Jump to content

Ms_OA

Members
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

  1. Actic bruker Nautilusmetoden. Leste en artikkel om det på treningsforum: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3430 Jeg vet ikke, holder meg til frivekter.
  2. Jeg har vært på 2 kurs i regi av treningssenteret mitt i høst. Var så heldig å få henge meg på et mini-kurs som egentlig var for instruktører med en senior Stronglift instruktør. Det var kjempegøy og lærerikt! Var nettopp på kurs hos Oslo Kettlebell Gym, og tror jeg kommer til å starte å trene der fast i løpet av neste uke.
  3. Jeg trener selvforsvar og styrketrening, men fikk en treningssmell i september/oktober. Klok av skade har jeg nå valgt å fokusere på styrketreningsprogrammer som jeg trives med, evt bytte program raskere. Selvforsvar er fortsatt morsom, så det fortsetter jeg med 2 ganger i uken. Etter å ha prøvd litt kettlebells ett par ganger, ønsker jeg å trene dette 2 ganger i uken for å styrke kjernemuskular og få teknikken ordentlig på plass i ca 6mnd. I tillegg vil jeg prøve å få til 1-2 økter styrketrening i uken for å vedlikeholde styrke. Her har jeg nevnt noen øvelser som jeg tenkte kanksje kunne inngå i styrketreningen. Er disse øvelsene ok? Hvor mange sett og repetisjoner bør jeg ta? 5x5???? Hvor tungt bør jeg løfte? Målet er å vedlikeholde styrke. Knebøy Markløft Benkpress Dips Sittende roing, bredt stående militærpress Er dette en god ide?? Er det noen program folk eventuelt anbefaler? På forhånd takk!!
  4. Ms_OA

    Kjøpe strikker

    Hva synes du om strikkene du kjøpte? Er du fornøyd? Lurer litt på om jeg skal kjøpe de selv.
  5. Det begynte opprinnelig med det jeg syntes var en rar senebetennelse tidligere i vår. Den forsvant, men kom tilbake i høst. Etter et par diklofenac-kurer uten effekt i høst, fikk jeg henvisning og har vært i behandling hos fysioterapeut av og på siden slutten av oktober. Sitter visstnok i brystryggen.
  6. Takk for svar! Det var akkurat det jeg var redd for da jeg ikke blir bedre. Jeg får se om jeg kan få ordnet med manuellterapeut, evt MR. Takk for rådet !
  7. Jeg går til en fysioterapeut pga noe som visstnok skal være en skive som glir eller noen lignende, som gjør at nerver kommer i klem helt øverst i ryggen. Akkurat nå sliter jeg med liten kontakt/nummenhet i venstre arm, og i perioder smerter i arm, albuer og rygg. Fysioterapeuten sa sist at kanskje det var noe i treningen min som gjør meg verre, uten at jeg fikk noe mer ut av oppfølgingsspørsmål. Tror kunnskapen om tyngre styrketrening er litt lav her. Jeg kjenner ingen smerter under trening, men lurer på om noen vet om noen av disse øvelsene kan forverre problemet uten at jeg vet det? Knebøy Markløft Militærpress Benkpress Pendlay roing Hang-ups Dips (Har brukt en PT til å se over teknikken, og han mener at teknikken er bra.) Jeg har tenkt at kanskje Pendlay roing kan skape litt trøbbel, og lurer på om kan foreslå noen gode alternative øvelser? Takker for all hjelp!
  8. Mange gode tips her. Holder på å lese meg opp på de 3 programmene du nevner. Dietmar er uaktuell pga jeg gidder ikke å trene så mange øvelser hver økt akkurat nå. Med Texas method er jeg litt usikker på om den tunge dagen er forenlig med annen trening, og det er kanskje ikke veien å gå på underskudd. 5/3/1 er kanskje en mulighet. Takk for svar! Det var mange gode råd i posten din. Hypertrofi er ikke ønskelig, så da dropper jeg 5/3/1. HLM og RPT virket ganske greit, og det virker som det er kombinerbart med andre ting. Greyskull ble plutselig aktuelt igjen. Jeg har lyst til å endre litt på SS-øvelsene da spesielt til rygg. Dersom jeg bruker Greyskull-modell til velge antall repetisjon, gjør jeg det på alle de store muskelgruppeøvelsene/baseøvelsene, men ikke mindre isolasjonsøvelser?? Litt av utfordringen i å velge program er at med jevne mellomrom kjøres det styrketrening på KravMaga. Liten belastning, MANGE repetisjoner og HØYT tempo. Mistenker at det ødelegger restitusjonen noe. Uansett så ønsker jeg å ha fokus på å beholde styrken, kanskje øke litt i første omgang de neste månedene. Tror Greyskull eller RPT blir hva jeg begynner med Supert, takk! Dette har jeg lurt på. Har prøvd å skifte grep på markløften med lite hell. Har også prøvd med reimer på de tyngste løftene og det gikk så mye lettere at det føltes som om jeg jukset. Da skal jeg begynne å bruke de fast på de tyngste løftene.
  9. Jeg har trent Starting strength siden i sommer, og etter stagnering og forsøk med deload har jeg egentlig lyst til å prøve noe annet. Akkurat nå øker jeg nesten ingenting. Alt går super tregt og er supertungt. Jeg er lei av å stange hodet i veggen. Jeg har prøvd å ligge i overskudd den siste måneden, men det hjalp lite utover at vekta gikk opp. Jeg trener styrke 3 ganger i uka, Krav Maga x 2, og kondisjon 0-2 økter i uken, og ønsker å fortsette med denne frekvensen. Akkurat nå ligger jeg nesten bom fast på følgende vekter: Knebøy 100kg x 5 rep, 3 sett Benkpress 51kg x 5 rep, 3 sett Militærpress, 32.5 x 5 rep, 3 sett Pendlayroing 39.5kg x 5 rep, 3 sett Markløft 92.5kg x 5 rep, 1 sett (Sliter med grepet) Mitt nye mål: Akkurat nå er målet mitt å beholde styrken, men jeg ønsker å holde ett underskudd samtidig ønsker jeg å fokusere mer på utholdenhet. Jeg ønsker å gå ned relativt raskt og effektivt ned over 2 måneder (0,5-1kg i uken). PSMF er ikke aktuelt fordi jeg ønsker ikke å redusere treningsmengden. Jeg hadde egengtlig vurdert RYP, men jeg syntes bare knebøy-øvelser blir lite for bena. Trives egentlig ganske godt med knebøy, markløft og benkpress, og har lyst til å forsette med ihverfall knebøy og mark. Har vurdert Greyskull LP, men jeg er ikke helt overbevist ennå. Tror det er "neck harness" og chins-opplegget som får meg til å vegre meg. Bytte til 3x5 virker kjedelig, 3 repetisjoner er ingenting!! Er det noen som har forslag til et treningsprogram som egner seg bedre med underskudd og i kombinasjon med annen trening?
  10. Takk for tipset! Det var mange interessante "reviews" der. Tror jeg drøyer innkjøpet litt til.
  11. Jeg har vært en av de som har ventet tålmodig og leeeeenge på Bodymedia Core2, men nå er jeg lettere lei. I mellomtiden har Polar loop og Jawbone UP24 fått litt oppmerksomhet. Har noen brukt disse og har noen erfaringer å dele av??
  12. Jeg veier 70kg og er 168cm, og har visstnok en fettprosent på 21,5% ?? etter en slags kalipermåling. Stoler ikke helt på den målingen, hadde bare 3 målepunkter.. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal finne min målvekt. Hva jeg bør veie? Tallene på vekten sier meg lite. Jeg måler med målebånd, men tallene sier meg lite utover at jeg har gått ned i vekt. Da jeg veide meg på en Tanita-kroppsskanner for ganske mange kilo siden, foreslo den 62kg. Det gjorde også en Beurer-vekt som jeg ikke bruker lenger. Noen tips for hvordan man går frem?? Takker for all hjelp!
  13. Jeg fikk "The No Sweets Diet". Boring, jeg bruker nesten aldri naturlig sukker. Dette blir enkelt (Så lenge jeg har tilgang på kunstig sukker!!!!)
  14. Jeg unngår å bruke sukker (les raffinert sukker/rørsukker) i hverdagen, men samtidig er jeg ikke redd for å bruke sukker når det trengs og det er en naturlig ingrediens som ikke kan byttes ut eller reduseres. Årsaken til at jeg har valgt å bytte ut sukker til sukrin er basert på 100g sukker inneholder ca 400kalorier og 100g sukrin inneholder 0 kalorier, sukrin gir ikke blodsukkerstigning og det er praktisk i forhold til mitt kosthold og mine mål. Jeg kan ikke forstå at sukker i seg selv er farlig. Sukker består av glukose og fruktose, og er et naturprodukt. Det som jeg har problemer med er sukkerets plass i vestlig kosthold. Hvor sukker tilsettes i tide og utide. Det er mange matvarer som inneholder "skjulte" mengder sukker og som trener oss opp til å forvente en hvis søtning i maten uten at det er nødvendig for selve smaksopplevelsen, for eks frokostblandinger og yoghurter som overlesses med sukker. Det sukkeret som jeg personlig tilsetter i maten min anser jeg som mindre problematisk enn det som finnes i maten jeg kjøper. Jeg har ikke problem med måtehold med sukker, men matprodusentene har generelt en helt annen agenda enn måtehold. Jeg unngår matvarer med mye tilsatt sukker, men for eks skinke kjøper jeg uansett, så lenge kalorinivået er ok, karbohydratnivået og fettnivået er lavt.
  15. Jeg er ikke så sikker på det finnes noen gode svar. Jeg har gått ned 30kg siden april/mars, og jeg brukte Bio-oil og andre fuktigshetskremer for å stimulere elastisitet i huden hele veien. Dette fordi tørr/fuktfattig hud er mindre elastisk og jeg har alltid slitt med tørr hud, så jeg valgte å ha et høyt fokus på dette. Dessuten har jeg brukt produkter med vitamin E fordi det skal holde huden smidig. Har det hjulpet? Tja, jeg vet ikke hvordan det hadde vært dersom jeg ikke hadde brukt noe, men jeg er ganske fornøyd. Det henger litt her og der, men effekten jeg har sett kan like gjerne være genetisk. Ellers håper jeg at det lille som henger, bedres over tid. Jeg har prøvd å google litt tidligere, og det som går igjen er: å ta tiden til hjelp, "fylle opp med muskler" eller kirurgi.
×
×
  • Create New...