Gå til innhold

Ungdom trener mer i dag, men er dårligere


Anbefalte innlegg

Er dette noe som karakteriserer spesielt nordmenn?

Nei, appellerer nok til de mer vestlige landene generelt. Men diskusjonen handlet vel om nordmenn.

Hvis vi ser på forskjeller på feks Afrika og Norge så kan man ikke unngå å se at her i Norge hvor teknologien blomstrer så er vi i stadig mindre fysisk aktivitet enn i Afrika hvor man ennå ikke er så teknologisk avanserte eller ikke har tilgang på samme utstyr/like mye som i vesten.

Var i Tanzania for ett år tilbake. Der skulle de asfaltere og bygge ut til fire-feltsvei. En strekning på 23 mil tror jeg. Og på alle de 23 mila så hadde de kun en gravemaskin til rådighet, og 90% av arbeidet ble gjort uten maskiner. Og her i Norge så har vi på en strekning av noen hundre meter, 4-5 gravemaskiner. Det er jo mange fysisl krevende jobber i Norge også, men teknologien overtar mange oppgaver i yrkesliv og i hverdagsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemene går jo forbi generell "form" også. Dessverre finner jeg ikke studien igjen nå, men for en stund siden leste jeg en studie utført av det irske rugbyforbundet som undersøkte mobiliteten/fleksibiliteten hos ungdommer. Et flertall av 12-åringer kunne ikke utføre en korrekt overhodesquat pga. manglende mobilitet. Og i den alderen burde det egentlig ikke være noe problem. Det viste seg også at øye-hånd koordinasjon o.l var blitt verre hos ungdom. Teorien var selvfølgelig at en mer stillesittende tilværelse og mindre bruk av kroppen i lek og idrett førte til dårligere utvikling av koordinasjon og bevegelighet, som også gjør folk mer skadeutsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett utviklingen blant ungdom de siste 22 årene i alderen 18-25år (ikke alle selvsagt, men siden jeg har vært i alle avdelinger fra lag, tropp, komp osv så ser man jo trender over tid). Ungdom trener mer ja, det kan sikkert stemme, men de trener også oftere "feil" ift det å ha funksjonell styrke mot spesifikke arbeidskrav, f.eks slike arbeidskrav man har i Forsvarets ulike avdelinger. Nå er dette også en statistisk sett, minefelle, fordi dagens soldater er utvalgt basert på frivillighet da vi ikke trenger like mange som tidligere. I tillegg blir andelen av soldater profesjonalisert og der er andelen som tilfredsstiller arbeidskravene høyere enn i regulære vernepliktsavdelinger.

Men, den generelle arbeidskapasiteten til befalselever og aspiranter har gått en del ned de siste 20 årene. I dagens FOS opptak, måler man nå mer potensiale til trenbarhet fremfor tilfredsstillelse av minimumskrav. Rettere sagt, så bør man jo tilfredsstille minimumskravene, men i de tilfeller hvor disse ikke er oppnådd, så ser man på potensialet i 2014. I 1980-1990 årene var det ikke engang vurdert, men "rett ut"....

På den annen side har også Forsvaret mange ulike avdelinger som stiller ulike arbeidskrav til fysisk/mental yteevne. Det vil alltid være en viss forskjell på en spesialsoldat og en hjelpesoldat. En kontorist med veldig stillesittende arbeid bør kanskje fokusere mer på styrketrening av stabiliseringsmuskulatur og kjerne, enn å gå 5-6 timers orienteringsutmarsjer til fjells med 40kg på ryggen?

Det sier seg selv at en kontorist ikke nødvendigvis har bein eller tilvenning nok til å gå en 30km marsj på asfalt hvis man setter de to opp mot hverandre. Men, akkurat det er en annen diskusjon, for jeg mener jo at alle klarer gå en 30km så lenge man vil det nok. Man trenger ikke engang være god til å løpe, men jeg tror vi alle leter etter en grei "unnskyldning" når det butter imot mentalt. For 30km på asfalt i marsjstøvler og militær uniform med et gnagende gevær på ryggen, er for de aller fleste en mental greie som handler om å flytte noen grenser. Ikke om man har trent løping eller ei. Vegard Ulvang løp den forresten på rundt 1t50min eller noe slikt, men fikk den underkjent da han ikke var stridsdyktig dagen etterpå.

Jeg skal legge frem mine synspunkter og dette er ikke ment for å tråkke noen på tærne, men dog litt satt på spissen for å ta ytterlighetene. Håper også dette ikke blir sett på som at "alt var så mye bedre før" for det er ikke ment slik.

Trening pr idag har kanskje et litt "feil fokus" (dette er min personlige mening) for de unge (16år eldre) og det argumenterer jeg for slik:

  • De trener ikke nødvendigvis for å tilfredsstille arbeidskrav, men for å være sosiale, møte andre på studio.
  • De trener for mye i "gruppetimer" og saltimer uten målsetning om å møte spesifikke arbeidskrav ut over det å holde seg i form/sosial trening
  • Det trenes generelt mer med tanke på å forme kroppen etter et ideal fremfor å tilfredsstille spesifikke arbeidskrav.
  • Kroppsfokuset og det å se bra ut leder til at man gjør uheldige valg ift hva man egentlig burde trene på ift det å nå et konkret arbeidskrav (eksvis profesjonell soldat, marinejeger, fallskjermjeger osv). Et eks er jo å se på hvorfor biceps curl og benkpress samt cable cross er så populære øvelser. Mens bøy, mark, press, benk og utholdenhet ikke er det ;-) Jeg liker også en flott veltrent kropp, bevares, det er jo et ideale, men samtidig så er jeg 40 år og havnet i krisealderen, så jeg er unnskyldt ;-) Men ungdom i 16-22 år har nok allikevel et annet press på seg enn hva 40-års generasjonen har mht det å se bra ut :)
  • Treningen må gjennomføres med mental bevissthet og ikke så mye ubevisst trening (kalt kuke-rundt syndrom her inne på fitnessbloggen). Ikke feil å ta bilder av seg selv under trening eller etter for å få det raskt på instagram, men må innrømme at jeg personlig synes vel mange er opptatt av mobil, bilder og annet fremfor å trene på slike studioer. Men har tatt meg selv i å posere, så her kaster jeg stein i glasshus :)
  • Kunnskapen om trening er teoretisk økt ja, men dessverre så må all kunnskap og teori omsettes i handling for at den skal ha effekt. Derfor ser jeg alt for ofte at ny kunnskap brukes litt vel mye og man har ikke tålmodighet. Å forkaste et treningsprogram etter 1 mnd fordi man lærer at noe annet er bra/bedre, er ikke økt kunnskap. Derfor synes jeg personlig det er litt merkelig at andelen med "kukerundtere" er såpass stor som den er pr idag. De burde vite bedre...
  • De godt trente for 20 år siden er like godt trente som i dag, de dårlig trente for 20 år siden er like dårlig som i dag, men andelen av en masse synes å trekke mot nedre halvdel ift å tilfredsstille målbare arbeidskrav.
  • På stafetter og liknende ser man dette tydelig. Nå velger bataljonssjefen å toppe laget sitt med menn/kvinner fra alle kompani og tropper i bataljonen, mens man for 15-20 år siden gjerne kunne ha jevngode lag fra hvert kompani.
  • En annen ting som ofte gjør at godt trente personer/idrettsutøvere dessverre bukker under de hardeste fysiske anstrengelsene er mangelen på mat. Dette er forøvrig noe instruktører på ulike opptak vet å benytte seg av. Den topptrente fitnessbamsen eller O2 snapperen er nok både sterkere og raskere, seigere enn de fleste.....så lenge de får et visst daglig inntak av næring. Når næringen ikke er der lengre, så stopper ting raskt opp :) Mer enn mange ganger har jo "bamsen" blitt fragått av samen, skogsarbeideren, snekkeren eller damen i laget som er vant til å være uten mat over lang tid av en eller annen grunn. På 30km skjer jo dette relativt raskt og når maten er slutt, ja da stopper ting opp. Samfunnet i dag har ikke akkurat matmangel for ungdommene, så hvis dette kan regnes som "trenbarhet" så er nok dette også en årsak....dog en ikke veldig avgjørende en ;-)
  • Litt vel mange trener for å ha god samvittighet. Da er vi tilbake igjen på dette med å trene for å nå spesifikke arbeidskrav eller ikke. Mange kaller dette funksjonell styrke/utholdenhet også. Tror dog ikke dette gjelder for ungdommen, men etter passerte 30-40 år så slår dette genet inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi trener mer betyr vel ikke nødvendigvis at vi trener mer på å løpe. Jeg trener selv 5-7 dager i uka men jeg hadde aldri klart å løpe 3 mil av den enkle årsaken at jeg aldri har trent for å løpe.

Å gå en 30km/løpe en 30km handler ikke om å være flink til å løpe....

men hvis du allerede nå har bestemt deg for at du "aldri i verden hadde klart å løpe en 3 mil fordi du aldri har trent for å løpe" så vil også jeg si at du antakelig ikke vil klare det ;-)

Men det er ikke fordi du ikke har trent løping nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå en 30km/løpe en 30km handler ikke om å være flink til å løpe....

men hvis du allerede npå har bestemt deg for at du "aldri i verden hadde klart å løpe en 3 mil fordi du aldri har trent for å løpe" så vil også jeg si at du antakelig ikke vil klare det ;-)

Men det er ikke fordi du ikke har trent løping nei.

Beste forutsettning for å klare 3 mila er å kjenne til "det å hate". Det gjør litt vondt, er tungt og man kan ha lyst å gi opp. Mestrer du å kunne gå litt i kjelleren går 3 mila helt fint. Så kommer kondisjonsbiten som en nummer to. Klarer du minstekrav på 3km løpet, fikser du 3 mila, om du kan hate litt :banghead:

Min erfaring er forresten at de beste soldatene er folk med bakgrunn fra fighting. Enten det er boksing eller MMA. Fin kombinasjon med styrke og utholdenhet. Disse har ofte vært i kjelleren og kan det å presse kroppen sin.

UxO som i Unexploded Ordnance? o-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

leser at tre mila er et frivillig marsjmerke, skjønner ikke hvorfor det får så mye oppmerksomhet.

blir jo som å ta svømmeknappen eller den lille lesehesten på barneskola.

har også litt vanskelig å se relevansen av dette merket.

under hvilke situasjoner jogger man 30km med oppakning under feltmessige forhold.

Dette er kanskje litt av budskapet med både flere innlegg her og artikkelen i media, tror du ikke?. "Alt er frivillig, man ser ikke vitsen" og hva betyr egentlig det for utviklingen? Det er heller ikke så rart at ungdom ikke ser vitsen, fordi som ungdom har man gjerne et særdeles begrenset (snevert?) utvalg av preferanser og utfordringer, så naturlig nok "ser man ikke vitsen".

Uansett, så skjønte heller ikke jeg hvorfor jeg alltid måtte gå til skole, trening, venner eller whatnot i ungdommen. Mutter hadde bil og plenty med tid ifølge meg selv som 14-19 åring. Var ikke før nå med egen familie, barn at jeg nok ser bedre "vitsen" med å ikke kunne velge allt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå en 30km/løpe en 30km handler ikke om å være flink til å løpe....

men hvis du allerede nå har bestemt deg for at du "aldri i verden hadde klart å løpe en 3 mil fordi du aldri har trent for å løpe" så vil også jeg si at du antakelig ikke vil klare det ;-)

Men det er ikke fordi du ikke har trent løping nei.

Nei, jeg vet at så lenge man har rette innstillinga så kommer man seg gjennom. Jeg har ikke bestemt meg for at jeg ikke klarer det. Men så er vel de fleste unge nå til dags veldig flinke på å åle seg unna det som er ubehagelig og som de selv ikke syntes er ålreit(inkluderer meg selv her). Derfor er forutsetningene for å klare det dårligere(Nå refererer jeg til å løpe/jogge den og ikke gå den), for å ordlegge meg litt annerledes i forhold til det du sier, om man legger til noen treningstimer på løping og ikke bare styrke, så vil det resultere i en bedre kondisjon, noe som igjen resulterer i en hyggeligere 3 mil, fordi man ikke trenger å gå så langt ned i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tråden og kom til å tenke på det stakkarslige synet på gymmet i går. Normalt forsøker jeg å hjelpe nybegynnere, men her snakker vi om en som SLET med å få tre repp i benken på 35kg. Han hadde spotter. Gutten veide sikkert 70kg (minst 60) og ville da i prinsippet feilet på pushups. BLECH...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ALDRI undervurdere samer!

Samer er farlige. Jeg har brunt belte i judo og ble "man handled" av en spinkel same som veide 20kg mindre enn meg. Greit nok at han drev med bryting, men det burde være umulig for en så liten pjokk å løfte meg opp, manipulere meg og legge meg ned igjen på ubehagelige måter ;)

Er ikke Rønningen-brødrene også samer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tråden og kom til å tenke på det stakkarslige synet på gymmet i går. Normalt forsøker jeg å hjelpe nybegynnere, men her snakker vi om en som SLET med å få tre repp i benken på 35kg. Han hadde spotter. Gutten veide sikkert 70kg (minst 60) og ville da i prinsippet feilet på pushups. BLECH...

hufda :/ (greit nok at jeg ikke løfter så veldig mye mer enn det pr dd, men jeg kan undskylde meg av medisisnke grunner, noe legen kan skrive under på, og jeg tar iallefall 10x3 på 35 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer er farlige. Jeg har brunt belte i judo og ble "man handled" av en spinkel same som veide 20kg mindre enn meg. Greit nok at han drev med bryting, men det burde være umulig for en så liten pjokk å løfte meg opp, manipulere meg og legge meg ned igjen på ubehagelige måter ;)

Er ikke Rønningen-brødrene også samer?

Kan minimalt med bryting, men er det ikke slik at det nærmest er en fordel å være kortere i bryting? Nå er 20kg såpass mye at du bør ha fordel, men mener å ha fått det med meg en gang jeg så Kristoffer Schau bli kastet rundt av en bryter som var halvparten av høyden og kroppsvekten hans. Er nok ikke et representativt eksempel da:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer er farlige. Jeg har brunt belte i judo og ble "man handled" av en spinkel same som veide 20kg mindre enn meg. Greit nok at han drev med bryting, men det burde være umulig for en så liten pjokk å løfte meg opp, manipulere meg og legge meg ned igjen på ubehagelige måter ;)

Er ikke Rønningen-brødrene også samer?

Sameblod gjør at du automatisk tåler kulde og uvær bedre, samt at du blir jævlig flink til å holde deg på to bein, så fordeler er det definert i bryting!:D

Har ingen anelse om hvor de har avstamning fra, men det er mange her i landet som har litt ekstra sameblod i seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sameblod gjør at du automatisk tåler kulde og uvær bedre, samt at du blir jævlig flink til å holde deg på to bein, så fordeler er det definert i bryting!:D

Har ingen anelse om hvor de har avstamning fra, men det er mange her i landet som har litt ekstra sameblod i seg :)

Må ikke glemme at de kommer med innbygd gps som standardutstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme at de kommer med innbygd gps som standardutstyr!

Og innebygde lysforsterkningsbriller for nattsyn. Mulig de har termisk som opsjon, for de klarer pokker ta meg se varmblodige reinsdyr på flere mils avstand før en annen stakkar. Kan hende jeg forveksler termisk med luktesans...har ikke spurt enda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg har same i blodet :D Men jeg tåler kulde dårlig.

Sant at folk er blitt mer passive enn før. Flere bor i byene, der kollektiv transport er nesten rett utfor døra. Internett-kommunikasjon.. Muligens mindre aktivitet på skolene - og ofte slutter folk å være aktive etter at de da er ferdige der,siden de ikke lenger er med i organisert aktivitet. Stå på egne bein, gidde å finne ut hva man kan gjøre av aktiviteter, når og hvor. La bilen stå, ta seg en gåtur til en venn/familie som bor i nærheten, istedenfor å chatte. Det skal ikke være så forbanna vanskelig, men det er visst det! :wacky: Jeg kan selv være veldig lat, men i grunn elsker jeg å holde et høyt tempo og være ofte aktiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...