Gå til innhold

Hva gjør dere når dere ser andre løfte med skadelig teknikk


holmvaag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Problemet vokser ofte når de med feil teknikk har fått "rådet" av duden på 123 kg off season som løfter 80 kg i biceps curl og er nesten Mr Olympia. Da er det dum å ta imot råd av en PT med 10 års erfaring og som bare veier 95 kg ripped...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd ett par ganger at noen har kommet bort for å kommentere teknikken min, og blitt like glad hver gang!

Dette fordi de hwr gjort det på en skikkelig real og bra måte + at jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg er langt i fra ferdig utlært. Jeg ønsker jo å forbedre teknikken hele tiden, en vil jo alltid bli bedre i det en driver med, så det å få innspill fra andre kan være gull verdt :) men som sagt - det forutsetter at de som gjør det gjør det på en ordentlig måte...

Hadde vedkommende kommet bort og sagt "herregud kvinne, hva er det du driver med, du gjør jo heeelt feil" hadde jeg vel bare bedt vedkommende om å dra seg en viss plass og fortsatt i samme tralten. Men dersom noen kommer bort og sier oppriktig og hyggelig at de kanskje har noen innspill eller liknende blir jeg som dagt kjemepglad .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke noe til noen som ikke spør om noe, siden jeg er såpass fersk. Men ser mange eksempler på dårlig teknikk..

Men fersk som jeg er, setter jeg stoooor pris på det om noen retter på meg når jeg gjør feil. Jeg studerer teknikkvideoer nesten daglig, siste jeg vil ha er skade. Og heller ikke se dum ut, ofte som eneste jente på den avdelingen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

En ting jeg har lurt litt på. Trener på et sport og helseakademi, med mange eldre mennesker, men også yngre ungdommer. Mange av disse trener med feil teknikk og utsetter seg for stor skaderisiko opptil flere ganger i en økt, og da flere økter i uken. Er det ikke da opp til de som er ansatt og stoppe dette og lære dem å utøve korrekt teknikk!? De ansatte er utdannet innenfor fysioterapi m.m, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lurt litt på. Trener på et sport og helseakademi, med mange eldre mennesker, men også yngre ungdommer. Mange av disse trener med feil teknikk og utsetter seg for stor skaderisiko opptil flere ganger i en økt, og da flere økter i uken. Er det ikke da opp til de som er ansatt og stoppe dette og lære dem å utøve korrekt teknikk!? De ansatte er utdannet innenfor fysioterapi m.m, osv.

Det er nær sagt umulig å lære noen rett teknikk på èn økt. De må følges opp uke etter uke, det er så lite som skal til for at en glemmer en liten ting, men som kan få triste konsekvenser. Selvfølgelig bør de si ifra, men samtidig burde de da tilby Personlig Trening, en som kan følge de opp med argusøyne under flere uker får å sikre at de gjør det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg hjelper generelt de som jeg ser har C-shape på ryggen under mark...

og pene jenter som ser usikre ut. (fordi jeg er et svakt menneske. Hjelper, og kommer meg vekk... prøver å holde creep-faktoren lav)

Men også når to-tre bros står rett i nærheten og snakker dritlenge om hvorfor den ene kabelfaenskapen er lettere enn den andre.

"Serr, den her er jævlig mye lettere. Her greier jeg 40 og her greier jeg nesten ikke 10 engang!"

(eksempel fra treninga iforigårs... det var tre fysikkstudenter... jeg påpekte bare hjula i kabelfaenskapen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nær sagt umulig å lære noen rett teknikk på èn økt. De må følges opp uke etter uke, det er så lite som skal til for at en glemmer en liten ting, men som kan få triste konsekvenser. Selvfølgelig bør de si ifra, men samtidig burde de da tilby Personlig Trening, en som kan følge de opp med argusøyne under flere uker får å sikre at de gjør det rett.

Det skjønner jeg jo. Men så er det vel de som mener at de ikke behøver hjelp.. Sett flere som f.eks gjør nedtrekk bak hodet. Det ser vondt ut! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg jo. Men så er det vel de som mener at de ikke behøver hjelp.. Sett flere som f.eks gjør nedtrekk bak hodet. Det ser vondt ut! :/

Hey, at det går an, det ser skikkelig guff ut. For noen mnd siden lærte vår nyansatte veileder ut en egen oppfunnet versjon av nedtrekk foran. Sittende nedtrekk til fanget, "for da får du med triceps samtidig, to fluer i en smekk." At skuldrene fikk en rotasjon forover av en annen verden gjorde ikke noe, fordi "det gjorde ikke vondt"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg hjelper generelt de som jeg ser har C-shape på ryggen under mark...

og pene jenter som ser usikre ut. (fordi jeg er et svakt menneske. Hjelper, og kommer meg vekk... prøver å holde creep-faktoren lav)

Men også når to-tre bros står rett i nærheten og snakker dritlenge om hvorfor den ene kabelfaenskapen er lettere enn den andre.

"Serr, den her er jævlig mye lettere. Her greier jeg 40 og her greier jeg nesten ikke 10 engang!"

(eksempel fra treninga iforigårs... det var tre fysikkstudenter... jeg påpekte bare hjula i kabelfaenskapen)

Hehe, kabelfaenskapen. hehehehe....:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, at det går an, det ser skikkelig guff ut. For noen mnd siden lærte vår nyansatte veileder ut en egen oppfunnet versjon av nedtrekk foran. Sittende nedtrekk til fanget, "for da får du med triceps samtidig, to fluer i en smekk." At skuldrene fikk en rotasjon forover av en annen verden gjorde ikke noe, fordi "det gjorde ikke vondt"....

Ikke rart folk gjør mye rart når selv veilederne lærer bort "tulle-øvelser"! *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=
Med enda en variabel: Grad av skam for tildligere tipsevillighet:[ATTACH=full]140594[/ATTACH]

Jeg dælker en del. Åpenbart. Har fått et par tips om at det gikk på helsa løs, må si jeg satte pris på det. Men jeg skjønner at dere erfarne ikke kan bruke opp treningstiden på å veilede dæljere som meg. Men takk til alle dere som likevel har tatt dere tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt på en ting. Vedrørende benk. Hvor mye "spenn" er det greit å ha i ryggen.. jeg har litt, men ser en del har ekstremt mye.. Dette er ekstremtilfelle da, men Maryana skal jo ha et "okpluss" treningsapparat rundt seg. Er dette ok?

[ATTACH=full]140483[/ATTACH]

Dette er ikke ok. Og det "ok-pluss treningsapparatet" propper denne 15åringen full av bol, tror ikke helsa er i megafokus. Stemmen til jenta er jo som ei 50 år gammal dame :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...