Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nedlastning? Man ser det bare på nettet :D

Sesong 16 spilles inn og sendes i USA nå. Fant ikke noe å laste ned så langt :(

Krembolle, I dag kl 10:36

Jeg siterte krembollen som i tidligere poster var redd for å bli busta i ulovlig nedlastning dersom hun lastet ned noe fra nettet. Om programmet deres må lastes ned eller ikke vet jeg absolutt ingenting om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 'svoger' sier hele tiden at han har så vondt i ryggen, men gidder ikke å trene for å se om det kanskje muligens skulle blitt bedre av det. Han har skiveprolaps, utglidning og generelt masse problemer med ryggen. Jeg foreslår at det kanskje er en smart ting å skulle trene og styrke ryggen så alt som er ustabilt inne i ryggen kanskje blir litt mer stabilt, så er hvertfall ikke det et issue, om dere skjønner hva jeg mener. Han mener det ikke har noe å si siden det er ting baki ryggen han ikke får gjort noe med uansett.

Hvem har rett? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 'svoger' sier hele tiden at han har så vondt i ryggen, men gidder ikke å trene for å se om det kanskje muligens skulle blitt bedre av det. Han har skiveprolaps, utglidning og generelt masse problemer med ryggen. Jeg foreslår at det kanskje er en smart ting å skulle trene og styrke ryggen så alt som er ustabilt inne i ryggen kanskje blir litt mer stabilt, så er hvertfall ikke det et issue, om dere skjønner hva jeg mener. Han mener det ikke har noe å si siden det er ting baki ryggen han ikke får gjort noe med uansett.

Hvem har rett? :p

Rygg med smerter kan trenge litt sterkere støtte muskulatur. Det kan forebygge mye skader osv! Er på din side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 'svoger' sier hele tiden at han har så vondt i ryggen, men gidder ikke å trene for å se om det kanskje muligens skulle blitt bedre av det. Han har skiveprolaps, utglidning og generelt masse problemer med ryggen. Jeg foreslår at det kanskje er en smart ting å skulle trene og styrke ryggen så alt som er ustabilt inne i ryggen kanskje blir litt mer stabilt, så er hvertfall ikke det et issue, om dere skjønner hva jeg mener. Han mener det ikke har noe å si siden det er ting baki ryggen han ikke får gjort noe med uansett.

Hvem har rett? :p

Med slike underliggende problemer er det vel i utgangspunktet noe han burde undersøke videre med lege og/eller fysioterapeut, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sprøtt. Kan aldri huske å ha spurt om dette. Det var vel en fiks idè jeg fikk en dag for lenge siden. Haha. Men ja.. skulle tro du mente testo her, og ikke testobooster. Det har jeg selvsagt ikke planer om å ta :)

Ja, jeg gjorde det. Var kanskje ikke helt våken den dagen jeg svarte, men jeg har helt angst for alt som gir assosiasjoner til steroider. Sånn går det når man må fortelle en 24åring at han har fått et massivt hjerteinfarkt som følge av bruk av anabole steroider. Han ville bare "booste" kroppens naturlige hormonnivåer:(

Men, godt å høre at du ikke tenkte i de baner, da:happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjorde det. Var kanskje ikke helt våken den dagen jeg svarte, men jeg har helt angst for alt som gir assosiasjoner til steroider. Sånn går det når man må fortelle en 24åring at han har fått et massivt hjerteinfarkt som følge av bruk av anabole steroider. Han ville bare "booste" kroppens naturlige hormonnivåer:(

Men, godt å høre at du ikke tenkte i de baner, da:happy:

nei, jeg er tross alt en kvinde! hoho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med en ryggskade, som jeg fikk i sommer. jeg gikk til kiropraktor 1-2 ganger i uka, og ble vel 90% frisk før jeg måtte flytte pga skole/utdanning. Jeg slo opp den skaden igjen etter en mnd da jeg skulle trene bein, og har siden da slitt med å bøye med eller bruke mage/rygg under øvelser.

Jeg går nå til enda en kiropraktor 1 gang i uka. Jeg får trent overkropp, alt over korsryggen. Men da ikke bein. Massen på overkroppen har økt, mens beina er nesten urørte siden før sommer. Dvs det begynner å bli usymmetrisk med chicken leg og en overkropp som er stor i forhold til beina. Det begynner å bli flaut å gå i shorts, for da vises beina.

Jeg blir gradvis bedre i ryggen, men det går ikke fort. Jeg regner ikke med å være ordentlig bra før jul. Jeg får ikke trent bein, for dette tar også på ryggen (jeg merker det i ryggen).

Ville dere droppet å trene overkropp, slik at jeg får trent bein igjen når ryggen blir bra og tatt igjen litt symmetri, eller ville dere fortsatt å trene overkropp uten å tenke på symmetrien? (Begynner såklart å trene bein når ryggen blir bra igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med en ryggskade, som jeg fikk i sommer. jeg gikk til kiropraktor 1-2 ganger i uka, og ble vel 90% frisk før jeg måtte flytte pga skole/utdanning. Jeg slo opp den skaden igjen etter en mnd da jeg skulle trene bein, og har siden da slitt med å bøye med eller bruke mage/rygg under øvelser.

Jeg går nå til enda en kiropraktor 1 gang i uka. Jeg får trent overkropp, alt over korsryggen. Men da ikke bein. Massen på overkroppen har økt, mens beina er nesten urørte siden før sommer. Dvs det begynner å bli usymmetrisk med chicken leg og en overkropp som er stor i forhold til beina. Det begynner å bli flaut å gå i shorts, for da vises beina.

Jeg blir gradvis bedre i ryggen, men det går ikke fort. Jeg regner ikke med å være ordentlig bra før jul. Jeg får ikke trent bein, for dette tar også på ryggen (jeg merker det i ryggen).

Ville dere droppet å trene overkropp, slik at jeg får trent bein igjen når ryggen blir bra og tatt igjen litt symmetri, eller ville dere fortsatt å trene overkropp uten å tenke på symmetrien? (Begynner såklart å trene bein når ryggen blir bra igjen)

Om trening er noko du likar å gjere, ville eg fortsatt med det. I allefall for å vedlikehalde muskelmassen:)

Er det absolutt ingen alternative treningsmetodar for beina som du kan utføre?

Symjing? Tråkke rundt på ei tjukkasmadrass? Div aparat med beintrening? Roleg sykling meg stor motstand? Gå turar i motebakke?

Ev. noko du kan bruke for å stabilisere ryggen? (ala støttebandasje).

Har sjølv vore ein del plaga med korsrygg(ikkje "kronisk" men periodevis), pleier å hjelpe å bruke eit slags støtteband/belte (laga av kunstfiber, med borrelåsfeste), der hindrar meir bevegelse i ryggen enn nødvendig, samt at det varmar litt, noko som lindrar smerte.

Håpar du finn ei løysing på situasjonen som passar deg.(y)

God bedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer KANSKJE leg extension, men har ikke prøvd. Jeg får også tatt sittende tåhev, og kanskje lårcurl i maskin.

Det finnes jo sånne belter på senteret, det fungerer litt på å holde kroppen oppe. Men jeg får fortsatt ikke bøyd med noe, så det å ta knebøy eller øvelser der jeg bøyer knærne veldig får jeg ikke tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer KANSKJE leg extension, men har ikke prøvd. Jeg får også tatt sittende tåhev, og kanskje lårcurl i maskin.

Det finnes jo sånne belter på senteret, det fungerer litt på å holde kroppen oppe. Men jeg får fortsatt ikke bøyd med noe, så det å ta knebøy eller øvelser der jeg bøyer knærne veldig får jeg ikke tatt.

Ofte er nøkkelen å finne ut hva som fremdeles er mulig vs umulig, og så gjøre det man kan. Det er mange som liker å gjøre _noe_ fremfor å ikke gjøre noe som helst.

Prøv leg extension, se hva kroppen sier.hva med beinpress? Hva med markløft? Her er det litt bøy i knærne, men knebelastningen er ofte langt mildere enn i knebøy. Jeg slet lenge med hoppekne, som utelukket knebøy, men markløft var fremdeles mulig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft er totalt utelukket. Jeg må enten ligge med overkroppen helt strakt eller rett opp og ned, uten å få vondt i ryggen. Det er i korsryggen det er vondt, men pga lite fleksibelt setemuskulatur (?) får jeg ikke bøyd meg noe særlig.

Jeg forklarte kanskje feil. jeg får satt meg ned på huk f.eks. men overkroppen må være rett opp og ned uten at jeg skal få vondt.

Jeg får ikke tatt beinpress pga vekten som kommer på ryggen når jeg skal presse ifra med beina. Jeg kan bare sitte rett opp og ned og ligge uten å få vondt (kan aldri få nevnt det mange nok ganger :barefoot:)

Så jeg tenker jeg skal prøve leg extension, liggende lårcurl og sittende tåhev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål fra min side denne gang; Var en liten tur hos kiropraktoren min for å ordne opp i en liten låsning i korsrygg/bekkenet i dag; hun spør om jeg trener, og joda, jeg må nå innrømme at jeg kjører litt bøy og press og mark og sånn innimellom, og så anbefaler hun meg å trene øvelser for kjernemuskulaturen; typ.. ligge på gulvet med korsryggen flat mot gulvet og heve og senke beina.

Er det virkelig slik at den er å foretrekke fremfor bøy/mark etc, at den gir resultater baseøvelser ikke klarer å reprodusere?

Ole-Mats Moskvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål fra min side denne gang; Var en liten tur hos kiropraktoren min for å ordne opp i en liten låsning i korsrygg/bekkenet i dag; hun spør om jeg trener, og joda, jeg må nå innrømme at jeg kjører litt bøy og press og mark og sånn innimellom, og så anbefaler hun meg å trene øvelser for kjernemuskulaturen; typ.. ligge på gulvet med korsryggen flat mot gulvet og heve og senke beina.

Er det virkelig slik at den er å foretrekke fremfor bøy/mark etc, at den gir resultater baseøvelser ikke klarer å reprodusere?

Ole-Mats Moskvil

Den øvelsen har noe for seg for pasienter med overdreven svai i korsryggen, men ikke med å heve og senke strake bein, det er alt for tungt for alle som har bruk for den. Pasientene mine som får en variant av denne begynner med å ligge på ryggen med knærne bøyd opp og føttene i bakken. Skal så presse korsryggen ned i underlaget og holde presset mens de lar ene benet skli ned langs benken. Stort sett alle mister spennet ved denne letteste varianten. Den du har beskrevet der er siste progresjon og ikke noe jeg gidder å bry meg om da det er alt for tungt til at noen får det til. Om du skal ha en knall kjerneøvelse av baseløftlignende greier synes jeg stående press over hodet med nøytral korsrygg er gull.

On a side note blir jeg litt gal av uttrykket kjernemuskulatur, da de liksom har blitt opphøyd som en vidundermedisin for alt av ryggvondt. Stort sett er det funksjonelle problemer hvor kjernemuskulaturen bare er en liten bit av kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...