Gå til innhold

ingen


slettet2018

Anbefalte innlegg

Nei, men man kan ta det på samfunnsnivå. Forebygging, folkeopplysning, tidlig intervensjon i utsatte familier, prioritering av kompetanseutvikling på helsestasjoner osv. Passivitet er ikke løsningen.

Hva foreslår du da? For jeg ser ingen løsning på det. Kan liksom ikke banke vett inn i hodet på folk heller, ser ikke ut som at det funker likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo ikke først og fremst moren sitt problem, men ungene sine. Det er jo de som må leve med eventuelle livsstilsykdommer/fedme og dårlig vaner.

Til trådstarter: Jeg syns at viss kjæresten din og moren til barna syns det er greit at de spiser som de gjør, så er det ikke din sak. Men jeg ville nok uttrykt min bekymring på en ordentlig måte da. Viss din rolle i barnas liv er stor så er det jo naturlig at man vil det beste for de. :)

Har uttrykt min bekymring for kjæresten min, og han er enig med meg. Men det er ikke barebare i forhold til ekssamboer..

Snakker aldri stygt om henne foran barna, selv om min kjæreste gjør det (da får han beskjed om at sånt skal han ikke si foran barna). Prøver å oppføre meg "voksent", men skal innrømme at det til tider er vanskelig når jeg er veldig uenig i hvordan ting blir gjort.. Vil jo det beste for barna. Sier forøvrig veldig lite om hva jeg mener er rett, for det er jo ikke "mine" barn. Og tro meg, hvis kjæresten min er uenig og mener at jeg skal holde kjeft, for det er ikke mine barn, så får jeg høre det, ja! :)

Tror heller ikke at jeg har blitt stemorheksa (som en annen skrev lenger opp i tråden), ettersom ungene fotfølger meg på jobb (jobber på samme skole som ungene går på) og generelt vil være sammen med meg. Hvis jeg er på trening, så maser de masse på kjæresten min om når jeg kommer tilbake. Så, tror det går fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det ikke er dine egne barn, så drit vel lang marsj i hva andre foreldre fyller opp barna sine med?

Neh... fordi hvis de ikke har energi pa skolen saa laerer de ikke det de skal. Da faar man ikke jobb naar man er ferdig eller ramler ut av skoleverket med ufullstendig vitnemaal. Saa ma man paa trygd, blir deperimert og faar andre feil og magler i kroppen.

Og, det koster mye mye peng, og det stjeler ressurser fra feks helsevesenet som godt kunne vaert brukt annerledes.

Av den grunn saa er det ikke revnende likegyldig hva andre forer sine barn med. I ytterste konsekvens saa vil de gaa ut over en 3de part.

Naa vil jeg igjen, understreke at jeg tenker paa de mest ekstreme tilfelle og ikke naboen som av og til gir ungene vaffler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh... fordi hvis de ikke har energi pa skolen saa laerer de ikke det de skal. Da faar man ikke jobb naar man er ferdig eller ramler ut av skoleverket med ufullstendig vitnemaal. Saa ma man paa trygd, blir deperimert og faar andre feil og magler i kroppen.

Og, det koster mye mye peng, og det stjeler ressurser fra feks helsevesenet som godt kunne vaert brukt annerledes.

Av den grunn saa er det ikke revnende likegyldig hva andre forer sine barn med. I ytterste konsekvens saa vil de gaa ut over en 3de part.

Naa vil jeg igjen, understreke at jeg tenker paa de mest ekstreme tilfelle og ikke naboen som av og til gir ungene vaffler...

Selvfølgelig, og jeg er helt enig i det du skriver, men hva skal man gjøre da? Hva kan man faktisk gjøre? Hvis noen har en løsning er jeg mer enn villig til å prøve den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva foreslår du da? For jeg ser ingen løsning på det. Kan liksom ikke banke vett inn i hodet på folk heller, ser ikke ut som at det funker likevel.

Informere informere og informere til du spyr.

Det hadde hjulpet aa hissig avgiftsbelegge varer med et gitt sukkerinnhold. Disse avgiftene kunne blitt brukt for aa subsidiere feks billigere frukt og gront.

...men det hadde blitt braak av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Indiska. Man har jo tross alt ansvar for en person sitt liv når man er forelder. Jeg føler det er en selvfølge å sørge for at barnet sitt får best mulig grunnlag for et selvstendig liv, noe som i mine øyne ikke er å gjøre barn sukkeravhengig.

Noe av det kjipeste jeg ser er unger som ikke klarer seg bra på skolen på grunn av lavt energinivå pga "dårlig" mat. Loff for eksempel er jo ikke nødvendigvis usunt i seg selv, men på skolen kan et måltid basert på loff ha kjipe konsekvenser. Og trådstarter har jo også skrevet at dette er ikke en "av og til-greie" så føler ikke at diskusjonen handler om det Langsiktig snakker om.

Men hvem sier at et barn blir sukkeravhengig pga de får litt snop av og til? Tråden har utviklet seg til et generelt grunnlag og det er poenget mitt. Hvem sier at noen forer ungene 24/7 med rent sukker?

Folk er jo panisk hvis det blir nevnt "la nå BARNET få litt sjokolade". Da reagerer enkelte brukere her inne med å si "Nei fy faen, da blir man jo tilbakestående med lite ressurser og kunnskap og får dårlig utvikling og alt som følger, GI DE HELLER ET EPLE". Da tenker jeg: Et jævla eple? Er det virkelig så mye bedre?

Det er ingenting som tilsier at et barn ikke skal kunne spise loff på skolen f.eks. Ei heller spise potetgull på en Cup av og til. Men på andre siden er det ingenting imot det å spise skikkelig mat FØR godteri/usunne ting.

Poenget mitt er egentlig at altfor mange "sunnifiserte" mennesker overdriver til TUSEN ang kosthold. Det finnes da virkelig en balanse. Det er som sagt ingenting som tilsier at med en gang noen unger spiser litt sukker så blir : overvektig, ustabile, underutviklet, dum og "hyper". Selvom enkelte foreldre opplever at ungen sin blir "Hyper når de forer ham med sukker". Så betyr ikke dette at alle blir slik.

Min personlige mening er at: Godteri/snop/usunne ting bør være lov til spesielle dager/anledning og evt helg. Men alt dette går jo utpå: hva gjør barnet ellers? sitter det foran en pc? eller er det aktivitet? Det er den samlede pakken.

Slik jeg ser det: Så ender det slik hvis folk nekter barn "Usunne ting" osv.. scenario: bursdag--> NEI får ikke lov, gi meg et eple... Halooooo? Skal ungene gå rundt og gnage på epler og gulrøtter dagen lang? og gjerne få litt proteinpulver og vann? Kanskje litt kjøtt også? NEI NHUFF DET ER OFTE FETT PÅ KJØTTET og fett er jo usunt!

Skal lage punkter for dere som leser:

1. Man blir ikke sukkeravhengig(hva nå enn det er) pga man spiser litt snop.

2. Man blir ikke automatisk feit pga man spiser litt snop.

3. Men blir ikke underutviklet pga man får i seg sukker

4. Man blir ikke hyper pga man får i seg sukker.

5. Det finnes en balanse gang.

Oppsummert: Balanse gang --> ikke for mye, ikke for lite.

langt innlegg.. blir irritert over tankegangen til enkelte på forumet her-_- At det er mulig-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Informere informere og informere til du spyr.

Det hadde hjulpet aa hissig avgiftsbelegge varer med et gitt sukkerinnhold. Disse avgiftene kunne blitt brukt for aa subsidiere feks billigere frukt og gront.

...men det hadde blitt braak av det....

Ja, det er vel kanskje noe i det. Dytte det inn i hjernen til folk til de spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh... fordi hvis de ikke har energi pa skolen saa laerer de ikke det de skal. Da faar man ikke jobb naar man er ferdig eller ramler ut av skoleverket med ufullstendig vitnemaal. Saa ma man paa trygd, blir deperimert og faar andre feil og magler i kroppen.

Og, det koster mye mye peng, og det stjeler ressurser fra feks helsevesenet som godt kunne vaert brukt annerledes.

Av den grunn saa er det ikke revnende likegyldig hva andre forer sine barn med. I ytterste konsekvens saa vil de gaa ut over en 3de part.

Naa vil jeg igjen, understreke at jeg tenker paa de mest ekstreme tilfelle og ikke naboen som av og til gir ungene vaffler...

Informere informere og informere til du spyr.

Det hadde hjulpet aa hissig avgiftsbelegge varer med et gitt sukkerinnhold. Disse avgiftene kunne blitt brukt for aa subsidiere feks billigere frukt og gront.

...men det hadde blitt braak av det....

Men aldara, er du virkelig så naiv at du mener at hvis et barn får loff eller sukker av og til så har de ikke energi? Og dermed faller de ut av skolen/lærer ikke?

Og løsningen din er at alle skal spise grønt og frukt? hvor mye energi er det i dette da?

Begynner å frykte for hvilken verden vi lever i akkurat nå. Hvor "spis frokost ellers klarer du ikke konsentrere deg eller lære noe som helst, du dør uten frokost"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem sier at et barn blir sukkeravhengig pga de får litt snop av og til? Tråden har utviklet seg til et generelt grunnlag og det er poenget mitt. Hvem sier at noen forer ungene 24/7 med rent sukker?

Folk er jo panisk hvis det blir nevnt "la nå BARNET få litt sjokolade". Da reagerer enkelte brukere her inne med å si "Nei fy faen, da blir man jo tilbakestående med lite ressurser og kunnskap og får dårlig utvikling og alt som følger, GI DE HELLER ET EPLE". Da tenker jeg: Et jævla eple? Er det virkelig så mye bedre?

Det er ingenting som tilsier at et barn ikke skal kunne spise loff på skolen f.eks. Ei heller spise potetgull på en Cup av og til. Men på andre siden er det ingenting imot det å spise skikkelig mat FØR godteri/usunne ting.

Poenget mitt er egentlig at altfor mange "sunnifiserte" mennesker overdriver til TUSEN ang kosthold. Det finnes da virkelig en balanse. Det er som sagt ingenting som tilsier at med en gang noen unger spiser litt sukker så blir : overvektig, ustabile, underutviklet, dum og "hyper". Selvom enkelte foreldre opplever at ungen sin blir "Hyper når de forer ham med sukker". Så betyr ikke dette at alle blir slik.

Min personlige mening er at: Godteri/snop/usunne ting bør være lov til spesielle dager/anledning og evt helg. Men alt dette går jo utpå: hva gjør barnet ellers? sitter det foran en pc? eller er det aktivitet? Det er den samlede pakken.

Slik jeg ser det: Så ender det slik hvis folk nekter barn "Usunne ting" osv.. scenario: bursdag--> NEI får ikke lov, gi meg et eple... Halooooo? Skal ungene gå rundt og gnage på epler og gulrøtter dagen lang? og gjerne få litt proteinpulver og vann? Kanskje litt kjøtt også? NEI NHUFF DET ER OFTE FETT PÅ KJØTTET og fett er jo usunt!

Skal lage punkter for dere som leser:

1. Man blir ikke sukkeravhengig(hva nå enn det er) pga man spiser litt snop.

2. Man blir ikke automatisk feit pga man spiser litt snop.

3. Men blir ikke underutviklet pga man får i seg sukker

4. Man blir ikke hyper pga man får i seg sukker.

5. Det finnes en balanse gang.

Oppsummert: Balanse gang --> ikke for mye, ikke for lite.

langt innlegg.. blir irritert over tankegangen til enkelte på forumet her-_- At det er mulig-_-

Jeg er forsåvidt veldig enig i det du skriver, men som du skriver, alt med måte. Ikke for mye, ikke for lite. Det blir for dumt å tenke snop er usunt. Usunt og sunt er egentlig to idiotiske begreper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem sier at et barn blir sukkeravhengig pga de får litt snop av og til? Tråden har utviklet seg til et generelt grunnlag og det er poenget mitt. Hvem sier at noen forer ungene 24/7 med rent sukker?

Folk er jo panisk hvis det blir nevnt "la nå BARNET få litt sjokolade". Da reagerer enkelte brukere her inne med å si "Nei fy faen, da blir man jo tilbakestående med lite ressurser og kunnskap og får dårlig utvikling og alt som følger, GI DE HELLER ET EPLE". Da tenker jeg: Et jævla eple? Er det virkelig så mye bedre?

Det er ingenting som tilsier at et barn ikke skal kunne spise loff på skolen f.eks. Ei heller spise potetgull på en Cup av og til. Men på andre siden er det ingenting imot det å spise skikkelig mat FØR godteri/usunne ting.

Poenget mitt er egentlig at altfor mange "sunnifiserte" mennesker overdriver til TUSEN ang kosthold. Det finnes da virkelig en balanse. Det er som sagt ingenting som tilsier at med en gang noen unger spiser litt sukker så blir : overvektig, ustabile, underutviklet, dum og "hyper". Selvom enkelte foreldre opplever at ungen sin blir "Hyper når de forer ham med sukker". Så betyr ikke dette at alle blir slik.

Min personlige mening er at: Godteri/snop/usunne ting bør være lov til spesielle dager/anledning og evt helg. Men alt dette går jo utpå: hva gjør barnet ellers? sitter det foran en pc? eller er det aktivitet? Det er den samlede pakken.

Slik jeg ser det: Så ender det slik hvis folk nekter barn "Usunne ting" osv.. scenario: bursdag--> NEI får ikke lov, gi meg et eple... Halooooo? Skal ungene gå rundt og gnage på epler og gulrøtter dagen lang? og gjerne få litt proteinpulver og vann? Kanskje litt kjøtt også? NEI NHUFF DET ER OFTE FETT PÅ KJØTTET og fett er jo usunt!

Skal lage punkter for dere som leser:

1. Man blir ikke sukkeravhengig(hva nå enn det er) pga man spiser litt snop.

2. Man blir ikke automatisk feit pga man spiser litt snop.

3. Men blir ikke underutviklet pga man får i seg sukker

4. Man blir ikke hyper pga man får i seg sukker.

5. Det finnes en balanse gang.

Oppsummert: Balanse gang --> ikke for mye, ikke for lite.

langt innlegg.. blir irritert over tankegangen til enkelte på forumet her-_- At det er mulig-_-

Enig i det meste du skriver. Men igjen: Det er jo egentlig ikke dette denne diskusjonen handler om.

Men jeg er uenig i synet ditt. Jeg føler selv at det er et større problem med foreldre som overfører dårlige matvaner, enn foreldre som overfører gode matvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man skal formane og moralisere. Man skal opplyse og forklare, slik at man danner et solid kunnskapsbasert grunnlag foreldrene kan handle på. Man skal være ydmyk for foreldrenes autonomi, men legge til rette for at de har forutsetninger til å handle i alle parters beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt. Så lenge man opplyser og forklarer så kommer folk til å handle sånn man vil? Yeah right. Folk gjør det som er enklest. Slutter kidden å grine når han/hun/det får sjokkis, så får de det så de holder kjeft.

Dessverre gjør veldig mange det. Jeg tenker som så at de aller fleste har blitt opplyst om det ene og det andre, men det er mange som fortsatt tar the easy way out. Og sånn vil det alltid være, uansett hvor mye man opplyser om det og banker det inn i hodet på folk. Unfortunately.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste du skriver. Men igjen: Det er jo egentlig ikke dette denne diskusjonen handler om.

Men jeg er uenig i synet ditt. Jeg føler selv at det er et større problem med foreldre som overfører dårlige matvaner, enn foreldre som overfører gode matvaner.

Hva handler diskusjonen om? Give me a clue siden jeg ikke vet hva diskusjonen handler om....

Spørsmål: Er det dårlige matvaner å gi en unge litt loff med nugatti på? potetgull på Cup? Hva vet du om resten av kostholdet? aktivitetsnivå? Er det dårlig matvane å spise grandiosa 1x i uken? Er det et problem å gi ungen litt snop, selvom ungen er 100% frisk, i topp form og klarer seg fint på skole og blant andre barn?

Jeg sier ikke at man skal formane og moralisere. Man skal opplyse og forklare, slik at man danner et solid kunnskapsbasert grunnlag foreldrene kan handle på. Man skal være ydmyk for foreldrenes autonomi, men legge til rette for at de har forutsetninger til å handle i alle parters beste.

Du skal ha det for den der! Fantastisk ordlegging! Og ja, er enig i det du skriver. Men stiller spørsmålet hva er "alle parters beste?". Å nekte unger snop(som mange prøver å påpeke) ? Er det så rett det? Eller tenker du i de baner at det bør forholdes til anledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer med lørdagsgodt, bursdagskake og en kjeks til barnetv - men når størstedelen av det daglige kaloriinntaket kommer fra energitett og næringsfattig mat, da er det et problem, og det er et voksende problem. Barn trenger ikke like mye mat som en voksen, og den må få porsjoner (både av hverdagsmaten og kosen) i tråd med dets kaloribehov og aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva handler diskusjonen om? Give me a clue siden jeg ikke vet hva diskusjonen handler om....

Spørsmål: Er det dårlige matvaner å gi en unge litt loff med nugatti på? potetgull på Cup? Hva vet du om resten av kostholdet? aktivitetsnivå? Er det dårlig matvane å spise grandiosa 1x i uken? Er det et problem å gi ungen litt snop, selvom ungen er 100% frisk, i topp form og klarer seg fint på skole og blant andre barn?

Det handler om MummiMarthe sin problemstilling med ungene til kjæresten sin angående kosthold. Ikke om hvor vidt unger skal få lov til å spise godteri o.l av og til. Noe som ikke var tilfellet med MummiMarthe's kjæreste sine unger, som hun også har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh... fordi hvis de ikke har energi pa skolen saa laerer de ikke det de skal. Da faar man ikke jobb naar man er ferdig eller ramler ut av skoleverket med ufullstendig vitnemaal. Saa ma man paa trygd, blir deperimert og faar andre feil og magler i kroppen.

Og, det koster mye mye peng, og det stjeler ressurser fra feks helsevesenet som godt kunne vaert brukt annerledes.

Av den grunn saa er det ikke revnende likegyldig hva andre forer sine barn med. I ytterste konsekvens saa vil de gaa ut over en 3de part.

Naa vil jeg igjen, understreke at jeg tenker paa de mest ekstreme tilfelle og ikke naboen som av og til gir ungene vaffler...

Du virker ikke helt frisk...

Hvis det betyr noe (noe det gjør) spiste jeg loff og nugatti så godt som hver dag på barneskolen, hadde ungdomsskolebøker i matte, var aktiv i elevråd/barnas kommunestyre, spilte fotball hver dag. Spiste pomfritt og kjøttboller (fabrikata ooh yess) 5 dager i uka minst gjennom ungdomsskolen, 5 i snitt, aktiv fotballspiller hele veien, styrketrening 2/uka.

Den dagen idag trener jeg 6 dager i uka, kostholdet er absolutt på plass.

Holde et barn aktivt er det viktigste uansett! Du spyr ut flere setninger som ikke har noe feste i det virkelige liv (bortsett fra i din egen lille verden oppe i hodet ditt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...