Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvor har jeg nevnt , at jeg synes det er slitsomt?:mellow: Jeg mener jeg foretrekker / liker / trives / vil / ønsker osv....å kunne ta dette når jeg er ferdig, med alt jeg må etter treningen.... men om dette "hindrer" meg i å oppnå max resultater, så seff får jeg til dette...Derfor jeg spør her da....:whistling:

Nå snakket jeg strengt talt generelt, og ikke direkte til ditt innlegg, men … Du får det til å høres ut som det er en big deal. Jeg skjønner ikke at det kan være noe man foretrekker/liker/trives/ønsker på en måte framfor en annen, det er snakk om å svelge ned én munnfull av en shake, ikke redde verden eller føde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opptakshastighet er irrelevant. Langtidsinntaket er det vesentlige. Kosttilskuddindustrien liker imidlertid å fokusere på ting som ikke betyr noe for å tjene mer penger.

Det synes jeg faktisk gir mening. Anyway, time to read some other shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som det er en big deal. Jeg skjønner ikke at det kan være noe man foretrekker/liker/trives/ønsker på en måte framfor en annen, det er snakk om å svelge ned én munnfull av en shake, ikke redde verden eller føde barn.

Jo, for meg er det like betydingsfullt som å redde verden jo! :rofl: BP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ikke viktig å fylle opp glykogenlagrene hurtig etter trening (med mindre du skal trene de samme musklene senere på dagen). Og "det effektive opptaksvinduet" er på mange timer, så det er ikke noe å stresse med.

2. Hvorfor skal karbohydrater rett etter trening påvirke treningsøkta? Man burde da spist karbohydratene før trening.

3. Eh, nei. Etter trening trenger du hevede insulinnivåer og aminosyrer. Du trenger imidlertid bare å heve insulinnivåene litt for at det skal ha en dramatisk effekt mtp. å stoppe muskelnedbryting. Dette oppnår du fint med proteiner alene.

4. Hva så? Det betyr ingenting hvor fort glykogenlagrene fylles etter trening.

5. Klassisk eksempel på korttidsstudie tatt ut av sammenheng og presentert på feilaktig måte.

Har du noen studier? Er ikke uenig, bare ville lese litt forskning. Vet at Lyle McDonald har endel om emnet bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nødvendig å ta ro-øvelse om man tar omvendt roing? Vil forresten anbefale den og vanlig roing til de som har dytta mye på barnevogn fordi den vil balansere siden den "belaster omvendt".

Omvendt roing er roing det og. Kva type roing du tar betyr ikkje all verdens. Omvendt roing er for øvrig ei veldig fin øving om du klarar å legge på vekt på eit greit vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt roing er roing det og. Kva type roing du tar betyr ikkje all verdens. Omvendt roing er for øvrig ei veldig fin øving om du klarar å legge på vekt på eit greit vis.

takk. Min egen vekt er tung nok for meg:) jeg øker tyngden ved å legge meg mer og mer flatt langs gulvet. Jeg gjorde det med redcord idag, stående på skrå. digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet du fant var dessverre fullt av feil. Jeg vil anbefale deg å se videoene jeg postet over her :)

1. Det er ikke viktig å fylle opp glykogenlagrene hurtig etter trening (med mindre du skal trene de samme musklene senere på dagen). Og "det effektive opptaksvinduet" er på mange timer, så det er ikke noe å stresse med.

2. Hvorfor skal karbohydrater rett etter trening påvirke treningsøkta? Man burde da spist karbohydratene før trening.

3. Eh, nei. Etter trening trenger du hevede insulinnivåer og aminosyrer. Du trenger imidlertid bare å heve insulinnivåene litt for at det skal ha en dramatisk effekt mtp. å stoppe muskelnedbryting. Dette oppnår du fint med proteiner alene.

4. Hva så? Det betyr ingenting hvor fort glykogenlagrene fylles etter trening.

5. Klassisk eksempel på korttidsstudie tatt ut av sammenheng og presentert på feilaktig måte.

Mjasså duuu... skal sjekke det ut nærmere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg og mamma diskutert litt her. Hun sier at det er noen proteiner som er viktigere for oss enn andre, at det er 6 proteiner som er livsviktige for oss. Noen som kan utdype dette for meg?

Det er de 6 (noen sier 8) essensielle aminosyrene hun snakker om:

"I alt finnes det 22 viktige aminosyrer. En del aminosyrer kan kroppen selv omforme etter behov, mens noen aminosyrer er vi avhengige av å få gjennom maten vi spiser. Det er dette vi kaller essensielle aminosyrer. Disse aminosyrene er; valin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalamin, tryptofan, histidin, arginin og treonin."

Arginin og histidin er betinget essensielle, dvs at de er essensielle for barn. Aminosyren cystein er essensiell for spedbarn (den finnes i morsmelk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de 6 (noen sier 8) essensielle aminosyrene hun snakker om:

"I alt finnes det 22 viktige aminosyrer. En del aminosyrer kan kroppen selv omforme etter behov, mens noen aminosyrer er vi avhengige av å få gjennom maten vi spiser. Det er dette vi kaller essensielle aminosyrer. Disse aminosyrene er; valin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalamin, tryptofan, histidin, arginin og treonin."

Arginin og histidin er betinget essensielle, dvs at de er essensielle for barn. Aminosyren cystein er essensiell for spedbarn (den finnes i morsmelk).

Ja, det var det jeg og tenkte. Men hun står på at det er proteiner. At for eksempel proteinet fra melk er viktig for oss i motsetning til annet protein. (Diskusjonen begynte på at jeg skal handle inn proteinpulvet :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun snakket om fullverdige proteinkilder, men dem er det riktig nok bare fem av (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter og soya).

Hvis hun ikke var enig angående proteinpulveret kan du si at det er laget av meieriprodukter ;).

Det er det som er saken, fordi jeg tåler ikke meieriprodukter. Så prøver å forklare at jeg kan bruke andre proteinkilder som soya, erter eller ris :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg og tenkte. Men hun står på at det er proteiner. At for eksempel proteinet fra melk er viktig for oss i motsetning til annet protein. (Diskusjonen begynte på at jeg skal handle inn proteinpulvet :p)

Da må du spørre mora di om hun tenker på kvaliteten på proteinet:p

Mye av proteinpulveret der ute er laga på nettopp det som i utgangspunktet kom fra juret på kua.

Når ett protein inneholder mange eller alle av de essensielle aminonsyrene sier vi at det er ett godt protein. Dette omfatter melk, kjøtt, egg, fisk og andre melkeprodukter, så mora di har ikke helt feil i det.

Melk er bra for oss ikke bare for proteinet, men også pga fettet, som har masse helsemessige bra effekter. CLA er f.eks fjerna fra lette melkeproukter, noe som ikke er helt bra.

Edit: Vegetabilske proteiner, som soya, korn, ris, bønner etc er ikke like bra som de animalske proteinene, men om man kombinerer flere proteiner får man en bra proteinkvalitet, så det er egentlig ingen grunn til å nedgradere vegetabilske proteiner av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du spørre mora di om hun tenker på kvaliteten på proteinet:p

Mye av proteinpulveret der ute er laga på nettopp det som i utgangspunktet kom fra juret på kua.

Når ett protein inneholder mange eller alle av de essensielle aminonsyrene sier vi at det er ett godt protein. Dette omfatter melk, kjøtt, egg, fisk og andre melkeprodukter, så mora di har ikke helt feil i det.

Melk er bra for oss ikke bare for proteinet, men også pga fettet, som har masse helsemessige bra effekter. CLA er f.eks fjerna fra lette melkeproukter, noe som ikke er helt bra.

Edit: Vegetabilske proteiner, som soya etc er ikke like bra som de animalske proteinene, men om man kombinerer flere proteiner får man en bra proteinkvalitet, så det er egentlig ingen grunn til å nedgradere vegetabilske proteiner av den grunn.

Ja, tviler ikke på at hun vet hva hun prater om. Ønska bare en utdypning på emnet, siden hun ikke kun gi meg det :p

Er blitt små nazi på kilder etter jeg har begynt å lese om kosthold og trening overalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...