Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Gjest QueenWinther
Coconut - et gram karbohydrat inneholder 4kcal (?) - altså, for å forbrenne et gram karbo må du forbrenne 4kcal. en kalori er en kalori, enten den kommer fra protein, fett eller karbo (:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther
Om jeg skulle gjettet; viljekvanta peker jo på at det finnes en gitt mengde vilje i verden, hva om han mener at folk søker makt for å tvinge sin vilje over på andre, eller at de utnytter at de har større reserver av viljekvanta iboende i seg selv til å søke makt/få mer ut av verden enn de med lavere kvantum?

Tuuuusen takk :D Høres veldig riktig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ganske dumt spørsmål, syns jeg iallefall........... Jeg får i meg en god del karbohydrater gjennom kosten, og jeg er ganske sikker på at jeg får i meg langt mer enn jeg trenger - er det bra? Jeg trener i snitt en halvtime cardio hver dag og prøver så ofte jeg kan å ta meg en gåtur. Er det lettere å forbrenne karbohydrater enn kalorier? Jeg mener å ha lest et eller annet sted at det er lettere å forbrenne fett enn karbohydrater, og at karbohydrater generelt ikke er så bra for kroppen. Har søkt litt rundt men finner ikke svaret på det jeg lurer på! Prøver å gå ned i vekt, og skal jeg kutte ut karbohydrater så får jeg jo ikke spise noe jeg liker.... :cry:

Hvorvidt det er en god ting eller ikke er i første runde avhengig av hva målene dine er. Å spise mer enn du trenger er riktig så bra det, om du har som mål å øke i vekt(kanskje du vil gjøre det lettere å bygge muskelmasse f.eks, da trenger man kalorioverskudd og nok proteiner)

En kalori er bare et mål på hvor mye energi som frigjøres når matvarer brytes ned i kroppen, enten det er karbohydrater,fett ,proteiner eller alkoholer.

Hvis du vil ned i vekt, må du enten regulere det du spiser sånn at du spiser mindre enn det du bruker, øke mengden aktivitet du er i,så du bruker mer energi enn det du spiser, eller en kombinasjon av begge to. Dette gjelder enten du spiser fett,proteiner eller karbohydrater,eller en kombinasjon av alle tre.

Jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å kutte ut absolutt alt av f.eks karbohydrater fullstendig, men heller se på kostholdet ditt over tid og finn ut om det er noen små valg du kan ta som vil være positive over lengre tid. F.eks bare spise godteri eller drikke brus på lørdager, bytte ut cornflakes med havregryn, bruke mere karbonadedeig til fordel for medisterfarse, spise frukt istedenfor sjokolade hvis du er småsulten osv.

Flere,små steg vil som regel være enklere å gjennomføre enn EN stor livsstilsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sider som "mylog" diett.no etc etc, så kan man også fylle ut aktiviteter. Med tanke på styrketrening; hvordan vet man om det man bedriver er lett, moderat eller tung styrketrening ? Føler jo selv at jeg bedriver relativt tung styrketrening, men vet jo ikke om det kan defineres som det. Anyone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett kjapt spørsmål om progresjon i SS jeg copy/paster fra loggen min:

Løftene mine var på forhånd slik:

Squat 5x5: 90

Benkpress 5x5: 75

På femte trening er jeg allerede oppe i (altså ~1.5 uke):

Squat 3x5: 72,5 kg

Benk 3x5: 65 kg

For det første, har jeg lagt på for mye vekt for fort? Skal vel ikke nå 5RM vekt før i 4. uke? Jeg kommer fort til å gå glipp av ett par treninger etter neste uke. Kan det være lurt å bruke denne pausen til å deloade litt, slik at progresjonen blir litt saktere? Eller er det beste å bare sakke ned progresjonen? Jeg er på slanker'n, så regner med progresjonen bør være forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sider som "mylog" diett.no etc etc, så kan man også fylle ut aktiviteter. Med tanke på styrketrening; hvordan vet man om det man bedriver er lett, moderat eller tung styrketrening ? Føler jo selv at jeg bedriver relativt tung styrketrening, men vet jo ikke om det kan defineres som det. Anyone ?

Vil tro det handler om hvor mange reps/hvor høyt volum du kjører. 1-5 reps er tungt, 6-10 middels og 12+ reps lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett kjapt spørsmål om progresjon i SS jeg copy/paster fra loggen min:

Løftene mine var på forhånd slik:

Squat 5x5: 90

Benkpress 5x5: 75

På femte trening er jeg allerede oppe i (altså ~1.5 uke):

Squat 3x5: 72,5 kg

Benk 3x5: 65 kg

For det første, har jeg lagt på for mye vekt for fort? Skal vel ikke nå 5RM vekt før i 4. uke? Jeg kommer fort til å gå glipp av ett par treninger etter neste uke. Kan det være lurt å bruke denne pausen til å deloade litt, slik at progresjonen blir litt saktere? Eller er det beste å bare sakke ned progresjonen? Jeg er på slanker'n, så regner med progresjonen bør være forsiktig?

SS er vel et program som legger opp til lineær progresjon (legge på vekt til man stagnerer)? For det andre er det svært viktig å spise MYE mat slik at man tåler progresjonen, og får maksimalt utbytte av det . Ergo så er vel ikke akkurat SS et program man kjører mens man er på slanker'n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dør mobilen (iPhone 5) før den er tom for strøm? På alt fra 50% og nedover, og når den lades opp våkner den med like høy strømprosent som den døde med. Det er ikke et stort problem, men plagsomt når man ikke alltid har tilgang på lader. Skjer like ofte ute som inne.

Batterikapasitet blir dårligere når det er kaldt og kan finne på å skru seg av, har aldri opplevd dette over 20 % dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som trener bryst/biceps + rygg/triceps på en 4 splitt og ikke bryst/triceps+rygg/biceps?

Dette lurer virkelig jeg på også! For min del henger disse veldig mye mer sammen slik du foreslår. Er det noe vi ikke har fått med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aurelius. Har sett for mye på tuben, og en ting som går igjen på jævlig mange av videoene fra de store/kjente kjøkkene...

Hvorfor er det ikke glass/vindu på ovnene?

Har drivi og tenkt at det kan være for at man kan holde en mer stabil temperatur eller noe, men det må da være lite praktisk å ikke kunne bruke øynene på maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius. Har sett for mye på tuben, og en ting som går igjen på jævlig mange av videoene fra de store/kjente kjøkkene...

Hvorfor er det ikke glass/vindu på ovnene?

Har drivi og tenkt at det kan være for at man kan holde en mer stabil temperatur eller noe, men det må da være lite praktisk å ikke kunne bruke øynene på maten?

Det har vel antakeligvis med at sånne storkjøkkenkomfyrer er sjuuukt dyre, spesiellt sånne store franske oldschooljævler koster fort både armen og beinet og svigermor.

vi har en sånn en på jobben, en gassdrevet Molteni med ca 2 1x1 m graderte stekeflater og to gassbluss og verdens mest overvarme ovn(uten vinduer) og den koster visstnok halvannen mill. Men til gjengjeld har vi hatt den i tretten år nå, og den funker nå fremdeles.

helt klart mest praktisk å kunne se maten ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Måtte du stå lenge på venteliste? Har såå lyst selv:D

Han hadde lansering av produktene her hjemme i Harstad, så jeg bestilte time allerede 1 minutt etter at de la ut timene. Ingen venteliste, bare en jævla lang måneds venting på at han skulle knø seg opp. Han sier det tar 2-3 ganger å få de slik de før være, så jeg fikk en time hos han når jeg reiser til oslo om ett par uker også. Siste runden må jeg sikkert bare ta her hjemme siden han utdanner Hamilten stars mens han er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo heftig selvutlevering, men hvor disgusting synes folk det er med brukere av gym'et som ikke bytter om før de drar? Jeg tenker som så at jeg bor så nære uansett, så jeg bytter heller om hjemme før jeg drar, for så å dusje hjemme etterpå. Er dette skikkelig bad, eller finnes det andre som også synes dette er okei...?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...