Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hei,

har et spørsmål. Når man løfter tungt og unngår ikke å involvere kjeften, som vrir seg i gledens smerte, hva er den greieste munnposisjon å ha?

Jeg for eksempel biter tenner sammen, men det er ikke optimalt, for det blir litt ubehagelig etter økten. Prøvde litt forkjellig, finner ikke liksom noe nyttig, vurderte å ha gummi i munnen, men ønsker ikke å være en gratis undersholdning. :D

Prøv å stram magen under tunge løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:oops: går du opp i vekt jo tyngre vekter du tar? Og trenger du mer kcal?

Ikke nødvendigvis. Det er mye styrke å hente i nevrale tilpasninger, og det er i all hovedsak nevrale tilpasninger som skjer de første tre månedene. Selvom du løfter tyngre neste trening, betyr altså ikke det at du har gått i vekt. På sikt vil man nok gå opp i muskelmasse etter regelmessig styrketrening, men vekta trenger ikke å rikke seg. Mer muskler = større energibehov. Om du ligger i kalorioverskudd vil det også være lettere (en nødvendighet etter hvert) å bygge muskler og bli sterkere. Det går forsåvidt an å bli rimelig sterk uten å bli svær også (se på en del styrkeløftere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Gourmetblanding på Rema1000. Kommer hjem og sjekker innholdet. Det inneholder sukker. Bør det ikke være en innholdsfortegnelse med kcal, da? Sukker er jo rik på energi...

da jeg var overvektig hadde jeg en regel i hodet mitt om at alle matvarer det ikke stod innholdsfortegnelse på, inneholdt ingenting energi. Dette gjaldt jo selvsagt også slikkepinner! var vel kanksje en grunn til at jeg var overvektig ja, tehee. Beklager, litt off topic, vet faktisk ikke svaret på spørsmålet ditt ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da jeg var overvektig hadde jeg en regel i hodet mitt om at alle matvarer det ikke stod innholdsfortegnelse på, inneholdt ingenting energi. Dette gjaldt jo selvsagt også slikkepinner! var vel kanksje en grunn til at jeg var overvektig ja, tehee. Beklager, litt off topic, vet faktisk ikke svaret på spørsmålet ditt ;/

Hehe, gjelder det også om man fjerner all innholdsfortegnelse på embalasjer (f. eks: Ben & Jerry's)? :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor enkelt er det å se seg blind på seg selv? Noen som har det sånn noen ganger?

Føler at fremgangen er bra, men noen dager så tror man at alt går andre veien...?

VELDIG enkelt.. Har det sånn for tiden jeg også, så er utrolig demotivert :unsure: Selvom jeg øker på treningen, føler jeg at jeg gjør ting dårligere. Men det ligger nok bare i hodet.

Stå på videre så skal du se at ting og tanker løsner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen begrensninger på hvor mye kroppen tar opp av vitaminer? Jeg har en venninne som mener at kroppen ikke tar til seg mer enn hva selve kroppen trenger... Mens jeg mener at det ikke er noen direkte maxgrense men at kroppen tar til seg det man gir den, men at den kanskje ikke nødvendigvis bruker det?

:huh: Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen begrensninger på hvor mye kroppen tar opp av vitaminer? Jeg har en venninne som mener at kroppen ikke tar til seg mer enn hva selve kroppen trenger... Mens jeg mener at det ikke er noen direkte maxgrense men at kroppen tar til seg det man gir den, men at den kanskje ikke nødvendigvis bruker det?

:huh: Anyone?

Kroppen kan ta til seg større mengder vitaminer enn den trenger. Dette gjelder i større grad for fettløselige vitaminer (som lagres i kroppen) enn vannløselige (da disse skilles lettere ut), men det er også mulig å få i seg for store mengder vannløselige vitaminer. Dette kan føre til vitaminforgiftning.

Vitamin poisoning - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen kan ta til seg større mengder vitaminer enn den trenger. Dette gjelder i større grad for fettløselige vitaminer (som lagres i kroppen) enn vannløselige (da disse skilles lettere ut), men det er også mulig å få i seg for store mengder vannløselige vitaminer. Dette kan føre til vitaminforgiftning.

Vitamin poisoning - Wikipedia, the free encyclopedia

Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis nikeplus viser 470 kalorier forbrent ved en løpetur, mens pulsklokken viser 962, hva skal jeg forholde meg til? Er ikke spesielt opptatt av hvor mye jeg forbrenner, men er jo en vesentlig forskjell.. Skal sies at det var en hard tur på litt over en time med en gj.snittspuls på 179.. Begge er også likt stilt inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, skal slå meg til ro med det. (Selv om det ser ut som om "grenene" i juletreet går på tvers og skrått oppover, og ikke langs ryggraden) :p Men så er det vel fåtallet som faktisk ser ut som anatomiboka...

Dette kan jeg svare på. Grunnen til at stripene går på tvers av fiberretningen til erectormusklene, er at det er ikke erectormusklene som ligger rett under huden. Det er den thoracolumbale fascien, som latissimus dorsi er festet i, som gir "teksturen" du ser på huden. overgangen mellom latissimus dorsi og fascien er "kanten på juletreet" som går skrått nedover. Erectormusklene ligger rett under denne fascien, eller rettere sagt denne delen av fascien, da den har flere lag.

back-muscles.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg svare på. Grunnen til at stripene går på tvers av fiberretningen til erectormusklene, er at det er ikke erectormusklene som ligger rett under huden. Det er den thoracolumbale fascien, som latissimus dorsi er festet i, som gir "teksturen" du ser på huden. overgangen mellom latissimus dorsi og fascien er "kanten på juletreet" som går skrått nedover. Erectormusklene ligger rett under denne fascien, eller rettere sagt denne delen av fascien, da den har flere lag.

TAKK! I grunn samme konklusjon som jeg selv har kommet frem til i ettertid, så da slår jeg meg helt til ro med dette svaret. Men igjen føler jeg meg litt mindre sikker på at det faktisk er disse jeg ser hos meg selv, da jeg føler jeg må være rimelig ripped før de kommer frem :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på å kjøre utfall, og bulgarsk utfall? Jeg kjører ikke knebøy foreløpig (har en grunn, orker ikke forklare), men gjør utfall i stedet. Bør jeg heller kjøre bulgarsk utfall? Synes det er vanskelig å holde balansen i bulgarsk, men er vanlige utfall like effektivt?

For et rotete spørsmål... håper noen forstod og kan svare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen er vel at bulgarsk utfall utelukker bakbeinet litt mer fra øvelsen, og gir mer ROM (mer leddutslag, lengre arbeidsvei eller hva man velger å kalle det). I tillegg strekker det litt på hoftebøyeren, det liker jeg ihvertfall :)

Skulle jeg valgt en av dem som erstatning for bøy hadde det blitt bulgarsk utfall. Det kan være en god eller dårlig erstatning avhengig av målet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...