man da har pusha seg så langt over alle grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...