Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest xxxxxx
Den må det være! Takk!:D Den er helt nyyydelig! På fun light-gele er den akkurat som vaniljesaus:wub:

Da får du nyyte den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde forresten Kristine Weber sin sjokoladeglasur laget med philadelphiaost, kakao og sukrinmelis i vinter. Det funket:cool: Kollegaene mine skjønte aldri at de ble lurt med proteinkake;)

hmm kanskje jeg skal prøve den da ^^ har lyst å prøve å lage "sunnifiserte" muffins med sjokoladeglasur XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et dumt spørsmål, men noen som har vært borti dette merket før:

About Time, 100% Whey Protein Isolate, Peaches & Cream, 2 lbs (908 g) - iHerb.com

nei ,men du får tollgebyr om du kjøper det derfra. Bare advarer deg i tilf. du ikke var obs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å blande proteinpulver (sjokoladesmak fra PF) i når man skal lage sjokoladeglasur? Eller blir det bare veldig merkelig smak på? noen som har prøvd?

Har aldri smakt proteinpulver fra PF, men har prøvd andre typer, og det synes jeg blir godt! Da blander jeg det bare med kakaopulver, sukrin, litt sitronsaft og evt noen steviadråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken effekt har sitronsaft og eplecidereddikk på grønnsaker? Noen sa en gang at det endrer glykemisk indeks eller karbohydratene generelt...et eller annet i den duren. Noen som vet om det ligger noe i det eller om det bare er tull?:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Cocosa inneholder mye mellomlange oljer - ekstremt mye. De går utenom de vanlige transportveiene som er kylomikroner, de største lipoproteinene som vi har. MCT oljene går rett til leveren, der de omdannes til ketoner. Ketoner er en form for energi som gir et ganske bra tilskudd til kroppen. Det forstår vi når både hjerte, lunger, nyrer og hjernen tar ketoner som førstevalg. Dessuten fungerer de som renholdere i cellene, og rensker opp gammelt proteinslagg og fjerner det, i tillegg til at de er meget kraftige antioksidanter."

True or false?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiser passe store måltider, blir jeg pumpet i lats og lemster i ryggen.. Hvordan kan jeg unngå det? er så tungvind nå som jeg har en skade i korsryggen.. Vare gjerne 1-2 timer også.. Gjerne samme mengde pump som etter en rygg dag.

tror ikke det er noe unormalt men, små måltider gidder jeg ikke. :) har det noe med matvarene å gjøre ? Idag var det kylling og ris til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken effekt har sitronsaft og eplecidereddikk på grønnsaker? Noen sa en gang at det endrer glykemisk indeks eller karbohydratene generelt...et eller annet i den duren. Noen som vet om det ligger noe i det eller om det bare er tull?:whistling:

http://www.youtube.com/watch?v=qYqCLteXwMA

"Cocosa inneholder mye mellomlange oljer - ekstremt mye. De går utenom de vanlige transportveiene som er kylomikroner, de største lipoproteinene som vi har. MCT oljene går rett til leveren, der de omdannes til ketoner. Ketoner er en form for energi som gir et ganske bra tilskudd til kroppen. Det forstår vi når både hjerte, lunger, nyrer og hjernen tar ketoner som førstevalg. Dessuten fungerer de som renholdere i cellene, og rensker opp gammelt proteinslagg og fjerner det, i tillegg til at de er meget kraftige antioksidanter."

True or false?

Når det gjelder kylomikron transporen, så ser det ut til å stemme, men jeg orket ikke lese mer akkurat nå da jeg har mer enn nok av andre ting å lese på:

Physiological Effects of Medium-Chain Triglycerides: Potential Agents in the Prevention of Obesity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en like foretrukket energikilde som karbo og fett fordi den må omdannes (noe som i seg selv krever energi) for å brukes til energi, noe fett og karbo ikke trengs gjøres med for å brukes. Du har ikke godt av å kun innta proteiner, men det vet du nok:).

Må ikke mesteparten av fett også omdannes da? Nedbrytning til frie fettsyre for så å bli transporter av kylomikroner til adipocytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken effekt har sitronsaft og eplecidereddikk på grønnsaker? Noen sa en gang at det endrer glykemisk indeks eller karbohydratene generelt...et eller annet i den duren. Noen som vet om det ligger noe i det eller om det bare er tull?:whistling:

sitron senker total-GI'n i et måltid hvis tilsatt, ifølge fedon lindberg. jeg synes ikke smaken er verdt det:) sur salat, blæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare nærmere hva du mener med omdanning i henhold til lipidmetabolismen?
Jeg sier ikke omdanning, det er det du som gjør. Jeg hadde kopiert noe som Pål Jåbekk har skrevet som du kan se på her.

Fett blir lagret og transportert som triglyserider (tre fettsyrer bundet til et glyserolmolekyl). Dette molekylet er for stort for å fraktes over membraner og må brytes ned først. På overflaten av mange celler sitter stoffet LPL (lipoproteinlipase). Dette griper tak i lipoproteiner (som frakter fett i blodet) og løser opp triglyserider til frie fettsyrer, som igjen fraktes over membranen på grunn av konsentrasjonsforskjellen mellom utsiden og innsiden av cellemembranen. Insulin øker LPL aktiviteten i fettvevet og gjør dermed at mer fett fraktes inn i fettvevet. Insulin reduserer også LPL aktiviteten i musklene og opptaket av fett inn i muskler til bruk som energi, blir redusert. Trening vil øke LPL aktiviteten i muskler (og dermed opptaket av fett til muskler) og reduserer LPL aktiviteten i fettvevet. Karbohydrater vil gjennom denne påvirkningen av insulin, som igjen påvirker LPL, minske fettopptaket til muskler og dermed hvor mye fett som forbrennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke omdanning, det er det du som gjør.

Det er ikke en like foretrukket energikilde som karbo og fett fordi den må omdannes(noe som i seg selv krever energi) for å brukes til energi, noe fett og karbo ikke trengs gjøres med for å brukes. Du har ikke godt av å kun innta proteiner, men det vet du nok:).

Slik jeg forstod det så mente du at karbohydrater og fett direkte kan brukes som energi, og ikke må omdannes slik du skriver her. Jeg mener forøvrig det ikke er så viktig om man sier nedbrytning eller omdanning, da begge ordene i grunn kan brukes når et stoff går over til en annen form. Så tilbake til det jeg lurte på: Mener du at fett ikke må nedbrytes for å brukes som energi ut i fra det du skrev? Og hvis ikke så lurer jeg på hva du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...