Gå til innhold

Ned i vekt og bli der med ''lite'' mat?


malicyrus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For all del, man velger selv hva man er mest komfortabel med ^_^

Har nå gått ned 24 kilo selv med å spise sånn ca fire måltider om dagen og trene ved siden av. Eneste gangen jeg har følt jeg har hatt lite energi er når jeg har spist veldig lite karbohydrater og overdrev med kondisjonstrening.

Energien er i kroppen enten du spiser den i ett gigantisk måltid eller 16 små, så spiser du nok, går du nok ikke tom.

Men føler du deg bedre med små måltider, så er selvfølgelig det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1; Du kan ikke øke eller senke forbrenningen ved å spise færre eller fler måltider. Hadde forbrenningen din stoppet opp, hadde du dødd.

2;Det som teller er hvor mye energi du får i deg, totalt sett. Om du får det du trenger via ett megamåltid eller via 48 små, har null og niks å si.

4;Grunnen til at magen blir så fort mett, er fordi du har vendt den til små porsjoner over lengre tid, og da krymper den. Øker du derimot porsjonsstørrelsen, øker magesekken tilsvarende.

5;Hva du FØLER vedrørende hvor mye du tror du trenger for å gå ned i vekt, har ingenting å si.

Det er mange ting kan vi la følelsene avgjøre, men dette burde ikke være en av de.

Finn ut hvor mye du trenger for å opprettholde vekten, og trekk fra ~200 kcal fra dette tallet.

1400kcal er omtrent det en prepubertal komapasient trenger for å holde maskineriet i gang, og du er ikke en slik en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også nevnes at ved mange måltider opplever aldri tarmen en postabsorpsjonell fase, noe som kan trigge ubehag innledningsvis. (anbefales ikke å aldri ha postabsorpsjonsfaser)

Igjen, jeg greier ikke se om du kødder eller ikke, Ida, når du nevner at forbrenningen stopper opp...

Det er ganske tydelig at du ikke har en veldig inngående kunnskap rundt ernæring... så vanskelig å se om du kødder eller bare ikke har forstått ting :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også nevnes at ved mange måltider opplever aldri tarmen en postabsorpsjonell fase, noe som kan trigge ubehag innledningsvis. (anbefales ikke å aldri ha postabsorpsjonsfaser)

Igjen, jeg greier ikke se om du kødder eller ikke, Ida, når du nevner at forbrenningen stopper opp...

Det er ganske tydelig at du ikke har en veldig inngående kunnskap rundt ernæring... så vanskelig å se om du kødder eller bare ikke har forstått ting :p

Haha.. jeg kødder ikke nei. De fleste jeg kjenner, som har kunnskap rundt trening og kosthold sier det samme som meg. Jeg har også fått høre det av en jeg hadde som PT, at å spise ofte men lite er en bra ting :)

Jeg har mye erfaring selv, men ikke mye motivasjonakkurat nå, men det kommer seg :D !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de sier at du må spise ofte for å opprettholde forbrenningen så har de ikke kompetanse. Så enkelt er det.

Man trenger ikke alltid det for å vite hvordan ting fungerer vettu :) Det er jo fakta at ved å spise ofte sikrer man jevnt blodsukker ;):p

Men du er visst sikker i din sak :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. jeg kødder ikke nei. De fleste jeg kjenner, som har kunnskap rundt trening og kosthold sier det samme som meg. Jeg har også fått høre det av en jeg hadde som PT, at å spise ofte men lite er en bra ting :)

Jeg har mye erfaring selv, men ikke mye motivasjonakkurat nå, men det kommer seg :D !!

Og her ser vi et godt eksempel på hvorfor man skal være obs på "det alle vet". Bare fordi at mange/flertallet er enige om noe, betyr ikke at de automagisk har rett. At de har kunnskap om trening og kosthold, er mulig, men utifra det du sier, er det nok nødvendig å konkludere at de ikke vet _nok_.

PT-er er skjeldent særlig kompetente når det kommer til kosthold ;apropos. Ihvertfall ikke de nyutdannede fra Bali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her ser vi et godt eksempel på hvorfor man skal være obs på "det alle vet". Bare fordi at mange/flertallet er enige om noe, betyr ikke at de automagisk har rett. At de har kunnskap om trening og kosthold, er mulig, men utifra det du sier, er det nok nødvendig å konkludere at de ikke vet _nok_.

PT-er er skjeldent særlig kompetente når det kommer til kosthold ;apropos. Ihvertfall ikke de nyutdannede fra Bali.

Så negativ da..

Alle har vel sin måte å gjøre det '' rett '' på. Det er bare så alt for mange som skal rakke ned på andre, si de tar feil osv, bare fordi de gjør det på en annerledes måte enn en selv. Ikke bra :) !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du hva alle andre spiser? Han fyren på bulk kan sikkert spise nøtter og iskrem i massevis uten at det gjør noe. I det ene øyeblikket vet du ikke hva bulking er, og plutselig sier du at du har mye erfaring. Myten om at mange små måltider = høy forbrenning er avlivet for lengst. Det finnes hundrevis av artikler om dette hvor eksperter uttaler seg.

Hva med å sjekke forumet "Matlaging og oppskrifter"? Der finner du mange tips til sunne måltider som inneholder mye protein. Det finnes også mange tråder om folk i samme situasjon som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så negativ da..

Alle har vel sin måte å gjøre det '' rett '' på. Det er bare så alt for mange som skal rakke ned på andre, si de tar feil osv, bare fordi de gjør det på en annerledes måte enn en selv. Ikke bra :) !!!

Da annerledes faktisk er feil, så må de som har kunnskapen si i fra :) Du har fått veldig mange gode tips fra veldig mange flinke og kunnskapsrike folk her inne på forumet....hør på dem, og sett deg ned og lese litt her på forumet om kosthold og trening, så skal du se at du får mye mer utbytte av det enn å høre på masse "broscience", gamle myter osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så negativ da..

Alle har vel sin måte å gjøre det '' rett '' på. Det er bare så alt for mange som skal rakke ned på andre, si de tar feil osv, bare fordi de gjør det på en annerledes måte enn en selv. Ikke bra :) !!!

Nå som trollvarsel er utløst burde jeg vel egentlig holde meg for god til å delta videre men;

Du tar feil. Folk har rett til sine egne meninger, men de har ikke rett til sine fakta. Påstår man at man må spise hele tiden for å holde forbrenningen oppe; da tar man feil. Denne påstanden er systematisk og vitenskapelig motbevist. Den holder ikke vann. Den er feil. Ugyldig. Det er en avgått påstand.

At folk må gjøre ting slik de selv vil er helt greit. Men man burde holde seg for god til å blande fakta og synsing .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...