Gå til innhold

Kan spise alt uten å legge på meg et gram. Trenger hjelp


Heggem1234

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt i 20 årene som har et problem som mange av oss har, jeg kan spise og spise uten å legge på meg et eneste gram. Er 181 cm høy og veier 64 kg. Føler dette begynner å bli et veldig stort problem for meg. Er det noen som har forslag til kosttilskudd, matprogrammer og treningsopplegg så setter jeg veldig stort pris på det. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis en pakke kjøttdeig om dagen.

Drikk 2-4 liter H-melk.

I tillegg til ditt vanlige kosthold.

Gjør dette hver dag i 3 mnder. Veier du 64 kg?

Det er ikke meningen å starte så brått, men poenget mitt er:

Du kan ikke spise hva du vil. Du spiser bare altfor lite.

Steg 1:

Skriv ned hva du faktisk spiser ila de neste 3-5 dagene inkludert minst 1 dag i helgen.

Steg 2:

www.tn.no/RYP

http://startingstrength.com/

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Steg 3:

Vei deg og mål med målebånd rundt lår, rumpe, midje/mage, bryst ukentlig i 12 uker

Steg 4:

Finn ut hvor mange kalorier du må ha i deg:

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Steg 5:

Finn ut hvor mye mat dette er

www.myfitnesspal.com

Steg 6:Har du spist så mye? Nei? Gjør det!

Steg 7:

Tren og spis i 12 uker.

Hva veier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis en pakke kjøttdeig om dagen.

Drikk 2-4 liter H-melk.

I tillegg til ditt vanlige kosthold.

Gjør dette hver dag i 3 mnder. Veier du 64 kg?

Det er ikke meningen å starte så brått, men poenget mitt er:

Du kan ikke spise hva du vil. Du spiser bare altfor lite.

Steg 1:

Skriv ned hva du faktisk spiser ila de neste 3-5 dagene inkludert minst 1 dag i helgen.

Steg 2:

www.tn.no/RYP

http://startingstrength.com/

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Steg 3:

Vei deg og mål med målebånd rundt lår, rumpe, midje/mage, bryst ukentlig i 12 uker

Steg 4:

Finn ut hvor mange kalorier du må ha i deg:

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Steg 5:

Finn ut hvor mye mat dette er

www.myfitnesspal.com

Steg 6:Har du spist så mye? Nei? Gjør det!

Steg 7:

Tren og spis i 12 uker.

Hva veier du?

Det der skal jeg faktisk teste ut, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen folk gjør når de sier "jeg spiser så mye" er at de tenker på at de spiser seg stappmett hvert måltid, dette har lite å si om antallet måltid er lite til få ila dagen. 2 store middager kan FØLES mye ut, men det betyr ikke at de er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner til problemet. Har du fått sjekket stoffskiftet ditt? Evt vet om det er noen stoffskifteproblemer i familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en gutt i 20 årene som har et problem som mange av oss har, jeg kan spise og spise uten å legge på meg et eneste gram. Er 181 cm høy og veier 64 kg. Føler dette begynner å bli et veldig stort problem for meg. Er det noen som har forslag til kosttilskudd, matprogrammer og treningsopplegg så setter jeg veldig stort pris på det. På forhånd takk

Hva spiste du i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre vekten din er viktigere enn helsen din, dropp rådene her om å stappe i deg så mye kjøttdeig og melk. Spis sunt og variert og det du liker. Både melk og kjøttdeig (som mye annet også forsåvidt) er helseskadelig i store mengder. Velg rent kjøtt fremfor bearbeidet, og hold deg til anbefalt mengde (et par glass) melk. Du kan fint øke kaloriinntaket ditt og fortsatt spise variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre vekten din er viktigere enn helsen din, dropp rådene her om å stappe i deg så mye kjøttdeig og melk. Spis sunt og variert og det du liker. Både melk og kjøttdeig (som mye annet også forsåvidt) er helseskadelig i store mengder. Velg rent kjøtt fremfor bearbeidet, og hold deg til anbefalt mengde (et par glass) melk. Du kan fint øke kaloriinntaket ditt og fortsatt spise variert.

Det finnes ingenting som ikke er skadelig i for store mengder. Det er jo nettopp det "for store mengder" betyr, nemlig de mengdene av et stoff som er for store. Drikker du for mye vann for fort,kan du få vannforgiftning og dø,selv om vann er livsviktig for oss i alle deler av livet.

Kjøttdeig og melk(for å ta det nevnte eksemplet), er proppfulle av proteiner med høy biotilgjengelighet, er relativt billige , og inneholder veldig mange stoffer kroppen har godt av. Det er ingen som påstår at han skal gå over til å BARE spise kjøttdeig og drikke melk(@Bluebearfastform presiserer jo tross alt at dette skal taes I TILLEGG til hans vanlige kosthold), nøkkelen til å gå opp i vekt for trådstarter er at han begynner å spise mer enn kroppen forbrenner, og mer enn han gjør den dag i dag. Til dette formålet er økte mengder av H-melk og f.eks kjøttdeig ganske suverene..

Ja,det er viktig å spise variert,men hvis dette går utover at han får i seg nok kilokalorier i løpet av en dag(Bytte ut helmelk med skummetmelk og kyllingbryst med knekkebrød med salat på (for å tøye eksemplet helt ut),så kan han holde på til Dovre faller uten at han går særlig opp i vekt.

PS; De generelle kostholdsrådene er skrevet til hele befolkningsmassen utifra å få i seg et minstemål med næringsstoffer/unngå mangelsykdommer/forebygge folkehelsen, ikke spesifikt til en tynnslig 18åring som gjerne ville ha lagt på seg noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen: dersom vekten er viktigere enn helsen, kjør på. 2-4 liter helmelk og 800 g kjøttdeig om dagen er direkte helseskadelig. Melk har en anbefalt daglig dose, bearbeidet kjøtt skal man unngå i den grad man kan. Ergo er det ikke noe sjakktrekk å basere kostholdet sitt på kjøttdeig.

Dette er aldeles ikke sammenlignbart med å drikke "for mye vann", det er ikke noe du får til uten å gå inn for det. Du burde være klar over forskjellen på risikoen mellom å få i seg for mye vann, grønnsaker og frukt i forhold til for mye mettet fett, konserveringsmidler, salt, osv. Det er ikke noe å diskutere.

Det er fult mulig å oppnå kalorioverskudd uten å proppe i seg usunn mat og usunt fett. Har man ikke råd til å investere i god mat og rent kjøtt vil jeg si det er mer fornuftig å prioritere god helse. Men vi har alle forskjellige prioriteringer i livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: dersom vekten er viktigere enn helsen, kjør på. 2-4 liter helmelk og 800 g kjøttdeig om dagen er direkte helseskadelig. Melk har en anbefalt daglig dose, bearbeidet kjøtt skal man unngå i den grad man kan. Ergo er det ikke noe sjakktrekk å basere kostholdet sitt på kjøttdeig.

Dette er aldeles ikke sammenlignbart med å drikke "for mye vann", det er ikke noe du får til uten å gå inn for det. Du burde være klar over forskjellen på risikoen mellom å få i seg for mye vann, grønnsaker og frukt i forhold til for mye mettet fett, konserveringsmidler, salt, osv. Det er ikke noe å diskutere.

Det er fult mulig å oppnå kalorioverskudd uten å proppe i seg usunn mat og usunt fett. Har man ikke råd til å investere i god mat og rent kjøtt vil jeg si det er mer fornuftig å prioritere god helse. Men vi har alle forskjellige prioriteringer i livet. :)

Nå er vi litt i ferd med å kuppe tråden vekk fra originalfokus, beklager det.

Melk har for det første ingen anbefalt daglig dose, men det finnes generelle retningslinjer for hvor mye melk befolkningen bør drikke for å dekke sitt behov for f.eks kalsium, fosfor og Vitamin D. Dette siktet jeg til i mitt innlegg lengre oppe når jeg refererte til å unngå mangelsykdommer og folkehelsa.

Det er ingen som har anbefalt at han "baserer kostholdet" på kjøttdeig, hvor får du det fra? Det som har blitt foreslått er at han øker inntaket av matvarer som inneholder kalorier og proteiner av høy biotilgjengelighet, sammen med sunt fett, vitaminer, mineraler og sporstoffer, _i tillegg_ til hans eksisterende kosthold, fordi de passer godt overens med TS- ønsker om å gå opp i vekt.

Her vender vi igjen tilbake til at det er forskjell på populasjon og individ, for undervektige personer kan det absolutt være sunt å øke kroppsvekten, men som en generell retningslinje for både under-/normal- og overvektige? Not so much, for TS vil jeg påstå at å gå opp i vekt kan være å nettopp prioritere god helse, om det gjøres på riktig måte.

Jeg tror ikke du helt tok poenget jeg prøvde å fremme om hva " for mye" betyr, hvor stor risikoen for å få i seg for mye av noe har ingenting å si i denne sammenhengen siden det ikke er det vi snakker om.

Ja, det er mulig å oppnå kalorioverskudd på mange måter, det er det ingen som nekter for,men forslagene som har kommet hittils har det til felles at de er billige å gå til innkjøp av,sunne, de er effektive, og så er de enkle å fortære, og derfor antakeligvis ganske gode forslag.

Melk spesiellt, siden den ikke krever noe forbehandling eller manipulering utover å åpne kartongen.

Og bunnlinjen er tross alt at han må øke matinntaket.

I starten advarer du mot behandlet kjøtt, men mot slutten anbefaler du rent kjøtt, har du muligheten til å være litt mer spesifikk? Er 400 gram kjøttdeig bedre eller verre enn 400 gram godt modnet og marmorert entrecôte? Er ikke egentlig begge deler behandlet, både av bonde, slakter og kjøttskjærer?

PS: Jeg skulle forresten likt å se noe dokumentasjon på at et høyt inntak av melk/meieriprodukter er direkte helseskadelig, har du noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en gutt i 20 årene som har et problem som mange av oss har, jeg kan spise og spise uten å legge på meg et eneste gram. Er 181 cm høy og veier 64 kg. Føler dette begynner å bli et veldig stort problem for meg. Er det noen som har forslag til kosttilskudd, matprogrammer og treningsopplegg så setter jeg veldig stort pris på det. På forhånd takk

Som de andre sier så spiser du mindre enn du tror.

En fint måte å snike inne ekstra gode kalorier på er å få i deg mer nøtter, avokado, tilberede mat med gode oljer, mer frukt etc.

I tillegg så vil du ikke legge på deg om du ikke er villig til å endre vanene dine. "Har ikke tid og glemte å spise" er ikke bra nok. Ingen er så busy at de ikke kan ta seg tid til å spise.

Så sett opp en matplan til faste tider der du SKAL spise. Med økt kaloriinntak og med mat til faste tider så tror jeg ikke det vil ta mange dagene før du merker både økt appetitt og mer sultfølelse før måltider.

Ellers burde du spise godt med havregrøt, grove kornprodukter, renskåret kjøtt, fet fisk, egg, masse grønnsaker i tillegg til, som nevnt overfor, nøtterm avokado, oljer og frukt.

Med din høyde og vekt så burde du MINST få i deg 3000 kcal per dag bare de dagene du ikke er aktiv. Mer de dagene du trener. Det kan høres ut som om det skal mye mat til om du ikke er vant til å spise mye, men en liten pose cashewnøtter(100 gr) er nesten 600 kcal. Så de fettkildene er gode alternativer til å booste opp kcal inntaket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle er så skråsikre på at trådstarter spiser for lite, når han selv ikke har kommet med eksempel på hvor mye han spiser i løpet av en dag og hvor mye han trener + muligheten for at han kan ha et problem med stoffskifte. Herregud. H-melk og kjøttdeig. Smart. Fett og MUK. Flott diett. Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle er så skråsikre på at trådstarter spiser for lite, når han selv ikke har kommet med eksempel på hvor mye han spiser i løpet av en dag og hvor mye han trener + muligheten for at han kan ha et problem med stoffskifte. Herregud. H-melk og kjøttdeig. Smart. Fett og MUK. Flott diett. Virkelig.

1. TS skriver at han kan spise alt han vil uten å gå opp i vekt, og da tar jeg det som om at han har prøvd i en god stund uten noen særlig progresjon.

2. Jeg ser heller ikke problemet å innta 1-2L helmelk(kommer helt an på hvor fort han vil gå opp i vekt) iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig, h-melk, sjokomelk, nøtter, oljer, kokosmelk, smør.. Alt kan være supplement. Jeg utfordrer enhver til å ligge i overskudd med kun kylling, ris og brokkoli over tid. :)

Det er ikke nødvendig å proppe i seg H-melk, men over kort tid skal det ikke ha noe å si. Det er ikke nødvendig å spise ensidig. For all del varier. Det er lov å tenke seg frem til det folkens, i stedet for å blindt putte ord i munnen min. :) Kontekst. Kontekst. Kontekst.

Aurelius har sagt det jeg ville si. Jeg kan legge til at det kan være greit å spise variert, men å innta mer av enkelte varer i et kort tidsrom har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...