Gå til innhold

Må man vara ripped för å se "trent" ut?


Sara Sofia

Anbefalte innlegg

Nei, alltså anledningen till att jag ens stilte spörsmål er fordi att jag syns sååå mange jenter/gutter/menn eller kvinner yter/presterer så fruktansvärt bra mange ganger, men bare fordi dom ikke ser ut som om dom har 2% fett så er det ingen som syns dom har "uppnått" något eller "yter bra".

Ser dalig mange fks. crossfit-folk som jag syns er så sjuuukt grymma på det dom gör, men hysterin i media er kun kring dom mest "ripped" eller "tynne" folken, vilket jag syns er veldig urettferdig når dom (enligt mig) ikke klarer å prestere halvparten en en del andre. Kun tanker, og kun off topic fordi jag er litt lei fitnesshysterien som forstyrrer yngre folk, og til en del mej. Kan ibland när jag vaknar och ser på olika sociala media tenkte "nei du duger ikke" selv om jag gör det.

Og validering? Trur ikke jag hade lagt ut 75 kg kropp på ett forum for å få höre " åh gud du er så pen". Vil bare att folk ska kunna känna sig STOLTA av sig själva, selv om allt av tynne modeller nesten er borte i media med erstatta av "fit folk". Er bare intressert i vad andre syns :)

Jeg kan være helt enig med deg i alt du sier. Jeg bare lurer på om dette presset virkelig rokker ved din selvtillit? Jeg vet ikke hvor mye du deler med resten av verden av treningslivet ditt, men utifra loggboken din er det ikke mangel på god respons i alle fall, "selv med en kroppsvekt på 75 kg". Hadde du lagt ut de bildene der på instagram og og hashtagga #datfitness #bbchick #Lift4glory ville du nok garantert fått like mange likes som alle de som er "tynne":)

Igjen jeg er ikke ute etter å krangle. Jeg synes du ser godt ut, og alle jenter som trener får tommel opp fra meg, uavhengig om de er 60,70,80 eller 90 kg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det det? Eller er det bare "alle vi her inne" som tenker det? Jeg spør fordi jeg lurer. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg er ute etter å kvervulere med noen. Kroppspress osv har det vel alltid vært. Skal det være sånn at styrkeløfterjenter/jenter som trener og er i gang skal føle kroppspress av andre som også gjør det?

Min oppfattning er at vi som er i fitnessbobblen her inne merker det noe mindre faktisk. Her inne er det andre treningsrelaterte aspekter som kjemper om oppmerksomheten. (Styrkeløft, CF, Maraton-løping, Chalistenics, Vektløfting osv) Selv om kroppsfokuset hos hver enkelt av dem kan være varierende er ikke selve sporten myntet på utseende.

En tur på instagram, forsiden av hvilken som helst blogg, treningsside eller avis vil fort avsløre hva alle andre ser. Bare topptrente personer med skinnypack, sixpack og muskler. Slanke jenter med flat mage og stor rumpe.

Kroppspress har det altid vært, men etter at internett kom tror jeg nok det har fått seg en liten boost. Nå kan alle laste opp bilder i beste positur etter PSMF og gud vet hva, tilogmed helt legitimt, og når mange nok gjør det får du en normal som ikke stemmer med virkeligheten.

Kan vel skrive i evigheter om dette kjenner jeg haha. Definisjonen av fitness og antifitness må vel defineres egentlig, men noen av poengene over føler jeg er sentrale uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare helt konkret på trådtittel: "Må man være ripped for å set fitt ut". Først må man egentlig definere hva som er å se fitt ut.

JEG velger å definere "det å se fitt ut" som å se at en person trener/er aktiv og en ellers generell sunn kropp. Ikke for tynn ikke for tjukk .. Altså at man ser at personen er fysisk aktiv å tar vare på kroppen.

Så for å svare: Har en person litt muskler og lav fettprosent (altså ripped) så vil han i mine øyne se veldig fitt ut. Har en person en del muskelmasse men ikke direkte "ripped" Så vil han fremdeles være "fitt" (At jeg ser han trener ) i mine øyne. skjønner?

Konklusjonen min:

En person med lavfettprosent og litt muskler : Fitt

En person med høyere fettprosent, men som man ser trener(buler litt ut her og der osv) : Fitt

Altså, nei man må ikke være "ripped " for å se fitt ut !

enkelt og greit.. Å være fitt, står vell nesten for å være " fitness " på en måte. Å se ut som man trener. Gjør man det er man fitt i mine øyne.. Men ikke alle som trener ser fitt ut. Det kreves jo fremdeles at man tar i litt og dedikerer litt tid til trening og kosthold.

Og i eksemplene mine snakker jeg ikke om trollstore strongman muskler som buler ut, men at man ser at kroppen har kommet av å være i aktivitet eller trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er stygt med jenter som er rippa, type blodårer og markerte muskler. Hvorfor skal man gidde det? For hvem? For hva? For instagram, eller seg selv? Hvis det er sistnevnte, så anbefaler jeg litt mer fett (+ fungerende kropp, helse og hormonbalanse + bedre yteevne), fremfor en rippa kropp. Og hvis du faktisk har instagram og samfunnet som motivasjon for å trene, så kan jeg trøste deg med at maks en promille av befolkningen liker rippa kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er stygt med jenter som er rippa, type blodårer og markerte muskler. Hvorfor skal man gidde det? For hvem? For hva? For instagram, eller seg selv? Hvis det er sistnevnte, så anbefaler jeg litt mer fett (+ fungerende kropp, helse og hormonbalanse + bedre yteevne), fremfor en rippa kropp. Og hvis du faktisk har instagram og samfunnet som motivasjon for å trene, så kan jeg trøste deg med at maks en promille av befolkningen liker rippa kropper.

Tack.. noen som har en normal syn på hele greia! Det er akkurat de du sier jag mener, for vem skal man göre det hvis man liker å trene å spise som man gör? Förutom for andre? Men på noen måter så kan jag selv ändå tenke ibland att det er "forventet" at når man trener skal man se ut som det du beskriver liksom. Ikke det att jag har Instagram som motivator haha, men man blir ändå litt forstyrra av hela mediagreien..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Har selv vært veldig ripped. Men trives mye bedre med kroppen min nå. Greit, jeg har ingen markert six-pack eller blodårer over alt. Men jeg er relativt sterk og husky :p Forholdet til mat er mye mer avslappet. Glad jeg kom ut av den bodybuilder / fitnessboblen ganske raskt. Desto mer jeg leser og lærer, desto mer avslappet blir jeg til hele greia. Viktigste er å finne en ting som passer for deg. DU skal være happy. Noen mennesker vil syntes du ser dødsbra ut, andre vil syntes du har 10 kg for mye, andre vil se opp til deg og den livsstilen du har. Vi er forskjellig, sånn er det bare.

THIS, my friend! words of wisdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spurte du: "Må man være ripped for å se fitt ut?" istedet for: "Må man være ripped for å være fitt?".

Tror mye av løsningen til både fitness og antifitenssdebatten hadde hvert å fokusere mer på å være istedet for å se ut.

Om man fokuserer på å se bra ut ligger mye av vitsen bak trening, kost og livsstil i respons fra andre folk og ikke en selv. Om du for eksempel klarer X i bøy og mark så vet du SELV at du er fit og hva andre eller samfunnet måtte tenke om hvordan du ser et er det samme, for DU vet at du er fit.

Jeg vet for min egen del at jeg blei mye mer happy når jeg slutta å trene med singlet for å vise fram markeringene mine, men heller la æren i teknisk utførelse av bevegelsene jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spurte du: "Må man være ripped for å se fitt ut?" istedet for: "Må man være ripped for å være fitt?".

Tror mye av løsningen til både fitness og antifitenssdebatten hadde hvert å fokusere mer på å være istedet for å se ut.

Om man fokuserer på å se bra ut ligger mye av vitsen bak trening, kost og livsstil i respons fra andre folk og ikke en selv. Om du for eksempel klarer X i bøy og mark så vet du SELV at du er fit og hva andre eller samfunnet måtte tenke om hvordan du ser et er det samme, for DU vet at du er fit.

Jeg vet for min egen del at jeg blei mye mer happy når jeg slutta å trene med singlet for å vise fram markeringene mine, men heller la æren i teknisk utførelse av bevegelsene jeg gjør :)

Jeg er grunnleggende enig i det du sier, bortsett fra at jeg mener at Fitness og antifitness debatten går mer ut på sporten fitness og dens undergrupper der det nettop er det å se bra ut for andre som er poenget. Inntoget og oppblusningen av fittnessgrene som sport har gjort sine spor. Antifitness i den forstand er de som du sier, heller vil fokusere på å være fit enn å se fit ut. Eventuelt bare er lei av ordet fitness osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er grunnleggende enig i det du sier, bortsett fra at jeg mener at Fitness og antifitness debatten går mer ut på sporten fitness og dens undergrupper der det nettop er det å se bra ut for andre som er poenget. Inntoget og oppblusningen av fittnessgrene som sport har gjort sine spor. Antifitness i den forstand er de som du sier, heller vil fokusere på å være fit enn å se fit ut. Eventuelt bare er lei av ordet fitness osv

Antifitness-trenden mener jeg er like forstyrra som fitnesstrenden. Det å trøkke i seg crap for å være antifitness og brife med det til folk er ikke kult. Og skulle aktivt vise at man gir faen er ikke å gi faen. Det skaper bare enda mer forvirring blant folk.

Edit: Hvorfor er det værre å ta bilde av 200 kcals salat og hastagge fitness, enn 2000 kcals burger å hashtagge gainzzzzz ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antifitness-trenden mener jeg er like forstyrra som fitnesstrenden. Det å trøkke i seg crap for å være antifitness og brife med det til folk er ikke kult. Og skulle aktivt vise at man gir faen er ikke å gi faen. Det skaper bare enda mer forvirring blant folk.

"I'm sorry, I can't hear you over the sound of this crunching bacon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antifitness-trenden mener jeg er like forstyrra som fitnesstrenden. Det å trøkke i seg crap for å være antifitness og brife med det til folk er ikke kult. Og skulle aktivt vise at man gir faen er ikke å gi faen. Det skaper bare enda mer forvirring blant folk.
Nå falt jeg litt av.

Jeg ser på det som en naturlig motreaksjon. Når nok folk ikke helt vet hvordan normalen er vil det bli spørsmål; hvordan er egentlig kroppen min?

Jeg er litt uenig faktisk. Jeg syns mottrenden bærer med seg positive aspekter. Ikke i den forstand at man skal gi faen, men å vise alternativer. Skal man tro bildene fra fitnessmiljøets instagram, blogger, logger eller mediadekning er det ingen uten sprettrompe, langt hår og muskeltynn / definert.

Jeg skjønner godt at noen stiller spørsmål ved det, jeg skjønner veldig godt at noen velger å aktivt stå i mot og je skjønner enda bedre hvorfor noen stiller spørsmål som TS gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå falt jeg litt av.

Jeg ser på det som en naturlig motreaksjon. Når nok folk ikke helt vet hvordan normalen er vil det bli spørsmål; hvordan er egentlig kroppen min?

Jeg er litt uenig faktisk. Jeg syns mottrenden bærer med seg positive aspekter. Ikke i den forstand at man skal gi faen, men å vise alternativer. Skal man tro bildene fra fitnessmiljøets instagram, blogger, logger eller mediadekning er det ingen uten sprettrompe, langt hår og muskeltynn / definert.

Jeg skjønner godt at noen stiller spørsmål ved det, jeg skjønner veldig godt at noen velger å aktivt stå i mot og je skjønner enda bedre hvorfor noen stiller spørsmål som TS gjør her.

Vise alternativer til superfitnessmat er en ting, men hva er vitsen med å gjøre et poeng ut av at maten SKAL være crap? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal dras så langt når ingen av disse ytterpunktene er bæreakraftig for folk flest.

Edit igjen: og jeg tror en bra mellomting er å endre fokus. Fjerne fokus på at mat må være ditt og datt og heller tenke på prestasjon. Jeg tror det skaper en søtrre trygghet og glede hos folk å mestre noe og føle seg sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vise alternativer til superfitnessmat er en ting, men hva er vitsen med å gjøre et poeng ut av at maten SKAL være crap? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal dras så langt når ingen av disse ytterpunktene er bæreakraftig for folk flest.
>

Du må missforstå meg rett, jeg snakker ikke om mat eller ytterpunktene.

Har jeg gått glipp av noe i tråden siden det temaet ble spesifisert på mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>

Du må missforstå meg rett, jeg snakker ikke om mat eller ytterpunktene.

Har jeg gått glipp av noe i tråden siden det temaet ble spesifisert på mat?

Nei, jeg dro diskjonen fra trådstarter til en debatt om fitness/antifitness. My bad

/off topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å i det hele tatt gå inn på hvordan man ser ut på stranda, det kan andre gjøre, kommenterer jeg hva jeg syntes er viktig. Å være funksjonell. Da jeg var 17 år og veldig utrent, bortsett fra å ha spilt fotball i 10 år, hadde jeg litt vondter og gikk generelt i stykker som folk flest. Da jeg som 20 åring begynte å trene jevnlig, og forsøkte å bli "ripped" eller "fit" eller noe(se avatar, sommeren jeg fylte 21) sluttet jeg å ha særlig med smerter(bortsett fra ødelagt skulder og kne) og på grunn av ulike omstendigheter de årene, var jeg med på litt forskjellig. Fikk litt juling av skråninger og trær m.m.(edru) men ulikt før, og hva andre opplevde, ble jeg aldri skadet særlig. Fungerte veldig dårlig vinterstid med såvidt lav fettprosent.

I et forsøk på å få litt mer masse(var da 179cm/70 kg) prøvde jeg det folk kalte mat. Veier nå 78-ish med litt mer fett. Fungerer langt bedre vinterstid, og fungerer generelt bedre i helheten. Jeg vil fortsatt prioritere å øke i muskelmasse fremfor å kutte fett. Det vil kanskje endre seg om 5 kg fettfri masse, men det er langt frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg dro diskjonen fra trådstarter til en debatt om fitness/antifitness. My bad

/off topic

Du er ikke den første, jeg har 100 tråder bak meg med samme fallgruva. lag en Fitness/antifintesstråd så kan vi gå bananas på hverandre der.

/off topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänkte främst inte på att man ska stoppa i sig drittmat og drita i å trene eller det att ta ställning till antifitness/fitness. Reflekterade mest över att det har dragit väldigt mycket fokus bort från prestationer till utseende. Syns många som presterar otroliga saker får mindre "cred" för dette enn dom som råkar falla innafor det som "ser ut som fitness". Vet inte om jag blir förstådd här eller om jag är ute och cyklar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...