Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er ganske sterke påstander å komme med. Selv vi som går på farmasistudiet får informasjon om ulike psykiske lidelser og hva slags behandling(både medikamentell og psykisk) som er å anbefale. Og det er lagt vekt på at behandlingen mest mulig må tilpasses de individuelle pasientene. Selvsagt kan jeg ikke uttale med på vegne for medisinstudiet, men jeg er rimelig sikker på at de mtp. diagnostisering vil få en dypere innføring i dette enn farmasøyter. nano har du noen innspill i saken?

Meh. Nå har jeg ikke psykiatri før til neste år på fjerde året, så kan ikke uttale meg om hva vi faktisk lærer. 7 uker er satt av til psykiatri, så vil nok tro man ikke er helt uvitende etter studiet .p Men ettersom psykiatri utgjør en stor andel av konsultasjonene i allmennpraksis vil jeg nok tro at de fleste allmennleger har en viss peiling. Kanskje en turnuslege ikke er helt inne i det, men lææll.

Det er litt naivt å forvente at alle leger og psykologer skal ha peiling på spiseforstyrrelse, ettersom det er en enormt komplisert sykdom. Det blir litt som å være sur fordi allmennlegen ikke også er kirurg.

Nå fortventer ikke jeg det og er heller ikke sur pga det. Jeg bare syntes det var synd at det var såpass lite legen visste, fordi en person vil ikke da oppleve noe støtte.

Nå fortventer ikke jeg det og er heller ikke sur pga det. Jeg bare syntes det var synd at det var såpass lite legen visste, fordi en person vil ikke da oppleve noe støtte.

Legen burde vite nok til å henvise videre, hvis ikke håper jeg hun har fått en ny lege som tar jobben sin serriøst :)

Men hva med de stakkarne som må igjennom den tyngste cellegiften av type 1 som gir så mange vonde og ekle sideeffekter at de må kjempe ned hver eneste matbit i flere månder, skulle likt å se en med anorexia prøve å forklare dem hva som egentlig er galt med henne/ham....jeg blir sikkert mektig upopulær men jeg mener det er å holde omgivelsene sine gissel og tvinge dem til gi deg evig sympati, empati og omsorg slik at en alltid er i sentrum hele tiden og ingenting hjelper, neida ingenting hjelper.....jeg er en voksen mann, du får ikke meg til å tro at vi kan sette mennesker på månen men vi kan ikke få i 15åringer mat fordi de har møtt på mentale utfordringer i livet? hva fan skulle de i Auswitch gjøre? tror du de kastet loffen i grøften og nektet ? Jeg mener at du som menneske har en plikt til å aldri gi opp, kjemp videre og ikke la unnskyldninger skape en bobble.

Nå er ikke dette ett personangrep mot noen her inne, jeg vil aldri skrive noe angripende mot noens person på internett....det overlater jeg til 17åringene som spiller CounterStrike, men jeg mener det må være større rom for uenighet rundt spiseforstyrrelser uten at en skal bli så fornærmet.

Men hva med de stakkarne som må igjennom den tyngste cellegiften av type 1 som gir så mange vonde og ekle sideeffekter at de må kjempe ned hver eneste matbit i flere månder, skulle likt å se en med anorexia prøve å forklare dem hva som egentlig er galt med henne/ham....jeg blir sikkert mektig upopulær men jeg mener det er å holde omgivelsene sine gissel og tvinge dem til gi deg evig sympati, empati og omsorg slik at en alltid er i sentrum hele tiden og ingenting hjelper, neida ingenting hjelper.....jeg er en voksen mann, du får ikke meg til å tro at vi kan sette mennesker på månen men vi kan ikke få i 15åringer mat fordi de har møtt på mentale utfordringer i livet? hva fan skulle de i Auswitch gjøre? tror du de kastet loffen i grøften og nektet ? Jeg mener at du som menneske har en plikt til å aldri gi opp, kjemp videre og ikke la unnskyldninger skape en bobble.

Nå er ikke dette ett personangrep mot noen her inne, jeg vil aldri skrive noe angripende mot noens person på internett....det overlater jeg til 17åringene som spiller CounterStrike, men jeg mener det må være større rom for uenighet rundt spiseforstyrrelser uten at en skal bli så fornærmet.

Dette er det dummeste jeg har hørt.

Det er ikke et person angrep, helt ærlig og argumentet ditt henger ikke på grep. Det blir som å fortelle barn at de må spise opp maten sin fordi barn i afrika sulter. Det at vi har klart å lande på månen men enda ikke kan kurere psykisk syke mennesker burde være et veldig stor hint om hvor komplekse disse sykdomene kan være.

Få noen med anorexia til å fortelle noen på cellegift hva som er galt med dem ? Folk med anorexia er overbevist om at det ikke er noe galt med de. De tror faktisk de står i fare for å bli eller er overvektige. Skal alle på fitnessbloggen som for tiden driver med diett forklare folk på cellegift hvorfor de ikke spiser også syns du ?

Det er fult mulig å ha en åpen debatt om spiseforstyrrelser, men det krever også at du faktisk setter deg inn i temaet.

edit: Oppklaring jeg mener ikke at alle på fitnessbloggen som er på diett lider av spiseforstyrrelse. jeg mener at noen med spiseforstyrrelse ikke ser forskjellen på seg selv, og overvektige som faktisk har godt av å miste litt vekt.

Annonse

Selvfølgelig du kan være uenig med meg, og jeg forstår at det ikke er ett personangrep...det er viktig å si sin mening.

Men jeg står for det jeg skrev, jeg synes det er veldig spesielt å skulle holde omgivelsene som samvittighetsgissler og gud så godt det passer at det ikke finnes noen kur eller forklaring.

Selvfølgelig du kan være uenig med meg, og jeg forstår at det ikke er ett personangrep...det er viktig å si sin mening.

Men jeg står for det jeg skrev, jeg synes det er veldig spesielt å skulle holde omgivelsene som samvittighetsgissler og gud så godt det passer at det ikke finnes noen kur eller forklaring.

Det høres ut ut som du ikke har annet enn en overfladisk oppfatning.

Så du basserer hele ditt utsagn om en kompleks psykisk lidelse bassert på et menneske? Enkelte mennesker gjør mye for oppmerksomhet, kanskje å slutte å spise men det betyr ikke nødvendigvis at hun lider av samme forstyrrelse som andre som slutter å spise. Veldig ofte er det sånt at de med spiseforstyrrelse gjør alt de kan for å skjule at de har et problem. Det er mange som lever med personer som har spiseforstyrrelse i flere år før de faktisk ser vor alvorlig det er. Det er ikke en lidelse som dukker opp over natten fordi en har lyst på oppmerksomhet.

Nei hvis du hadde giddet å lese hva jeg skrev tidligere så referte jeg til blant annet en episode av Oprah Winfrey show der de kuttet oppmerksomheten og ga jentene oppgaver istedenfor på en klinikk som har kurert flere 1000 jenter med alvorlig anorexi, men selvfølgelig du vet best og de holdt jo bare på med tøys, jeg skal ringe dem og etter din anbefaling be dem legge ned med en eneste gang.

Nei hvis du hadde giddet å lese hva jeg skrev tidligere så referte jeg til blant annet en episode av Oprah Winfrey show der de kuttet oppmerksomheten og ga jentene oppgaver istedenfor på en klinikk som har kurert flere 1000 jenter med alvorlig anorexi, men selvfølgelig du vet best og de holdt jo bare på med tøys, jeg skal ringe dem og etter din anbefaling be dem legge ned med en eneste gang.

Ja fordi om de på oprah sitt show gjorde det for oppmerksomhet, så betyr det at alle andre med spiseforstyrrelser gjør det.

Annonse

Trodde ikke du drev med personangrep?

Hvor sier jeg at jeg vet hva som er den beste behandlingen? Jeg sitter overhodet på ingen måte med fasitsvar på hva som er best for mennesker med alvorlige spiseforstyrrelser, og ønsker heller ikke å gi intrykket av et. Det er også vanskelig å kommentere noe du så på en episode av Operah Winfrey show. Har ikke noe problem med operah, men du må henvise til nesten henvise til klinikken eller episoden, slik at det er mulig for oss å danne vårt eget bilde av behandlingen, ikke bare den du maler for oss.

Mitt problem med det du skriver er at du tar en enormt kompleks sykdom og reduserer den til at det kun er mennesker som er ute etter oppmerksomhet.

Jeg ser tråden her har spora av... Vel On TOPIC så fikk jeg følgende spørsmål:

Hvor mye koster det å TA ET BILDE med mobiltelefonen?

skal sies at dette var moren min og hun er 70 så jeg svarte som best uten å le

Nei jeg er vokst opp med en jente som har hatt det og det var hun som formet min oppfatning av det når hun fortalte basically hva jeg sier her, hun var blant annet med i en dokumentar som ble vist på NRK.

Det utelukker ikke at du kan ha en overfladisk oppfatning.

den var søt.

hahaha. Farmoren min fikk mobil som var prikk lik den trådløse telefonen hun allerede hadde. Fikk henne aldri til å forstå at grønn var svar på telefon, og rød var legg på.

Men pin koden derimot, den fant hun ut av selv :p

Rock, spiseforstyrrelser er veldig, veldig komplekst, og det er veldig individuelt både hvordan og hvorfor sykdommen utarter seg. For noen handler det kanskje om oppmerksomhet og det å bli sett, men det kan faktisk også være stikk motsatt. Det er så mange årsaker til at man utvikler en spiseforstyrrelse og bruker maten til å takle noe man ikke har de rette verktøyene for å takle. Veien inn i en spiseforstyrrelse kan gjerne være lang, og veien ut er gjerne enda lengre. Mange spiseforstyrrede skulle fått toppkarakter i nettopp det å skjule sykdommen for andre, både de fysiske tegnene og de syke handlingene. Det hadde vært fint hvis det var så enkelt som du sier, men det er et rent helvete å leve med en spiseforstyrrelse, og minst like tungt å jobbe seg friskere. Det er ofte så mye tvang og syke rutiner knyttet til sykdommen som må brytes, slik at man mister det ene "trygge" holdepunktet i hverdagen. Man må hente mye motivasjon for å klare å gjennomføre behandling, og det er jo en grunn til at mange har tilbakefall på veien. Og det er heller ikke uvanlig å for eksempel gå fra anoreksi til bulimi eller overspising, som jo er like sykt selv om man gjerne ser friskere ut. Det ligger alltid noe bak sykdommen, du velger ikke å få et så vondt forhold til mat, kropp, trening osv, og det er dette du må jobbe med for å unngå tilbakefall på tilbakefall. For noen kan kanskje den behandlingsformen du nevner ha noe for seg, men jeg tror jeg snakker på vegne av ganske mange når jeg sier at jeg får inntrykk av at du bagatelliserer en spiseforstyrrelse veldig med den holdningen.

Dette var en interessant diskusjon om spiseforstyrrelser, men jeg foreslår at dere tar den videre i en annen tråd. Den passer ikke inn her. Jeg kan eventuelt tilby meg å flytte innleggene deres inn i en ny tråd.

-mod

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...