Gå til innhold

Mere fokus på menn.


Magnus954

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du sammenligne det å rakke ned på besserwisser nybegynnere som rakker ned på andre nybegynnere og mer erfarne med å rakke ned på funksjonshemmede? Det blir litt for søkt. Utvalgt gruppering som er ute etter deg personlig? Det var da voldsomt.

Jeg mente selvfølgelig ikke at noen er ute etter meg personlig. Det var et forsøk på å formidle min forundring over å bli arrestert for å skulle være politisk korrekt bare for å være politisk korrekt, når jeg i realiteten sjelden oppfattes for å være særlig politisk korrekt.

Jeg sammenligner heller ikke det å rakke ned på besserwisser-nybegynnere med å rakke ned på funksjonshemmede, ikke i det hele tatt. Isåfall har du fullstendig misforstått sammenligningen min. Den var ment til å påpeke hvor meningsløst det er å bruke politisk korrekthet som målestokk for gyldigheten til påstander.

Grunnen til at en kommersialisering av forumet er kjipt, er fordi det som Myr påpeker jager vekk folk med genuin interesse for, og kunnskap om trening. Det er dritt, akkurat som VG lista topp20 er dritt for folk med interesse for musikk, Planet Fitness er dritt for folk som liker å trene tungt med kalk på henda og skikkelig musikk over høytalerene. Det er møkk som Discovery channel for de som liker vitenskap og som Fjordland når man har interesse for mat.

Men kommersialisering er kanskje målet til Fitnessbloggen? Om man legger det opp litt som penest.no og får inn masse deilige rumper med eksponeringsbehov og et utall desperate menn, så vil det sikkert generere en del annonseinntekter. Bare ikke regn med at mindretallet med en genuin interesse kommer til å bli værende. Om så er tilfelle, så er det på tide å kalle en spade for en spade og døpe om hele siden til DYELbloggen.no :p

Dette er forsåvidt greie sammenligninger, og jeg forstår hva du mener. Nøyaktig hva som er målet til Fitnessbloggen legger jeg meg ikke så veldig mye oppi, jeg er forholdsvis lite involvert (jeg modererer litt i forumet, og skriver et eller annet hvert jubelår). Jeg vil uansett mene at Fitnessbloggens visjon om "ønsker å være det stedet hvor flest mulig finner den kunnskapen og inspirasjonen de trenger for å ta kontroll over sin egen kropp" indikerer at ja, Fitnessbloggen skal helst være for flest mulig. Det kan godt hende det er naivt av meg å anta at de som har en geniun interesse for trening skulle klare å forbarme seg over de som ikke er helt der ennå og som snubler litt på veien. Tingen er jo at de som ikke vil bli værende har en tendens til å bli det likevel, og bruker tiden til å spre om seg meg negative budskap på en lite konstruktiv måte. Jeg synes forøvrig at dine poster her stort sett var konstruktive, så det er ikke dem jeg tenker på – som du selv sa så mister du ikke akkurat nattesøvn av dette.

Hvorfor begynner du å forsvare deg selv? Ingen som siktet mot deg personlig så vidt jeg vet.

Ettersom Platon brukte meg som eksempel, slik han selv sa, så følte jeg at det var på sin plass å forklare hvorfor jeg ikke identifiserer meg med beskrivelser som internettekspert eller guru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg setter punktum for denne diskusjonen for min del nå, forøvrig, for jeg har hatt den ganske mange ganger før. Jeg har ikke stort mer å si om saken. De andre moderatorene vil sikkert fortsette diskusjonen om det skulle komme opp noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter punktum for denne diskusjonen for min del nå, forøvrig, for jeg har hatt den ganske mange ganger før. Jeg har ikke stort mer å si om saken. De andre moderatorene vil sikkert fortsette diskusjonen om det skulle komme opp noe mer.

Samme her. Min oppfatning er hvertfall som nevnt og jeg synes kvaliteten har vært dalende. Asle, Plyo, Pave, Vegard L, Midtby, Alex Ladsten, Morten Vedøy, Siggen etc .... og i det siste inn med enkelte med litt høy innleggsfrekvens som akkurat har begynt å trene ;) Men jeg er enig angående forumbytte, jeg kommer til å logge ut etterhvert.

Ha en fin dag og ta deg en Snickers ;)

Snickers.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1323176704643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keegil

De er ikke direkte til hinder, men på sikt er det ingen seriøse som orker å være på et forum der treningsrelaterte ting ikke står i sentrum. Hvis kjernen av forumet stort sett driver med bildeposting, off-topic og kukerundt og selve treningsbiten kommer lengre ned på prioriteringslista, så blir det jo nettopp det man assosierer forumet med.

Ingen seriøse atleter, bodybuildere, styrkeløftere osv orker å vasse i et forum som:

a) gir så lite seriøse treningsvibber som dette forumet gjør

b) debattanter som sitter på fasiten som har løfta i ett år.

[...]

Kjøper i grunn mye av det du sier, men samtidig har også Keegil noen gode poenger som det er vanskelig å se bort fra. Det har vel vært oppe til diskusjon før, uten at vi fant noen bra og velfungerende løsning.

Det foreligger helt klart en utfordring i å hoppe høyt og bredt samtidig her.

Hva ville du gjort, helt konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være Captain Obvoius - min favoritt - så tror og mener jeg at balansegangen mellom høy(ere) kunnskap vs lav(ere) kunnskap altid vil balanseres på en knivsegg. Min mening er i det sporet at trening på mange måter er noe snevert, og ikke altoppslukende. Det finnes andre hobbyer der ute, som bil, elektronikk, data, jobb - hva ikke? Med andre ord er jeg tror jeg ganske bastant på helse i form av hobby er snevet og trening som hobby er enda mer snevert.

Desverre tror jeg også det er slik at folk som er ekstremt flinke på ett eller flere felt innen temane helse, kosthold og/eller trening kan bruke seg selv opp på det store internettet. Det er uungåelig at de samme spørsmålene, de samme type besserwissere og nybegynnertyper går igjen og igjen, og jeg tror at den endeløse kampen mot alt slikt tapper mange for krefter.

Legger vi til at de dyktigste også bruker mer tid av forum enn på forumet tror jeg slike personer fort mister interresesen av å være på et forum, hva er nytten for dem?

Jeg hater og si det, men jeg tror de aller dyktigste, flinkeste og beste på ett eller flere felter som nevnt i denne tråden forlater vognen når/om/hviss brukermassen blir stor nok. For tiden har jeg en tanke at det er uungåelig. Fitnessbloggen som forum er inget unntak.

Grunnlaget jeg uttaler meg på er at jeg har vært her siden oppstarten, og klart savner jeg storhetstiden med de største og de dyktigste på feltene.. Men så også hvor de druknet i endeløse diskusjoner om det samme gamle. I dag ser jeg mange av dem aktive andre steder, steder hvor kompetansen er mer spisset. Noen ser jeg ikke lengre på nett i det hele tatt - eksluder facebook - og treffer de bare når jeg trener.

Greia jeg vil frem til er at forumets storhetstid i form av topp-ekspertise på alt fra bredt til smalt er over, det er noe jeg på et personlig grunnlag mener og tror. For min del er det helt ok. De helt store diskusjonene om det aller meste innen de forskjellige temaene finner man andre steder og ofte med internasjonal kompetanse i tilleg, veldig synd de ikke er her men slik er det. Ikke alle skjønner Norsk.

Så hvor er forumet da? Jo det er rettet mot et mer mainstream segment, med alt det positive og negative som følger, som jeg ser er diskutert før meg. Nå skal ikke jeg uttale meg bastant, men ser man bort fra kvinneguiden, er vel dette en av de større mainstream forumene som har eksistert hittils også er det på et såpass smalt tema som bare trening.

For noen er trening hele livet, for andre er trening nesten alt, for en stor brukermasse er trening veldig mye og for enda større gruppe noe som MÅ gjøres, og det etterlater den aller største gruppen. De som ikke bryr seg om trening.

Det er ganske mange som ikke bryr seg om trening tror jeg, og som faktisk har et ganske greit liv. Mosjonister eller folk i generell aktivitet tror jeg har like høy livskvalitet som vi som trener har, kanskje noen har bedre?

Treningsbransjen og/eller treningskulturen er den eneste plassen jeg observerer individier som forfekter verdier og holdninger ned over huet på mennesker som kanskje ikke engang trenger å trene. Istedenfor å anbefale aktivitet, gå-turer eller aktive hobbyer skal det sverges til markløft og knebøy. Det er den eneste bransjen/kulturen hvorpå når meningene er mest ekstreme at det menes at man faktisk kan bli skadet av å IKKE trene. Mosjon og aktivitet er for late folk som ikke gidder å sette seg et mål. Du må trene korrekt teknikk i mark og bøy, slik at du ikke skader deg når du går opp/ned trappen eller i fjellet. Tren, tøy og tenk kosthold eller så blir du ulykkelig.

Veldig satt på spissen, men treningsbransjen/treningskulturen er kjempeflinke på å forfekte alt innen helse/trening/kosthold som en hovedhobby som er riktige for ALLE, når sannheten kanskje er at viktigheten av mosjon og aktivitet burde gå først. Istedenfor å ta innover seg dette skapes det en bobble med folk som mener at trening burde være mye her i livet og der har jeg følgende og si: Ikke alle vill trene, ikke all BØR trene, men kanskje alle burde holde seg i aktivitet?

Fremdeles bare mine meninger dratt ut av observasjoner. Det finnes ingen kilde-link-vegger her.

Noen kan sikkert regne grovt på dette, vitenskapet sverger til at mattematikk har svaret på alt så om noen vil kan de sikkert finne tallet på følgende:

  • Blir det noe slikt som at om man ser det i en stor helhet av befolkningen så er trening noe mindretallet gjør?
  • Om vi ser på hvilken generasjoner som bruker internett, og legger det til andelen av folk som faktisk vet hva et forum er har vi snevret det enda mer inn da?
  • Og hva om man i tillegg legger til ligningen at treningskulturens/trenignsbransjen til tider svært negative holdninger mot "ikke" entusiaster og ikke aksepterer at trening, fitness og kostholds-interreserte er i et stort mindretall og ofte befinner seg i en "boble" av "dette er superviktig så sett deg ned og hør på oss?"

Så tror jeg at man kanskje får et ekstremt lavt tall i forhold til befolkningen.

Og da undres jeg virkelig hva så "mange" individer gjør her inne på et treningsforum, og er ikke spesielt overrasket når 1/4 av forumets poster befinner seg i off-topic. Eller at majoriteten ofte kun ønsker oppmerksomhet, at eliten ser seg lei og det faktumet at de seriøse atleter, ser mer glede i å bruke tid på trening, familie, venner og et sosialt liv utenfor trenings- fitness- og kostholdsboblen vi andre befinner oss i.

Kanskje vi alle på forumet skal ta innover oss det faktum at trening er snevert, kosthold er snevet. Enda mer snevert er styrkeløft, bodybuilding og fitness. At kunnskap om kosthold er for de spesielt interreserte og at hele verden ikke nødvendigvis tar feil når de sier at trening ikke er alt. Kanskje de har rett når noen mener at trening/kosthold som hobby er veldig, veldig sært.

For meg er det ikke den smule rart at det er mer fokus på kvinner, enn menn eller at forumet ikke lengre er testoladet med kunnskap. Majoriteten driter jo i trening, kanskje mange av dem ser trening- kosthold- fitnessbobblen for dét det nettop er og kanskje med god grunn styrer unna forumer. De tok heller valget og velger å leve sitt eget liv med sine interresser.

....ser vi bort fra oss som har trening/kosthold som hobby etterlater det kanskje bare de nye bølgene av internettgenerasjoner som vil bli som ole-bole, jens-styrkeløft og kari-fitness og der har vi som driver med dette som hobby oss selv og takke.

Er vel et tynt grunnlag for trådens opprinnelige spørsmål, så jeg gjemmer meg bak at diskusjonene er vinklet i denne rettningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her.

:)

Jeg tror vel (også) at forumet først og fremst er en møteplass for sosial chitchat og for meningsbrytning på mainstream-nivå. Men - selve loggfunksjonen gjør at folk som er på noenlunde samme nivå og jobber med samsvarende utfordringer kan gi hverandre feedback uten å gå via forumet som sådann. I relativt små idretter så er det egentlig veldig ok og noe jeg tror mange setter pris på. Og - de som ligger noen hestehoder foran, kan, om de ønsker, gi tips og råd til dem som har ambisjoner og er villig til å lytte.

For min del, som for mange andre, er det loggbøkene - både ens egen og andres - som er mest interessante. Så får eventuelle debatter om dill og dall være en bonus om noe der skulle fenge.

Og det hender det jo at det gjør.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke "halvparten" (mange) av fitness bloggens "stab" som ble raka i politiets massive narko & steroid razzia for noen få år siden da?

Sier seg selv at når dem store bygge gutta forsvinner fra tastaturet så endres nettsidens image :)

Vi lever i 2014, nå går det i rosa og eleganse på treningssenteret, strønning og brøling er jo så 2008...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigerte svaret mitt litt imens du skrev. Nei, jeg ble ikke personlig fornærmet, og jeg forsto at du bare var nysgjerrig, som du sa.

Jeg holder meg bevisst unna å komme med så altfor mange påstander og anbefalinger om trening og mat. Jeg forsøker å forholde meg til det store bildet og ikke komme med teorier om ting som skjer på mikronivå, og når noen spør meg om detaljkunnskap, så pleier jeg alltid å påpeke at dette kan jeg ikke nødvendigvis noe om. Hvis du ser på de fleste av mine poster på forumet, så tror jeg du ser at jeg på ingen måte forsøker å fremstå som noen guru eller ekspert. Jeg går med vilje inn for utstrakt bruk av formuleringer som "jeg mener", "jeg tror" og "jeg synes", og selv om jeg ikke alltid får det til så går jeg i mye større grad inn for det enn veldig mange andre. Jeg kan garantere at jeg tenker meg mye bedre om før jeg gir råd til folk enn de fleste gjør.

Det har vært en god del høyere Dunning-Kruger-faktor på noen av mine tidligere innlegg på forsiden, og det må jeg bare innrømme og ta lærdom av.

Dette tror jeg er en bra holdning og tilnærming Keegil.

Ellers når det gjelder debatten rundt utviklingen til Fitnessbloggen er jeg ganske sikker på at den gradvis vil dø ut eller i hvert fall miste veldig mye av sin status.

Dette skjedde med norges desidert beste og artigste treningsforum Fitnessprat.

De beste skribentene og bidragsyterne gidder ikke lenger å svare og diskutere de samme tingene om og om igjen og aktive utøvere innenfor relevante sporter forsvinner også da de ikke ser noen verdi i det for dem lenger.

Man sitter da igjen med en urmasse nybegynnere som skal diskutere om man bør ta bcaa 37 eller 25 minutter før trening og om man bør dele opp kreatindoseringen i fem 1 grams doser utover dagen, noe som gjør stedet stadig mindre attraktivt for nye medlemmer.

Robert som startet fitnessbloggen var også veldig aktiv på Fitnessprat og fikk nok sine ideer til dette forumet der.

Et slikt forum og en slik takhøyde får vi nok dessverre aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke "halvparten" (mange) av fitness bloggens "stab" som ble raka i politiets massive narko & steroid razzia for noen få år siden da?

Sier seg selv at når dem store bygge gutta forsvinner fra tastaturet så endres nettsidens image :)

Vi lever i 2014, nå går det i rosa og eleganse på treningssenteret, strønning og brøling er jo så 2008...

På ingen som helst måte. Det var snakk om én person og han har ingen ting med siden å gjøre lenger. Bloggen har hatt det samme fokuset/innholdet hele veien og har ikke dekket bygging før heller.

Dette tror jeg er en bra holdning og tilnærming Keegil.

Robert som startet fitnessbloggen var også veldig aktiv på Fitnessprat og fikk nok sine ideer til dette forumet der.

Et slikt forum og en slik takhøyde får vi nok dessverre aldri igjen.

Han jobbet i utgangspunktet med bloggdelen, så idéen og "retningen" til forumet kommer fra meg og moderatorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Platon

Som eksempel; i klassen min på HIOA er vi 65stk. På samtlige eksamener har snittet ligget på D. Mange av studentene har omtrent bare E'er og noen D'er. Men om et år vil de fortsatt ha en bachelor på CV'en. Vil du fortsatt si at de har faglig tyngde?

Min mening: Dette spørs selvfølgelig på eksamensformer. Men ofte er eksamen pugg og glem for veldig mange. Der jeg går er det en flervalgsdel og en langsvar.

De jeg anser som ekstremt faglig dyktige får ofte D,C og B. De jeg anser som mindre faglig dyktig får oftere A og B. Problemet er at disse er flinke til å pugge til eksamen, men glemmer det store faglige bildet. Generelt er jeg motstander av flervalg da det ofte kan være flere svar som i teorien er riktig. En med faglig bredde vil kunne se og argumentere for at et alternativ som er feil, også kan være rett. I tillegg kan formuleringene av spm være ræv. Det er på langsvar man får vist det man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite innspill for å "fjerne" mye av pjattet her. Forumet på bike.no var for noen år siden på vei i dass fordi det ble oversvømmet av tråder om trimming av mopeder. Det de gjorde var å fjerne alle undergruppene som omfattet mopeder fra alle oversiktssidene. Skulle man lese noe om mopeder måtte man gå inn på en undergruppe for å lese om det. Dette ble tatt godt imot av medlemmene.

Kan det være noe å tenke på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...