Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var ikke poenget mitt. Du går i ketose for å UNNGÅ å bryte ned muskelprotein. Det er dermed en proteinsparende mekanisme.

Men vil du være i ketose for alltid? Tenker gitt at en person kutter ut karbs fullstendig, og går i ketose, vil ikke kroppen på et eller annet tidspunkt også bryte ned proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du være i ketose for alltid? Tenker gitt at en person kutter ut karbs fullstendig, og går i ketose, vil ikke kroppen på et eller annet tidspunkt også bryte ned proteiner?

Dersom energibalansen holdes negativ over lengre tid så vil du jo det. I energibalanse + styrketrening så er det ingen grunn til at ketosen skal ha den nevnte effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom energibalansen holdes negativ over lengre tid så vil du jo det. I energibalanse + styrketrening så er det ingen grunn til at ketosen skal ha den nevnte effekten.

Okei. Tenkte liksom om en helt vanlig person på "nullkarbo" etterhvert ville få tært på musklene sine, det er det jeg trodde ville skje på et vist tidspunkt? Altså, ikke en person som trener styrke nødvendigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil du være i ketose for alltid? Tenker gitt at en person kutter ut karbs fullstendig, og går i ketose, vil ikke kroppen på et eller annet tidspunkt også bryte ned proteiner?

Irriterende feiltolkning av fakta man gjerne ser fra de bastante (gamle) tilhengerene av ernæringsdogma. I ketose vil kroppen bryte ned proteiner for å lage de får grammene med glukose kroppen trenger (Gluconeogenese), men ingenting tilsier at disse proteinene behøver å komme fra musklene. Ved sultindusert ketose vil det vel stemme til en viss grad, men ved kostindusert ketose med nok protein i kosten er det null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende feiltolkning av fakta man gjerne ser fra de bastante (gamle) tilhengerene av ernæringsdogma. I ketose vil kroppen bryte ned proteiner for å lage de får grammene med glukose kroppen trenger (Gluconeogenese), men ingenting tilsier at disse proteinene behøver å komme fra musklene. Ved sultindusert ketose vil det vel stemme til en viss grad, men ved kostindusert ketose med nok protein i kosten er det null problem.

Er ikke en feiltolkning, var jo et spørsmål.

Men du sier jo forsåvidt det samme som jeg mente, at proteiner vil brytes ned for å hente energi. Disse proteinene kan jo komme via kosten ja om man spiser nok av det, men gjør man ikke det vil vel aminosyrer hentes fra kroppen, siden det er begrenset hvor mye animosyrer som kan lagres og tilgjengelig for slikt, så vil vel kroppen begynne å bryte ned muskulatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en feiltolkning, var jo et spørsmål.

Men du sier jo forsåvidt det samme som jeg mente, at proteiner vil brytes ned for å hente energi. Disse proteinene kan jo komme via kosten ja om man spiser nok av det, men gjør man ikke det vil vel aminosyrer hentes fra kroppen, siden det er begrenset hvor mye animosyrer som kan lagres og tilgjengelig for slikt, så vil vel kroppen begynne å bryte ned muskulatur?

Det er en feiltolkning i det at det brukes som et argument mot karbohydrat-redusert kost av veldig mange som burde vite bedre.

Alle proteiner man får i seg brytes ned. Får man i seg nok proteiner og nok energi totalt vil kroppen skjeldent tære på musklene, og som Vegard Lysne nevner er ketose en muskelbesparende tilstand. Kroppen bryter ned fett til ketoner og frie fettsyrer som mellom seg er i stand til å erstatte sukker som energikilde for mesteparten av kroppen. Om jeg ikke husker helt feil er det noen få celler i hjernen, blodet og binyrene som trenger bittelitt glukose, i størrelsesgrad 10-30g per dag.

Altså, sulter man seg tærer man på musklene, men kroppen går inn i en ketogen tilstand for å tære minst mulig. "Sulter" man seg ved å spise ketogen kost i energibalanse eller moderat underskudd vil kroppen tære minimalt på musklene, om ikke annet fordi protein fra kostholdet er lettere tilgjengelig for omdanning i leveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en feiltolkning i det at det brukes som et argument mot karbohydrat-redusert kost av veldig mange som burde vite bedre.

Alle proteiner man får i seg brytes ned. Får man i seg nok proteiner og nok energi totalt vil kroppen skjeldent tære på musklene, og som Vegard Lysne nevner er ketose en muskelbesparende tilstand. Kroppen bryter ned fett til ketoner og frie fettsyrer som mellom seg er i stand til å erstatte sukker som energikilde for mesteparten av kroppen. Om jeg ikke husker helt feil er det noen få celler i hjernen, blodet og binyrene som trenger bittelitt glukose, i størrelsesgrad 10-30g per dag.

Altså, sulter man seg tærer man på musklene, men kroppen går inn i en ketogen tilstand for å tære minst mulig. "Sulter" man seg ved å spise ketogen kost i energibalanse eller moderat underskudd vil kroppen tære minimalt på musklene, om ikke annet fordi protein fra kostholdet er lettere tilgjengelig for omdanning i leveren.

Nå kan det være helt feil, men jeg mener å ha lest at hjernen krever oppmot 120g glukose pr.dag?

Så for at en skal kunne tære på muskulaturen så må avhenger det av om man spiser nok proteiner i kostholdet? Så man vil heller ikke greie i stor grad å bygge muskelmasse i en slik tilstand, om jeg forstår det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være helt feil, men jeg mener å ha lest at hjernen krever oppmot 120g glukose pr.dag?

Så for at en skal kunne tære på muskulaturen så må avhenger det av om man spiser nok proteiner i kostholdet? Så man vil heller ikke greie i stor grad å bygge muskelmasse i en slik tilstand, om jeg forstår det rett?

Ketonene kan overta som energikilde for hjernen. Det er derfor det er muskelsparende, redusert glukosebehov - ergo redusert proteinnedbrytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være helt feil, men jeg mener å ha lest at hjernen krever oppmot 120g glukose pr.dag?

Så for at en skal kunne tære på muskulaturen så må avhenger det av om man spiser nok proteiner i kostholdet? Så man vil heller ikke greie i stor grad å bygge muskelmasse i en slik tilstand, om jeg forstår det rett?

Nja, jeg er ikke helt sikker på det nøyaktige tallet men 120g er i allefall ikke det den trenger. Muligens det den bruker dersom så mye glukose er tilgjengelig, men ketoner kan i stor grad ta over jobben som energi for de aller fleste cellene.

How Much Glucose Does the Brain Really Need? | Mark's Daily Apple

Nå er kanskje ikke Mark's Daily Apple verdens mest vitenskapelige kilde (selv om han viser til slike), men det bekrefter at 120g glukose er det hjernen kan bruke. Det står også at ketoner kan stå for 50-75% av energibehovet til hjernen, så er man på en 0-karbohydrat-diett over tid vil leveren produsere rundt 30-40g glukose per dag.

Tæring på muskler vil skje uansett så lenge man er i energiunderskudd, og spesielt om en ikke får i seg nok protein. Er du i ketose vil en stor andel av kroppens glukosebehov dekkes av ketoner. De restrerende 30-40 grammene får du enten fra kosten eller fra kroppen, og de fleste lavkarbo-opplegg sparer ikke på de gode proteinkildene.

Kroppen må ha enten glukose eller ketoner. Er du i energiunderskudd og får energi primært fra karbohydrater er ketoner langt mindre tilgjengelig, så mengden glukose leveren må produsere fra protein må bli høyere.

Ergo, ketose er muskelbesparende.

Man kan fint bygge masse på ketogent kosthold. Det er kanskje mer effektivt å pøse på med karbohydrater for toppeliten, men man skal trene en god del styrke før man tømmer musklenes glukose-lager. Det viktigste er dog nok proteiner, nok energi inn totalt, nok hvile, og hard og riktig styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...