Gå til innhold

Ungdom trener mer i dag, men er dårligere


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og hvorfor er det blitt slik? Fordi vi er for late, vi vil ha det komfortabelt, og vi vil helst ikke slite oss ut. Det er helt naturlig, det ligger i vår natur. Men det kan bli katostrofalt med tiden, dessverre. En dag kan det hende vi ender opp som menneskene i filmen Wall-E. Den filmen har iallefall fått meg til å innse at jeg ikke kan akseptere å være komfertabel hele tiden, jeg må plage megselv og kroppen litt hver dag, slik at jeg slipper å bli slik, slik at mine barn skal slippe å bli slik.

Veldig godt oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Jon Rønningen tok 150kg i benken på 50kg kroppsvekt. Jeg evner ikke å bedømme sannhetsgehalten, men det er jo helt sinnssykt hvis det stemmer.

Jeg har hørt samme pers, men jeg tror kroppsvekten var nærmete 60 kg da. Rønningen vant OL gull i -52 kg klassen, men det var ikke hans vanlige vekt gjennom året. Det var i følge avisene på den tiden en hard kamp for å komme ned i riktig vekt før mesterskap.

Uansett så er det fantastisk bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ville jeg sagt det er bedre å løft 2,5xkv i konkurranseform (kampsport) enn ellers. Man er sinnsykt dehydrert, tomme tamer og glykogenlagre osv. Ofte er det tungt nok å få føttene høyt nok opp når man går til at man ikke snubler i skygger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle innleggene i denne tråden men et par...

At ungdom trener mer og samtidig er i dårligere form er jeg enig.. Dette er et resultat av forandringer av hvordan hverdagen er nå VS. 20+ år siden.

tidligere generasjoner har hatt langt mer hverdagsaktivitet enn hva dagens ungdom og andre har i dag.Foreldre kjører barna sine rundt til omtrent alt de skal uansett hvor langt det er nesten, og da faller endel hverdagsaktivitet vekk. Selv var jeg nødt til å gå til og fra treninger og skoler som barn/ungdom og jeg følte at jeg og vennene mine var langt mer ute for å finne på ting (bomgjemsel, løkkefotball, osv) enn hva barn gjør i dag, vi likte ikke å være hjemme og trivdes bedre å være ute og gjøre gøye ting hvis været var dårlig satt vi inne og spilte brettspill og den slags fremfor å se film.

Jeg jobber på lekeland og har jobbet der i 7 år nå, jeg ser daglig at kreativiteten hos barn er skremmende dårlig. der jeg jobber er det masse en kan finne på å gjøre som samtidig fører til fysisk aktivitet og som samtidig er morro. Man merker nesten ikke at en gjør noe fysisk når det er gøy (har selv lekt med barn der og man blir sliten) men veldig ofte kommer barna ut av lekeområdet og spør foreldre om å få spille på den medbrakte ipaden eller mobilen for de kjeder seg sånn. har også fått spørsmål fra ungene om jeg kan slå på pcen som står i cafeen (som er ment for voksne) sånn at de kan få spille internettspill.

Barn og ungdom har fått langt lengre skoledager enn hva en hadde tidligere, det stilles stadig vekk større krav til å prestere godt i fagene på skolen, og kroppsøving er et fag som blir lite prioritert av skoler rundt om. Samtidig så er det kommet obligatoriske timer for fysisk aktivitet på barneskolene (2009), nettopp for å aktivisere barn. Dette er et steg i riktig retning i mine øyne da en kan forebygge mye ved å sette inn tiltak i tidlig alder.

Samtidig er det ikke så mange tilbud for ungdom som ikke føler de passer inn i de typiske idrettene (håndball, fotball, basket osv) etter min mening og dermed blir de enten mer inaktive eller starter på treningsstudio.

Jeg har også erfart at de fleste som har spilt fotball, håndball og lignende ofte slutter når de når en viss alder og går over til treningsstudio.. Synes også at trening er gått fra å trene for holde seg i form til å trene for å se bra ut. Overalt i ulike medier får man trøkt opp i tryne de beste måtene for å få bra rumpe, de beste metodene for vektnedgang, de beste metodene for å få frem magerutene osv. Det er et massivt press på dagens ungdom i fht til det esthetiske... Før var idealkvinnen formfull og flott og så sunn ut, desverre er det sånn nå at nesten alt handler om fettprosent og diverse. Hvis man går på treningsstudio og trener mye er det vel og bra, det er bedre enn å sitte hjemme og ikke bevege seg, men betyr ikke at man nødvendigvis trener så mye kondisjon ( er selvsagt noen som er flinke til å kombiner dette).

Det er viktig å sette inn tiltak mot barn for å forebygge den negative trenden av den økende inaktiviteten i befolkningen. Å lære barn om sunn og riktig kosthold og fysisk aktivitet i tidlig alder samt øke aktivitetsnivået med varierte aktiviteter i skoletiden vil det kanskje bidra til at de kommer til å fortsette å være aktive i voksen alder. Samtidig kan en også komme meg lavterskeltilbud mot voksne og andre som har varierte aktiviteter her synes jeg at Sport2u var et bra tiltak i bergen men desverre ikke eksisterer mer da det ikke ble bevilget mer midler til dette :(

For meg handler trening om å få overskudd tl takle hverdagens mange krav, for åå opprettholde en god helse, og at det skal være kjekt. Det handler ofte om å finne noe en trives med, jeg kunne nok ikke fått min mor til å trene i studio og løfte vekter hun som er vant til å gå turer og danse og den slags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ungdom trener mer og samtidig er i dårligere form er jeg enig.. Dette er et resultat av forandringer av hvordan hverdagen er nå VS. 20+ år siden.

tidligere generasjoner har hatt langt mer hverdagsaktivitet enn hva dagens ungdom og andre har i dag.Foreldre kjører barna sine rundt til omtrent alt de skal uansett hvor langt det er nesten, og da faller endel hverdagsaktivitet vekk. Selv var jeg nødt til å gå til og fra treninger og skoler som barn/ungdom og jeg følte at jeg og vennene mine var langt mer ute for å finne på ting (bomgjemsel, løkkefotball, osv) enn hva barn gjør i dag, vi likte ikke å være hjemme og trivdes bedre å være ute og gjøre gøye ting hvis været var dårlig satt vi inne og spilte brettspill og den slags fremfor å se film.

Helt enig i dette (leste ikke lengre - ADHD på morgenkvisten før medisinene virker...ingen god oppskrift for konsentrasjonen :p ).

MEN - foreldre påstår at de kjører ungene sine fordi de ikke tør å la dem gå. Dette er jeg uenig i. Hadde det vært et gyldig argument, så hadde foreldrene syklet eller gått sammen med ungene sine i stedet for selv å bli feitere og feitere. Det går helt fint an å lære ungene å være aktive, men "min generasjon" er så slappe at de ender opp som service-foreldre. Ikke gidder de å sette ungene sine på plass og lære dem folkeskikk. Ikke gidder de å ta et par fighter for å lære ungene sine stå-på-vilje. Ikke gidder de å bruke 15 minutter ekstra når de følger ungene til trening slik at man kan gå/sykle/ta bussen. Ikke gidder de å ta jobben med å lære unger konsekvenser, slik at de lærer seg å falle - men å reise seg opp igjen.

Min generasjon er noen forbanna sutrekopper. Det kommer av et min foreldregenerasjon fikk alt i hendene, men de var barn av en generasjon som måtte jobbe for alt. Vi vokste opp i en verden der vi fikk alt fordi våre foreldre gradvis hadde fått alt - men våre foreldre hadde til en viss grad utarmet det som var av verdier (ikke enda, men på sikt). Så min generasjon lærte at vi burde jobbe også, men at ting egentlig gikk ganske greit av seg selv. Så vi ble slappe. VELDIG slappe. Og se hva som skjer med de unge i dag. Sorry, men det er helt jævlig. De jobber ikke, de vet ikke hvordan man skal bruke kroppen sin, mange vet ikke forskjellen på "vondt" og "sliten" (jeg har vært judo-trener for barn - enkelte klarer ikke engang å stupe kråke). I går måtte jeg lære en 18-ish-åring hvordan han skulle ta pushup, for han hadde rett og slett ikke god nok koordinasjon til å kjøre benk. Og spotteren hans, som latet som han kunne alt om teknikk, har spilt alt for mye Sim City og eventyrspill til å uttale seg om noe annet enn ostepop.

Så, ja - unger er slappe, i dårlig form, uten viljestyrke osv osv. Men her er det en lang rekke med bortskjemte generasjoner å skylde på. Og jeg tror ikke det er deres skyld. Men det kommer til å bli verre, så bare å glede seg ;)

...og selvsagt finnes det unntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="Tiwas, post: 932949, member: 28009konsentrasjonen :p ).

MEN - foreldre påstår at de kjører ungene sine fordi de ikke tør å la dem gå. Dette er jeg uenig i. Hadde det vært et gyldig argument, så hadde foreldrene syklet eller gått sammen med ungene sine i stedet for selv å bli feitere og feitere. Det går helt fint an å lære ungene å være aktive, men "min generasjon" er så slappe at de ender opp som service-foreldre. Ikke gidder de å sette ungene sine på plass og lære dem folkeskikk. Ikke gidder de å ta et par fighter for å lære ungene sine stå-på-vilje. Ikke gidder de å bruke 15 minutter ekstra når de følger ungene til trening slik at man kan gå/sykle/ta bussen. Ikke gidder de å ta jobben med å lære unger konsekvenser, slik at de lærer seg å falle - men å reise seg opp igjen.

Min generasjon er noen forbanna sutrekopper. Det kommer av et min foreldregenerasjon fikk alt i hendene, men de var barn av en generasjon som måtte jobbe for alt. Vi vokste opp i en verden der vi fikk alt fordi våre foreldre gradvis hadde fått alt - men våre foreldre hadde til en viss grad utarmet det som var av verdier (ikke enda, men på sikt). Så min generasjon lærte at vi burde jobbe også, men at ting egentlig gikk ganske greit av seg selv. Så vi ble slappe. VELDIG slappe. Og se hva som skjer med de unge i dag. Sorry, men det er helt jævlig. De jobber ikke, de vet ikke hvordan man skal bruke kroppen sin, mange vet ikke forskjellen på "vondt" og "sliten" (jeg har vært judo-trener for barn - enkelte klarer ikke engang å stupe kråke). I går måtte jeg lære en 18-ish-åring hvordan han skulle ta pushup, for han hadde rett og slett ikke god nok koordinasjon til å kjøre benk. Og spotteren hans, som latet som han kunne alt om teknikk, har spilt alt for mye Sim City og eventyrspill til å uttale seg om noe annet enn ostepop.

Så, ja - unger er slappe, i dårlig form, uten viljestyrke osv osv. Men her er det en lang rekke med bortskjemte generasjoner å skylde

Helt enig i dette (leste ikke lengre - ADHD på morgenkvisten før medisinene virker...ingen god oppskrift for konsentrasjonen :p ).

MEN - foreldre påstår at de kjører ungene sine fordi de ikke tør å la dem gå. Dette er jeg uenig i. Hadde det vært et gyldig argument, så hadde foreldrene syklet eller gått sammen med ungene sine i stedet for selv å bli feitere og feitere. Det går helt fint an å lære ungene å være aktive, men "min generasjon" er så slappe at de ender opp som service-foreldre. Ikke gidder de å sette ungene sine på plass og lære dem folkeskikk. Ikke gidder de å ta et par fighter for å lære ungene sine stå-på-vilje. Ikke gidder de å bruke 15 minutter ekstra når de følger ungene til trening slik at man kan gå/sykle/ta bussen. Ikke gidder de å ta jobben med å lære unger konsekvenser, slik at de lærer seg å falle - men å reise seg opp igjen.

Min generasjon er noen forbanna sutrekopper. Det kommer av et min foreldregenerasjon fikk alt i hendene, men de var barn av en generasjon som måtte jobbe for alt. Vi vokste opp i en verden der vi fikk alt fordi våre foreldre gradvis hadde fått alt - men våre foreldre hadde til en viss grad utarmet det som var av verdier (ikke enda, men på sikt). Så min generasjon lærte at vi burde jobbe også, men at ting egentlig gikk ganske greit av seg selv. Så vi ble slappe. VELDIG slappe. Og se hva som skjer med de unge i dag. Sorry, men det er helt jævlig. De jobber ikke, de vet ikke hvordan man skal bruke kroppen sin, mange vet ikke forskjellen på "vondt" og "sliten" (jeg har vært judo-trener for barn - enkelte klarer ikke engang å stupe kråke). I går måtte jeg lære en 18-ish-åring hvordan han skulle ta pushup, for han hadde rett og slett ikke god nok koordinasjon til å kjøre benk. Og spotteren hans, som latet som han kunne alt om teknikk, har spilt alt for mye Sim City og eventyrspill til å uttale seg om noe annet enn ostepop.

Så, ja - unger er slappe, i dårlig form, uten viljestyrke osv osv. Men her er det en lang rekke med bortskjemte generasjoner å skylde på. Og jeg tror ikke det er deres skyld. Men det kommer til å bli verre, så bare å glede seg ;)

...og selvsagt finnes det unntak...

Er helt enig med deg ;) jeg er glad jeg har fått den oppveksten jeg hadde og at en skal jobbe litt for det man ønsker seg i.livet osv... Synes det er litt putepolitikk til tider hos foreldre og andre.. Det er greit at man skal sikre at barna er trygge og har det bra men det er også greit å la dem prøve å feile litt også.. Har opplevd at trær hogges ned i barnehager og lignende for man er redd barna skal klatre i dem.. Jeg klatret alltid i trær og diverse og ja var.noen ganger jeg slo meg og.fikk skrubbsår men jeg fikk ikke noe varige men av den grunn, men jeg lærte jo av å prøve å feile hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg ;) jeg er glad jeg har fått den oppveksten jeg hadde og at en skal jobbe litt for det man ønsker seg i.livet osv... Synes det er litt putepolitikk til tider hos foreldre og andre.. Det er greit at man skal sikre at barna er trygge og har det bra men det er også greit å la dem prøve å feile litt også.. Har opplevd at trær hogges ned i barnehager og lignende for man er redd barna skal klatre i dem.. Jeg klatret alltid i trær og diverse og ja var.noen ganger jeg slo meg og.fikk skrubbsår men jeg fikk ikke noe varige men av den grunn, men jeg lærte jo av å prøve å feile hehe...

På alle lekeplasser (som jeg så - siden jeg ikke har unger ville jeg følt meg litt creepy om jeg hang på lekeplasser :p ) i Brisbane var det noe som så ut som asfalt, men som føltes som å gå i et hoppeslott. Spurte en gartner en gang jeg gikk forbi, og fikk vite at på grunn av faren for skader (altså...som han sa etter hvert...på grunn av faren for å bli saksøkt fordi en unge hadde fått sand i et sår) hadde de byttet ut underlaget i alle lekeplasser byen disponerte til en blanding av ca 25% asfalt og 75% rågummi. Da var den lett å rengjøre, men vanskelig å skade seg på. WHAT???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg synes ikke ungdom trener mer idag, men at fokuset på AT de burde være mer aktiv/trene mer er høyt.

Da jeg var ung(å himmel at den frasen skal komme fra meg :p) så hadde jeg minst én fritidsaktivit 3-4 ganger i uka. I tillegg brukte vi beina. Buss og bil var sjeldent vi brukte om vi ikke skulle til byen. Ellers syklet og gikk vi overalt.

I dag så blir ungene kjørt over alt. Om det er til skole, til venner, til fritidsaktiviteter så er det bussert, trikker, tbaner etc.

Vi hadde 1 eller 2 overvektig barn på skolen. Ellers var de fleste helt normalvektig/slank. I dag synes jeg barna enten er sylslanke, på grensen til anorektisk, eller lubben/overvektig. Ser sjeldent de helt normale slanke barna sånn som det var før.

Jeg mener dette er en blanding av alt for lite aktivitet og det enorme fokuset på "den perfekte" og fotomanipulerte roboten barn og ungdom får inntrykk av at de må være for å passe inn i samfunnet.

Ja, de slanke, rike og vakre har alltid vært der, men all reklamen på TV, magasiner, blogger, Internett etc gjør at de unge konstant blir bombardert med dette og jeg skjønner at det nesten er umulig å ikke bli påvirket.

I tillegg kommer foreldrene inn i bildet. De lar gjerne ungene har egne Ipader(hallo: 2 år gamle barn får dette i gaver?) egne laptoper på rommet fra ung alder(null oversikt over hva barna faktisk surfer etter), lar dem game fra ettermiddag til leggetid og hele helgen, "kos" er burger og pizza, sjokolade og boller.

Jeg vokste opp med at TV kun var for spesielle ting som barne TV, helgefilm eller om været var så dårlig at man ikke kunne leke ut.

Mine barn kommer også til å vokse opp med alt dette, men jeg kan påvirke slik at barnet ikke har tilgang på alt dette 24/7. iPad kan min 2 åring bare glemme og egen Laptop på rommet er også helt uaktuelt. Barnet trenger ikke det før de er eldre. Ellers skal det være en stasjonær PC som jeg faktisk kan kontrollere hva sider ungen faktisk er inne på.

Kos i hverdagen skal være frukt. Helgekos skal være hjemmelaget pannekaker, gjerne burger og pizza, men det skal også være hjemmelaget med grovt brød/bunn.Sunne og gode alternativet som smaker bedre enn dritten på MCDonalds og kebabsjappene.

Og godteri er forbeholdt lørdagene. Vi spiser ikke smågodt selv, så tenker at dette heller ikke er noe barnet trenger å ha så lenge det er andre gode alternativer(hjemmebakst av cookies med mørk sjokoalde, soyais, vaffler etc) inntil ungen spør etter dette selv. Og det gjør de som oftest ikke når de ikke har hatt tilgang på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...