Gå til innhold

Hva gjør dere når dere ser andre løfte med skadelig teknikk


holmvaag

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når dere ser andre på treningsstudioet som løfter med en teknikk som er direkte skadelig for f.eks. rygg eller skuldre?

sier dere ifra eller ikke?

jeg har å være hyggelig og prøvd å forklare til noen at det de gjør fort kan skade dem. de fleste blir glade, men er noen besserwissere som blir "sure". spesielt gutter av en eller annen merkelig grunn (n);) ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre man har fått ansvar for denne personen sin trening/helse (pt?) så synes jeg det blir for dumt om man tror man kjenner kroppen til denne ukjente personen bedre enn de gjør selv.

Jeg sier ikke ifra med mindre jeg er 100% sikker på at de er helt nybegynner og det er veldig tydelig at de holder på noe som kommer til å gå veldig galt ganske fort.

Hvis noen har litt flex i ryggen da de markløfter en vekt som går rimelig greit, eller litt vepserumpe på knebøyen, så er det deres egen business.

Sinnssykt irriterende med folk som har trent aktivt i et par år bare og lest om trening på internett; og går rundt og plukker på andre med hvordan det "egentlig skal gjøres". Don't be that guy/girl spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit å si ifra da det er ekstreme tilfeller. Men det vil alltid være noen som ikke liker å høre det fra noen som egentlig ikke har noe med det å gjøre. Folk er forskjellige.

Selv liker jeg å tro at folk flest klarer å ta ansvar for egen kropp, spesielt da de er å bruker fritiden på trening i utgangspunktet. De oppdager fort selv om de har elendig teknikk og oppsøker derfor hjelp selv etterhvert. Det er ikke slik at alle som løfter litt feil blir skadet umiddelbart før de skjønner hva som foregår. Hvor mye man hjelper med å komme bort og fortelle at de gjør feil kan slå begge veier; veldig avhengig av deres personlighet og hvordan man sier ifra.

Selv stiller jeg veldig gjerne opp og hjelper hvis noen spør. Ellers så blander jeg meg så lite som mulig i andre sin trening. Egentlig vanlig folkeskikk, bortsett fra de ekstreme tilfellene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

tumblr_mr090yYJVh1rk7rw6o1_500.gif

Stort sett ender jeg opp med å gråte litt inni meg. Litt som økonomer gråter når jeg går i butikken og ikke sjekker pris eller tar vare på kvitteringen. For å være helt ærlig, og får å sette det veldig på spissen, så mener jeg det kun er det to typer mennesker som havner under denne kategorien du kaller skadelig teknikk:

a) de som er nybegynnere og løfter lite vekter, men med snapcity kromrygg og skuldrene dratt ned i kjelleren.

B)

de som er "nybegynnere" og løfter tunge vekter, og er bros in the world så ingen kan snakke til dem.

Bare førstnenvte har jeg noe til overs for, og de klarer ikke skade seg nevneverdig mye på lave vekter uansett, så min rolle er som den altid er der jeg trener; jeg trener. Spør noen om råd kan jeg altids nevne et par tips, om ikke er PTer generelt flinke til å plukke opp slike, kanskje en win-win situasjon der dersom noen velger å se det på den måten.

Sistnevnte vil ikke ta til seg spesielt mye, med mindre du har opparbeidet deg nok respekt på gymmet. Vent litt.. Opparbeidet seg nok respekt og først DA kan man komme med tips? Ironien kjenner ingen grenser.

117309_the-men-of-jersey-shore-are-seen-heading-to-the-gym-to-complete-the-first-task-of-their-gtl-errands.jpg

Utopisk ville vært at alle kunne dele all erfaring og ingen ville ha vært her og fru besservisser, kanskje hadde ingen følt seg tråkket på tærne heller.. desverre finner jeg bare de miljøene hos nisjeidrettene innen løfting og aldri på et kommersielt senter.

Så hva gjør jeg når jeg ser andre løfte med skadelig teknikk? Jeg gråter litt inni meg, for jeg er egoist og vil trene selv mye mer enn ønsket til å hjelpe. Jeg gråter også fordi det er så enormt mange av dem til tider, spesielt når jeg ikke er der og tanken blir litt overhvelmende.

Trøster meg med at selv om jeg er egoist, så hjelper jeg om noen spør.

Tror dette kvalifiserer til hastags som #fitnesskadet, #fitnessbobbleskadet eller kanskje #yrkesskadet. Heldigvis forsvinner angsten med en gang jeg har forlatt senteret i vel viten om at i den store verden er jeg ofte en av de med "skadelig teknikk".. Bare her i andre områder en trening, som bil og økonomi. Desverre er det heller ingen der som kommer bort og sier til meg hva jeg gjør feil, så jeg spør og jeg leser.

Skulle ønske flere spurte, og flere leste.

Kanskje flere skulle ønske jeg spurte mindre og leste mer.

Aller helst vil jeg at flere spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt av samme oppfatning. På SiT i Trondheim er det flere hundre på treningssenteret til enhver tid føles det som, og da blir det mye å ta tak i om en skal fungere som kontrollør til enhver tid. Jeg kan til nøds kommentere teknikk om jeg kjenner vedkommende godt, eller om det er en som trener for seg selv og står i fare for å kveste seg i løpet av økta pågrunn av helt skrekkelig rygg. Jeg er IKKE den som kommenterer på quarter squats, tulleøvelser og marginale teknikkfeil med mindre vedkommende spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer bare om jeg faktisk kjenner vedkommende, synes også det er slitsomt når besserwissere på 55kg kommer å kommentere "syntes du krumma ryggen litt der på den 8'ende reppen mark/bøy" når det var første maksing på reps på mange uker.

Folk derimot som har noe og komme med liker jeg, gjør jeg noe feil i oppspennet for eks. Synes jeg det er trivelig at folk kommer med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg skiftet treningstudio ser jeg mange som har veldig dårlig teknikk. Mange av de som trener der er unge gutter som ikke har hatt forhold til trening og vertfall ikke styrketrening før. Jeg har lyst til å gå bort å gi et lite tips, men jeg føler ikke det er min plass. Jeg synes de ansatte kan ta litt ansvar der. Jeg har selv trent på steder hvor de ansatte har kommet bort og kommentert teknikk både tips og komplimenter. Jeg synes det er veldig positivt, og det gjør at en får lyst til å jobbe med teknikken videre for å få mer skryt.

Jeg har også opplevd at de som trener der selv kommer med innspill. Stort sett er det ment godt, men det skal gjøres på rett måte. Ikke kamuflert sjekking.

Jeg tror også om jeg hadde vært gutt og litt mer trent hadde jeg kanskje turt gått bort og gitt et kjapt tips. Men siden jeg er liten og ofte eneste jenta synes jeg det er skummelt. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer bare om jeg faktisk kjenner vedkommende, synes også det er slitsomt når besserwissere på 55kg kommer å kommentere "syntes du krumma ryggen litt der på den 8'ende reppen mark/bøy" når det var første maksing på reps på mange uker.

Hadde personen sett ut som Arild Haugen sagt nøyaktig det samme så tror jeg du hadde takket og bukket for den samme informasjonen ;)

Den gylne regelen: Er du ikke større enn/løfter mer enn personen som gjør noe feil, er det bedre å holde kjeft :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...