Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Før jeg bestiller en hel haug med steviaer fra iherb, er det noen som kan motbevise forskning som tilsier at stevia kan forårsake infertilitet?

Fins det forskning som støtter det du sier? Forresten så så jeg at du skrev noe om CLA i melk. Syns det hørtes interessant ut og lurte på om du kunne utdybe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel neppe blitt godkjent i Norge om det fantes sikker forskning som konkluderte med at det hadde slike bivirkninger.

Fins det forskning som støtter det du sier? Forresten så så jeg at du skrev noe om CLA i melk. Syns det hørtes interessant ut og lurte på om du kunne utdybe? :)

Stevia ble faktisk tatt av markedet for ikke mange år siden nettopp pga slike pesky små bivirkninger som infertilitet hos store deler av testgruppene.Har også hørt ad omveier at stevia brukes som prevansjon i sør-amerika :meh::confused:. Den gode nyheten i dette, om man googler dette, så viser forskningsartiklene at det er forbigående i 50-70 dager etter man slutter med stevia.

Nedsatt fruktbarhet hos mannlige og kvinnelige rotter (jada, det er rotter og ikke mennesker, men husk at rotter brukes fordi 80% av genetikken er lik mennesket)

Effects of chronic administration of Stevia... [J Ethnopharmacol. 1999] - PubMed - NCBI

Contraceptive Properties of Stevia rebaudiana. [science. 1968] - PubMed - NCBI

The Kruc study: Viser at rottegruppen som fikk høye doser med stevia produserte mindre avkom enn rottegruppen som ikke fikk stevia. Problemet er at gruppen fikk veldig store doser stevia over kort tid.

The Alvarez study: Viser at mus som fikk stevia ikke produserte avkom. Problemet er at studien ikke har noen relevans ettersom den også ga stevia i store doser. Studien brukes forøvrig av FDA som grunnlag for bekjempelse av stevia som søtningsmiddel. Alvarez selv mener at stevia i utgangspunktet nok er trygt for mennesker, men større studier bør gjøres. Han støtter sitt syns på andre forskninger på stevia han,og andre har gjort. Bl.a The Herb Research Foundation, Medicinal Plant Research of the USDA and The Division of Pathology, National institutes of Health, Japan.

_____________________

CLA er konjugert linolsyre, en gruppe flerumetta fettsyrer. Disse fettsyrene er bygd opp av dobbelbindinger og plasseringen av disse gir ulike effekter i kroppen. I melkefettet er det en viss prosentandel CLA. Studier viser at CLA kan hjelpe på å minke fettmassen og øke andel muskelmasse (Delany 1999, Ostrowaska 1999). Brystkreft, hjertesykdom, astma- og allergisykdommer og diabetes type 2 kan også reagere positivt ved tilførsel av CLA.

Melkeprodukter og kjøtt fra drøvtyggere er de største bidragsyterne til naturlig CLA i kosten. Vårt inntak av CLA viser seg å være nedadgående, trolig fordi det er mye fokus på mager mat og fordi dyrene våre fores annerledes i dag enn tidligere. En undersøkelse med konvensjonell storfedrift kontra økologisk storfedrift der dyrene går fritt på beite viser at de økologiske storfeene har opptil 2,5 ganger mer CLA i melka enn de konvensjonelle dyrene. Fikk de økologiske dyrene tilleggsfor (kraftfor), sank andelen CLA i melka. Fjerner man fett fra melk eller kjøtt fjerner man også CLA.

Jahreis, G., Fritsche, J., Steinhart, H.: Monthly variations of milk composition with special regard to fatty acids depending on season and farm management systems - conventional versus ecological. Fett/Lipid 98, 356 (1996).

Sitat Matthias Koesling:

CLA har flere gunstige helsemessige effekter, den hemmer utviklingen av hud-, tykktarm- og brystkreft og hjerte-kar-sykdommer og har en positiv innflytelse på balansen mellom kroppsfett og muskler, ved at den reduserer kroppsfettmasse og øker muskelmasse. Nyere undersøkelser tyder på at CLA også kan hjelpe til å forebygge aldersdiabetes og normalisere sukkerinnholdet i blodet.

¨ Ha, Y. L., Grimm, N. K., Pariza, M. W.: Anticarcinogens from fried ground beef: heataltered derivatives of linoleic acid. Carcigonesis 8, 1881 (1987)

Siden vi vet at melkefett har beviselig sunnhetseffekt, slankende effekt og helsemessig god effekt og at forskningen viser at mennesker som spiser etter de nasjonale kostrådene (magre meierprodukter, margarin etc) har mer magefett enn de som spiser helfete produkter, så er det ett paradoks at man enda skal frykte melkefett så mye som vi gjør her til lands. Dette betyr selvsagt ikke at jeg mener at vi skal drikke fløte istede for melk, men at vi mye heller bør fokusere på sunnhetsaspektet med å spise mat og at det vi inntar er av god kvalitet som gir kroppen best mulig grunnlag, ikke på å presse minst mulig kalorier inn i ett måltid uavhengig av hvor de kaloriene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is Stevia Safe?

Man finner det man leter etter på nettet.. Dvs man finner artikler og forskning for det man tror på og garantert imot også..ta ting med ei klype.. Spesielt gamle forskninger på rotter..selv om bananer er 66%like i gener som oss betyr det ikke at vi tester alvorlige skumle medisiner på dem istede for rotter feks.

Moderasjon er vell nøkkelen. Det perfekt fint i normale doser.. Var i USA i vår og var stevia på hvert eneste bord på hver eneste resturant.. Så kan bli spennende med årene hvis pluuutselig det viser seg at det minsker fertiliteten..Da kanskje det skulle blitt obligatorisk for heeele østen, mtp den alvorlig store befolkningsveksten?=p

edit: Apropos stevia:p kom over det nå.. De har brukt stevia i alt mulig, 30 år i Japan :p og kan si med en ting sikkert.. De popper unger like mye som før=p (uheldigvis,vi begynner å bli for mange på planeten)

Det positive med stevia er at man trenger så lite for å få søtningseffekten.. Og da kan man jo spørre seg om den spiseskjeen hver dag /annenhver dag er bra eller ikke.. Flere forskninger som viser bivirkningene har de jo brukt massive doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nikeplus viser 470 kalorier forbrent ved en løpetur, mens pulsklokken viser 962, hva skal jeg forholde meg til? Er ikke spesielt opptatt av hvor mye jeg forbrenner, men er jo en vesentlig forskjell.. Skal sies at det var en hard tur på litt over en time med en gj.snittspuls på 179.. Begge er også likt stilt inn..

er ingen ekspert på området, men 470 kalorier høres lite ut hvis du har jogget med snittpust på 179 i over en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CLA er konjugert linolsyre, en gruppe flerumetta fettsyrer. Disse fettsyrene er bygd opp av dobbelbindinger og plasseringen av disse gir ulike effekter i kroppen. I melkefettet er det en viss prosentandel CLA. Studier viser at CLA kan hjelpe på å minke fettmassen og øke andel muskelmasse (Delany 1999, Ostrowaska 1999). Brystkreft, hjertesykdom, astma- og allergisykdommer og diabetes type 2 kan også reagere positivt ved tilførsel av CLA.

Melkeprodukter og kjøtt fra drøvtyggere er de største bidragsyterne til naturlig CLA i kosten. Vårt inntak av CLA viser seg å være nedadgående, trolig fordi det er mye fokus på mager mat og fordi dyrene våre fores annerledes i dag enn tidligere. En undersøkelse med konvensjonell storfedrift kontra økologisk storfedrift der dyrene går fritt på beite viser at de økologiske storfeene har opptil 2,5 ganger mer CLA i melka enn de konvensjonelle dyrene. Fikk de økologiske dyrene tilleggsfor (kraftfor), sank andelen CLA i melka. Fjerner man fett fra melk eller kjøtt fjerner man også CLA.

Jahreis, G., Fritsche, J., Steinhart, H.: Monthly variations of milk composition with special regard to fatty acids depending on season and farm management systems - conventional versus ecological. Fett/Lipid 98, 356 (1996).

Sitat Matthias Koesling:

CLA har flere gunstige helsemessige effekter, den hemmer utviklingen av hud-, tykktarm- og brystkreft og hjerte-kar-sykdommer og har en positiv innflytelse på balansen mellom kroppsfett og muskler, ved at den reduserer kroppsfettmasse og øker muskelmasse. Nyere undersøkelser tyder på at CLA også kan hjelpe til å forebygge aldersdiabetes og normalisere sukkerinnholdet i blodet.

¨ Ha, Y. L., Grimm, N. K., Pariza, M. W.: Anticarcinogens from fried ground beef: heataltered derivatives of linoleic acid. Carcigonesis 8, 1881 (1987)

Siden vi vet at melkefett har beviselig sunnhetseffekt, slankende effekt og helsemessig god effekt og at forskningen viser at mennesker som spiser etter de nasjonale kostrådene (magre meierprodukter, margarin etc) har mer magefett enn de som spiser helfete produkter, så er det ett paradoks at man enda skal frykte melkefett så mye som vi gjør her til lands. Dette betyr selvsagt ikke at jeg mener at vi skal drikke fløte istede for melk, men at vi mye heller bør fokusere på sunnhetsaspektet med å spise mat og at det vi inntar er av god kvalitet som gir kroppen best mulig grunnlag, ikke på å presse minst mulig kalorier inn i ett måltid uavhengig av hvor de kaloriene kommer fra.

Så hel-melk og økologiske varianter vil være "bedre" i henhold til CLA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hel-melk og økologiske varianter vil være "bedre" i henhold til CLA?

Ja :)

Økologiske produkter er forøvrig de beste da du slipper sånne pesky ting som kjemiske sprøytemidler og sånt :p

Økologisk frukt er greit å få tak i, dog litt dyrt, det samme gjelder egg - men jeg har enda ikke sett økologisk kjøtt i butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved instruksjoner av rygghev sies det ikke noe om at rompa skal strammes. Skal den helst ikke det på veg opp, eller?

fant et svar jeg likte omsider. Rart det instrueres så lite nøyaktig rundt omkring. Her ble det sagt at nettop å stramme rompa er viktig. Da har jeg heldigvis gjor det riktig (ifølge denne treneren ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er 160 cm høy og veier 48 kg, hvor mange kalorier er det fysisk mulg å forbrenne på en dag på det aller meste? Har jo hørt om toppidrettsutøvere som er oppi 5000 kcal om dagen, men de er jo også relativt tunge.. Hva kan en lett jente som meg klare? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant et svar jeg likte omsider. Rart det instrueres så lite nøyaktig rundt omkring. Her ble det sagt at nettop å stramme rompa er viktig. Da har jeg heldigvis gjor det riktig (ifølge denne treneren ihvertfall).

Strammer du rumpa ordentlig blir den en kjempebra rumpeøvelse for å ta ut det siste. Ryggen SKAL være rett, den skal IKKE krummes (noe han er helt okei med i videoen), og du skal ikke bøye ryggen langt bak, men kroppen skal være i linje på topp. Krum rygg = mer mobilitet i rygg, og det trenger vi strengt tatt ikke (jf. skadeforebyggende trening) Greier man ikke å gjøre denne rett, burde man strengt tatt la være å gjøre den, fordi den gjør ryggproblemer vondt verre. Jeg brukte å gjøre denne relativt feil, og da svei det i ryggen min etter 5-6 reps. Nå tar jeg rygghev med 20kg uten at det svir annet enn at rumpen får kjørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...