Gå til innhold

Mere fokus på menn.


Magnus954

Anbefalte innlegg

StokkelandFastForm

Enig i argumentet ditt om at eksamensformen har mye å si. Selv har jeg aldri vært borte i "flervalgseksamen".

Det jeg ikke er enig i er at en D student husker mer enn en A/B student fordi........?

Jeg mener ikke at det alltid må være sånn - selvsagt kan både A og B-studenter også ha faglig tyngde :p

Mer det fenomenet at når man har større kunnskap gjerne klarer å problematisere de fleste spørsmål på et helt annet nivå enn man klarer når man kan mindre.

Når det kommer til langsvarsoppgaver er ikke dette et problem, og jeg mener at man der lett kan skille de som kan mye og de som kan litt på en veldig god måte. Når derimot (feks for min del) over 50% av eksamen er flervalgsspørsmål hvor man får oppgitt 10-15 påstander som enten er korrekte eller feil, er det UMULIG å sile ut de gode kandidatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

StokkelandFastForm

Da skjønner jeg bedre hva du mener;) Som sagt så har ikke vi slike eksamener som du snakker om her, så det kan for så vidt ikke sammenliknes. Vi har på de fleste eksamener en oppg m langsvar og 2-3 litt smalere oppg. Eksamener i de juridiske fagene er det som alltid(?) både teori og praksisoppgave, med hovedtyngden på praksisoppgaven der man skal vise at man forstår metoden som ligger til grunn for rettsanvendelse.

EDIT; Jeg står fortsatt for hovedpoenget mitt. Faglig utdanning = faglig tyngde er i mine øyne en småfarlig konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt for hovedpoenget mitt. Faglig utdanning = faglig tyngde er i mine øyne en småfarlig konklusjon.

Tror du misforsto poenget mitt med faglig tyngde.

Jeg snakket om folk som baserer sin kunnskap på ymse ting de leser ukritisk til kilde på nett.

En del av de framstilles som "eksperter", "fagpersoner" og lignende og formidler denne kunnskapen videre til andre folk på nettet selv om den opprinnelige kilden kanskje var heller tvilsom.

Dette er ekstremt vanskelig å vurdere og vranglære kan ofte bli resultatet av sånt.

En som har utdanning, kursing og lignende har i hvert fall faglig basert kunnskap i bunnen.

Så er det selvsagt noen som ikke evner å tillegge seg eller formidle kunnskap uansett.

Grunnen til at jeg spurte keegil om hvilken bakgrunn eller faglig tyngde han har er at han står oppført som skribent på dette nettstedet, noe som automatisk gir han en tyngde blant lesere her selv om han kanskje langt fra har det på en del emner han velger å skrive om og svare på.

Han ble bare tatt fram som et eksempel på den nye tids "internetteksperter".

Selv om jeg egentlig er stor tilhenger av Broscience og mener at ingen menn som løfter under 150 kg i benkpress og har biceps under 40 cm har noe som helst å tilføre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når derimot (feks for min del) over 50% av eksamen er flervalgsspørsmål hvor man får oppgitt 10-15 påstander som enten er korrekte eller feil, er det UMULIG å sile ut de gode kandidatene.

Må vel inn å melde at jeg fikk A på vår eneste flervalgseksamen (2 av ca 150 kandidater fikk A, ble ikke noe gausskurve der akkurat) da. Ferdig til trolling nå.

Over til topic: Mitt største problem med fitnessbloggen er navnet. Hverken fitness eller blogg gir gode assisiasjoner i mine ører, og folk som ikke har vært her inne får veldig rare assosiasjoner med det navnet.. Uansett for sent å endre på det nå, ikke sikkert folk har lyst heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel inn å melde at jeg fikk A på vår eneste flervalgseksamen (2 av ca 150 kandidater fikk A, ble ikke noe gausskurve der akkurat) da. Ferdig til trolling nå.

Over til topic: Mitt største problem med fitnessbloggen er navnet. Hverken fitness eller blogg gir gode assisiasjoner i mine ører, og folk som ikke har vært her inne får veldig rare assosiasjoner med det navnet.. Uansett for sent å endre på det nå, ikke sikkert folk har lyst heller.

Vet ikke hvordan deres flervalg er, men hos oss er det typ 10-15 påstander. Litt kjedelig med så mange alternativer, når du ikke vet om 1 eller 15 av de er korrekt. Hadde det sått i oppgaven " hvilke av disse x alternativene er korrekt " hadde det vært noe annet. Litt kjedelig hvis de er ute etter 2 alternativer, men du huker av for flere fordi formuleringen er dårlig, eller at dine alternativer også KAN være rett ut i fra din tolkning, bare dumt man ikke kan argumentere på flervalg :) Svarer man da på 5 når de vil ha 2 ender du opp med -3 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er en bra holdninfg tilnærming Keegil.

Ellers når det gjelder debatten rundt utviklingen til Fitnessbloggen er jeg ganske sikker på at den gradvis vil dø ut eller i hvert fall miste veldig mye av sin status.

Dette skjedde med norges desidert beste og artigste treningsforum Fitnessprat.

De beste skribentene og bidragsyterne gidder ikke lenger å svare og diskutere de samme tingene om og om igjen og aktive utøvere innenfor relevante sporter forsvinner også da de ikke ser noen verdi i det for dem lenger.

Man sitter da igjen med en urmasse nybegynnere som skal diskutere om man bør ta bcaa 37 eller 25 minutter før trening og om man bør dele opp kreatindoseringen i fem 1 grams doser utover dagen, noe som gjør stedet stadig mindre attraktivt for nye medlemmer.

Robert som startet fitnessbloggen var også veldig aktiv på Fitnessprat og fikk nok sine ideer til dette forumet der.

Et slikt forum og en slik takhøyde får vi nok dessverre aldri igjen.

Dette har jeg tatt opp før, fikk null forståelse tilbake. Kvinneguiden 2.0 nærmer seg her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningsinternett går til helvete fordi:

  1. Alt er diskutert, og alt er skrevet 100 ganger før. Nye saker om trening og kosthold handler i beste fall om en eller annen nyhet som har skjedd i idrettsverdenen, og i verste fall er det en ny "dette forandrer alt nytt trenings- og kostholdskonsept™ og alt du vet er feil". Det er grenser for hvor mange ganger folk gidder å lese om at brokkoli er sunt og det er lurt å trene knebøy.
  2. Flinke folk gidder ikke svare på det samme dumme spørsmålet 100 ganger. Da blir det nødvendigvis til at noobs lærer noobs. Når fitnessblogger insisterer på en "alt du visste i går er feil"-tilnærming for å få klikk og oppmerksomhet, vil folk aldri lære noe nytt heller, og ende opp med å bare vranglære hverandre
  3. Uskylden har forsvunnet. Det som en stund tilsynelatende var et harmløs, sunn og fin del av internett viste seg å være en spiseforstyrrelsesinkubator og til dels drevet frem av folk som mange ikke ønsket å assosiere seg med. Der kom det også frem en av de grunnleggende interessekonfliktene frem, blant dem som mente at fitness skulle være mainstream (så man kunne selge dem til alle), aller helst så mainstream at man knapt turte å gi folk diettråd i frykt for å gi dem spiseforstyrrelser, og de som mente det burde være helt OK å diskutere brukerdoser på et forum, og at det å fokusere på psykisk helse var for feiginger som egentlig ville at alle skulle være feite.
  4. De som kom til treningsinternett sent ønsker at internett skal være slik de har vært vant til det, nemlig et ganske trygt, ganske moderert sted der man oppfører seg noenlunde pent og er greie mot hverandre. Den andre gruppen er forbanna fordi man ikke kan være mot hverandre slik man var på idrettsforumet i 2003 eller som på /fit/. Fordi begge gruppene er der samtidig er begge like misfornøyde.
  5. Når man får valget mellom å velge mellom to lag, og det ene laget er "hveldi flink <3 <3 og du kjenner best på din kropp og alle er venner og pass på du ikke tas av det forferdelige fokuset", og det andre er "vi hater på feite folk for det er sykt politisk ukorrekt liksom og se hvor slem jeg tør være på internett" så velger man alternativ tre. Individuell idrett.
  6. Alle saker som skrives eller postes handler om rumper. Hip thrusts. Vi skjønte det etter den 85. artikkelen :p
  7. De jævla gif-ene.

Og overeksponeringen har fått en del morsomme konsekvenser: Selv fitnessjentene er drit lei fitness. Det er ganske artig faktisk :D

Treningsinternett har peaket for lenge siden. Jeg skulle aldri vært det foruten fordi jeg har truffet en del av, om ikke mine aller beste venner som følge av det og det har vært ekstremt verdifullt for meg tidligere. Men festen er slutt.

Det er bare å ta på hjelmen og stålsette seg på nedturen. Eventuelt finne noe bedre å gjøre.

EDIT. Dette kan gjøre at dette innlegget gjør at jeg kvalifiserer til gruppen av de ekle elitistene som Keegil snakker om, men det er nå en betraktning fra en som var her mye, som ikke er der nå lenger. Her er i hvert fall 98% av årsaken til at jeg ikke gidder å henge her inne lenger, unntatt når jeg sjekker Eqologytråden. Den skal jeg følge til enden av internett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan gjøre at dette innlegget gjør at jeg kvalifiserer til gruppen av de ekle elitistene som Keegil snakker om, men det er nå en betraktning fra en som var her mye, som ikke er der nå lenger.

Fett agn, bro. Jeg biter på! :p

Jeg er egentlig enig i mesteparten av det du sier. Det er mye frem og tilbake i nyhetsbildet, og det handler stort sett om å tilbakevise det som ble sagt for en uke siden, enten det er Fitnessbloggen, Dagbladet eller Aftenposten. Når det gjelder forumet, er det rett og slett begrenset hvor mange nye spørsmål som kan stilles om trening og kosthold, så det handler ofte om å få noens mening om ens egen (stort sett veldig lite unike) situasjon. Men hvis nyhetsbildet kun tjener til å skape forvirring, og det meste som kan sies om trening og kosthold allerede er sagt, så finnes det strengt tatt ikke så mange andre posisjoner å innta for et treningsforum enn å være et sted hvor de som er usikre kan stille dumme spørsmål. Jeg har jo forstått at dette er noe flinke folk ikke gidder, selv om det finnes eksempler på steder på internett hvor svært flinke folk velvillig bruker mye fritid på å lære opp noobs (Stack Overflow, for eksempel – det er imidlertid et helt annet type konsept enn Fitnessbloggen og er lagt opp helt annerledes, så ikke ta noe mer ut av den sammenligningen enn det jeg faktisk sa).

Man skal ikke undervurdere nostalgifaktoren heller. Blant de som har vært på treningsinternett lenge, så tror jeg alt alltid vil være bedre før. Jeg tror jeg rett og slett hadde håpet på litt mer forståelse for at "det gamle treningsinternettet" later til å være tilnærmet umulig å gjenskape i disse dager, siden forutsetningene tilsynelatende har endret seg en del. Jeg kan ikke si stort mer om den saken, egentlig, ettersom jeg strengt tatt ikke har deltatt noe særlig i dette internettet. Høres ut som et ålreit sted for de som klarer å holde hodet kaldt, men kanskje litt mindre ålreit for de som ikke gjør det. Sistnevnte gruppering er nok en god del større, og i disse dager hvor trening og kosthold er mainstream så er det de som trenger mest hjelp. Så da kan man enten ha et forum hvor garvede treningsveteraner kan diskutere alt det nye innen trening og kosthold – altså ingenting – eller et forum hvor flest mulig kan få mest mulig nytte på et eller annet vis, det være seg å få svar på dumme spørsmål om trening og kosthold som er stilt hundre ganger før, eller å få venner for livet. Jeg tror det er mange nye som fortsatt finner den nytten du beskriver i treningsinternett når det gjelder akkurat dette, meg selv inkludert.

De to lagene du beskriver er ganske karikerte, men det vet du jo. Det finnes en mye imellom her, også på Fitnessbloggenforumet. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart.

Så da kan man enten ha et forum hvor garvede treningsveteraner kan diskutere alt det nye innen trening og kosthold – altså ingenting – eller et forum hvor flest mulig kan få mest mulig nytte på et eller annet vis, det være seg å få svar på dumme spørsmål om trening og kosthold som er stilt hundre ganger før, eller å få venner for livet. Jeg tror det er mange nye som fortsatt finner den nytten du beskriver i treningsinternett når det gjelder akkurat dette, meg selv inkludert.

De to lagene du beskriver er ganske karikerte, men det vet du jo. Det finnes en mye imellom her, også på Fitnessbloggenforumet. Heldigvis.

Og sammenlikningen du har i avsnittet over anklagen om karikatatur er også ganske karikert *troll* :D hehe.

Poenget mitt er vel først og fremst at i tillegg til at det skapes forvirring, skapes det heller ikke en kompetanse til å rydde opp i forvirringen når kompetansepersonene forsvinner. Og da hjelper det ikke at folk får "hjelp", for hjelpen er dårlig. Man skal ikke ha så mange merkelige råd fra en 16 åring som nettopp har begynt på første runde RYP før man ikke gidder mer. Det skjedde med Treningsforum, og det gikk ikke over til å være et hyggelig sted der folk kunne prate om løst og fast, men en gjeng tenåringer og en gjeng troll som sørget for at det var omtrent like utrivelig overalt :D

Det er også en faktor til å ta med i betraktningen her, og det er at når et forum kommer over en viss størrelse, skal det stadig mer til å bli lagt merke til, spesielt på den mer generelle delen av forumet. Det gjør at en del, særlig nye medlemmer, blir mer høylytte og i grunn "karikerte" i sin oppførsel nettopp for å bli anerkjente. Det skjedde på Diskusjon.no, det skjedde på Treningsforum og det skjer høyst sannsynlig her. Dette er for så vidt ikke nytt, og er jo litt samme mekanismen som gjorde at man måtte nekte folk legge ut nakenbilder etter hvert :p Når folk skal inn å enten tøffe seg eller whiteknighte (eller anklage andre part for å gjøre nettopp det) i alle tråder blir det ganske mye støy. Det gidder man ikke.

Og det er jo også noe med hvordan communityet generelt behandler folk, om man bruker tid og krefter på å bidra et sted og enten direkte blir konfrontert med eller får høre at andre har anklaget deg bak ryggen din for å bevisst være etter å sabotere/ødelegge stemningen/kritisere alt en person sier, så tenker man jo sitt. Fitnessmiljøet er ganske flink å ta mannen og ikke ballen, spesielt hvis man bestemmer seg for å ha et litt annerledes synspunkt på ting. Skviser man nok ut til slutt, vil man ende opp med team hveldi flink og team troll som ikke bryr seg om hva slags tilbakemeldinger de får. Og det er ingen tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange gode Børge-artikler som dekker det meste. Folk forventer vel stadige revolusjoner på forsiden hver dag.

Ser det er mange artikkler av typen "kjersti slanket bort og bygde opp..." med påfølgende bilder etc.

no1 Dette er jo kjempedigg for oss gutt å kikke på, men som gutt/mann/gubbe så er det vel muligens ikke det som er mest inspirerende for egen trening?

no2 Det jeg for min del savner er intervjuer med nordiske damer og menn som har klart å ta kost og trening til et forholdsvis høyt nivå. Hva gjør de, hvordan gjør de det. Hvordan trenes det, og hvordan spises det. Både fitness utøvere, styrke utøvere, callistenics hoder osv. Det hadde også vært veldig interresant å fått høre feks Børge ouslands trenings regime før en poltur, Marit Bjørgens oppkjøring før konkuranse, Hulkens spise vaner off season osv.

Iform har endel meget bra video intervjuer som jeg har glodd endel på, men fokuset blir litt ensporet og ellers synes jeg sidene er crap med mye sensasjon artikleri, så min favoritt er fitnessbloggen.

i sum.... mer balanse mellom kvinner / menn ... og det hadde vært sinnsykt kult med videreportasjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske bastante beskrivelser av hvordan det var, hvordan det er og hvordan det kommer til å bli, som serveres her.

:)

Jeg tror vel at dynamikken i medlemsmassen og i forhold til hvem som får tildelt guru og troll status vil være i konstant endring. De som satt som konger på haugen for ett par år siden er fort glemt blant den gemene hop, om ikke de opprettholder sitt engasjement og stadig pynter på sin post-count med velmenende, inkluderende og kunnskaps-orienterte innlegg. Sånn sett kommer det stadig nye guruer og atter nye troll til gards - ettersom de gamle sjekker ut og finner seg nye jaktmarker.

Om det til enhver tid opprettholdes et minstemål av kunnskap og kompetanse som forvaltes av entusiastiske skribenter - så tror jeg fitnessbloggen vil generere stadig nye kull med guruer og troll. Et kretsløp hvor en putter inn 100 sultne og kunnskapshungrige og kanskje sitter igjen med 3 troll, 2 guruer og 95 vanlige forbrukere etter et år eller to. Etter tre år er alle borte og nye er hele tiden på vei inn.

Svært få vil være interessert om hvor flott alt hva på Internett for 5 år siden. Det er om ting oppleves som ok akkurat nå som betyr noe. Og der er det åpenbart forskjellig hva folk synes. Artikler på forsiden oppleves av mange som meningsløst rosa-fitnessbabe-magemuskel-fjas - mens andre synes det er såååå mye bedre enn KK.

Som informasjonskanal for treningsteori, kunnskap, kompetanse og praktisk-metodiske beskrivelse, så funker fitnessbloggen svært dårlig for folk som allerede er kommet et stykke på vei. Men - som en arena for erfaringsutveksling og motivasjon fungerer loggbøkene bra. De kunne vært enda mye bedre redskaper for seriøse utøvere om det også var inkludert en logg-funksjon som gjorde at en fikk opp statestikk over treningsarbeid nedlagt over tid. Det at dette ikke er inkludert gjør at mange heller logger på dedikerte sites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør at en del, særlig nye medlemmer, blir mer høylytte og i grunn "karikerte" i sin oppførsel nettopp for å bli anerkjente.

Quoter Pinglo på den.

Dette er blitt veldig fremtredende her. Det mest irriterende er de som legger ut noen drøye formbilder av andre personer og skriver "hehe, der fikk du litt rumpe ja, nå fikk jeg lurt deg inn hit"

Og siden du liker konkrete eksempler keegil ;)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/pr%C3%B8ver-meg-p%C3%A5-styrkel%C3%B8ft.7781/page-28#post-966807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sitere Tor : "Desverre tror jeg også det er slik at folk som er ekstremt flinke på ett eller flere felt innen temane helse, kosthold og/eller trening kan bruke seg selv opp på det store internettet. Det er uungåelig at de samme spørsmålene, de samme type besserwissere og nybegynnertyper går igjen og igjen, og jeg tror at den endeløse kampen mot alt slikt tapper mange for krefter."

Dette er jo grunnen til at både iform og treningsforum gikk dukken, som et form-nettsted. De med kunnskap gikk lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg mest, er at alle skal gjøre seg opp sin egen mening og forkynne denne helt uten selvkritikk. Det gjelder spesielt kostholdsforumet. Jeg gidder rett og slett ikke gjøre en educated innsats der inne, for det eneste man blir møtt med er JAMMEN JEG TENKER AT SÅNN ER DET IKKE FOR ALLE, når ting stort sett er sånn for alle, eller DET FUNGERTE FOR MEG, når det fungerte fordi alt annet enn hva de tror. Det er rett og slett ikke verdt tiden. Tenker mange nok som meg, noe jeg mistenker, da faller kvaliteten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vas? Jeg er nysgjerrig? :D

Syntes pinglo hadde endel strålende poeng... Det er jo faktisk mer til trening, fysisk aktivitet enn bare fitness og ole bole. For fitnessbloggen sin del så hadde det vært berikende å utvidet horisonten endel, utover brokkoli og knebøy artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes pinglo hadde endel strålende poeng... Det er jo faktisk mer til trening, fysisk aktivitet enn bare fitness og ole bole. For fitnessbloggen sin del så hadde det vært berikende å utvidet horisonten endel, utover brokkoli og knebøy artikler.

Har du i det hele tatt vært på forsiden av bloggen eller? Tenkte jeg skulle linke noen eksempler, men blei så mye at jeg ikke gadd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsinternett går til helvete fordi:

  1. Alt er diskutert, og alt er skrevet 100 ganger før. Nye saker om trening og kosthold handler i beste fall om en eller annen nyhet som har skjedd i idrettsverdenen, og i verste fall er det en ny "dette forandrer alt nytt trenings- og kostholdskonsept™ og alt du vet er feil". Det er grenser for hvor mange ganger folk gidder å lese om at brokkoli er sunt og det er lurt å trene knebøy.
  2. Flinke folk gidder ikke svare på det samme dumme spørsmålet 100 ganger. Da blir det nødvendigvis til at noobs lærer noobs. Når fitnessblogger insisterer på en "alt du visste i går er feil"-tilnærming for å få klikk og oppmerksomhet, vil folk aldri lære noe nytt heller, og ende opp med å bare vranglære hverandre
  3. Uskylden har forsvunnet. Det som en stund tilsynelatende var et harmløs, sunn og fin del av internett viste seg å være en spiseforstyrrelsesinkubator og til dels drevet frem av folk som mange ikke ønsket å assosiere seg med. Der kom det også frem en av de grunnleggende interessekonfliktene frem, blant dem som mente at fitness skulle være mainstream (så man kunne selge dem til alle), aller helst så mainstream at man knapt turte å gi folk diettråd i frykt for å gi dem spiseforstyrrelser, og de som mente det burde være helt OK å diskutere brukerdoser på et forum, og at det å fokusere på psykisk helse var for feiginger som egentlig ville at alle skulle være feite.
  4. De som kom til treningsinternett sent ønsker at internett skal være slik de har vært vant til det, nemlig et ganske trygt, ganske moderert sted der man oppfører seg noenlunde pent og er greie mot hverandre. Den andre gruppen er forbanna fordi man ikke kan være mot hverandre slik man var på idrettsforumet i 2003 eller som på /fit/. Fordi begge gruppene er der samtidig er begge like misfornøyde.
  5. Når man får valget mellom å velge mellom to lag, og det ene laget er "hveldi flink <3 <3 og du kjenner best på din kropp og alle er venner og pass på du ikke tas av det forferdelige fokuset", og det andre er "vi hater på feite folk for det er sykt politisk ukorrekt liksom og se hvor slem jeg tør være på internett" så velger man alternativ tre. Individuell idrett.
  6. Alle saker som skrives eller postes handler om rumper. Hip thrusts. Vi skjønte det etter den 85. artikkelen :p
  7. De jævla gif-ene.

Og overeksponeringen har fått en del morsomme konsekvenser: Selv fitnessjentene er drit lei fitness. Det er ganske artig faktisk :D

Treningsinternett har peaket for lenge siden. Jeg skulle aldri vært det foruten fordi jeg har truffet en del av, om ikke mine aller beste venner som følge av det og det har vært ekstremt verdifullt for meg tidligere. Men festen er slutt.

Det er bare å ta på hjelmen og stålsette seg på nedturen. Eventuelt finne noe bedre å gjøre.

EDIT. Dette kan gjøre at dette innlegget gjør at jeg kvalifiserer til gruppen av de ekle elitistene som Keegil snakker om, men det er nå en betraktning fra en som var her mye, som ikke er der nå lenger. Her er i hvert fall 98% av årsaken til at jeg ikke gidder å henge her inne lenger, unntatt når jeg sjekker Eqologytråden. Den skal jeg følge til enden av internett :p

dette er gull og noe jeg kjenner meg igjen i (som gjør at jeg stort sett ikke orker å delta i annet enn loggbøker)

Det som irriterer meg mest, er at alle skal gjøre seg opp sin egen mening og forkynne denne helt uten selvkritikk. Det gjelder spesielt kostholdsforumet. Jeg gidder rett og slett ikke gjøre en educated innsats der inne, for det eneste man blir møtt med er JAMMEN JEG TENKER AT SÅNN ER DET IKKE FOR ALLE, når ting stort sett er sånn for alle, eller DET FUNGERTE FOR MEG, når det fungerte fordi alt annet enn hva de tror. Det er rett og slett ikke verdt tiden. Tenker mange nok som meg, noe jeg mistenker, da faller kvaliteten også.

dette også

Ser det er mange artikkler av typen "kjersti slanket bort og bygde opp..." med påfølgende bilder etc.

no1 Dette er jo kjempedigg for oss gutt å kikke på, men som gutt/mann/gubbe så er det vel muligens ikke det som er mest inspirerende for egen trening?

no2 Det jeg for min del savner er intervjuer med nordiske damer og menn som har klart å ta kost og trening til et forholdsvis høyt nivå. Hva gjør de, hvordan gjør de det. Hvordan trenes det, og hvordan spises det. Både fitness utøvere, styrke utøvere, callistenics hoder osv. Det hadde også vært veldig interresant å fått høre feks Børge ouslands trenings regime før en poltur, Marit Bjørgens oppkjøring før konkuranse, Hulkens spise vaner off season osv.

Iform har endel meget bra video intervjuer som jeg har glodd endel på, men fokuset blir litt ensporet og ellers synes jeg sidene er crap med mye sensasjon artikleri, så min favoritt er fitnessbloggen.

i sum.... mer balanse mellom kvinner / menn ... og det hadde vært sinnsykt kult med videreportasjer!

no2 er en ide jeg tror kunne utvikles til noe som kan trekke inn både folk med og uten peiling til forumet. jeg tenker intervjuer som settes sammen av både generiske og spesifikke ting slik at begge grupper tilfredsstilles.

jeg er f eks ikke veldig interessert i fitness eller langrenn, men jeg hadde gjerne lest intervjuer med utøverne hvis man bare kunne få noen detaljer om spesifikke ting som man kunne diskutere og ikke bare generisk treningspjatt type "fitnessjenta trener brosplitt og spiser torsk&brokkoli" eller "langrennsjenta trener 4 timer om dagen over to økter".

jeg hadde blitt mye mer nyskjærrig hvis jeg heller kunne fått lest ting som "fitnessjenta trener brosplitt istedenfor fullkropp fordi hun mener fordelene er x og ulempene bare er y" eller "langrennsjenta trener 28 timer i uka der 20 timer er lett mengde i 60-70% av makspuls fordi x, 2x1 timersøkter med 85-90% pga x og 6 timer er teknikktrening delt på 1 time med x siden hun er god på det og 5 timer med y siden hun må bli bedre på det". seff ville vel kanskje ikke alle man intervjuet være villig eller ha mulighet til å gå i dybden av treningen sin, men å ihvertfall få noen slike detaljer kjenner jeg at jeg blir nyskjærrig bare av å tenke på.

jeg tror det ligger interesse i å få vite hva folk begrunner valgene sine med. spesielt hvis man kan få dem til å forsvare de når de stilles opp mot noe annet. f eks "hva er målet ditt? hvordan trener du? er fine generiske spørsmål som alle kan like. hvis man så sier "hvorfor trener du slik?" eller enda bedre "hvorfor trener du slik når x sannsynligvis er bedre?", får man mer spesifikke spørsmål som de med kunnskap kan sette pris på og være interessert i å diskutere videre.

for å trekke folk inn i forumet måtte man ha laget en link til en tråd som opprettes av en mod i forumet for hver artikkel slik at ting blir ryddig.

det er kanskje ikke redningen til forumet, men jeg tror det hadde vært et friskt pust hvis det virker gjennomførbart uten så mye arbeid og kunne vekket interessen igjen hos mange (spesielt hvis man hadde fanget opp et bredt spekter av utøvere/idretter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt vært på forsiden av bloggen eller? Tenkte jeg skulle linke noen eksempler, men blei så mye at jeg ikke gadd..

Ja det har jeg ... pr. nå (Altså side 1) roughly 24 "headliners" hvorav 3-4 om norske utøvere innen faget 1 om han der callistenics fyren (som egentlig er en video linket fra youtube) Resten er surr og vas om kremboller og grandiosa og en god dæsj reklame...............

Det gir en ratio på ca 1 interresant og vettug artikkel pr 6 publiserte....

Edit: Var faktisk bare en artikkel om en norsk utøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det ligger interesse i å få vite hva folk begrunner valgene sine med. spesielt hvis man kan få dem til å forsvare de når de stilles opp mot noe annet. f eks "hva er målet ditt? hvordan trener du? er fine generiske spørsmål som alle kan like. hvis man så sier "hvorfor trener du slik?" eller enda bedre "hvorfor trener du slik når x sannsynligvis er bedre?", får man mer spesifikke spørsmål som de med kunnskap kan sette pris på og være interessert i å diskutere videre.

det er kanskje ikke redningen til forumet, men jeg tror det hadde vært et friskt pust hvis det virker gjennomførbart uten så mye arbeid og kunne vekket interessen igjen hos mange (spesielt hvis man hadde fanget opp et bredt spekter av utøvere/idretter).

Yess! Bredden og forskjellen mellom ulike idretter. Hva gjøres og hvordan begrunner ulike utøvere sine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...