Gå til innhold

Ned i vekt og bli der med ''lite'' mat?


malicyrus

Anbefalte innlegg

Da annerledes faktisk er feil, så må de som har kunnskapen si i fra :) Du har fått veldig mange gode tips fra veldig mange flinke og kunnskapsrike folk her inne på forumet....hør på dem, og sett deg ned og lese litt her på forumet om kosthold og trening, så skal du se at du får mye mer utbytte av det enn å høre på masse "broscience", gamle myter osv :)

Hører ikke på gamle myter, men det funker for meg å spise lite og ofte, samt at jeg ser at det fungerer for veldig mange andre når det kommer til å gå ned i vekt, det er jo noe annet når man har nådd vekten man skal ligge på, folk som trener mye styrke og spiser mat for å bygge muskler kan ikke sammenligne seg med de som er overvektige å skal ned i vekt, det er ikke alle som har lyst å bygge masse muskler :) Tror alle må finne sin måte å gjøre det på, en ting er hvertfall sikkert og det er at trening og sunt kosthold gjør godt for kropp og sjel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og hva spiser du steffen?

idag:

frokost: 125g havregryn, 2,5dl helmelk og 5g sukker

snacks på jobb: 1,5 wienerbrød og 0,5l cola

middag: 10 grillpølser og 12 pølsebrød

etter trening: 2 skjeer proteinpulver og 2 dl helmelk

kveldssmoothie: 100g havregryn, 1 banan, 5dl sjokomelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke på gamle myter, men det funker for meg å spise lite og ofte, samt at jeg ser at det fungerer for veldig mange andre når det kommer til å gå ned i vekt, det er jo noe annet når man har nådd vekten man skal ligge på, folk som trener mye styrke og spiser mat for å bygge muskler kan ikke sammenligne seg med de som er overvektige å skal ned i vekt, det er ikke alle som har lyst å bygge masse muskler :) Tror alle må finne sin måte å gjøre det på, en ting er hvertfall sikkert og det er at trening og sunt kosthold gjør godt for kropp og sjel ;)

Jeg gikk ned en.. tja. rundt 40 kilo tipper jeg med 2-3 måltider dagen. (Jeg liker ikke å lage mat, så spiste mye da jeg først spiste, for å slippe å lage mer mat, eller varme opp igjen.) Der knuste jeg den myten.

Kort sagt: ingenting er mer effektivt enn noe annet, men hva en trives best med er individuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke på gamle myter, men det funker for meg å spise lite og ofte, samt at jeg ser at det fungerer for veldig mange andre når det kommer til å gå ned i vekt, det er jo noe annet når man har nådd vekten man skal ligge på, folk som trener mye styrke og spiser mat for å bygge muskler kan ikke sammenligne seg med de som er overvektige å skal ned i vekt, det er ikke alle som har lyst å bygge masse muskler :) Tror alle må finne sin måte å gjøre det på, en ting er hvertfall sikkert og det er at trening og sunt kosthold gjør godt for kropp og sjel ;)

Dette blir det siste i denne tråden for min del, men du avfeier jo at det er mulig å gå ned i vekt med få måltider, og at det er blodsukkeret blir lavt og at du blir irritabel med det, da folk lenger opp sier at det ikke er tilfelle, og kommer med gode argumenter for det :)

Ikke noe feil med å spise mange måltider, men forbrenningen er og blir den samme om du spiser 1 eller 14 måltider pr dag, det er andre faktorer som spiller inn når det gjelder forbrenningen ;)

Over og ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke på gamle myter, men det funker for meg å spise lite og ofte, samt at jeg ser at det fungerer for veldig mange andre når det kommer til å gå ned i vekt, det er jo noe annet når man har nådd vekten man skal ligge på, folk som trener mye styrke og spiser mat for å bygge muskler kan ikke sammenligne seg med de som er overvektige å skal ned i vekt, det er ikke alle som har lyst å bygge masse muskler :) Tror alle må finne sin måte å gjøre det på, en ting er hvertfall sikkert og det er at trening og sunt kosthold gjør godt for kropp og sjel ;)

Poenget er om at du går like mye ned i vekt på en diett ved 1700 kcal over 1 måltid, som 1700kcal over 8 måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Hvis ikke jeg spiser hver 3-4 time hvertfall, får jeg skikkelig blodsukker fall og blir en illsint drage :p

Du blir en illsint drage fordi du spiser "lite og ofte" og dermed aldri er mett. Spiser du litt færre men større måltider får du nå i alle fall en følelse av å ha vært mett i løpet av dagen og dermed og sulten igjen før neste større måltid i stedet for å konsekvent være småsulten.

1400 kcal er uansett såpass lite at du vil bli permanent drage og det er nok hvor problemet ditt ligger.

Enten du velger 2 eller 8 måltider om dagen må summen av disse gjøre at du faktisk klarer å bli mett, eller i alle fall nok fyll i magesekken til at du opplever en metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen stopper ikke snuppa:) Det er flere hormoner som spiller inn på dette med humør og følelsen av å være sliten osv. Ghrelin er jo en av dem:)

Hvis du spiser lite vil kroppen etter hvert bli vandt med denne mengden bare. Har ikke noe med forbrenningen å gjøre. Stoffskifte er en annen ting. Hvilestoffskiftet vil gå ltit ned dersom du slanker deg og dersom du venner kroppen til lite energi.

Husk at energien i hverdagen vil gjenspeile seg i mengden du spiser. Moderat underskudd-3-700 kcal max mener nå jeg holder. Gjerne max 500. Og jo mindre underskudd jo mer energi som betyr du kan yte mer og være mer aktiv,så på en måte skaper du resten av underskuddet der om du blir mer aktiv:)

Raptorial har faktisk rett her altså. Jeg vet du ikke troller og jeg skjønner at det ikke er så enkelt for deg å skulle avlive en myte som for eksempel dette med forbrenning bare sånn på sekundet du hører det fra folk her ,men det er faktisk sant.

Det er også mange leger som bruker denne "termen" forbrenning som blir lav elelr som er høy..egentlig prater de om stoffskifte og gener. Det blir for komplisert å forklare ola og kari nordmann all logikken bak ---dessværre ahr dette ført til at mange tror dette er bokstavelig talt.

1400 kcal er ikke rææævgæli:p Ikke når du ahr litt å gå på-Men du bør med tiden når du når en lavere vekt prøve å gjøre revers dieting. Alltså å øke litt og litt på matinntak over tid.

Du ahr me ,som meg og her må du ta hensyn. Energi er ikke noe som kommer gratis for oss,åvær forsiktig med underskuddet med tanke på det;)

Ei jente på 60-70 kg,som er normalvektig kan spise langt mer kcal hvis hun trener og spiser sunt osv..enn for eksempel deg per i dag. Dette fordi hun er mer aktiv. 3000 kcal for en jente på 60-70 kg er som regel ikke noe problem om hun er aktiv:) Hun har heller ikke noe tegn til insulinresistens ,noe overvektige gjerne har som da gjør slik at man legger på seg fett lettere. Forklart på amatørmåten,orker ikke å breie det ut men de fleste skjønner hva jeg mener her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-host-

Hun minner meg om noen jeg kjenner som er i samme situasjon, hvor Herr. PT sier at ting fungerer slik og slik, noe som ikke er riktig. Ja, her har dere et prakteksempel. Frustrerende uansett hvor godt du prøver å forklare at slik fungerer ikke fitness-verden, og likevel vil hun ikke høre?

OT: Gratulerer med fabelaktig trolling, TS:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å drite i å rotte seg sammen mot TS fordet da. Ingenting er faen meg bra nok for dere folk. Hvis man virker som man er i fornektelse hva gjelder inntak aka spiser for mye men nekter å høre på folk om at det er for mye så er dere der ..rotter dere sammen mot en pers. Nå er det samme greie bare motsatt. TS sier hun er helt klar for å faktisk måtte spise lite for å gå ned i vekt og da er det feil for dere det og.

Kan jeg bare presisere at INGEN her har kompetanse til å sitte å påstå noe som helst igrunn OG at faktum er at dere ikke vet om ts troller eller ikke men likevel skriver dere om igjen og igjen at hun gjør et...asså..skulle tro dere kjente vekommende..det er alltid slik her...jeg er møkka lei av at alle påstår at de vet alt om alle her inne når de skriver en post...liker og tar sider både her og der...oppfører dere som 13 åringer hele gjengen innimellom...Jesus asså..går d an å være positiv mot en perosn her inne for en gang skyld? Slutte å være så påståelige og bedrevitere?

Og nei jeg mener ikke alle her men det er mange av dere som er sånn..og det er blitt typisk fitnessbloggen...vi er alle mennesker...deal With it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å drite i å rotte seg sammen mot TS fordet da. Ingenting er faen meg bra nok for dere folk. Hvis man virker som man er i fornektelse hva gjelder inntak aka spiser for mye men nekter å høre på folk om at det er for mye så er dere der ..rotter dere sammen mot en pers. Nå er det samme greie bare motsatt. TS sier hun er helt klar for å faktisk måtte spise lite for å gå ned i vekt og da er det feil for dere det og.

Kan jeg bare presisere at INGEN her har kompetanse til å sitte å påstå noe som helst igrunn OG at faktum er at dere ikke vet om ts troller eller ikke men likevel skriver dere om igjen og igjen at hun gjør et...asså..skulle tro dere kjente vekommende..det er alltid slik her...jeg er møkka lei av at alle påstår at de vet alt om alle her inne når de skriver en post...liker og tar sider både her og der...oppfører dere som 13 åringer hele gjengen innimellom...Jesus asså..går d an å være positiv mot en perosn her inne for en gang skyld? Slutte å være så påståelige og bedrevitere?

Og nei jeg mener ikke alle her men det er mange av dere som er sånn..og det er blitt typisk fitnessbloggen...vi er alle mennesker...deal With it.

Man råtter seg ikke sammen mot en person når en prøver å korrigere synsing og helseskadelige metoder for å oppnå et mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt prøvd å spise færre, men mer kaloririke måltider?

Jeg spiser som oftest ikke mer enn 3 måltider om dagen og har verken svingende blodsukker eller " dragetemprament".

Har god forbrenning og kan ikke påstå at jeg har særlig mye fett på kroppen.

Om du spiser mer proteiner og fett så vil du ikke ha samme behov for å hele tiden småspise da blodsukkeret er mer stabilt og du ikke er sulten mellom måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører heller på med mitt løp, så får dere nok før eller siden et bevis på at metoden min fungerer ;) og heldige meg som slipper å trene meg ihjel med vekter for å få en fin kropp ;) tæhææ :p

Om ikke trolling, så kanskje noe av det mest idiotiske jeg har sett skrevet på fitnessbloggen.

Sa noen troll??? :sneaky:

Nei, man kan ikke vite for sikkert at hun troller, Metal_Barbie, men jeg håper inderlig for hennes skyld at hun gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du et enormt måltid klokken 10 vil du forbrenne det du bruker av energi fra dette måltidet kontinuerlig helt til det er slutt, så brenner du fra annen mat du inntar eller fra fett/muskelvev etter det. Forbrenningen er den samme +/- for din vekt uansett når du spiser og hvor lenge det går imellommåtidene. Spiser du mye for lite ift hva du bruker vil du ha mye mindre energi å gå på så du vil føle deg dårligog når du går ned i vekt vil kroppen kreve mindre energi dermed mindre forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du et enormt måltid klokken 10 vil du forbrenne det du bruker av energi fra dette måltidet kontinuerlig helt til det er slutt, så brenner du fra annen mat du inntar eller fra fett/muskelvev etter det. Forbrenningen er den samme +/- for din vekt uansett når du spiser og hvor lenge det går imellommåtidene. Spiser du mye for lite ift hva du bruker vil du ha mye mindre energi å gå på så du vil føle deg dårligog når du går ned i vekt vil kroppen kreve mindre energi dermed mindre forbrenning.

Man skal ikke spise masse mat når man spiser, ikke når man skal ned i vekt, da vil jo ikke magesekken noensinne få krympe, om man hele tiden skal drive å spise seg stapp mett. Ikke en metode jeg vil anbefale for noen som er overvektig :)

Heia små men flere måltider!! Funker absolutt :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke spise masse mat når man spiser, ikke når man skal ned i vekt, da vil jo ikke magesekken noensinne få krympe, om man hele tiden skal drive å spise seg stapp mett. Ikke en metode jeg vil anbefale for noen som er overvektig :)

Heia små men flere måltider!! Funker absolutt :D !

Om det funker for deg så er det fordi det er slik du liker å spise, ikke fordi du øker forbrenningen din på den måten.

Om du forbrenner mer enn du spiser går du ned i vekt. Uansett om du har 1 måltid eller 10 måltider til dagen. Dette har jeg også erfart selv.

Men det er mange som trives veldig godt med å spise lite og ofte, og viss du gjør det så bør du fortsette med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...