Gå til innhold

Ungdom trener mer i dag, men er dårligere


Anbefalte innlegg

Og innebygde lysforsterkningsbriller for nattsyn. Mulig de har termisk som opsjon, for de klarer pokker ta meg se varmblodige reinsdyr på flere mils avstand før en annen stakkar. Kan hende jeg forveksler termisk med luktesans...har ikke spurt enda ;-)

Med motvind kan man lukte kåte simler(hunrein). Men man hører jo hvor reinen trasker, de er ikke så veldig lydløse akkurat(hilsen hun med tidenes dårligste hørsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med motvind kan man lukte kåte simler(hunrein). Men man hører jo hvor reinen trasker, de er ikke så veldig lydløse akkurat(hilsen hun med tidenes dårligste hørsel).

Wtf? Nå følte jeg meg om mulig enda gamlere enn jeg er...hilsen en som må være både blind og døv....og nå tidvis stum over evnene til fitnessblogg brukere ;-) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf? Nå følte jeg meg om mulig enda gamlere enn jeg er...hilsen en som må være både blind og døv....og nå tidvis stum over evnene til fitnessblogg brukere ;-) haha

Vokst opp med mye rein i nærheta, både i boligområdet jeg bodde i og på hytta, og har alltid kommet mye lettere i prat med samer og kvæn enn med nordmenn, så man lærer litt om lukt og utsenede på dyra. Og når man vet hvordan lyden av skrittene dems er, så kjenner man dem fort igjen. Litt som at man kan kjenne igjen mennesker før man ser dem med å høre hvordan de går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minimalt med bryting, men er det ikke slik at det nærmest er en fordel å være kortere i bryting? Nå er 20kg såpass mye at du bør ha fordel, men mener å ha fått det med meg en gang jeg så Kristoffer Schau bli kastet rundt av en bryter som var halvparten av høyden og kroppsvekten hans. Er nok ikke et representativt eksempel da:p

Altså...han var like høy som meg (eller...lav. Jeg er 170cm). Men 20kg mindre. Han veide på den tiden rett under 60 og jeg veide nesten 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor de skal måle nesten alt i kondis for og være i god form, man kan være i god form med dårlig kondis også men på andre måter. Jeg trener mer nå en da jeg var ung. Da jeg var litt yngre brukte jeg også hele tiden sykkelen og gikk her og der hele dagen fordi jeg nesten aldri var hjemme men ute og lekte. Foreldrene sa jeg var "naturlig" sterk samme sa vennene, men der tok vi alle feil, for når jeg først kom til knebøy-racket sugde styrken min. Nå med mindre gåing og sykling.. men mer styrketrening føler jeg meg i toppform. I disse tider er det squats som gjelder, og ikke leke villmann i skogen! :whistle:

Ler hver gang noen forteller om historier om da de var unge, eller da det kommer en som sier han driver i skogen og er ute hele dagen og sier de er sterkere en oss som trener på et senter. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, om de bare er i skogen å går, så er de nok ikke så supersterke. Men om det er snakk om skogsarbeid, så tror jeg en hver gymrotte heller ville lagt seg ned å dø enn å greie å fullføre en dag i skogen, for det krever seige sterke folk til skikkelig skogsarbeid :) Og man blir ikke en seig jævel av å løfte masse tunge vekter noen timer i uka inne på et gym :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om de bare er i skogen å går, så er de nok ikke så supersterke. Men om det er snakk om skogsarbeid, så tror jeg en hver gymrotte heller ville lagt seg ned å dø enn å greie å fullføre en dag i skogen, for det krever seige sterke folk til skikkelig skogsarbeid :) Og man blir ikke en seig jævel av å løfte masse tunge vekter noen timer i uka inne på et gym :)

utholdenhets styrke med andre ord, ikke RÅ styrke som 300 KG i knebøy f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sterk er ikke det samme som å være i god form, det var det en kroppsbygger som er i elendig form(hans egene ord) sa til meg engang, og han tar over 200 i benk :)

Du mener med andre ord man er i dårlig form hvis man tar 300 KG i knebøy og f.eks 200 KG i benkpress? Man trenger ikke utholdenhet for og være sterk. God form kan være mye, ikke bare utholdenhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener med andre ord man er i dårlig form hvis man tar 300 KG i knebøy og f.eks 200 KG i benkpress? Man trenger ikke utholdenhet for og være sterk. God form kan være mye, ikke bare utholdenhet. :)

Er ikke jeg som sier det, det er han selv som mener det :)

God form er en kombinasjon mellom utholdenhet og styrke. Har man bare den ene delen, så vil man slite om man blir nødt til å utdøve innen den andre delen. Eller, om du blir sliten av å ta trappen opp 3 etg men løfter flere 100 kg i diverse øvelser, så bør du vurdere å legge inn litt kardio i tillegg. Blir du sliten av å bære en halvfull handlepose fra butikken og hjem, men lett kan springe en mil hver dag, så bør du begynne å trene mer styrke. Begge sidene har en sterk fordel, men begge har også en stor svakhet.

Om den sterke mannen kommer i en situasjon der han blir nødt til å yte utholdenhet vil han ha store problemer, og mannen som springer flere mil vil ha store problemer om han havner i en situasjon der han må bruke mye styrke. Dermed er begge egentlig i ganske dårlig form, fordi de ikke kan gjøre noe nyttig om de ikke blir utfordret i sitt rette element :)

Jeg haaaater cardio, men jeg tyner meg fortsatt igjennom, fordi hvis om men jeg havner i en situasjon der jeg trenger mer enn bare styrke, så er jeg istand til det. Man må alltid trene på sine svakheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt rart å sitte på et treningsforum blant over middels treningsinteresserte – hvor alle gjerne også er litt spesialisert innenfor ulike treningsformer – og skulle definere hva som konstaterer "god form" på befolkningsbasis ut i fra "våre" tanker om hva det vil si å være i god form. Astrid Kristine er helt klart nærmest en fornuftig allmenn definisjon.

Jeg tror at for de aller, aller fleste vil det å være i god form bety at man er i stand til å takle fysiske utfordringer som man møter på i hverdag, jobb og fritid. Det handler ikke nødvendigvis om at man klarer å løfte 300 i markløft eller løpe et maraton, men snarere om at man klarer å løpe en grei distanse til bussen uten at det er noen big deal, tar trappen opp til kontoret på jobben uten å bli merkbart andpusten, kunne hjelpe en kompis med å bære pappesker når han skal flytte, klarer seg bra på en fjelltur og generelt ser ut som man tar greit vare på kroppen sin.

Det betyr ikke at det på noen måte er feil å si at en person er i god form fordi han er ekstremt sterk, men man kan ikke forvente at flerparten som ikke er særlig deltakende i treningsmiljøer skal anse det som at han er i god form om han for eksempel samtidig er svært overvektig og/eller ikke kan jogge fem kilometer i strekk. På samme måte er det ikke sikkert at en maratonløper vil anses å være i noen spesielt god form om han ser ut som et beinrangel. Stereotyper litt her nå; det er kun for å få frem poenget.

That said så er jeg enig i at mange har en tendens til å legge estetiske og kardiovaskulære faktorer til grunn når de snakker om hva det vil si å være i god form. Det har sikkert sammenheng med at mange av de "utfordringene" man møter i hverdagen ofte er av typen løpe til bussen eller gå i trapper, eller å gå i baris på stranda (dat challenge), snarere enn å løfte noe tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...