Gå til innhold

Ungdom trener mer i dag, men er dårligere


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Merkelig med det der, at man trener mer, men er i dårligere form. Personlig tror jeg at det har med hverdagsaktiviteten å gjøre. Det er lettere å sette seg i bilen og man har en annen innstilling til ting. Tror hvertfall mange har det hvertfall, skal ikke si alle. Vet jo selv at jeg kunne jo tatt sykkelen til butikken istedet for å kjøre de 3 minuttene det tar. Det har vel med gidd å gjøre, i bunn og grunn. Vi trener mer på treningssenter, men det er lettvindt å komme seg dit med bil, og hvis man har tilgang på det, så gjør man det. Man kan jo bare spekulere, men husker jo selv at jeg brukte sykkelen\gikk mye mer for bare 5-6 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med det der, at man trener mer, men er i dårligere form. Personlig tror jeg at det har med hverdagsaktiviteten å gjøre. Det er lettere å sette seg i bilen og man har en annen innstilling til ting. Tror hvertfall mange har det hvertfall, skal ikke si alle. Vet jo selv at jeg kunne jo tatt sykkelen til butikken istedet for å kjøre de 3 minuttene det tar. Det har vel med gidd å gjøre, i bunn og grunn. Vi trener mer på treningssenter, men det er lettvindt å komme seg dit med bil, og hvis man har tilgang på det, så gjør man det. Man kan jo bare spekulere, men husker jo selv at jeg brukte sykkelen\gikk mye mer for bare 5-6 år siden.

Enig. Og det har jo også mye med tid å gjøre. Det tar deg 3 minutter å kjøre, men det tar deg gjerne 10 minutter og noen kalorier ekstra å sykle. Jeg har inntrykk av at vi i denne generasjonen stadig prøver å spare tid der det er tid å spare fordi vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Og det har jo også mye med tid å gjøre. Det tar deg 3 minutter å kjøre, men det tar deg gjerne 10 minutter og noen kalorier ekstra å sykle. Jeg har inntrykk av at vi i denne generasjonen stadig prøver å spare tid der det er tid å spare fordi vi kan.

Noen ganger tror jeg det er fordi vi bare ikke gidder. Vi er late :p Men vi trener mer da. Men det er jo trendy den dag i dag så det er mange som hiver seg på 'fitnessbølgen'.

post-6033-14440965837543_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er ganske logisk. Kan ta tre-fire genrasjoner av min egen slekts forskjellige oppvekstvilkår som et eksempel:

Bestefar 90 år:

Måtte gå 1 mil hver vei til og fra skolen hver dag. Det var ingen vei, bare stier. Vinterstid gikk han på ski.

For å få mat på bordet måtte de skaffe maten selv. Ungene i familien rodde ut på sjøen, hver dag, hele året for å få fersk fisk på bordet.

De bodde i et lite hus på 60 kvm, 2 familier, 19 personer. De kunne ikke sitte inne hele dagen. Det var ikke plass, de måtte ut. De hadde fjøs med dyr, så fjøsstell flere ganger for dagen.

Om de skulle i kirka måtte de ro det som i luftstrekning er ca 1 mil, det er ei god strekning å ro. Veldig god trening.

Når ungene i huset fikk litt fri fra går og husstell, pleide de å gå 3 km opp på fjellet for å bade i et vann.

De plukket også veldig mye bær og sopp, så det ble veldig mange mil tilbakelagt iløpet av høstmånedene.

Skulle de ha leker måtte de lage dem selv.

Fysisk jobb hele livet, enda sykler eller går han noen timer hver dag.

Mor 50 år:

Hun bodde så pass langt fra skolen at hun blei busset. De hadde gym hver morgen.

I den fjorden hun vokste opp i var det ikke mange familier som hadde telefon. Derfor måtte hun gå til alle vennene sine for å se om de var hjemme. Det var ikke store hus heller, så de var stort sett ute. Om en av sønnene i fjorden var i militæret og fikk mulighet til å ringe hjem, måtte de ofte ringe til noen som hadde telefon, og da måtte noen i det huset som hadde telefor springe og hente den/de som telefonen var til. Det var få biler i bygda, så de fleste gikk eller syklet til butikken. De rodde ut på sjøen for å fiske. De gikk opp på fjellet for å ha akekonkurranser på vinterstid, akte hele veien ned til havet. De hugde ved selv. Fysisk jobb hele livet, plukker flere 10talls kg bær hver eneste høst, går på ski hele vinteren.

Jeg 23 år:

Vokste opp 100 meter fra skolen, så jeg gikk naturlig nok. Men vet om flere som blei kjørt av foreldrene 500m..

Ringte skjeldent til de som bodde i nærheten, var det mindre enn 15 minutter å gå, så gikk jeg heller for å se om de var hjemme. Foreldre viste stort sett hvor barna var og hvem de var sammen med, selv om vi ikke hadde fått mobiler enda. Før jeg begynte på uskolen, viste jeg av ca 5 stk som hadde mer enn 4 kanaler (Nrk1, Nrk2, Tv2 og TvNorge).

Jeg hadde gym to ganger i uka, men spilte både fotball, danset og red på fritida.

Jeg fikk bruke internett 1 time for dagen. Skulle vi ringe måtte vi av internett.

Vi var en god del ute, men alt for mye inne. Alle hadde egene soverom, så vi kunne være alene med venner uten at man hadde plagsome søsken som forstyrret hemmelige samtaler. Vi fikk etterhvert mobiler, og kunne ringe og sende melding til venner isteden for å gå til dem. Vi hadde ikke mange plikter i huset som familien var avhengige av oss til å gjøre. Har også i ettertid funnet ut at jeg var mye mer aktiv som barn enn mange av mine venner(slikt som skjer når man er vokst opp i en familie som kommer fra bonlandet). I dag kan jeg finne på å ta trikken til trening om jeg synes det er litt kaldt, det tar 10 minutter å gå. Jeg prater ikke mye med slekta, men har full kontroll på hva de fleste gjør, vi har jo fb!

Har en aktiv jobb, men sitter for mye når jeg er hjemme. Trener flere timer i uka på et gym, dårlig med kondistrening.

Kidsa til et søskenbarn (9 og 13 år):

de har 1 time gym i uka. de har begge tv på rommet. begge har en ipad hver. De bruker snapchat til å "prate" med vennene sine. Det morsomste å gjøre ute er å hoppe på trampolina, eller, sitte på den. de sitter fremfor dataen store deler av skoledagen. De har vist ikke like mye utflukter som jeg hadde da jeg gikk på de samme skolene. Hadde med meg hun minste på tur ut i skogen, ikke langt fra der hun stort sett alltid har bodd. Hun hadde aldri vært "så langt inn i skogen" før...

Satt barnevakt for dem en gang for en del år siden der vi skulle på butikken for å kjøpe litt smågodt. De fikk sjokk over at jeg som hadde lappen, ville gå de 3 km til butikken. Godteri var ikke like fristene da.De søker heller opp opplysninger på nett enn å slå opp i leksikonet som står i bokhylla rett ved siden av seg.

Begge driver med en fritidsaktivitet hver, minste 1 dag i uka, elste 2 dager i uka.

Det er barnetv hele døgnet, hver eneste dag. Da jeg gikk på barneskolen var det bare 30 min på nrk1, og 45 min i 4 tida på tv2(det var en gang et menneske, snipp og snapp). Mamma kunne bare se barnetv 6 dager i uka,mandag var det ikke, fordi nrk var redd for at det ville bli for mye tv for barn. De fryktet at barna ikke skulle forlate tvskjermen og bli dumme... bestefar viste ikke hva tv var da han var barn.

Bestefar er i toppform til å være så gammel, og har bedre kondis enn slektas yngste. Mamma har bedre konsis enn meg. Jeg er kanskje sterkere enn mamma, men jeg slår ikke bestefar. Han har seige muskler etter et langt liv som fisker, og han bruker musklene sine nesten hver dag. Jeg springer lett ifra de to yngste, og har sett mye mer av området vi alle tre er vokst opp i enn hva jeg vil tro de noengang kommer til å gjøre. Mamma har sett området enda mere(vi har mye skog og natur i området).

Og hvorfor er det blitt slik? Fordi vi er for late, vi vil ha det komfortabelt, og vi vil helst ikke slite oss ut. Det er helt naturlig, det ligger i vår natur. Men det kan bli katostrofalt med tiden, dessverre. En dag kan det hende vi ender opp som menneskene i filmen Wall-E. Den filmen har iallefall fått meg til å innse at jeg ikke kan akseptere å være komfertabel hele tiden, jeg må plage megselv og kroppen litt hver dag, slik at jeg slipper å bli slik, slik at mine barn skal slippe å bli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du skriver Astrid Kristine! Gode poeng og vesentlig det som har kommet frem i tråden! Hverdagsaktiviteten har blitt betydelig redusert, og de aller fleste av oss higer etter det mest komfortable hele veien (som det jo poengteres at ligger i vår natur..)

Samtidig vil jeg sette et lite spørsmålstegn og rette et litt kritisk øye mot hva man faktisk karakteriserer som trening. Ser det er særlig trening i treningsstudio som trekkes frem i artikkelen, noe som nok også er det mest vanlige blant ungdommene i dag. Har ett inntrykk av at styrketrening, fitness og generellt det å trene på treningsstudio har blitt veldig populært og nærmest en trend.. Er selv 19år, og har ikke tall på hvor mange av vennene mine (tidligere idrettsutøvere, aktive fotball-/håndballspillere, skiløpere, etc.) som har sluttet med idretten og gått inn i "treningsstudioenes verden". Ikke at det nødvendigvis er dårlig, men jeg tror det er ganske stor forskjell på hvor mye innsats og hvor mye bedre form man blir av det. For hva er god form, og i hvor god form blir man av å løfte litt vekter en liten time hver dag? Ville det ikke gitt bedre treningseffekt å være på fotball/håndball/ski/friidrettstrening i halvannen time? Hvor man bruker hele kroppen, og får utfordringer både styrkemessig og kondisjonsmessig? Og heller supplere med litt løfting i studio? Tror mange ville hatt en enorm forbedring om de tok i bruk naturen litt mer i treningen, og ikke bare fokuserte på å se bra ut i et studio, med speil all around.. Har medlemsskap på et treningsstudio, og bruker det aktivt i mine ukentlige 11-16 treningsstimer, som idrettsutøver(såklart ikke det som er "normalen" blant unge i dag - men bare for å poengtere). Men det meste av treningen min foregår løpende ute, klubbtrening i friidrettshall, skiturer ute, fjellturer, basseng - og som sagt styrke i studio, samt en del tredemølle og ved behov ellipse og spinningsykkel.. Mulig noen føler seg trampet på tærne her, men hvor stor effekt "formmessig" får man egentlig av studiotreningen? Kommer jo helt klart an på hva som trenes og hvor mye innsats hver enkelt velger å gi, men poenget mitt er at studiotrenden kanskje har tatt litt "av". Ingen tvil om at man kan oppnå gode resultater utseendemessig og styrkemessig (også utholdenhet og man velger å trene det), men kanskje er det også her problemet ligger? Kankje bør vi flytte fokus litt? Er fokuset blitt litt for stort på utseende? Kommer jo helt klart som et resultat av hvordan verden ser ut/er i dag, men ville vi ikke vært i bedre form om flere hadde oppdaget idrettsgleden eller gleden av å være ute i naturen/bruke kroppen? Ville vi ikke automatisk vær litt mer aktive da?

Ble veldig rotete dette her, men er et tema som fenger;)

Ikke meningen å rakke ned på "studiotrenerne" - da mange faktisk virkelig yter en innsats og faktisk trener ordentlig. Men kanskje gjelder dette for noen..? Men som i mange andre problem er det nok også i dette tilfellet flere årsaker. Hverdagsaktiviteten og den utviklingen samfunnet vårt har hatt(fremkomstmidler, media, soiale medier, kommunikasjonsmidler etc.) er nok en av de største "synderne" - men jeg tror nok også det er masse en kan gjøre selv om man klarer å være ærlig med seg selv. Hvor bra trener jeg egentlig?

Og så må man ikke glemme de som er med å trekker snittet opp! Mange ungdommer er faktisk i veldig bra form, og er helt på grensen av hvor mye aktivitet som faktisk er bra. Det stakkerslige ved dette, er nok kanskje at det også er disse ungdommene slike artikler treffer.. For mye aktivitet er heller ikke bra. En skal kunne slappe av og sitte i sofaen noen timer noen kvelder. Balansegangen dere!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Trener-mer_-men-er-i-darligere-form-7425611.html

Kom over denne artikkelen og lurer på hva folk mener. Forsvaret kutter jo 3 mila til 2 mil fordi ungdom i dag ikke klarer det samme som de gjorde før.

Tror egentlig ikke det har med om dem faktisk klare det eller ikke, er den syke LATE innstillingen folk har fått! Dimmiterte sjølv i fjor sommer å var sjokkert over enkelte soldater! Grandis, potetgul å data var hverdagen utenom tjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på bursdagsfeiring i dag, hvor det var noen som er nærmere 80 som satt ved siden av meg. De spurte hvilken etasje jeg og sambo bodde i, så jeg sa vi bodde i fjerde. "Åja, da tar dere vel heis da?" spurte den ene. Jeg svarer høflig at selv om heisen er fin til de som trenger den, så tar vi trappa. "Hmja, vel, det er vel god trim" fikk jeg til svar på den.

Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal føle. Der snakker vi jo om noen som kommer fra den '1 mil til skolen, ingen bil, mye jobb, mye ute'-generasjonen, som mener det er god trening å gå fire etasjer et par ganger om dagen? Jeg ble nesten litt undrende til om jeg virker så lat som om det skulle være en utfordring...

Da det noe senere kom opp at jeg brukte å dra på løpeturer virka det overraskende på de at jeg løp, og ikke bare var ute og rusla turer.

Enda vet jeg ikke om jeg bør ta det personlig på meg selv, eller 'personlig' på generasjonen jeg tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dimmet selv fra Forsvaret (Garnisonen i Sør-Varanger) for nesten 2 år siden, og vi hadde selvfølgelig 3 mila. Min erfaring var at det egentlig ikke var noen utfordring. Verdt å merke seg at vi hadde 3mila på grus/skogsvei, slik at vi hadde minimalt med asfalt. Og jeg tror det er det som er hovedessensen i dette her, altså at mange steder i førstegangstjenesten kjøres 3mila på asfalt. 3mil på asfalt i et tempo på ca 8 km/h med ish 15kg utstyr, marsjstøvler OG varighet på rundt 4timer knekker mange "psykisk" fordi det rett og slett bare blir et smertehelvete i form av blemmer/sår, trykkskader, beinhinnebetennelser osv. Men er enig med mange over her, vi er mye latere enn før, og gir opp(vondt i vilja) mye lettere hvis ting butter i mot virker det som.

Jeg er snart 21 år, og jeg vil påstå at jeg er i relativt god form, i alle fall i forhold til den gjennomsnittlige 20åringen. Men, hvis jeg ser tilbake på hvor mye jeg er i bevegelse, så ser jeg at det stort sett er da jeg trener at jeg bruker kroppen. Når jeg ikke trener tar jeg bussen, kjører bil etc hvis jeg skal noe. Da pappa var liten måtte de gå 3-4km til fjorden, før de måtte ro over for å komme seg til skolen. De var også ute og lekte hele dagen, gikk på fjellet for å fiske, jakte osv.

Vil også si at jeg blir oppgitt over alle som tror soldatene er i for dårlig form til å GÅ 3 mil. Jeg vedder på at en goood del av folk som ikke trener aktivt, eller ikke er vandt til å gå med sekk, ikke klarer å holde 7.5km/h over 4.5 timer med 15kg utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leser at tre mila er et frivillig marsjmerke, skjønner ikke hvorfor det får så mye oppmerksomhet.

blir jo som å ta svømmeknappen eller den lille lesehesten på barneskola.

har også litt vanskelig å se relevansen av dette merket.

under hvilke situasjoner jogger man 30km med oppakning under feltmessige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før var vi i aktivitet i en helt annen grad enn i dag, dette er funksjon vs form. Det førstnevnte er nesten ikke prioritert i dag. Bare å se på hva som gjorde Martin Sundby god, han måtte endre hele treningen sin fordi han ble alt for tung og alt for treg med tradisjonell vektrening.

30 minutter HIT-trening innendørs vil aldri gjøre deg god på 3 mil utendørs med ryggsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk "trener" - altså de ligger på gulvet og taster på telefonen. Eller så tar de er par sett av noen øvelser med 5-10 min pause. Noen skravler mer enn de trener, andre leser avisa mens de trår på en sykkel.

Det er så enormt mange som sier de trener, men som faktisk ikke er i nærheten av det. Når hverdagsaktiviteten har sunket så vil ikke liksom trening ta igjen det tapte. Man må trene hardt og prøve så godt å bruke kroppen. I tillegg spise riktig. Det er folket generelt dårlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom problemstilling avisen/forsvaret tar frem her.

Sannheten er at dagens rekrutter har aldri vært bedre trent enn hva de er pr dags dato. Dette vet jeg da jeg har 3,5 års bakgrunn fra utdanning av rekrutter. Idrettsoffiseren hadde data fra langt tilbake og grafen viste en tydelig pil oppover når det kom til fysiske tester og krav.

Grunnen til hvorfor dagens rekrutter er i bedre form idag er temmelig enkel. Kun rundt 50% av dagens ungdom blir innkalt, og forsvaret slipper derfor å måtte hanskes med "verstingene" uten motivasjon eller form, da disse blir silt ut på sesjon. Jada, det kommer mye merkelig inn portene fremdeles, men snittet har utvilsomt gått opp.

Forøvrig er tremila en god og spennende prøvelse, men den sliter mye på soldatens bein og ledd. Springe 3 mil med feltsko, pakkning og ag3/hk416 på asfalt og grus blir det småskader av. Dette er ikke et problem for soldater som er blitt vant med lange marsjer og feltsko, men kan bli ødeleggende for ferskinger i form av beinhinnebetennelse osv.

Om dagens ungdom virkelig er i dårligere form enn hva de var i før kan tas opp til debatt, men å bruke dette eksempelet som bevis blir feil. Problemstillingen burde vært om dagens forsvar har for lite trening med lange turer med pakkning og våpen?

Tror dagens ungdom er i god form, da kunnskapen om korrekt trening er mye høyere enn før. Folk spiller fotball, hockey, langrenn osv nesten hver dag når de vokser opp. Besteforeldrene som gikk 5 mil til skolen i 3 meter snø gikk ikke på fotballtrening etter leksene, men ut i jordet og plukka stein. Jeg mener dagens ungdom har et passivt liv, med unntak når de faktisk trener diverse aktiviter på fritiden. Om resultatet av idrett og passivitet er dårligere enn gamledagers null idrett og aktiv hverdag er jeg usikker på, men orker ikke svartmale denne generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...