Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Altså.. hvor dumt er det å ikke innta noe rett etter trening men heller typ 1-2 timer senere:whistling:

Vet at mange drikker en shake eller tar en frukt rett etter, men jeg har alltid så mye å gjøre rett etter treningen.

Og jeg er såpass rar at jeg må sitte i ro og fred ,når jeg skal spise / drikke selvom det bare gjelder en shake:wub:

Du trenger ikke lage et fullt måltid, men det er godt for kroppen å ha noe når den begynner på restitusjonen. Legg en banan i treningsbaggen og spis den på veien hjem, det trenger ikke ta allverdens tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså.. hvor dumt er det å ikke innta noe rett etter trening men heller typ 1-2 timer senere:whistling:

Vet at mange drikker en shake eller tar en frukt rett etter, men jeg har alltid så mye å gjøre rett etter treningen.

Og jeg er såpass rar at jeg må sitte i ro og fred ,når jeg skal spise / drikke selvom det bare gjelder en shake:wub:

Om du spiste ikke så veldig lenge før trening og du spiser ca fire timer etter det måltidet tror ikke jeg du må ha noe imellom. Dette forutsetter at du spiser proteiner, fett og karbohydrater til alle måltider. Jeg spiser aldri noe imellom måltider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ingenting. Spis når du vil, samme om det er 5 minutter eller 5 timer etter trening.

Jeg trodde proteinsyntesen eller hva svarte det heter hadde max intensitet i 90 minutter etter en trening var avsluttet? Kan man seriøst spise 5 timer etter og ikke oppleve noen forskjell? Absolutt alle proteinpulver leverandører sier jo det stikk motsatte. Me confused.com

:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. hvor dumt er det å ikke innta noe rett etter trening men heller typ 1-2 timer senere:whistling:

Vet at mange drikker en shake eller tar en frukt rett etter, men jeg har alltid så mye å gjøre rett etter treningen.

Og jeg er såpass rar at jeg må sitte i ro og fred ,når jeg skal spise / drikke selvom det bare gjelder en shake:wub:

Jeg klarer ikke:p det bare går ikke.. hehe

Du har virkelig ikke 2 minutter til overs?? Sorry, da er det ikke tiden det er noe i veien med, men viljen;)

Du liker ikke å spise blant folk? Lås deg inn på toalettet! Bruker som regel å være rimelig greit å få litt privatliv der:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig ikke 2 minutter til overs?? Sorry, da er det ikke tiden det er noe i veien med, men viljen;)

Du liker ikke å spise blant folk? Lås deg inn på toalettet! Bruker som regel å være rimelig greit å få litt privatliv der:thumbsup:

Det er en del kvinner, og kanskje også menn, som sier de går opp i (fett)vekt når de trener. De spiser for mye fordi de blir mer sultne av trening og så spiser de trolig disse mellommåltidene hele tida. Når man spiser unødig mye skjer det motsatte av hva de ønsker.

En undersøkelse av de som fikk frukt på jobb viste at de gikk opp i vekt i forhold til de som ikke fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde proteinsyntesen eller hva svarte det heter hadde max intensitet i 90 minutter etter en trening var avsluttet? Kan man seriøst spise 5 timer etter og ikke oppleve noen forskjell? Absolutt alle proteinpulver leverandører sier jo det stikk motsatte. Me confused.com

:confused:

Kommer veldig an på hva man spiste FØR trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser omtrent 50 min før økta mi, og er ikke sulten før det har gått rundt 2 timer etter trening.

Seff har jeg 2 min til overs og ja det er viljen.. Jeg liker ikke å spise i farten men kose meg med maten. Selvomd et er snakk om en shake ( shake er ett av dagens høydepunkt:wub:) Og JA jeg er kanskje rar... Og NEI jeg har ingen intensjoner om å låse meg inn på ett offentlig toalett å spise mat...:sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser omtrent 50 min før økta mi, og er ikke sulten før det har gått rundt 2 timer etter trening.

Seff har jeg 2 min til overs og ja det er viljen.. Jeg liker ikke å spise i farten men kose meg med maten. Selvomd et er snakk om en shake ( shake er ett av dagens høydepunkt:wub:) Og JA jeg er kanskje rar... Og NEI jeg har ingen intensjoner om å låse meg inn på ett offentlig toalett å spise mat...:sick:

Hehehe, toalettet er kanskje ikke så fristende;) Her var det ikke snakk om å spise mat, men å drikke 2 dl vann mikset med pulver... Jeg har fylt flasken min med vann på toalettet i garderoben mange ganger og drukket av den på vei ut, samme med shake:eek: Er egentlig ikke så krise nasty...

MEN for å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt:

"Påfyll av væske og næringsstoffer rett etter trening - ekstremt viktig

For optimalt opptak og restitusjon av glykogenlager og muskler, bør du benytte deg av det effektive "opptaksvinduet" etter trening (se figur til høyre). Påfyll av karbohydratlagrene rett etter trening vil føre til at du henter deg inn raskere og kan trene hardere uten å bli sliten. Tar du karbohydratersammen med proteinene, vil du få et mer effektivt opptak av proteiner til musklene - sammenlignet med hvis du inntar bare protein. Flere studier har vist at 1- 1,5 gram karbohydrater/kg innen 30 minutter fører til høyere glykogeninnlagring 6 timer etter trening, i forhold til om du fyller på med karbohydratinntaket 2 timer etterpå. I tilegg så fører karbohydrater med høy GI til høyere glykogeninnlagring 24 timer etter trening i forhold til samme mengde karbohydrater med lav GI. 10- 20 gram protein innen 30 minutter etter trening har i forskning vist seg å kunne gi 25 % bedre muskelvekst sammenlignet med 2 timer etterpå."

Så kan du selv veie opp for bedre resultater kontra å ikke drikke den shaken rett etter trening:) Om du skal sitte i ro og nyte en shake på 2 dl så kan det maks ta 10 minutter.

Om du spiste ikke så veldig lenge før trening og du spiser ca fire timer etter det måltidet tror ikke jeg du må ha noe imellom. Dette forutsetter at du spiser proteiner, fett og karbohydrater til alle måltider. Jeg spiser aldri noe imellom måltider.

Se utdraget over.

Det er en del kvinner, og kanskje også menn, som sier de går opp i (fett)vekt når de trener. De spiser for mye fordi de blir mer sultne av trening og så spiser de trolig disse mellommåltidene hele tida. Når man spiser unødig mye skjer det motsatte av hva de ønsker.

En undersøkelse av de som fikk frukt på jobb viste at de gikk opp i vekt i forhold til de som ikke fikk det.

Ser ikke helt sammenhengen med innlegget mitt og svaret ditt; et argument for å ikke innta mat rett etter trening?

Selvsagt går de opp i fettvekt om de spiser mer enn de forbrenner:) Men å drikke en shake og innta raske karbohydrater rett etter trening (i tillegg til fordelene med økt opptak som jeg nevnte over her) vil jo nettopp bidra til å redusere sultfølelsen som igjen gjør at de ikke går sultne og putter det ene og det andre i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hva man spiste FØR trening.

Trodde proteinsyntesen ble kickstarta ved forbruk av aminosyrer, og muskelreperasjon?? Hvordan er det avhenging av hva man spiste før trening? Jeg forstår noe mat bruker lenger tid på å brytes ned, en biff > banan osv. Og det er greit at det er denne energien man bruker under trening. Men når man snakker om proteinsyntesen, mener man nedbrytning av proteiner man har inntatt eller reparasjon av muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når man snakker om proteinsyntesen, mener man nedbrytning av proteiner man har inntatt eller reparasjon av muskler?

Syntese betyr jo nydannelse av et eller annet. Når man snakker om proteinsyntese, er det altså oppbygging av proteiner det er snakk om, og da gjerne oppbygging av muskelproteiner (muskelreparasjon etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntese betyr jo nydannelse av et eller annet. Når man snakker om proteinsyntese, er det altså oppbygging av proteiner det er snakk om, og da gjerne oppbygging av muskelproteiner (muskelreparasjon etc).

Var det jeg trodde. Det skjønner jeg ikke helt hvordan det er avhengig av hva man spiser før trening. Greit nok at maten du spiser vil være en kilde osv. Men selve "vinduet", nei ser ikke den Velvet. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg trodde. Det skjønner jeg ikke helt hvordan det er avhengig av hva man spiser før trening. Greit nok at maten du spiser vil være en kilde osv. Men selve "vinduet", nei ser ikke den Velvet. :confused:

Det er vel noe med at siden proteinsyntesen er høyest etter trening, er det greit å ha aminosyrene tilgjengelig allerede da. Om man spiser rett etter trening tar det litt tid før proteinene brytes ned til aminosyrer og tas opp av kroppen slik at de kan benyttes i proteinsyntese. Spiser man på forhånd, er det ikke like krise om man ikke spiser like etter trening. Likevel mener jeg dette er kontroll på detaljnivå som egentlig har lite å si. Får du i deg det du skal i løpet av dagen, har det lite å si når du spiser. Unntaket er vel om du bedriver toppidrett etc hvor kostholdet omtrent må styres i detalj. For nybegynnere og "vanlige folk" vil det nok ikke utgjøre all verdens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at skulle det nå ikke ha noen effekt, så har man likevel ingenting å tape på å gjøre det. Det er ikke snakk om en enorm innsats her, men å ha en proteinshake og litt frukt med seg i treningsbaggen. Hvis det blir for slitsomt for noen, så skjønner jeg ikke hvordan de klarer seg gjennom en hel styrkeøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at skulle det nå ikke ha noen effekt, så har man likevel ingenting å tape på å gjøre det. Det er ikke snakk om en enorm innsats her, men å ha en proteinshake og litt frukt med seg i treningsbaggen. Hvis det blir for slitsomt for noen, så skjønner jeg ikke hvordan de klarer seg gjennom en hel styrkeøkt.

Hvor har jeg nevnt , at jeg synes det er slitsomt?:mellow: Jeg mener jeg foretrekker / liker / trives / vil / ønsker osv....å kunne ta dette når jeg er ferdig, med alt jeg må etter treningen.... men om dette "hindrer" meg i å oppnå max resultater, så seff får jeg til dette...Derfor jeg spør her da....:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med at siden proteinsyntesen er høyest etter trening, er det greit å ha aminosyrene tilgjengelig allerede da. Om man spiser rett etter trening tar det litt tid før proteinene brytes ned til aminosyrer og tas opp av kroppen slik at de kan benyttes i proteinsyntese. Spiser man på forhånd, er det ikke like krise om man ikke spiser like etter trening. Likevel mener jeg dette er kontroll på detaljnivå som egentlig har lite å si. Får du i deg det du skal i løpet av dagen, har det lite å si når du spiser. Unntaket er vel om du bedriver toppidrett etc hvor kostholdet omtrent må styres i detalj. For nybegynnere og "vanlige folk" vil det nok ikke utgjøre all verdens.

Men er det ikke det som er grunnen til at man kjører shaker og ikke mat? Trodde liksom det var hele argumentet til industrien. At ved inntak av flytende proteiner, så er det lettere tatt opp og raskt tilgjengelig post-workout? Ikke at jeg er pro det der i hele tatt. Prøver bare å finne en logikk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...