Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig å holde seg i pulssone 1 (eller 2) når man jogger?!?! Jeg spretter jo opp i sone 4 med èn gang! Kjemperask gange, da holder jeg meg i sone 1. Men så fort jeg begynner å jogge (og jeg jogger saaaaaakte), så er det sone 4. Trener ganske mye intervall på spinning og synes kondisen generelt er ok.Jeg har lyst til å bruke jogging som "langkjøring" og bli utholdende på det. Er det bare å fortsette å jogge saaaaaakte og så vil pulsen gå ned etter hvert som jeg blir i bedre joggeform? Er så irriterende å lese nybegynner treningsprogram som sier at man skal jogge i sone 1 eller 2... Er jeg virkelig i så dårlig form altså? :cry:

Sone 1 er omtrent umulig å forholde seg til om man er i dårlig form. Om du bruker olympiatoppen sine soner, så vil sone 2 være mulig i bortover og nedoverbakker. Ikke fortvil om du er litt i sone 3-4-5 under bratte bakker osv.

Den raskeste veien til bedre form når du er dårlig grunntrent er å løpe intervaller i sone 3-4. Litt avhengig av total treningsmengde (og livsstil ellers) så kan du fint tåle 2-3 økter i uken i disse sonene. Bedrer du VO2maks som er den enkeltfaktoren som har størst betydning, og som også er lettest å forbedre i starten, vil du raskt kunne jogge som langkjøring i sone 2, og tilogmed sone 1 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Når man vil ned i vekt pga overvekt, men også opp i muskelstyrke OG få bedre kondis, er det best å fokusere på en ting om gangen? Hvis ja, hvor lenge hver periode...?

Eller kan man ta alt på en gang?

Min erfaring er at du i starten kan få til alt på ein gong. Men når cardiotreninga byrjer å bli intens vil det gå på bekostning av muskelveksten. Og når du nærmer deg normalvekt så vil det og gå på bekostning av muskelveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 1 er omtrent umulig å forholde seg til om man er i dårlig form. Om du bruker olympiatoppen sine soner, så vil sone 2 være mulig i bortover og nedoverbakker. Ikke fortvil om du er litt i sone 3-4-5 under bratte bakker osv.

Den raskeste veien til bedre form når du er dårlig grunntrent er å løpe intervaller i sone 3-4. Litt avhengig av total treningsmengde (og livsstil ellers) så kan du fint tåle 2-3 økter i uken i disse sonene. Bedrer du VO2maks som er den enkeltfaktoren som har størst betydning, og som også er lettest å forbedre i starten, vil du raskt kunne jogge som langkjøring i sone 2, og tilogmed sone 1 ;)

Da får jeg satste på intervaller i første omgang... Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et speil jeg har lyst til å endre fra gull til sølvfarge. Har kjøpt inn akryllakk, men er noe usikker på om det faktisk kommer til å bli fint. Damen på butikken sa at var det malt med treolje ville det ikke fungere nemlig.

"Innholdet" i dette speilet er da:

Hoveddeler: Trefiberplate, Folie, Sparkelmasse

Speil: glass

Rygg: Trefiberplate

Kjør på eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en hensikt , og evt hva er den, med å gå dypere ned enn 90grader i dips?:oops:

Jf. Keegil sin instavideo:rolleyes:

Det går nok på litt det samme som med knebøy, dypere dips er tyngre siden du beveger kroppen lengre, men ikke alle har skulderanatomi til å klare dype dips uten at noe kommer i klem og utløser smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil

At det blir tyngre skjønner jeg, men har alltid lært at det er veldig lite hensiktsmessig mtp skulderhelse. Og da hvorfor ikke kjøre mer vekt/flere reps ned til 90? Liten spesifisering:)

Jeg føler det er mer naturlig å utvikle kraft oppover fra en dyp bunnposisjon i dips når jeg forsøker å trene øvelsen med stopp i bunn. Det er en stabil posisjon for meg hvor jeg føler meg sterk, og er stort sett bare et personlig valg. Skuldrene mine har aldri hatt vondt av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...