Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg tok en inbody720 kroppsanalyse test forrige uke og la merke til at BMR jeg hadde tilsvartet 1806 kcal. Det jeg på da var at for jeg skal gå ned i vekt uten å miste muskel masse hvor mye kcal skal jeg ha i forhold til en dag jeg trener og en dag jeg har fri fra trening?

Også lurte jeg på noe annet når det gjaldt ekstra hengende hud/fett på mage aveldingen. Jeg var for litt over 2 år siden overvektig på 100kg og nå i dag ligger jeg på rundt 75-77kg med en kroppsfett% på 13.7. Jeg har hørt at rundt 10-12 % så skal man klare å begynne å se six-packen samt at magen burde være nogenlunde flat. Men pga at jeg var overvektig før og gikk ned i vekt raskere enn det kroppen klarte å henge med på, så har jeg ført opp med ekstra hud som dekker magen. Det jeg lurte på i forhold til denne situasjonen var om jeg kan trene det vekk forså å få sixpacken fram eller må jeg operere det ekstra vekk for å få frem sixpacken? For jeg fikk høre av en av de som jobber der jeg tok testen at det var som gravide kvinner har etter fødsel, altså hud som bare har blitt strukket ut men ikke klart å komme seg på plass igjen.. Vil gjerne ha frem sixpacken når jeg har klart å gå fra å være 25+ i fett% til 13.7 og nærmer meg muligheten til det men at noe står i veien :p

Det er individuelt. Jeg er mellom 15-20%, og mine øverste magemuskler vises.

Det med huden er også individuelt, noen klarer å få strammet opp den ekstra huden, og andre må operere. Du kan da dra til legen(?) så kan h*n se på om det er mulig, eller om operasjon er det som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok en inbody720 kroppsanalyse test forrige uke og la merke til at BMR jeg hadde tilsvartet 1806 kcal. Det jeg på da var at for jeg skal gå ned i vekt uten å miste muskel masse hvor mye kcal skal jeg ha i forhold til en dag jeg trener og en dag jeg har fri fra trening?

Også lurte jeg på noe annet når det gjaldt ekstra hengende hud/fett på mage aveldingen. Jeg var for litt over 2 år siden overvektig på 100kg og nå i dag ligger jeg på rundt 75-77kg med en kroppsfett% på 13.7. Jeg har hørt at rundt 10-12 % så skal man klare å begynne å se six-packen samt at magen burde være nogenlunde flat. Men pga at jeg var overvektig før og gikk ned i vekt raskere enn det kroppen klarte å henge med på, så har jeg ført opp med ekstra hud som dekker magen. Det jeg lurte på i forhold til denne situasjonen var om jeg kan trene det vekk forså å få sixpacken fram eller må jeg operere det ekstra vekk for å få frem sixpacken? For jeg fikk høre av en av de som jobber der jeg tok testen at det var som gravide kvinner har etter fødsel, altså hud som bare har blitt strukket ut men ikke klart å komme seg på plass igjen.. Vil gjerne ha frem sixpacken når jeg har klart å gå fra å være 25+ i fett% til 13.7 og nærmer meg muligheten til det men at noe står i veien :p

har du mye strekkmerker på magen? Og hvor gammel er du ?

Huden kan ofte bruke en del tid på å trekke seg tilbake, så det kan rette seg ut med tid. Men hun med mye strekkmerker er ikke like fleksibel som vanlig hud , så dersom du har mye strekkemerker i området så kan det bli vanskeligere.

Og hud er kun hud, så du kan ikke trene den vekk. Kan om mulig få større volum på magemusklene under da, slik at de vises bedre, men vet ikke helt i hvor stor grad det lar seg gjøre. Så det er nok ganske individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å klassifisere meg til NM 2014, men er det noe vits å konkurrere i det hvis jeg bare såvidt ligger over kravene? Jeg er rimelig bombesikker på at jeg iallefall har kravet inne før mars til neste år, og da har jeg jo 8 måneder på meg å forbedre meg.

420kg er kravet i min klasse. :)

Kommer vel helt ann på hva målene dine er det? :) om du har som mål å vinne klassen din så er det kanskje litt mye å håpe på. Men for erfaringen sin del så er det jo bare å " go for it" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er her inne, men spør for det.

Er det noen her som vet hva som er den fysiologiske årsaken til at man får vondt når man har ett blåmerke?

Og hvis det er noen her som kan svare på dette:

Hva er den bakenforliggende fysiologiske årsaken til at man får ventrikkeltachycardi/flimmer?

Gjetter bare nå altså, haha! Men får man blåmerke så er det jo sprengte blodkarer under huden. Hadde det gått hull på huden da du skadet deg hadde det blitt et "vanlig" sår.. så da gjør det vel vondt, haha. Og etterhvert som det gror gjør det mindre vondt, akk som vanlige åpne sår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter bare nå altså, haha! Men får man blåmerke så er det jo sprengte blodkarer under huden. Hadde det gått hull på huden da du skadet deg hadde det blitt et "vanlig" sår.. så da gjør det vel vondt, haha. Og etterhvert som det gror gjør det mindre vondt, akk som vanlige åpne sår. :)

Ja, det er sprengte kapillærer, men hva er årsaken til smerten? Er det slik at når blodet trenger ut i vevet, så legger det press på nervecellene? Dersom det er fakta, hva er da årsaken til at det ikke gjør vondt hele tiden, men kun når mann trykker på blåmerket? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er individuelt. Jeg er mellom 15-20%, og mine øverste magemuskler vises.

Det med huden er også individuelt, noen klarer å få strammet opp den ekstra huden, og andre må operere. Du kan da dra til legen(?) så kan h*n se på om det er mulig, eller om operasjon er det som må til.

har du mye strekkmerker på magen? Og hvor gammel er du ?

Huden kan ofte bruke en del tid på å trekke seg tilbake, så det kan rette seg ut med tid. Men hun med mye strekkmerker er ikke like fleksibel som vanlig hud , så dersom du har mye strekkemerker i området så kan det bli vanskeligere.

Og hud er kun hud, så du kan ikke trene den vekk. Kan om mulig få større volum på magemusklene under da, slik at de vises bedre, men vet ikke helt i hvor stor grad det lar seg gjøre. Så det er nok ganske individuelt.

Vil starte med å si takk for tilbakemeldingen til dere begge :D

Når det gjelder det å måtte ta operasjon samt besøke en lege for å høre om det faktisk det som trengs så tenkte jeg at jeg skulle gjøre det men er bare litt usikker på akkurat hvordan jeg skal fremtre som. Føler at jeg ikke klarer å forklare situasjonen godt nok men dere forstod i hvertfall hva jeg mente, hehe :p

Vet ikke helt hva du akkurat legger på "mye strekkmerker" men vil tro jeg har det i forhold til det som holdt på å si er mest normalt/naturlig. Jeg har ganske så tydelige og mange strekkmerker på magen, ryggen, forside av skuldrene der selve leddet mellom arm og skulder-parti går inn i, innsiden av lårene og inner sidene av knærne. Så ja jeg har vel en del strekkmerker spredd utover kroppen generelt egentlig :p Btw så er jeg 22 år gammel.

Men ja, da er vel det letteste utveien holdt på å si faktisk bare ta turen innom legen forså å se om jeg faktisk har gener som lar meg faktisk ha sixpack. Har hørt at hvis det ligger i genene så er det mulig at du ikke kan få sixpack selv om du har ganske så lav fett% samt er ganske så trent. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Problemet mitt med de fleste mageøvelser er at det er "for lett" å jukse på teknikken når det blir tungt, og at det er vanskelig å øke belastningen jevnlig. Paloff press er i utgangspunktet akkurat det jeg er ute etter, men jeg kjenner det nesten like mye i beina som i magen, og blir sykt skjelven i knærne. Noen som har det samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mat er kokt i olje, type fondue, er maten da gjennomtrukket i olje og tusenganget kcalinnholdet sitt da?

Ikke nødvendigvis. Fettmolekyler er veldig store, og da er det svææært vanskelig for de å trekke inn i mat, mye vanskeligere enn f.eks for vann/vin etc, hvor molekylene er bittesmå.

Unntaket er vel kanskje ting med mye brød/panering/stivelse i, om de stekes så lenge (tenk frityr) at alt vannet kokes vekk(lite eller ingen bobler). Da vil oljen fylle litt av tomrommet etterlatt av vannet.

Det blir litt som å være redd for at kaloriinnholdet skyter til værs om man steker i olje. Du har bittepittelitt fett på overflaten, men intet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis. Fettmolekyler er veldig store, og da er det svææært vanskelig for de å trekke inn i mat, mye vanskeligere enn f.eks for vann/vin etc, hvor molekylene er bittesmå.

Unntaket er vel kanskje ting med mye brød/panering/stivelse i, om de stekes så lenge (tenk frityr) at alt vannet kokes vekk(lite eller ingen bobler). Da vil oljen fylle litt av tomrommet etterlatt av vannet.

Det blir litt som å være redd for at kaloriinnholdet skyter til værs om man steker i olje. Du har bittepittelitt fett på overflaten, men intet ellers.

Tusen takk for veldig godt svar! Bra er der noen mindre dumme i denne tråden også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på hvilke muskler som blir brukt i sittende roing smalt grep vs sittende roing bredt grep? Hva er tyngst?

Jeg bruker som regel bredt grep, men det håndtaket har vært som sunket i jorden de siste gangene, så da må jeg bruke smalt grep. Programmet sier bredt grep, så regner med det er "best" men greit å vite sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er her inne, men spør for det.

Er det noen her som vet hva som er den fysiologiske årsaken til at man får vondt når man har ett blåmerke?

Og hvis det er noen her som kan svare på dette:

Hva er den bakenforliggende fysiologiske årsaken til at man får ventrikkeltachycardi/flimmer?

Ang vetrikkeltakykardi: http://nhi.no/forside/animasjoner/hjerte-og-kar/ventrikkeltakykardi-31775.html Det står en hel del der, ellers så står det også mye på legehandboka.no. Vet ikke om du får opp denne linken eller om du må ha innlogging for å få lest det, ellers så har du kanskje tilgang gjennom jobben din? I alle fall, det relevante er at den bakenforliggende fysiologiske årsaken kan begrunnes i koronar hjertesykdom som f.eks. hjerteinfarkt eller av at det har kommet arr på hjertet av andre årsaker. Regner med at det nekrotisk vev i de områdene hvor SA knuten ligger evt i noen av de andre ledningsfibrene?

Vet ikke hvorfor man får vondt ved blåmerke, men det blir jo en type hematom egentlig, som utøver press på vevet rundt. I tillegg så vil vel det utløses en inflammasjonsreaksjon med blant annet økning av konsentrasjone av prostaglandiner siden det tross alt er ødelagt vev. Prostagladiner påvirker vel smertefibre i området ved å gjøre nerveendene mer følsomme? Om jeg husker pensum rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tipset av sykepleieren i blodbanken igår om at jeg kan øke jerninnholdet i mat ved å tilberede maten i en jernpanne/jernkasserolle. Fakta eller fleip? Og hvis dette er fakta, kan det vel ikke være snakk om store doser?

Har du ei jernpanne som "flasser", så ja ;)

Når man snakker om jern i mat, så er det faktisk det... helt vanlig jern.

(ta maten din i en ziplockpose, hell i vann og skvis rundt... og så hold en sterk magnet mot posen.. du kommer til å se alle jernspona)

Men jeg ville nok heller gått for mer konvensjonelle måter for å få i meg mer jern :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...