Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Jeg har trent styrke i et år - variert mellom programmer, antall reps, belastning osv, men jeg blir ikke støl. (: Så det er vel individuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Jeg kjenner det i kroppen etter kettlebelløkter - men det er ikke stølhet, det er bare _vondt i spesielt armer og hender, haha. Er glad for at jeg slipper å være skikkelig støl, da.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signifikant skade på nyrer ved høyt proteininntak? links?

På mobil. Alt for lat :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_toxicity

Får duge for nå.

Føre var prinsippet som bør være gjeldende, primært de de studier som er blitt gjort har vært korte i varighet

(legg forresten merke til at den studien som refereres til, omtaler 1.5-1.9g/kg/dag som høye doser protein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mobil. Alt for lat :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_toxicity

Får duge for nå.

Føre var prinsippet som bør være gjeldende, primært de de studier som er blitt gjort har vært korte i varighet

(legg forresten merke til at den studien som refereres til, omtaler 1.5-1.9g/kg/dag som høye doser protein)

For friske mennesker er det ikke et problem.

Det som du linket til er mennesker med nyrefeil, og da er det farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For friske mennesker er det ikke et problem.

Det som du linket til er mennesker med nyrefeil, og da er det farlig.

Den viste at det var tydelige farer for de med nyrefeil, og for friske så fikk de ikke påvist noen farer.

Legg igjen merke til at det er snakk om doser på rundt 1.5-2g/kg som blir omtalt som "høye doser".

Eller ganske enkelt les konklusjonen deres. "Vi fant ikke noe feil. Vi trenger mer forskning på dette"

Å trekke konklusjonen "dette er ufarlig, dersom du ikke har nyrefeil" er en potensielt farlig slutning å trekke fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viste at det var tydelige farer for de med nyrefeil, og for friske så fikk de ikke påvist noen farer.

Legg igjen merke til at det er snakk om doser på rundt 1.5-2g/kg som blir omtalt som "høye doser".

Eller ganske enkelt les konklusjonen deres. "Vi fant ikke noe feil. Vi trenger mer forskning på dette"

Å trekke konklusjonen "dette er ufarlig, dersom du ikke har nyrefeil" er en potensielt farlig slutning å trekke fra det.

Når det er gjort studier på friske individer som har fått 3g+ protein pr kg uten noe som helst bivirkninger så synes jeg det er helt greit å kunne si at det er ufarlig så lenge du ikke har en nyrefeil.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779'

"To conclude, it appears that protein intake under 2. 8 g.kg does not impair renal function in well-trained athletes as indicated by the measures of renal function used in this study"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262767/

"Although excessive protein intake remains a health concern in individuals with pre-existing renal disease, the literature lacks significant research demonstrating a link between protein intake and the initiation or progression of renal disease in healthy individuals"

Friske individer har ingenting å frykte når det kommer til proteininntak. Man trenger ikke ligge på over 2g/kg, men om folk liker å spise mye kjøtt som innholder mye proteiner, så skal ikke det stoppe de med mindre de har problemer med nyrene.

Det er heller ingen grunn enda at helsedirektoratet skal gå ut med advarsel om å ikke ligge over så og så mye proteiner pr/kg, fordi det ikke finnes noe bevis på at et høyt proteininntak på friske individer er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er gjort studier på friske individer som har fått 3g+ protein pr kg uten noe som helst bivirkninger så synes jeg det er helt greit å kunne si at det er ufarlig så lenge du ikke har en nyrefeil.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779'

"To conclude, it appears that protein intake under 2. 8 g.kg does not impair renal function in well-trained athletes as indicated by the measures of renal function used in this study"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262767/

"Although excessive protein intake remains a health concern in individuals with pre-existing renal disease, the literature lacks significant research demonstrating a link between protein intake and the initiation or progression of renal disease in healthy individuals"

Friske individer har ingenting å frykte når det kommer til proteininntak. Man trenger ikke ligge på over 2g/kg, men om folk liker å spise mye kjøtt som innholder mye proteiner, så skal ikke det stoppe de med mindre de har problemer med nyrene.

Det er heller ingen grunn enda at helsedirektoratet skal gå ut med advarsel om å ikke ligge over så og så mye proteiner pr/kg, fordi det ikke finnes noe bevis på at et høyt proteininntak på friske individer er farlig.

Du ignorerer igjen det jeg sier.

Den første studien er gjort over sju dager. Mener du at man har fått klare indikasjoner på skade, hvis det er en kausal forbindelse mellom høyt proteininntak og nyreskader, etter én uke med forhøyet proteininntak?

Den andre sier i sin konklusjon

Without question, long-term studies are needed to clarify the scant evidence currently available regarding this relationship.

Hvilket er grunnen til at man kjører en "føre var"-approach.

Man vet at nyrene må jobbe ekstra, og man vet at man ikke får noen helsegevinster av å ligge så høyt.

Jeg snakker da ikke om å fraråde, fra offisiell instans, et høyt proteininntak, men heller å slutte med oppfordringen til det.

Mangel på finansiering forhindrer at man kan gjennomføre langtidsforsøk på mennesker, hvilket igjen gjør at man må gjennomføre forsøkene på rotter... og selv om de resultatene ikke er direkte overførbare så kan man komme til den konklusjonen at å oppfordre til et høyt proteininntak er teit.

Så, altså for å understreke. Hvis noen vil ligge på 3g/kg, be my guest. Kommer sikkert til å gå helt fint.

Men å gå for "det er vitenskaplig konsensus om at det ikke er skadelig", det, mener jeg, er en potensielt skadelig holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ignorerer igjen det jeg sier.

Den første studien er gjort over sju dager. Mener du at man har fått klare indikasjoner på skade, hvis det er en kausal forbindelse mellom høyt proteininntak og nyreskader, etter én uke med forhøyet proteininntak?

Den andre sier i sin konklusjon

Hvilket er grunnen til at man kjører en "føre var"-approach.

Man vet at nyrene må jobbe ekstra, og man vet at man ikke får noen helsegevinster av å ligge så høyt.

Jeg snakker da ikke om å fraråde, fra offisiell instans, et høyt proteininntak, men heller å slutte med oppfordringen til det.

Mangel på finansiering forhindrer at man kan gjennomføre langtidsforsøk på mennesker, hvilket igjen gjør at man må gjennomføre forsøkene på rotter... og selv om de resultatene ikke er direkte overførbare så kan man komme til den konklusjonen at å oppfordre til et høyt proteininntak er teit.

Så, altså for å understreke. Hvis noen vil ligge på 3g/kg, be my guest. Kommer sikkert til å gå helt fint.

Men å gå for "det er vitenskaplig konsensus om at det ikke er skadelig", det, mener jeg, er en potensielt skadelig holdning.

Da har jeg misforstått.

Vi er nok enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppene har utviklet seg fra å være svært avhengig av vann til å bli mer uavhengige. Hvilke tilpasninger til liv på land kan man se fra de mest opprinnelige (’primitive’) soppgruppene til de senere evolverte?

Står helt stille hvordan fanken jeg skal formulere meg.

Tomla?

Beklager har dessverre lite å bidra med her, lenge siden jeg var innom soppenes evolusjon! ;) Nå er det mest som en av ingrediensene sammen med malt, humle og vann etter den tyske renhetsloven fra Hansatiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager har dessverre lite å bidra med her, lenge siden jeg var innom soppenes evolusjon! ;) Nå er det mest som en av ingrediensene sammen med malt, humle og vann etter den tyske renhetsloven fra Hansatiden. :)

Strengt tatt så var ikke gjærsopp en del av den opprinnelige renhetsloven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strengt tatt så var ikke gjærsopp en del av den opprinnelige renhetsloven ;)

Det var jeg ikke klar over! :)

For et par dager siden drakk jeg et spontangjæret øl, Lambic. Det er øl der man ikke har benyttet tilsatt gjær, men bare basert seg på gjæren som finnes naturlig i miljøet på bryggeriet. Var det på samme måte i tidlig Hansa-tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Geuze jeg prøvde, spennende men ikke helt min "cup of tea" innen øl! ;)

Den nye ølen jeg har blitt mest glad i løpet av 2013 er Heller Schlenkerla Rauchbier Märzen. Tysk øl med kraftig røkt maltsmak. Jeg tror polet på Grünerløkka er et av få pol på østlandet som fremdeles har denne igjen. Når jeg jekker en rauchbier, tar en god slurk og lukker øynene, føler jeg det alltid som om jeg er hensatt noen hundre år tilbake til et røkfyllt vertshus på den tyske landsbygda! Men så har jeg ganske frodig fantasi også da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/treningsmetoden-phat/

  • Foroverbøyd roing eller markløft 6 x 3 (speedreps, 70 % av egentlig arbeidsvekt på 3 rep)
  • Rack chins 3 x 8-12
  • Sitende roing 3 x 8-12
  • Kroc rows 2 x 12-15
  • Nedtrekk med smalt grep 2 x 12-15
  • Sittende skulderpress 3 x 8-12
  • Omvendt flyes 2 x 12-15
  • Sidehev 3 x 12-20

Som du ser, står det (speedreps, 70% av egentilg arbeidsvekt på 3 rep) betyr det da at jeg skal gjøre dette på alle øvelsene, eller bare denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så få treningssentre som er døgnåpne? Ser dette er normen blandt selv ubemannede sentre godt stykke utenfor boligbebyggelse, så jeg ser virkelig ikke greia. Eneste det gjør er å kødde det til for de nokturnale av oss der ute, som liker å trene sent:/

Og hva i all verden er vitsen med å gå til innkjøp av bumperplates fra Eleiko, og drite i å ordne løfteplatform man kan bruke de på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...