Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Jeg fikk jo rumbleroller(<3) til jul, og lurer på en ting - hvor lenge skal jeg holde på? noen min på 'vonde'/stive punkter hver dag?

ooog - jeg tenkte å kjøpe meg trådløse beats til når jeg trener - men jeg kan ha to bluetooth-tilkoblinger til iphonen samtidig, ikke sant? for jeg trenger pulsbeltet til KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
vurdert rugbyshorts? fåes til ok priser på Amazon. canterbury ig Adidas lager veldig ok typer

2XU sine? Jeg er veldig fornøyd med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg har fått noe vettugt svar på denne. Noen som har peil som vil svare?

Begge deler.

Hva som er et bra program for deg varierer hele tiden. Med mindre kapasitet til restitusjon bør du unngå å overlaste for mye, men igjen mye som kan spille inn på hvor mye du tåler.

Det enkleste for volum/intensitet:

65 til 90 % + = 10-25 reps = 3-5 sett totalt på baseøvelser (varierende på treningsfrekvens)

Under = 25 reps = 2-3 sett totalt på støtteøvelser for samme muskelgruppe

Isolert arbeid (som lats) = 30-40 reps

Bøy 15 reps (e.g tre 5ere)

Utfallsvariant 25 reps (e.g tre 8ere eller ett myosett)

Chins 15 reps (e.g fire 4ere)

Sidetrekk med tau 25 reps (e.g tre 8ere eller ett myosett)

Ruler mellom tung/medium/lett (tung for hovedløft er annerledes enn for støtteløft).

Høyere toleranse --> øk volum innenfor realistiske grenser (nei du trenger ikke 100 repetisjoner gitt)

Trener du for idrett --> få oppsatt program basert på behov til idretten av din trener

Trener du for å bli sterkest mulig --> få oppsatt program basert på dine behov eller eksperimenter

Begynn altfor lavt og heller ha kapasitet å løpe på. Skal mye til å tape styrke om du ikke sitter inaktiv, skal lite til å dumme deg loddrett ut og ende i en ond sirkel hvor du øker volum mer og mer i håp om at det på en eller annen måte skal hjelpe.

Mistenker nybegynner og gains deretter. Ikke behov for knebøy med stopp eller noe annet, annet enn å distrahere deg fra den røde tråden. Hold deg til basic. Du trenger ikke sjokke musklene.. eller sikte på alle vinkler i hele verden du mistenker den muskelen kan arbeide.

Dag 1

Tung Bøy

Medium mark

Lett Press liggende eller over hodet (ruler annenhver gang)

Støtte fremside (fremsidehofte/lår + bryst/skuldre)

Dag 2

medium bøy

Tung press liggende eller over hodet (ruler annenhver gang)

Lett mark

Støtte bakside (baksidehofte/lår + rygg)

Dag 3

Tung Markløft

Medium press liggende eller over hodet (ruler annenhver gang)

Lett bøy

Støtte over og underkropp

For en 4 dag kan du splitte støtten på dag 3 og splitte volum til baseøvelsene på de andre dagene og kaste over på en dag 4 (1-3).

Om du bruker RPE kan du sikte mot en 9, men ikke høyere, uansett om du "løftet mer forrige gang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler.

Hva som er et bra program for deg varierer hele tiden. Med mindre kapasitet til restitusjon bør du unngå å overlaste for mye, men igjen mye som kan spille inn på hvor mye du tåler.

Det enkleste for volum/intensitet:

65 til 90 % + = 10-25 reps = 3-5 sett totalt på baseøvelser (varierende på treningsfrekvens)

Under = 25 reps = 2-3 sett totalt på støtteøvelser for samme muskelgruppe

Isolert arbeid (som lats) = 30-40 reps

Bøy 15 reps (e.g tre 5ere)

Utfallsvariant 25 reps (e.g tre 8ere eller ett myosett)

Chins 15 reps (e.g fire 4ere)

Sidetrekk med tau 25 reps (e.g tre 8ere eller ett myosett)

Ruler mellom tung/medium/lett (tung for hovedløft er annerledes enn for støtteløft).

Høyere toleranse --> øk volum innenfor realistiske grenser (nei du trenger ikke 100 repetisjoner gitt)

Trener du for idrett --> få oppsatt program basert på behov til idretten av din trener

Trener du for å bli sterkest mulig --> få oppsatt program basert på dine behov eller eksperimenter

Begynn altfor lavt og heller ha kapasitet å løpe på. Skal mye til å tape styrke om du ikke sitter inaktiv, skal lite til å dumme deg loddrett ut og ende i en ond sirkel hvor du øker volum mer og mer i håp om at det på en eller annen måte skal hjelpe.

Dag 1

Tung Bøy

Medium mark

Lett Press liggende eller over hodet (ruler annenhver gang)

Støtte underkropp

Dag 2

medium bøy

Tung press liggende eller over hodet (ruler annenhver gang)

Lett mark

Støtte overkropp

Dag 3

Tung Markløft

Medium press liggende eller over hodet (ruler annenhver gang)

Lett bøy

Støtte underkropp

Takk for utfyllende svar, skal tas med videre i topplokket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt klar over det. Kanskje jeg formulerte meg rart, men det jeg lurer på er om noen kan komme med konkrete eksempler, gjerne med linker, eller svare på det siste spørsmålet. Jeg har som sagt denne [ATTACH]127280[/ATTACH], og lurer på om det har noe og si om jeg dropper oppladningsfasen ?

post-29955-14440964913094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne http://fitnessbloggen.no/kreatin-derfor/

Etter hva jeg har "hørt" så dropper de fleste både "oppladningfase" og tar kreatin hver dag.

Du vil etter en stund ha mettet cellene med kreatin uansett.

Så keep it simple! Ta en skje hver dag :D

Og hvis du søker på kreatin i søkefeltet helt øverst oppe til høyre, så finner du flere artikler. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er deload?

En deload er å ta et lite og kontrollert steg tilbake i belastning på trening, fordi man har kommet opp på det nivået at kroppen, søvnen og spisingen ikke klarer å hente deg inn etter belastningen man utsetter den for.

F.eks, hvis du klarte 3x5x67.5kg i knebøy for to dager siden, og i følge planen så skal du ta 3x5x70 i knebøy i dag, men så klarer du bare 5-4-2 repetisjoner, så er det jo noe som ikke er helt der det skal være, kanskje formen ikke er helt der den dagen.

Da prøver du på samme vektene neste gang du trener, og går det ikke den dagen, så prøver du en tredje gang neste trening etter der igjen.

Om dette ei heller går, så er tiden inne for en deload. Ta et steg tilbake og reduser vektene med 10-15 %, og start opp der med samme progresjon som tidligere. Da burde man være i stand til å løfte seg igjennom der man stoppet opp sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Noen ganger får jeg motsatt følelse av oppblåsthet - altså at magen mer er trukket innover. Ikke veldig behagelig - men er nyskjerrig på hva dette kommer av, om det i det heletatt kommer av noe spesielt?

(jeg spiser ikke for lite, så det kan ikke være en grunn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...