Gå til innhold

ingen


slettet2018

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke anbefalt å innføre godteriforbud når det gjelder barn og grensen mot omsorgssvikt er sterke ord å bruke. Restriksjon basert på "sunn fornuft" rundt dette derimot er det mange som fører og det er nok ikke krise at hun kom med en pose potetløv på en søndag. Den er nok ikke representativ for kostholdet hennes som en helhet. For øvrig spiser jeg selv ostepopp akkurat nu. (Fuck Yeah!)

Da kan man muligens også være litt skeptisk på en generell basis å gi aktive barn i vekst matvarer som metter mye og/eller er energifattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Danisan skrev:
Det er ikke anbefalt å innføre godteriforbud når det gjelder barn og grensen mot omsorgssvikt er sterke ord å bruke. Restriksjon basert på "sunn fornuft" rundt dette derimot er det mange som fører og det er nok ikke krise at hun kom med en pose potetløv på en søndag. Den er nok ikke representativ for kostholdet hennes som en helhet. For øvrig spiser jeg selv ostepopp akkurat nu. (Fuck Yeah!)

Da kan man muligens også være litt skeptisk på en generell basis å gi aktive barn i vekst matvarer som metter mye og/eller er energifattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo i mye aktivitet på en sånn turnering og trenger energi, og de er bare barn - så jeg synes de skal få beholde kosen. Man blir raskt nok eksponert for samfunnets hysteriske slankehysteri. Og grunnen til at de selger ''usunne'' ting er fordi mesteparten av befolkningen ser på disse matvarene som kos, og kos hører til en søndag når man skal sitte å se håndballkamper hele dagen. Klart de kunne hatt flere sunne matvalg - men hvor mange ville kjøpt det? De som ikke har lyst å kose seg med usunnheter (eller forsåvidt bryr seg) står i klart undertall.. men du kan jo ta det opp med de som stod for matboden, så kanskje de gjør det neste gang.

I de fleste folks øyne er også halvgrove baguetter med pålegg sunn mat..

Jeg synes ihvertfall ikke man kan kalle det omsorgssvik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag vært på håndballcup sammen med min kjæreste og hans to barn fra et tidligere forhold. Yngste jenta på 9 år skulle spille tre håndballkamper. Vi hadde med matpakke: grovbrød med salami og agurk, proteinmuffins med havregryn (uten sukker, fant oppskrift her på bloggen) og druer som var vasket og klippet i fine, små klaser.

Etter den første av tre kamper, fikk jenta penger fra moren sin (som forøvrig er lagets trener) og kom tilbake med POTETGULL. Det hadde hun fått lov til av moren sin, sa hun. Kjæresten min ble litt rådvill, og spurte henne forsiktig om hun ikke skulle spise en brødskive før potetgullet. Etter litt diskusjon fram og tilbake, brøt jeg inn og sa at her har han lov til å si nei. HAN er den voksne, så han bestemmer hva hun skal spise. Jeg sa at for meg så fikk hun ikke lov til å spise potetgull før hun hadde spist en brødskive. Kjæresten min sa seg heldigvis enig i dette, og hun måtte spise brødskiva først. Surleppa kom ut, men hun gjorde som hun fikk beskjed om.

Ellers så jeg INGEN unger som ikke spiste potetgull (de fleste satt med hver sin potetgullpose og gnaflet i vei), sjokolade, kjærlighet på pinne, lefse, eller lignende. Et par satt til og med og fôret ettåringen sin med små biter potetgull. Er dette normalt?

Kan forøvrig legge til at av det som ble solgt i kiosken, så var 90% usunt. Det var flere typer potetgull, sjokolader, godteri, kaker, kjeks, pølse med brød, osv. Det sunne alternativet? Et lite beger med oppskåret frukt. Og, til nød så kunne man kjøpe en halv halvgrov baguett med ei skinkeskive, ei osteskive, en agurkbit og en tomatbit i.

Er det flere enn meg som mener at dette er på grensen til omsorgssvikt? Å se at alle ungene, fra 1-15 år sitter og spiser snop, fra klokken 10.30-16.00 på en søndag, gjør meg rett og slett sint.

Forresten, så spurte vi minstejenta om hun hadde spist noe mer etter potetgullet for det var så lite futt i henne under den siste kampen. Joda, moren hadde med osteloff (!) til henne, så det hadde hun spist.

Beklager, men "folk som deg" gjør meg egentlig steik forbanna. La unger være unger.... Ingen tar skade av potetgull i ny og ne. Var denne jenten 100kg+++ og gikk til lege pga hun var overvektig? Visste du noe som helst om hva hun spiste ellers, hvilke aktivtetsnivå hun hadde osv osv..

Det er så uendelige mange tråder ang dette her om at foreldre må FORE grønt og protein til ungene sine. Det er helt latterlig spør du meg. En ting er når barn er overvektig, men er et barn/ungdom i aktivitet, sunn, frisk osv.. Så er det ingenting imot at ungen skal få 1-2 skiver med nugatti per dag, chips/sjokolade i helgen og evt en bolle av og til. Herregud!

Cup er og skal være morro for barna. Ikke for de med grovbrød, proteinmuffins(BLÆH) og grønnsaker. La de få 1 cola, litt chips, en hotdog eller noko åttåt! Det er slik cup har vært og alltid har vært!

Er ingenting som provoserer meg mer enn foreldre/"voksne" skal være så forbaska "sunnifiserte" når det gjelder barna sine/andres. Det er bare tull!

Før i tiden når det var avslutning var reglene: ta med noe snop/drikke, men ikke noe som bråker siden vi skal ha underholdning...

Nå er det " maks 20kr i snop og så skal vi ha frokost med grove rundstykker og litt sunt pålegg"...

Å lage sperrer på barn når det gjelder snop/godteri gjør bare at de vil ha mer... Jeg ville ha mer pga jeg ikke fikk. Lillesøster har alltid fått hvis hun ville ha, hun vil ikke... Ja det er forskjeller på folk...

Med mindre barnet er/nærmer seg overvektig/sliter med helsen så vær så snill:

LA BARN VÆRE BARN!

ps: Jeg har ingenting imot deg personlig eller andre. Men mener fokus er veldig feil, og er veldig lei dette....Just like you somehow :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg her; blander du deg inn i hvordan andre mødre forer ungene sine?:-O I mine øyne er det ganske grenseoverskridende, og noe personlig jeg hadde blitt fly forbannet på;)

Utover dette slenger jeg meg på kommentarene over her;) Barn er barn, og så lenge de ikke er syke/overvektige/veldig sensitive for sukker el noe, ser jeg ikke problemet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du drar på håndballcup med din kjæreste, hans barn, og barnas mor. Kan ikke se hvordan du skal ha noe som helst å gjøre med hva ungene spiser. Kunne kanskje sett poenget hvis moren ikke var tilstede, eller barna var på besøk hos deg/dere. Men så lenge barnas foreldre er der må du da la dem bestemme hva ungene spiser.

Merker jeg også egentlig blir litt forbannet på folk som har "sett fitnesslyset" og dermed skal sitte på sin høye hest og fordømme alle rundt seg som ikke har tatt samme valg som dem selv. Nei, kanskje det ikke er helt optimalt å servere ungene mengder med usunn mat. Og ja, kanskje det skulle vært tilbudt flere sunne alternativer på iddrettsarrangementer. Men du gjør det da ikke noe bedre ved å kalle det omsorgssvikt og grine om det på et forum. Dette er et sensitivt tema for mange, og bør takles med forsiktighet og forståelse. Hele tonen i førsteposten din oser av overlegenhet og en generell nedlatende holdning. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv spilt fotball i 8-9 år, fra jeg var 7 år til 16. Det ble mange cuper, mye is, pølser og godt! :)

Vi pleide å kjøpe is eller noe annet godt etter hver kamp, men ikke før.

På cup var omtrent alt lov, men jeg husker at vi hadde noen sunne alternativer også, som banan osv. Brødskivene var stort sett med nugatti eller sjokade ;) Veldig smart måte å få kjapp energi på.

Når barn spiller cup, sammenligner jeg det med voksne som sykler birken, bare at de voksne bruker jævli mye energi på å PLANLEGGE hva de skal spise, og de bruker MYE PENGER på "unødvendige" ting.

De trenger mye energi, og propper ofte i seg med det ene og det andre. De som sykler har ofte dobbelskiver med nugatti el. (+ en del flytende gugge med bare sukker og koffein omtrent, bananer, kaffe-cola/redbull..). Og når de er i mål, da er ALT lov, i uante mengder.. Barna får derimot ikke uante mengder, ikke klarer de så innmari mye før magen sier stopp heller.

Da jeg var liten tenkte jeg lite på hva som var sunt eller usunt, bare godt. Og på skikkelig varme dager med cup trengte vi mye energi, og mye salt. Potetgull er tingen for småspiste unger! Er det egentlig så usunt? Mange har nå solsikkeolje, potet, salt og stivelse som hovedingredienser (??). Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal respektere foreldrenes avgjørelser, og ikke blande deg for mye opp i dette her. Omsorgsvikt? Harde ord. Hele innlegget ditt er gjennomsyret av en nedlatende holdning til barnas mor, som forøvrig er barnets trener, og du vil inn og overstyre hva hun har bestemt for sitt barn? Ta deg sammen. Du kommer bare til å lage kvalm og dårlig stemning om du skal fortsette på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg enig med t.s. Det selges kaker,pølser,brus,sjokolade og chips over en lav sko. Frukt o.l. er det forsvinnende lite av.

Ok... så er dette et privat anliggende hva man trykker i seg selv og ungene... og HERREGUD DET ER DA LOV Å KOSE SEG LITT????

Slike turneringer er ofte på en søndag. Som er rett etter en lørdag. Som igjen er rett etter en fredag. Hva gjør vi i helgende? Jau, vi koser oss. God mat og digg freddan (Det er jo helg) og lørdag... selvsagt.

Uken har 7 dager, om en da gir kidza digg og brus fredag,lørdag og søndag, så spiser jo barna søppel nesten halve uka. Det som har trent endel vet jo at etter en slik helg sa vil jo kalori regnskapet vaere rimelig fukka.

Det kan ikke komme som et sjokk at mange av barna jeg ser pa disse turneringene faktisk er lettere korpulente...

Nuvell... vi koser oss jo. Men, mange barne foreldre mangler kunnskap om baade mat og fysisk aktivitet. Den trenden er paa et vis okende. Det er blitt et skille i samfunnet. De med kunnskap som tar fornuftige valg og de med mindre ressurser som tar mindre fornuftige valg. Det skille blir bare storre.

Det er litt trist aa se barn som ikke klarer aa henge med pga overvekt dytte i seg is og chips med foreldrenes storste velsignelse.

En blir det en spiser, barn er intet unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal respektere foreldrenes avgjørelser, og ikke blande deg for mye opp i dette her. Omsorgsvikt? Harde ord. Hele innlegget ditt er gjennomsyret av en nedlatende holdning til barnas mor, som forøvrig er barnets trener, og du vil inn og overstyre hva hun har bestemt for sitt barn? Ta deg sammen. Du kommer bare til å lage kvalm og dårlig stemning om du skal fortsette på denne måten.

Hun har et poeng. paafore sine egne barn diabetis pga et usunt kosthold... det maa vell kunne kalles omsorgssvikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har et poeng. paafore sine egne barn diabetis pga et usunt kosthold... det maa vell kunne kalles omsorgssvikt...

Så pga et barn spiser loff, potetgull, evt en hotdog og en brus 1-2x i uken så er det dermed sagt man får diabetes? Dæven! Da tror jeg jaggu vi spiser gift nesten hver dag!

Det er ikke et USUNT kosthold å spise loff, ta litt potetgull av og til. Og gjerne spise en hotdog! Hadde ungen spist potetgull hver dag, loff skiver med 1kg nugatti per skive, drukke 3l cola, samt proppet i seg 200g sjokolade et par ganger i uken skulle man heller begynt å være bekymret...

Men å si at man påfører sine egne barn diabetes pga de får kjøpe potetgull på en CUP, beklager, men da er det noe riv ruskende gale i hodet til folk. Det er heller ikke omsorgssvikt.

Og for øvrig til din andre post: Hvem sier at barna spiser "Junk": fred,lør OG søndag? Hvem sier at de har et usunt kosthold i ukedagene? pga de spiser loff ? og IKKE har grønnsaker(fra ts)... Herre min hatt!

Hvem sier at denne ungen i eksempelet var overvektig? Ikke dra ALLE barn over en kam!

Hvem sier at de som "ikke tar fornuftige valg" og som ikke forer ungene sine med grønt som en hest, har lite ressurser?

Er du virkelig så inni hampen på dine høye hest? Med masse ressurser og kunnskap? Derfor er disse "andre" som lar ungen få en stakkerslig potetgull pose, personer med lite kunnskap og lite ressurser?(ARE YOU FUCKING KIDDING ME?)

Dere som påstår dette er omsorgssvikt og påføring av diabetes: Dere er trangsynt og lever i deres egen lille "fitness boble". Realitycheck please:

1. Du får ikke diabetes automatisk av potetgull og loff 1-2x i uken

2. Dere vet ikke litt om andres barn og alt hva de spiser inkludert treningen deres.

3. Ikke bland dere i andres familieliv

4. Håper for guds skyld at dere forandrer deres meninger, ellers synes jeg synd på deres fremtidige barn som ikke får spise "usunt" pga de får diabets :o og gjerne "Blir hva de spiser":.. for aktivitet vet man jo ikke hva er..... DOH!

ps: ja alle har sine meningen og er helt ok å diskutere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne "la barn være barn" må være noe av det dummeste jeg hører. Er folk blinde? Ser dere hvor mange tjukke unger det har blitt? Mener dere virkelig dette er greit? Er det greit å videreføre holdninger om at drittmat er grei mat? Er det greit å ernærne barn utilstrekkelig uten at de selv er deltakende i avgjørelsen? Hvilke signaler gir man barna? Hva slags forutsetninger vil disse barna ha for å ta selvstendige ernæringsvalg når de blir voksne, og blir sett på som dumme og ignorante individer som ikke vet bedre? Ungen liker det den lærer å like. Unger er ikke mer dyr enn Pavlovs hunder. Gir man dem frukt som positiv forsterkning og som kos, da blir et eple like stas som en sjokolade. Dere må synes så synd som dere bare vil på min fremtidige unge som ikke får sukker, men jeg overfører i hvertfall ikke mitt patologiske sukkerbehov over på avkommet mitt. HVEM I HELVETE BESTEMTE AT UNGER MÅ KOSE SEG MED SUKKER???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne "la barn være barn" må være noe av det dummeste jeg hører. Er folk blinde? Ser dere hvor mange tjukke unger det har blitt? Mener dere virkelig dette er greit? Er det greit å videreføre holdninger om at drittmat er grei mat? Er det greit å ernærne barn utilstrekkelig uten at de selv er deltakende i avgjørelsen? Hvilke signaler gir man barna? Hva slags forutsetninger vil disse barna ha for å ta selvstendige ernæringsvalg når de blir voksne, og blir sett på som dumme og ignorante individer som ikke vet bedre? Ungen liker det den lærer å like. Unger er ikke mer dyr enn Pavlovs hunder. Gir man dem frukt som positiv forsterkning og som kos, da blir et eple like stas som en sjokolade. Dere må synes så synd som dere bare vil på min fremtidige unge som ikke får sukker, men jeg overfører i hvertfall ikke mitt patologiske sukkerbehov over på avkommet mitt. HVEM I HELVETE BESTEMTE AT UNGER MÅ KOSE SEG MED SUKKER???????

Potetgull=sukker?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hva du fikk ut av posten, så må jeg nesten bare gå å dø litt.

Dø i vei:-)

Dog, mine fremtidige barn, skal hvert fall lære bedre folkeskikk mot andre mennesker, enn det du utøver her. Du skriver at du DØR AV MEG?! Jeg mener, jeg stilte deg et spørsmål, klarer du ikke svare? En ting er å være uenig, men det må da gå ann å oppføre seg som folk.

Alt satt til side, jeg er uenig i posten din. Personlig fikk jeg godteri både i tide og utide da jeg var barn, og har null problem med å spise sunt, trene og kose meg med god samvittighet, både med sjokolade og epler, onsdag som lørdag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne "la barn være barn" må være noe av det dummeste jeg hører. Er folk blinde? Ser dere hvor mange tjukke unger det har blitt? Mener dere virkelig dette er greit? Er det greit å videreføre holdninger om at drittmat er grei mat? Er det greit å ernærne barn utilstrekkelig uten at de selv er deltakende i avgjørelsen? Hvilke signaler gir man barna? Hva slags forutsetninger vil disse barna ha for å ta selvstendige ernæringsvalg når de blir voksne, og blir sett på som dumme og ignorante individer som ikke vet bedre? Ungen liker det den lærer å like. Unger er ikke mer dyr enn Pavlovs hunder. Gir man dem frukt som positiv forsterkning og som kos, da blir et eple like stas som en sjokolade. Dere må synes så synd som dere bare vil på min fremtidige unge som ikke får sukker, men jeg overfører i hvertfall ikke mitt patologiske sukkerbehov over på avkommet mitt. HVEM I HELVETE BESTEMTE AT UNGER MÅ KOSE SEG MED SUKKER???????

Så du mener at alle som spiser potetgull/godteri/snop blir overvektig what so ever? Hva med et sunt,frisk menneske, normal bmi og hele sulatmitten? NEI FY FAEN! Da må man passe seg for 50g potetgull og et glass med cola! huff, personen kommer til å dø av overvekt da!

Dere lider av noe som heter trangsynthet, og dere drar ALLE over en kam. Man blir ikke automatisk feit/overvektig/får diabetes pga man spiser litt "godis" av og til. Det er over lengre tid, og i større mengder. Det er ingen som sier at "joda værsegod spis så mye du vil, hver dag, hele året". Men gåttabanen! potetgull på en cup? litt godis 1x i uken? loff av og til? dør man virkelig av det? blir man feit? Får man dårligere holdninger av den grunn?

Å si at et eple skal være godis og gi det som erstatning er etter min mening SYKT. thinspiration eller hva faen? "spis 5 epler om dagen, da beholder du magen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at jeg DØR AV DEG, jeg prøvde å få frem at du hang deg opp i en detalj i en helhet, og sa at jeg måtte dø litt. Jeg er heller ærlig om meningen min enn påtatt høflig, og det kommer jeg til å fortsette å være.

Trangsynthet? Drar jeg alle over en kam når jeg sier at barns sukkerinntak og inntak av kaloritette energivarer bør begrenses? Er det blitt trangsynthet å jobbe for bedre folkehelse? Og jo - det er mange som sier "værsågod, spis hva du vil", ellers ville ikke en femtedel av barna vært overvektige. Dette er barn som står i fare for livsstilsykdom enten du vil innse det eller ei, og det er på høy tid med en holdningsendring. Du sier det jo selv - diabetes og overvekt utvikles langsomt og over tid. Hvordan tror du det er når man begynner prosessen i en alder av tre? La barn være barn? Det er sikkert jævlig kult å være barn om du er for tjukk til å være med på idrettsaktiviteter.

Et eple kan fint være godis for et småbarn. Oppkuttet med kanel og bakt i ovnen med litt honning er det sunn og god snacks. Du må ikke forveksle hva som er din kos med hva som kan være et barns kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint være ærlig uten å være direkte frekk. Det er balanse, som du på ingen måte klarer. Du prøvde å få frem en ting, ved å være spydig? Kunne du ikke svart: her misforstår du meg bla bla bla bla... ?

Ingen her som mener at overvektige barn er bra, da må du lese på nytt. Det er her snakk om barn som hypotetisk sett IKKE er overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...