Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

1 Ang vetrikkeltakykardi: http://nhi.no/forside/animasjoner/hjerte-og-kar/ventrikkeltakykardi-31775.html Det står en hel del der, ellers så står det også mye på legehandboka.no. Vet ikke om du får opp denne linken eller om du må ha innlogging for å få lest det, ellers så har du kanskje tilgang gjennom jobben din? I alle fall, det relevante er at den bakenforliggende fysiologiske årsaken kan begrunnes i koronar hjertesykdom som f.eks. hjerteinfarkt eller av at det har kommet arr på hjertet av andre årsaker. Regner med at det nekrotisk vev i de områdene hvor SA knuten ligger evt i noen av de andre ledningsfibrene?

2 Vet ikke hvorfor man får vondt ved blåmerke, men det blir jo en type hematom egentlig, som utøver press på vevet rundt. I tillegg så vil vel det utløses en inflammasjonsreaksjon med blant annet økning av konsentrasjone av prostaglandiner siden det tross alt er ødelagt vev. Prostagladiner påvirker vel smertefibre i området ved å gjøre nerveendene mer følsomme? Om jeg husker pensum rett..

1: Jeg har vært på samtlige sider for å finne ut det her, men det står ikke grundig nok, har gransket nhi, sml.snl.no, legevaktåndboken og andre artikler. NHI er veldig overfladisk, og jeg har vel tilgode å finne noe der som går mer i dybden. sml.snl er jeg veldig fan av i det store og hele da de bruker velkjent språk, men ikke sånn at man forstår det på folkemunne. Har også gransket noe på engelsk, men grunnet at det er mye vanskelig terminologi der blir det litt kinkig å forstå det 100%.

Jeg har nå fått det forklart av den ene kardiologen på avdelingen, og han forklarer det slik: Ventrikkeltachykardi kommer av iskemisk problematikk på hjertet, dette være seg ett hjerteinfarkt, trange kransarterier og andre situasjoner som gjør at hjertets blodtilførsel ikke er tilstrekkelig. Det som skjer, er at pumpen som sender elektrolyttene over cellemembranen blir hemmet da det ikke tilføres oksygen, dette fører igjen til feil i hjertets elektriske system. Dette var en ganske forenklet versjon av det jeg fikk fortalt.

2: Det blir ett hematom, det er jo det ett blåmerke er :p Men ja, det høres logisk ut slik du forklarer det. Takk for nyttige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble tipset av sykepleieren i blodbanken igår om at jeg kan øke jerninnholdet i mat ved å tilberede maten i en jernpanne/jernkasserolle. Fakta eller fleip? Og hvis dette er fakta, kan det vel ikke være snakk om store doser?

Det ble faktisk tilsatt jern i brunost inntil ganske nylig, da det erstattet jern fra jerngrytene man tidligere brukte å lage brunost i. http://tidsskriftet.no/article/459670/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jeg har vært på samtlige sider for å finne ut det her, men det står ikke grundig nok, har gransket nhi, sml.snl.no, legevaktåndboken og andre artikler. NHI er veldig overfladisk, og jeg har vel tilgode å finne noe der som går mer i dybden. sml.snl er jeg veldig fan av i det store og hele da de bruker velkjent språk, men ikke sånn at man forstår det på folkemunne. Har også gransket noe på engelsk, men grunnet at det er mye vanskelig terminologi der blir det litt kinkig å forstå det 100%.

Jeg har nå fått det forklart av den ene kardiologen på avdelingen, og han forklarer det slik: Ventrikkeltachykardi kommer av iskemisk problematikk på hjertet, dette være seg ett hjerteinfarkt, trange kransarterier og andre situasjoner som gjør at hjertets blodtilførsel ikke er tilstrekkelig. Det som skjer, er at pumpen som sender elektrolyttene over cellemembranen blir hemmet da det ikke tilføres oksygen, dette fører igjen til feil i hjertets elektriske system.

Det blir vel natrium/kalium-pumpen det da. Er jo logisk siden den krever en god del ATP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig lagt meg, så får ikke sjekka helt her. Men det er vel heller Ca2-kanalen som gjør kontraksjon mulig?

Ja, vet at den spiller en stor rolle mht Ca+ som fester seg til myosinhodet sånn at troponinet ekspoerer seg.. eller noe i den duren. Husker ikke helt ekstakt, og har som deg egentlig lagt meg. Det jeg tenkte var vel at Na+/K+pumpen krever jo en god del energi, som igjen jo er oksygenavhengig. Men jeg får det ikke helt til å stemme det heller, for om den pumpen er blokkert vil det vel være dårligere postensial mht aksjonspotensialet, og ledningshastigheten vil gå ned, som igjen vil kunne gi dårligere kontraksjoner. Men så er vel flimmer også ikke fullstendige kontraksjoner? Mangel på Na+ eller K+ kan jo gi hjerterytme forstyrrelser i seg selv. Bare tanker blandet med noe pensum fra min side..

Edit: aksjonspotensialet er vel kanskje ikke så relevant ved hjertemusklatur siden kontraksjonen i hele hjertemuskelen er et resultat av en enkelt kontraksjon, mens det i skjelettmusklatur er snakk om en tetanisk kontraksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ei jernpanne som "flasser", så ja ;)

Når man snakker om jern i mat, så er det faktisk det... helt vanlig jern.

(ta maten din i en ziplockpose, hell i vann og skvis rundt... og så hold en sterk magnet mot posen.. du kommer til å se alle jernspona)

Men jeg ville nok heller gått for mer konvensjonelle måter for å få i meg mer jern :p

Vet at jern er vanlig jern ja, heh. Hadde bare ikke sett for meg at en kunne få økt jerninnholdet i maten av jerngryter! De fleste jernstekepannene flasser vel etter noen års bruk? Har ikke tenkt å lage all maten min i jernpanner nei om det va det du trodde ^^ Ble bare nyskjerrig på om dette var reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på hvilke muskler som blir brukt i sittende roing smalt grep vs sittende roing bredt grep? Hva er tyngst?

Jeg bruker som regel bredt grep, men det håndtaket har vært som sunket i jorden de siste gangene, så da må jeg bruke smalt grep. Programmet sier bredt grep, så regner med det er "best" men greit å vite sikkert :)

Noen som vet svaret på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sprengte kapillærer, men hva er årsaken til smerten? Er det slik at når blodet trenger ut i vevet, så legger det press på nervecellene? Dersom det er fakta, hva er da årsaken til at det ikke gjør vondt hele tiden, men kun når mann trykker på blåmerket? :p

Det er vel selve vevet som er skadet og gjør vondt vil jeg tro. Eventuelt om beinet under har fått seg en trykk. Blåmerker gjør som regel kun vondt om man er borti de, så tror ikke det har noe med blodet å gjøre - da ville det vært konstant vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved roing med bredt grep aktiverer du i større grad midtre og øvre del av rygg, samt bakside skulder. Med smalt grep vil latissimus aktiveres i større grad. De fleste er sterkere med smalt grep.

Takker :)

Bra å høre de fleste er sterkere i smalt grep egentlig, fordi jeg fikk tatt bredt grep i dag, og måtte ned et hakk på vektene for å holde noenlunde kontroll på formen.

Enda et dumt spørsmål. Tar nedtrekk (med ganske bredt grep, litt over skulderbredde) på latissimus også? Slik at roing bredt og nedtrekk bredt er en god kombinasjon?

Litt grønn på hvor disse øvelsene tar, men mener det er bred roing og bred nedtrekk som ligger i nybegynnerprogrammet, så regner med det er en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Bra å høre de fleste er sterkere i smalt grep egentlig, fordi jeg fikk tatt bredt grep i dag, og måtte ned et hakk på vektene for å holde noenlunde kontroll på formen.

Enda et dumt spørsmål. Tar nedtrekk (med ganske bredt grep, litt over skulderbredde) på latissimus også? Slik at roing bredt og nedtrekk bredt er en god kombinasjon?

Litt grønn på hvor disse øvelsene tar, men mener det er bred roing og bred nedtrekk som ligger i nybegynnerprogrammet, så regner med det er en god grunn til det.

Det gjør det.

326966-5-1236260650198-n400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...