Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Okey, så, hvis jeg har forstått dette riktig, så skal jeg IKKE rulle når jeg tar rygghev..?

Korrekt! Skjønner ikke hvor den myten om å rulle i rygghev kommer fra, skal det liksom være unntaksøvelsen hvor man ikke skal ha spenn i ryggen gjennom hele øvelsen? :p Husken han ene PT'n på senteret var helt oppgitt over at alle gjorde det haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener man ikke ulike deler av ryggstrekkeren (ulikt fokus) avhengig av om man ruller eller er strak?

Øvelser for ulike muskelgrupper

Du skal ikke rulle på ryggen din når du trener. Det medfører unødvendig mye press på ryggsøyla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whaaat?:eek: Fikk alltid beskjed om å rulle jeg :( Gjorde det i mange år :confused:

Seriøst?

Ryggen din skal være strak i knebøy, markløft, chins, dips, utfall, nedtrekk, bicepscurls, tricepsettellerannet, rygghev og alle andre øvelser. Den skal til og med være strak når du tøyer ut.

Jeg klarer det :o

Bruker du stavmikser og sil da? :p Den blir jo bare klumpete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker face pull. Testa den idag. Men ser på youtube at noen utfører den med albuene pekende ned, andre med albuene opp. Å få albuene opp er vanskeligere, så er det bare det at noen ikke klarer det, eller vil de utføre den slik de gjør? I såfall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Ryggen din skal være strak i knebøy, markløft, chins, dips, utfall, nedtrekk, bicepscurls, tricepsettellerannet, rygghev og alle andre øvelser. Den skal til og med være strak når du tøyer ut.

Har slutta med det nå.. Siden jeg alltid var sliten i ryggen. That explains why :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Skjønner ikke hvor den myten om å rulle i rygghev kommer fra, skal det liksom være unntaksøvelsen hvor man ikke skal ha spenn i ryggen gjennom hele øvelsen? :p Husken han ene PT'n på senteret var helt oppgitt over at alle gjorde det haha.

Jeg lærte av en treningsveileder på elixia at jeg skulle rulle med ryggen, og gjorde derfor som han sa et års tid. Men så følte jeg at det ble feil og bare gjorde det med strak rygg selv om det gjorde meg usikker på om det så feil ut. Bra jeg lyttet til kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal ryggen være rett ved uttøying? Jeg regner med du mener tøying av ryggen? Når jeg sitter i "hekkeløperen" (alle skjønner hva jeg mener?) eller pigeon pose (yogastilling som tøyer rumpa), så legger jeg panna på kneet/underarmene. Da må ryggen nødvendigvis krummes litt, men jeg opplever ikke at dette er noe stress for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Skjønner ikke hvor den myten om å rulle i rygghev kommer fra, skal det liksom være unntaksøvelsen hvor man ikke skal ha spenn i ryggen gjennom hele øvelsen? :p Husken han ene PT'n på senteret var helt oppgitt over at alle gjorde det haha.

Fikk beskjed av en PT på 3T at det var sånn det skulle gjøres for å aktivisere hele ryggen :confused: Flere av de har sagt det.. Merkelig greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx
Neida, vi trenger bare en som ligner :p

Og finner da ikke noen masseproduserte dresser her i byen iallefall. Må vel lode litt rundt når jeg drar til Oslo om noen uker.

I Oslo så finner du det masse steder, Tiger of Sweden anbefales:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ryggen være rett ved uttøying? Jeg regner med du mener tøying av ryggen? Når jeg sitter i "hekkeløperen" (alle skjønner hva jeg mener?) eller pigeon pose (yogastilling som tøyer rumpa), så legger jeg panna på kneet/underarmene. Da må ryggen nødvendigvis krummes litt, men jeg opplever ikke at dette er noe stress for ryggen.

Fordi det medfører økt kompresjon på ryggraden som over tid kan føre til store skader og smerter.

Sitat Eirik Sandvik

"Bindevevet i kroppen stopper ikke der muskelen stopper, men går som en sammenhengende bane over hele kroppen. Med andre ord, om du ønsker å tøye f.eks bakside lår er du samtidig nødt til å unngå å krumme ryggen, hvis ikke er det stort sett ryggen du tøyer og her ønsker vi stort sett ikke mer mobilitet. Samme prinsipp gjelder for øvrig for alle andre tøyninger. Folk er rett og slett for glade i å kompensere slik at det blir så lett som mulig, men tenk deg litt om før du fortsetter på samme vei".

Ryggen skal forøvrig være strak i liggende pigeon pose også. Om du må krumme ryggen din for å få langt deg helt ned har du for stramme hofteleddsbøyere og da bør du fokusere på mobilitet i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det medfører økt kompresjon på ryggraden som over tid kan føre til store skader og smerter.

Sitat Eirik Sandvik

"Bindevevet i kroppen stopper ikke der muskelen stopper, men går som en sammenhengende bane over hele kroppen. Med andre ord, om du ønsker å tøye f.eks bakside lår er du samtidig nødt til å unngå å krumme ryggen, hvis ikke er det stort sett ryggen du tøyer og her ønsker vi stort sett ikke mer mobilitet. Samme prinsipp gjelder for øvrig for alle andre tøyninger. Folk er rett og slett for glade i å kompensere slik at det blir så lett som mulig, men tenk deg litt om før du fortsetter på samme vei".

Ryggen skal forøvrig være strak i liggende pigeon pose også. Om du må krumme ryggen din for å få langt deg helt ned har du for stramme hofteleddsbøyere og da bør du fokusere på mobilitet i disse.

Jeg kjører ikke hundre prosent pigeon pose. Men det er enklest å forklare på den måten. Da jeg dansa kalte vi den for rumpedreperen. :p Krum rygg er ganske vanlig i dans - jeg pleier fx å løsne opp i ryggen av og til ved å rulle meg helt ned og opp. Veldig deilig. Er det så feil altså? Og så lenge jeg kjenner det i den aktuelle muskelen, må det vel være det samme om ryggen er rett eller krum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du stavmikser og sil da? :p Den blir jo bare klumpete!

Haha, nei :D Tar først vann i en kopp, så en scoop proteinpulver, tar skjeen nedi og "dytter" pulveret under vann, før jeg rører, hvis det er litt klumper så skviser jeg de inntil veggen på koppen sånn at de løser seg opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...