Gå til innhold

ingen


slettet2018

Anbefalte innlegg

Neivel, buhu, dumme internett. Overse det du anså som en spydighet og ta heller poenget. Du trenger ikke oppdra meg - det er ikke oppførselen min vi skal diskutere, det er barn og ernæring.

Prinsippet består. Man kan fint begrense et inntak likevel, og ved å be barnet spise mat først (og dermed stilne sult) vil barnet automatisk begrense seg og i tillegg være mer tilbøyelig til ytre restriksjoner ("du får bare halve posen"). Det kalles forebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Neivel, buhu, dumme internett". Jeg klager ikke på internett, jeg klager på DEG.

Tråden her handler om et menneske som blander jeg inn i andre barn sine spisevaner, og trosser foreldrene sine valg, og kaller dette for omsorgssvikt, for så å prøve å få støtte i sitt valg på et internettforum.

Ingen her som har sagt at barna skal få spise hva de vil, så skjønner ikke hvordan prinsippet ditt da består?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag i vei.

Jeg tror kanskje trådstarter tar utgangspunkt i en konkret hendelse for å illustrere en tendens. Eller, grammatisk sett vet jeg at det er det hun gjør, men uansett. Det er en tendens, og det er et symptom på en uheldig samfunnsutvikling. Derfor tar jeg også utgangspunkt i nettopp dette, fordi det er umulig å ha en konstruktiv diskusjon om enkeltsituasjoner. Jeg mener ikke tråden handler om det du illustrerer, men at den handler om at trådstarter ønsker en diskusjon om tendensen jeg nettopp forklarte. At du henger deg opp i trådstarters oppførsel gir ikke annet til diskusjonen enn kritikk av henne - og hva mener du det skal ha for seg? En oppdragende effekt? Det er mye mer givende å diskutere sakens kjerne - hvorvidt det er greit å la barn spise dritt i den grad at det har blitt et samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå beskriver ts en veldig spesifikk episode på en veldig nedlatende måte da. Klart det vil farge den videre debatten.

Når det gjelder sakens kjerne: Ja, vi har et kjempeproblem og masse må gjøres! Men det blir ikke bedre av å skape et klasseskille mellom de sunne som baker proteinmuffins og bermen som serverer potetgull til ungene sine. Fordømmelse tror jeg ikke er veien å gå. Og når man legger det frem slik legger man opp til en ekstremt unyansert debatt som jeg mener ikke reflekterer virkeligheten. Jeg vil heller se konkrete tiltak, basert på evidens, fra offentlig hold, og som faktisk fungerer fremfor å sitte på et internettforum og kritisere og fordømme andre menneskers handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe.... Diskusjonen ble frisk gitt :-)

Det er vell hevet over enhver tvil at måtehold er veien å gå, og som langsiktig skriver... ingen verken dør eller blir tjukke av et glass cola 1 gang i uka.

Nå er ikke jeg verken sosial antropolog, kostholdsekspert eller lærer men jeg har likevell merket meg en utvikling siden jeg selv var barn.

Da jeg var liten gutt så var regelen ikke bare hos meg men i samfunnet generellt (Ivertfall i den boblen jeg er oppvokst i) snop og brus kun på lørdager. Og ikke mer snop en jeg fikk kjøpe for 10 kr.

Når jeg siden begynte på ungdomsskole og videregående så var det heller ikke et kjempestort tema med brus til alle f. tider.

Idag, så kjører dagligvare butikkene tilbudskampanjer på smågodt gjerne midt i uke. Vi drikker mer brus en noen sinne, og mat vare produsentene blir gang på gang fersket i å tilsette matvarene mer sukker og salt enn de oppgir på emballasjen.

Det er helg fra tidlig fredag til sent søndag. Og da skal mange selvfølgelig kose seg. I tillegg så går gjerne barna i selskap så vi er kjapt oppe i minst 4 dager med et godt innslag søpple mat.

Nå vet jeg at mange av dere tenker slik at, dette gjelder da for f¤¤¤ ikke meg og mine... så vi kan da for pokker kose oss og det gjør vi helt uten problem. Og ingen jeg kjenner har heller noe problem med dette.

Sannsynligvis helt riktig, fordi du/dere omgås et ressurssterk miljø med over snitt kompetanse på kost.

Når jeg en og annen gang blir truet med på feks foreldremøte med min bedre halvdel, så blir jeg alltid slått av hvor mange overvektige foreldre der er på "mitt klasse trinn". Som regel er både far og mor overvektig, og barna er som regel også overvektig. Disse er veldig ofte mindre ressurssterke, så kompetanse på kost er gjerne ikke de disse scorer høyest på.

Hadde ungen spist potetgull hver dag, loff skiver med 1kg nugatti per skive, drukke 3l cola, samt proppet i seg 200g sjokolade et par ganger i uken
Mange tenåringer som er i nærheten av et slikt kosthold.

Jeg har forøvrig 3 barn selv. Og disse har sine respektive omgangskretser og jeg vet jo hvem foreldrene er. Ofte treffer jeg disse foreldrene på feks butikken. Noen av disse foreldren har da handlet en 60/40% blanding med junk og "mat". Det som jeg i herme tegn omtaler som mat er da grandis, pølser poms o.l. Resten er chips brus o.l.

Da er det jo ingen føkkings bombe at barna deres er tjukke?

Med den kunnskapen vi har idag, om sammenhengen mellom kost, aktivitet og helsetilstand så blir det med litt ettertanke provoserende at et idrettslag skal tjene penger på å selge og promotere usunne "mat" i den hensikt å tjene peng.

Dette er en arena hvor barn av alle samfunnslag treffes fra veldig tidlig alder og hvor en har muligheten til å påvirke positivt, og jeg synes det er synd at den muligheten ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så inni hampen på dine høye hest? Med masse ressurser og kunnskap? Derfor er disse "andre" som lar ungen få en stakkerslig potetgull pose, personer med lite kunnskap og lite ressurser?(ARE YOU FUCKING KIDDING ME?)

Dere som påstår dette er omsorgssvikt og påføring av diabetes: Dere er trangsynt og lever i deres egen lille "fitness boble". Realitycheck please:

1. Du får ikke diabetes automatisk av potetgull og loff 1-2x i uken

2. Dere vet ikke litt om andres barn og alt hva de spiser inkludert treningen deres.

3. Ikke bland dere i andres familieliv

4. Håper for guds skyld at dere forandrer deres meninger, ellers synes jeg synd på deres fremtidige barn som ikke får spise "usunt" pga de får diabets :o og gjerne "Blir hva de spiser":.. for aktivitet vet man jo ikke hva er..... DOH!

ps: ja alle har sine meningen og er helt ok å diskutere :)

Det var faktisk Dere jeg referete til m.t.p. kunnskap og ressurser.

Når det gjelder andres privat liv; jeg føler et vist engasjement når jeg ser at mine skattepenger må brukes på fedme operasjoner av tenåringer som helt klart har hatt et rævkjørt kosthold og ikke vært fysisk aktive de siste 10 åra. Det er misbruk av ressurser som kunne blitt bedre brukt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg fatter ikke hvorfor alt og alle har blitt så jævla nyansert. Det virker nesten som om samfunnet er delt i to og alle går under en av kategoriene; man har de som goffler i seg junkfood hver dag og gir ungene samme kosthold, og vi har de som er så fitnesshysteriske at de gir ungene sine proteinbarer på lørdagskvelden. Kjenner jeg blir fortvilt over hele sulamitten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk Dere jeg referete til m.t.p. kunnskap og ressurser.

Når det gjelder andres privat liv; jeg føler et vist engasjement når jeg ser at mine skattepenger må brukes på fedme operasjoner av tenåringer som helt klart har hatt et rævkjørt kosthold og ikke vært fysisk aktive de siste 10 åra. Det er misbruk av ressurser som kunne blitt bedre brukt andre steder.

Så pga noen(inkludert meg) synes det er ok at ungen får 1-2skiver med nugatti på, litt potetgul av og til og faktisk spise hotdog i ny og ne så har man lite kunnskap og ressurser?

Hvor mange barn har fedmeoperasjon vs de som ikke har? Jeg kjenner per dags dato INGEN som har hatt fedme operasjon.... Og man blir ikke kategorisert fedme pga man spiser litt loff,potetgull eller hotdag... Heller ikke pga ungen spiser litt sjokolade istedenfor et eple... Og heller ikke pga man ikke har en matboks med grønnsaker og grov brød.

Jeg sier ikke at man ikke skal passe på, men når TS begynner å overvåke andre sitt barn og mener at potetgull/loff er djevelens verk! Og at unger ikke har grønnsaker med på skolen er så gale. Så synes jeg dere(som har disse thinspiration meningene) burde gå igjennom dere selv et par ganger før fornuften faktisk kommer frem.

Det finnes takk og lov en mellom ting!

Eneste grunnen for at jeg egentlig diskuterer i disse trådene er grunnet dumme utsagn som "gi de et eple og de er fornøyd" og "grønnsaks matpakke": 0 kcal.... Er det dette vi skal fore ungene på da? Så kanskje alle skal gå rundt som jødene under 2.verdenskrig? Beinrangler?

Det er så mange "twisted" minds der ute for tiden ang dette. Det finnes for GUDS SKYLD en mellom ting. Det er ingen som sier man skal FORE de med milkshake, men for guds skyld... Ikke bare fôr de med proteinshake/muffins og grønnsaker.. Hvor blir det av ungene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pga noen(inkludert meg) synes det er ok at ungen får 1-2skiver med nugatti på, litt potetgul av og til og faktisk spise hotdog i ny og ne så har man lite kunnskap og ressurser?

Hæ? neinei... det var stikk motsatt jeg mente ... ordla meg muligens litt upresist.

Tror egentlig vi er enige.

Anyway, MITT poeng for å kjøre kort versjonen... Det er mange med et kostholds issue i samfunnet. De påfører dette på sine barn som igjen får et veldig dårlig utgangspunkt når de senere blir voksne. Dette er et voksende samfunnsproblem.

Så... når disse samles på en arena hvor samfunnet har mulighet til å påvirke positivt så gjør vi ikke det, vi pusher istedenfor mer sjit som mange ikke trenger.

Den thinspiration greia, er ikke helt min ting... og protein bars til barna som lørdagskos... mja det faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? neinei... det var stikk motsatt jeg mente ... ordla meg muligens litt upresist.

Tror egentlig vi er enige.

Anyway, MITT poeng for å kjøre kort versjonen... Det er mange med et kostholds issue i samfunnet. De påfører dette på sine barn som igjen får et veldig dårlig utgangspunkt når de senere blir voksne. Dette er et voksende samfunnsproblem.

Så... når disse samles på en arena hvor samfunnet har mulighet til å påvirke positivt så gjør vi ikke det, vi pusher istedenfor mer sjit som mange ikke trenger.

Den thinspiration greia, er ikke helt min ting... og protein bars til barna som lørdagskos... mja det faller på sin egen urimelighet.

Da er vi heller enige at det finnes en mellom ting? :) hehe! Er helt enig i at man kan prøve å være "sunn" osv.. Men å nekte "godis" er feil, men det bør være en type helge ting/spesielle anledninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo mitt poeng også at det er greit med snop på lørda'n (og det er det i massevis her i huset, tro meg!), men at det må gå an å gi barna sunnere mat ellers? Og, på denne cupen var det ikke snakk om "en neve potetgull", en halv sjokolade osv, men det var en hel potetgullpose per unge, pluss kjeks og godteri og alt mulig.

Nå kan jeg jo innrømme at jeg er litt forutinntatt mot min kjærestes ekssamboer.. Men nå vet jeg jo litt om hva som foregår også, så man kan trygt si at ungene spiser drittmat (ja, for det ER drittmat) fredag, lørdag og søndag. I tillegg får ungene loff som skolemat flere ganger i uka.

Er helt enig med de fleste her - lørdag og spesielle anledninger er greit, men syns grensen går ved å fôre ungene på dritt 3 av 7 dager i uka. Og, de andre dagene kommer jo loffen frem..

Jeg vet også at jeg har lite jeg skal ha sagt, ettersom det ikke er mine barn. Og jeg sier også forsvinnende lite, tatt i betraktning at alle mine holdninger til hvordan barneoppdragelsen skal være er fundamentalt ulike min kjæreste og hans ekssamboers holdninger. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mat er drittmat, og det er hennes valg hva hun velger sende med ungene på skolen - Og når det er sagt blir det da hennes problem OM ungene ender opp med noen nevneverdige skader av kostholdet hun lar dem ha

Men jeg skjønner jo at både du og samboeren sikkert vil at de skal ha det mest optimale kostholdet fordi dere bryr dere om ungene, men i slike situasjoner er det ikke lett.. Det vil bare skape ekstra problemer og skulle krangle på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille mening oppi det her er at det burde vær alternativer, om noen vil spise usunt eller la ungene gjøre det, så la de gjøre det! Godteri får man tak i på kisoken bortenfor uansett om det ikke sleges på cupen. Men det burde være alternativer til noe annet og. Husker selv fotballcupene, det gikk i drittmat, hele dagen fra fredag til søndag,. Ikke sikkert jeg hadde kjøpt den sunne versjonen men det burde vær en mulighet for det.

Til trådstarter og, er nok lurt å ikke blande seg særlig opp hva mora gir lov til og dytte dine meninger over på far så han må mene et samme. Du kan fort ende som "stemorheksa" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mat er drittmat, og det er hennes valg hva hun velger sende med ungene på skolen - Og når det er sagt blir det da hennes problem OM ungene ender opp med noen nevneverdige skader av kostholdet hun lar dem ha

Nei, det blir ikke moren sitt problem om ungene ender opp med skader, det blir ungene sitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke moren sitt problem om ungene ender opp med skader, det blir ungene sitt problem.

This.

Derfor man i de mer ekstreme tilfellene faktisk bør kunne bruke ord som omsorgssvikt. Om foreldrene dine kjørte et kosthold som ikke bare gjorde dem feite og slappe, men som gjorde barna overvektige og ikke gav dem i nærheten av de beste forutsettningene for å gjøre det godt på skolen.. Om de lubbne barna går videre til å bli overvektige tenåringer og grovt overvektige voksne.. Vel, da har omsorgen sviktet.

Nå sier jeg ikke det gjelder eksempelfamilien trådstarter bruker for å ta opp temaet, men fedme og type 2 diabetes ("gammelmannsdiabetes", for crying out loud!) blir mer og mer prevalent selv blant dem som bare har levd noen få år. Det er virkelig ingen andres feil enn foreldrene, som tross alt har ansvar for avkommet. Det samme gjelder i grunn voksne folk som "ikke liker" noe med farge og/eller som knaser, kommer fra havet, eller "ser ekkelt ut". Sånne holdninger er ikke medfødt, ergo må miljøet rundt barnet få ansvaret, og definisjonen av "miljø" rundt et ungt barn er "foreldre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor enkelte blir så innmari provosert av folk som velger å gi barna sine SUNN mat? Det er såvidt jeg forstår det ikke snakk om kalorirestriktivt kosthold, men "ren" og næringsrik mat som alternativ til loff og pølse. Hva i all verden er gærent med det? Hvorfor er det så tragisk for et barn å ikke spise nugatti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor enkelte blir så innmari provosert av folk som velger å gi barna sine SUNN mat? Det er såvidt jeg forstår det ikke snakk om kalorirestriktivt kosthold, men "ren" og næringsrik mat som alternativ til loff og pølse. Hva i all verden er gærent med det? Hvorfor er det så tragisk for et barn å ikke spise nugatti?

Det er ingen som egentlig mener at det ikke er tragisk for et barn å spise nugatti. Det er heller en diskusjon om hvor går "balansen" rund dette. Det er heller trådstarter sin generelle holdning, ordlegging samt standpunkt som personer her kanskje reagerer mer på.

Aaandreaaa oppsummerer dette kort og godt i sin siste innlegg under dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille mening oppi det her er at det burde vær alternativer, om noen vil spise usunt eller la ungene gjøre det, så la de gjøre det! Godteri får man tak i på kisoken bortenfor uansett om det ikke sleges på cupen. Men det burde være alternativer til noe annet og. Husker selv fotballcupene, det gikk i drittmat, hele dagen fra fredag til søndag,. Ikke sikkert jeg hadde kjøpt den sunne versjonen men det burde vær en mulighet for det.

Til trådstarter og, er nok lurt å ikke blande seg særlig opp hva mora gir lov til og dytte dine meninger over på far så han må mene et samme. Du kan fort ende som "stemorheksa" :p

Må jo være et mareritt hvis du har barn med en eller annen form for feks melke intoleranse. ... og folk får si hva de vil om barn kan bli "høye" eller ikke på sukker. Jr. her i huset blir definitivt meget urolig (for å si det pent) hvis vi forer han med chips boller og brus. Merker en påfallende endring i atferd etter hva vi putter i gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...