Gå til innhold

Kan spise alt uten å legge på meg et gram. Trenger hjelp


Heggem1234

Anbefalte innlegg

Nå er vi litt i ferd med å kuppe tråden vekk fra originalfokus, beklager det.

Melk har for det første ingen anbefalt daglig dose, men det finnes generelle retningslinjer for hvor mye melk befolkningen bør drikke for å dekke sitt behov for f.eks kalsium, fosfor og Vitamin D. Dette siktet jeg til i mitt innlegg lengre oppe når jeg refererte til å unngå mangelsykdommer og folkehelsa.

Det er ingen som har anbefalt at han "baserer kostholdet" på kjøttdeig, hvor får du det fra? Det som har blitt foreslått er at han øker inntaket av matvarer som inneholder kalorier og proteiner av høy biotilgjengelighet, sammen med sunt fett, vitaminer, mineraler og sporstoffer, _i tillegg_ til hans eksisterende kosthold, fordi de passer godt overens med TS- ønsker om å gå opp i vekt.

Her vender vi igjen tilbake til at det er forskjell på populasjon og individ, for undervektige personer kan det absolutt være sunt å øke kroppsvekten, men som en generell retningslinje for både under-/normal- og overvektige? Not so much, for TS vil jeg påstå at å gå opp i vekt kan være å nettopp prioritere god helse, om det gjøres på riktig måte.

Jeg tror ikke du helt tok poenget jeg prøvde å fremme om hva " for mye" betyr, hvor stor risikoen for å få i seg for mye av noe har ingenting å si i denne sammenhengen siden det ikke er det vi snakker om.

Ja, det er mulig å oppnå kalorioverskudd på mange måter, det er det ingen som nekter for,men forslagene som har kommet hittils har det til felles at de er billige å gå til innkjøp av,sunne, de er effektive, og så er de enkle å fortære, og derfor antakeligvis ganske gode forslag.

Melk spesiellt, siden den ikke krever noe forbehandling eller manipulering utover å åpne kartongen.

Og bunnlinjen er tross alt at han må øke matinntaket.

I starten advarer du mot behandlet kjøtt, men mot slutten anbefaler du rent kjøtt, har du muligheten til å være litt mer spesifikk? Er 400 gram kjøttdeig bedre eller verre enn 400 gram godt modnet og marmorert entrecôte? Er ikke egentlig begge deler behandlet, både av bonde, slakter og kjøttskjærer?

PS: Jeg skulle forresten likt å se noe dokumentasjon på at et høyt inntak av melk/meieriprodukter er direkte helseskadelig, har du noen?

Jeg postet for å hjelpe trådstarter, så jeg gidder ikke å bruke tid på å diskutere med deg for din skyld. Jeg poster en siste rettelse og håper noe av det synker inn, og ikke minst hjelper trådstarter.

Du sier at melk ikke har noen anbefalt dose, så sier du at det finnes retningslinjer på hvor mye befolkningen bør drikke, ergo motsier deg selv? H melk inneholder mettet fett, drikker du så store mengder utvikler du dessuten intoleranse og forkalkninger i lunger og nyrer, vanlig fornuft tilsier at to kartonger om dagen er absurde mengder. Jeg trenger ikke å finne paranoide artikler om melk og prostatakreft, for alle vet at det meste er greit i små mengder og potensielt helseskadelig i for store mengder. Dersom han spiser andre meieriprodukter er 2-3 glass om dagen mer enn nok.

Hadde du scrollet opp noen cm hadde du sett flere folk som approver å hive i seg flere pakker kjøttdeig om dagen. Bare det å spise kjøttdeig hver dag går i mot anbefalninger om bruk av bearbeidet kjøtt, som man bør spise så lite av som mulig. Dersom du ikke er klar over sammenhengen mellom bearbeidet/rødt kjøtt og kreft/hjerteproblemer, anbefaler jeg deg å gjøre litt research, det finnes et tonn av artikler og forskninger rundt dette. Og hva slags betydning har det egentlig at dette er i "tillegg" til vanlig kosthold? For å sette det på spissen: 1 pakke røyk om dagen er fortsatt usunt selvom du i tillegg lever relativt sunt.

Slutt å rable i vei om hva som er sunt når du bare skriver det som passer deg best. Trådstarter har en normal BMI, hva i helvete har det å gå drastisk opp i vekt ved å dytte i seg kjøttdeig og mettet fett og whatnot å gjøre med god helse? Skal du gå opp i vekt kan du gjøre det uten å fråtse i dårlige/middelmådige matvarer.

Å gå opp i vekt kan være sunt hvis det gjøres på riktig måte - ikke proppe seg full av junkfood, tønner med H-melk, og paller med kjøttdeig. Jeg garanterer at trådstarter kan spise mer og legge på seg uten å ty til dårlig mat og usunne vaner. La også merke til at å droppe kardio var nevnt... føler det blir for dumt til å kommentere.

For å gi en hjelpende oppsummering til trådstarter: vær snill og ikke ta alt som blir sagt her for god fisk. Dessverre er det en rekke folk på dette forumet som setter vekt og resultater på gymmen fremfor helsen, og tyr til usunne matvaner kun for å oppnå resultater uten å tenke på helsemessige konsekvenser over lang tid. Vil du gå opp i vekt, spis sunt og variert - prøv mye mer forskjellig mat og lag deg sollide posjoner - uten å fråtse i noe. Prioriter rent, hvitt kjøtt fremfor bearbeidet og rødt kjøtt, samt matvarer med umettet og flerumettet fett fremfor mettet fett. Hvis du sliter med apetitten, kanskje du kan steppe opp treningen litt?

Ønsker deg lykke til og at du for guds skyld har mer fornuft enn visse mennesker i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til korrelasjonen mellom rødt kjøtt og økt forekomst av kreft/HKS har disse blitt kritisert for svakheter.

Nå er jo observasjoner i seg selv begrenset og med tanke på at kreft potensielt kan ta fryktelig lang tid å utvikle så må man tenke på hvor overførbart betydningen er. At to ting forekommer samtidig behøver som sagt ikke å bety at de to har en sammenheng.

Om jeg husker riktig så tror jeg jammen meg at ferdig kjøpt hamburgerkjøtt gikk inn under definisjonen "uprosessert kjøtt" og så kan man ta andre faktorer som at de som spiste mye rødt kjøtt også var mer sedate/trente mindre, røyket mer, hadde et høyere alkoholkonsum, mindre fisk, grønnsaker, frukt etc. Eller hva med populasjon og kjøtt i andre land? Varmebehandling av proteinrikt kjøtt kan muligens med fordel bli mer vektlagt.

Som observert her :

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1134845

Til slutt mener jeg å huske at noen her engang linket til kritisk analyse og betydningen av dette for en liten stund siden, men mener da å huske at det ikke ble tatt hensyn til andre cofounding faktorer som blant annet andre typer dødsfall (Trafikkulykke og døde --> Synd det, øker total dødelighet i studien om du også spiste rødt kjøtt og lignende.) Får nesten repetere dette selv nå. Men er også verdt å ta med her at rødt kjøtt har siden "mettet fett er første vei til gravkirken" mest sannsynlig ført til at personer som allerede fokuserer på en sunnere livstil; DVs HELT motsatt av de faktorene jeg nevnte i starten også holder seg unna rødt kjøtt til å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne frykten for mettet fett - er ikke den gått ut på dato etterhvert?

Virkelig, det er her du velger å butte inn? Innlegget mitt handlet ikke om mettet/umettet fett, kanskje les igjen?

Dessuten: nevn noen matvarer med mye mettet fett du kan fråtse i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til korrelasjonen mellom rødt kjøtt og økt forekomst av kreft/HKS har disse blitt kritisert for svakheter.

Nå er jo observasjoner i seg selv begrenset og med tanke på at kreft potensielt kan ta fryktelig lang tid å utvikle så må man tenke på hvor overførbart betydningen er. At to ting forekommer samtidig behøver som sagt ikke å bety at de to har en sammenheng.

Om jeg husker riktig så tror jeg jammen meg at ferdig kjøpt hamburgerkjøtt gikk inn under definisjonen "uprosessert kjøtt" og så kan man ta andre faktorer som at de som spiste mye rødt kjøtt også var mer sedate/trente mindre, røyket mer, hadde et høyere alkoholkonsum, mindre fisk, grønnsaker, frukt etc. Eller hva med populasjon og kjøtt i andre land?

Som observert her :

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1134845

Til slutt mener jeg å huske at noen her engang linket til kritisk analyse og betydningen av dette for en liten stund siden, men mener da å huske at det ikke ble tatt hensyn til andre cofounding faktorer som blant annet andre typer dødsfall (Trafikkulykke og døde --> Synd det, øker total dødelighet i studien om du også spiste rødt kjøtt og lignende.) Så vil jeg også ta med her at rødt kjøtt har siden "mettet fett er første vei til gravkirken" mest sannsynlig ført til at personer som allerede fokuserer på en sunnere livstil; DVs HELT motsatt av de faktorene jeg nevnte i starten også holder seg unna rødt kjøtt til å starte med.

.

Tror ikke noen av oss er i posisjon til å begynne å analysere og motargumentere studier, poenget mitt er kun at ingenting skal spises i for store mengder - det er vel ikke vanskelig å være enig i? Aldri sagt at du aldri skal spise rødt kjøtt eller kose deg med en burger. Men å basere kostholdet sitt på bestemte typer mat, og hive i seg 800-1000g av en type kjøtt studier har funnet helseskadelig, strider i mot sunn fornuft. Hvis man skal oppnå kalorioverskudd, hvorfor ikke prøve å holde seg til mat de fleste er enige om at er sunn, og ikke minst variere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les første innlegget og se hva jeg skrev:

Spis en pakke kjøttdeig om dagen.

Drikk 2-4 liter H-melk.

I tillegg til ditt vanlige kosthold.

Gjør dette hver dag i 3 mnder. Veier du 64 kg?

Det er ikke meningen å starte så brått, men poenget mitt er:

Du kan ikke spise hva du vil. Du spiser bare altfor lite.

Det var for å illustrere et poeng i hovedsak. Vi kan gjerne gå gjennom referansedatabasene og se på all litteratur nødvendig, men helt ærlig. Alt som har blitt sagt ovenfor her.. hva har det hjelpet OT?

"Spis flerumettet og enumettet.. spis variert"

Åja.. takk.

Jeg elsker å debattere, og vi kan gjerne dra dette mye lengre.. men har du hjulpet OT eller har du prøvd å opplyse og ikke oppnådd noe? Gi noen konkrete forslag, oversiktig og enkelt forklart. Deretter kom med motargumenter mot det andre har sagt.

Akkurat nå har 95% av innleggene bare bidratt til videre forvirring.. fordi mange her sitter å vil bygge opp sin egen selvfølelse ved å spre unødvendig komplisert informasjon :). I og for seg selv er dette OK og oppmuntret, MEN om dere bare sier informasjonen uten å gi et underordnet poeng eller eksempel på hva OT (som trolig ikke har utdanning eller stor interesse) faktisk kan gjøre.. da har man mislykkes fullstendig.

Man skal kunne forklare de mest kompliserte ting så utrolig enkelt at alle forstår det. Denne tråden har ikke oppnådd dette. Argumenter som dere vil mot dette, men dette faktumet er soleklart.

TIL OT:

A) Få oversikt over kostholdet først og fremst

B) Tilføy næringstette og varierte matvarer, noen eksempler er:

1. Kokosmelk

2. Nøtter i alle varianter

3. Til dels egg

4. Avocado

5. Til dels div kjøttprodukter som ikke er svidd

6. Diverse oljer over maten (1 ss olje over 5 måltider = opp mot 400 kcal ekstra om dagen)

7. Fet fisk

8. Suppler med fete meieriprodukter/spekemat ved behov og etter det du, som individ, mener er rett for din kropp.

C) Ikke spis det samme hver dag. Bruk skolten.

D) Ha oversikt over fremgang. Måling/veiing/Formbilder legges inn i et excel-ark.

E) Fortsett å spørre, men finn din vei og det DU mener er rett. Les både for og i mot alle utsagn for å unngå klassisk bias (subjektive oppfatning / ensidighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det tatt av ser jeg, men tusen takk for alle tilbakemeldingene.

I min familie har nesten alle veldig høy forbrenning, og det har vært et problem for veldig mange.

Sånn ca hva jeg skriver iløpet av en dag:

Frokost:

1-2 brødskiver med helt vanlig pålegg (skinke, egg, sylte, nugatti)

Lunsj: Av og til, men blir ofte droppet. Da går det som regel i det samme som frokost

Middag: Her går det alt i fra sei,pizza,biff og helt vanlige middager (Spiser mye middag)

Kveldsmat: Går som regel i det samme som frokost

Det føles kanskje som jeg spiser mye, men det er vel et "problem" man føler selv. At man spiser lite frem til middag, å da spiser man nesten til man blir sengeliggend.

Det vil kanskje være enklere som man lager seg et matprogram og holder seg til en fast rutine?

De siste årene har det vært veldig lite trening, pga en ulykke jeg har vært utsatt for. Men nå er jeg blitt såpass frisk at jeg er klar for å komme meg tilbake i trening igjen for fult.

På mange måter har det blitt et problem for meg at jeg er så tynn og spinkel, derfor føler jeg nå som motivasjonen er her til å starte den lange ferden.

Er dette å anbefale:

Frokost:

Havregryn 120 gram (3dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris

en liten håndful mandler

+grønnsaker

Mellommåltid:

1 proteinshake med 30 gram pulver, og 1 spiseskje olivenolje oppi.

1 frukt

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

Etter trening:

40 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris

+grønnsaker

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

+ At man spiser en pakke kjøttdeig og drikker mye melk om dagen?

Tar gjerne imot flere råd og veiledning om noen føler for det.

Nok en gang, takk for dere har tatt dere tid til å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har blitt sagt ovenfor her.. hva har det hjelpet OT?

"Spis flerumettet og enumettet.. spis variert"

Åja.. takk.

Jeg elsker å debattere, og vi kan gjerne dra dette mye lengre.. men har du hjulpet OT eller har du prøvd å opplyse og ikke oppnådd noe? Gi noen konkrete forslag, oversiktig og enkelt forklart. Deretter kom med motargumenter mot det andre har sagt.

Som sagt, var ute etter å hjelpe trådstarter med å passe seg for uvitende innlegg på forumet. Ser ikke ut som at du har fått med deg at jeg ikke er interessert i å diskutere noe som helst.

Har jeg hjulpet trådstarter? Vi får se, om han følger sunn fornuft eller om han går blindt etter tulleinnlegg som "spis kjøttdeig!!!", som alt for mange her inne gjør.

Ser ikke noe poeng i å utdype med konkrete forslag med mindre trådstarter spør. Følger man de generelle reglene er det uendelige muligheter, jeg trenger ikke å begrense valgene hans uten å vite hva han liker og ikke liker.

Akkurat nå har 95% av innleggene bare bidratt til videre forvirring.. fordi mange her sitter å vil bygge opp sin egen selvfølelse ved å spre unødvendig komplisert informasjon :).

Da snakker du vel for deg selv og ikke meg. :)

I og for seg selv er dette OK og oppmuntret, MEN om dere bare sier informasjonen uten å gi et underordnet poeng eller eksempel på hva OT (som trolig ikke har utdanning eller stor interesse) faktisk kan gjøre.. da har man mislykkes fullstendig.

Ser du har en trang til å kalle folk som ikke deler din mening for mislykket. Vi får håpe trådstarter verdsetter nøytral info, jeg er i hvert fall blant de som foretrekker dette fremfor subjektivt piss. Vil du dytte i deg kjøttdeig og H-melk dagen lang, gjør som du vil. Vi får se hvem av oss som lever lengst. :)

Man skal kunne forklare de mest kompliserte ting så utrolig enkelt at alle forstår det. Denne tråden har ikke oppnådd dette. Argumenter som dere vil mot dette, men dette faktumet er soleklart.

Jeg har kun gjengitt generelle tips som kan backes opp av forskning og en rekke artikler. Hvis ikke det er enkelt nok for deg håper jeg i hvert fall trådstarter får noe ut av det, da det i bunn og grunn er han som spør om hjelp.

...

C) Ikke spis det samme hver dag. Bruk skolten.

Ser du har gått tilbake på det du selv skrev, da du åpnet med å be trådstarter om å spise kjøttdeig hver dag. Hadde du postet dette innlegget til å begynne med hadde jeg ikke hatt noe å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det tatt av ser jeg, men tusen takk for alle tilbakemeldingene.

I min familie har nesten alle veldig høy forbrenning, og det har vært et problem for veldig mange.

Sånn ca hva jeg skriver iløpet av en dag:

Frokost:

1-2 brødskiver med helt vanlig pålegg (skinke, egg, sylte, nugatti)

Lunsj: Av og til, men blir ofte droppet. Da går det som regel i det samme som frokost

Middag: Her går det alt i fra sei,pizza,biff og helt vanlige middager (Spiser mye middag)

Kveldsmat: Går som regel i det samme som frokost

Det føles kanskje som jeg spiser mye, men det er vel et "problem" man føler selv. At man spiser lite frem til middag, å da spiser man nesten til man blir sengeliggend.

Det vil kanskje være enklere som man lager seg et matprogram og holder seg til en fast rutine?

De siste årene har det vært veldig lite trening, pga en ulykke jeg har vært utsatt for. Men nå er jeg blitt såpass frisk at jeg er klar for å komme meg tilbake i trening igjen for fult.

På mange måter har det blitt et problem for meg at jeg er så tynn og spinkel, derfor føler jeg nå som motivasjonen er her til å starte den lange ferden.

Er dette å anbefale:

Frokost:

Havregryn 120 gram (3dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris

en liten håndful mandler

+grønnsaker

Mellommåltid:

1 proteinshake med 30 gram pulver, og 1 spiseskje olivenolje oppi.

1 frukt

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

Etter trening:

40 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris

+grønnsaker

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

+ At man spiser en pakke kjøttdeig og drikker mye melk om dagen?

Tar gjerne imot flere råd og veiledning om noen føler for det.

Nok en gang, takk for dere har tatt dere tid til å hjelpe

I tilfelle du lurer, ja, du spiser for lite.

Har selv vært tynn og spinkel og basert kostholdet mitt på brødskiver. Det beste tipset jeg kan gi deg er å begynne å spise flere middager - kjøtt, ris/pasta og grønnsaker. Hold deg til et par skiver om dagen, bestem selv om du vil ha de til frokost eller kvelds.

Hvor fant du denne "dietten"?

Dropp alle de shakene - spis ordentlig mat. :) Ta deg en shake med god samvittighet etter trening, ellers følg tipset mitt over. Ikke heng deg for mye opp i tips og hva folk sier, spis sunt og variert og så mye du orker med sunn fornut, så garanterer jeg at du går opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

1-2 brødskiver med helt vanlig pålegg (skinke, egg, sylte, nugatti)

Lunsj: Av og til, men blir ofte droppet. Da går det som regel i det samme som frokost

Middag: Her går det alt i fra sei,pizza,biff og helt vanlige middager (Spiser mye middag)

Kveldsmat: Går som regel i det samme som frokost

Du spiser jo såvidt noe som helst her, det jeg leser er 2 varme måltider, en og annen brødskive på morgenen og lunsj noen ganger...Så løsningen er såre enkelt, spis mer. (Tar tid å bli vant, så gjør det gradvis) Og ingen har tatt skade av litt sjokomelk og lignende for å fylle på om du sliter med vektoppgangen. (ja jeg har lest tidligere innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis sunt og variert og så mye du orker med sunn fornut, så garanterer jeg at du går opp i vekt.

Meeh. Skulle jeg basert meg utelukkende på mat som er sunn, (sunn i følge deg er umettet fett, pasta, ris, hvitt kjøtt osv) hadde jeg aldri klart å gått opp i vekt. Når man må spise 4000 kalorier om dagen så må jeg ha flytende kalorier og næringstett mat (egg, hmelk, nøtter, juice++).

3 egg og 5dl h-melk metter mindre enn 2 kyllingfileter, men gir cirka dobbelt så mye energi. Sier seg selv at man må pusle litt med matvarene for at man ikke skal sprenge magesekken når man skal opp i vekt.

Du sier mye fornuftig Admantis. Jeg er ikke uenig med deg. Men har man et høyt kaloribehov, så bør man ikke sprenge full magen med kalorifattig torsk og grønnsaker. Alt med måte og bruk huet, da kommer man langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, var ute etter å hjelpe trådstarter med å passe seg for uvitende innlegg på forumet. Ser ikke ut som at du har fått med deg at jeg ikke er interessert i å diskutere noe som helst.

Har jeg hjulpet trådstarter? Vi får se, om han følger sunn fornuft eller om han går blindt etter tulleinnlegg som "spis kjøttdeig!!!", som alt for mange her inne gjør.

Ser ikke noe poeng i å utdype med konkrete forslag med mindre trådstarter spør. Følger man de generelle reglene er det uendelige muligheter, jeg trenger ikke å begrense valgene hans uten å vite hva han liker og ikke liker.

Da snakker du vel for deg selv og ikke meg. :)

Ser du har en trang til å kalle folk som ikke deler din mening for mislykket. Vi får håpe trådstarter verdsetter nøytral info, jeg er i hvert fall blant de som foretrekker dette fremfor subjektivt piss. Vil du dytte i deg kjøttdeig og H-melk dagen lang, gjør som du vil. Vi får se hvem av oss som lever lengst. :)

Jeg har kun gjengitt generelle tips som kan backes opp av forskning og en rekke artikler. Hvis ikke det er enkelt nok for deg håper jeg i hvert fall trådstarter får noe ut av det, da det i bunn og grunn er han som spør om hjelp.

Ser du har gått tilbake på det du selv skrev, da du åpnet med å be trådstarter om å spise kjøttdeig hver dag. Hadde du postet dette innlegget til å begynne med hadde jeg ikke hatt noe å kommentere.

Igjen. Du argumenterer, men du har tydeligvis ikke lest første innlegget mitt bra nok ergo er hele debatten ubegrunnet. Poenget var ikke "SPIS UBEGRENSET KJØTTDEIG" poenget var "spis mer, du vil gå opp i vekt". Som du bør klare å dra ut av første posten.

Utenom det. Ikke dra konklusjoner om at jeg mener andre mennesker som ikke deler min mening er "mislykket". Dine ord i minn munn vil jeg ha meg frabedt.

Mitt underliggende poeng med den uttalelsen var ikke at "mennesket" var mislykket, men oppgaven vi kollektivt prøve å lese ble mislykket pga miskommunikasjon mellom med-debattantene. Noe som man gjentatte ganger ser.

Vi skal kollektivt prøve å løse et problem. Ikke rive av oss klærne og se hvem som kan mest. Å ha en hjernekamp som ikke fører til at selve problemet blir løst er totalt unødvendig. En hjernekamp for å debattere et emne er helt greit, men da skal vi ikke kapre tråden til OT; det er ikke vår rett å forvirre med vage uttalelser. Da mater vi bare på en videre kostholdsforvirring hvor, oftere enn ikke, subjektive meninger får større betydning enn de objektive.

Her er eksempelvis 4 meta-analyser rundt 4 forskjellige krefttyper som ikke viser en klar korrelasjon:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21540747

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21110906

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21540747

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19303221

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20663065

Her er en som sier maybe (men 15/20 studier fant ikke):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16290272

"Most studies found no relationship between cancer risk and redmeat (15 in 20) or processed meat(seven out of 11) consumption; still, most of the reported relative risks were above unity, suggesting that high consumption of red or processed meat might increase colorectal cancer risk."

Her er to som er positiv:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11352852

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19350627

Også har vi diffuse uttalelser:

"En amerikansk kreftrapport konkluderer med at det finnes holdepunkter for at kosthold med mye kjøtt tilberedt ved høye temperaturer øker risikoen for kreft i tykktarmen. Andre undersøkelser bekrefter dette. Det forskerne er usikre på er om dette skyldes de kreftfremkallende stoffene som dannes ved steking og om mengden av slike stoffer vi får i oss er store nok til å gi kreft. Men sikkert er det at antall krefttilfeller har økt i samsvar med økningen av kjøttforbruket."

Økt inntak av rødt kjøtt kan være korrelert med økt risiko for kreft, men jeg har ikke sett noen klare åpenbaringen på at det nødvendigvis er rødt kjøtt i seg selv.. eller om det er helhetlig livsstil?

Korrelasjon medfører ikke alltid kausalitet.

Kommentar:

Her må jeg understreke at jeg ikke har lest fullteksten på alle disse meta-analysene, men poenget var ikke motbevise rødt kjøtt og kreft.. poenget var å vise å få frem at man kan ikke være så uforståelig påståelig. Det er utrolig mange ting som spiller inn og det å øke inntaket av rødt kjøtt eller meieriprodukter i en gitt periode. Eller supplere med en gang i blant, i ledd av et kosthold som ligger i overskudd med varierte matvarer, bør ikke være noe problem.

I all hovedsak er det hardstekt / grillet kjøtt som er problemet. Når man steker, overdrevent, er det visst økt forekomst av kreft ved inntak hos mus/aper pga dannelsen av akrylamid i stivelsesrike matvarer eller polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH) / andre stekemutagener i kjøttvarer.. heterosykliske aminer.. furan..

Grenseverdier er vel satt rundt < 0,2 mg/kg for ting som skal i munnen.

http://www.vkm.no/dav/dccfd1091c.pdf

"Landsdekkende kostholdsundersøkelser inneholder ikke konkrete spørsmål om tilberedning

av mat, og konsumet av grillmat i den generelle befolkningen er ikke kjent. Det er i rapporten

gjort verste-fall-beregninger av eksponering for en PAH (BaP) og ett HA (PhIP). Disse viser

estimerte daglige inntak av BaP på 11 ng/kg kroppsvekt fra grillmat sammen med annen mat

og av PhIP på 27 ng/kg kroppsvekt fra grillmat og annen stekt mat, hvorav 8 ng/kg

kroppsvekt kom fra grillet kjøtt. Disse beregningene er svært usikre"

Jeg vil tro at de færreste aktive personer, med variert kost, får i seg disse verdiene daglig over lengre tid.

Hey du finner forresten PAH i blant annet i kontaminert olivenolje også.

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00015/Holder_maten_m_l__20_15792a.pdf

"I juli 2001 meldte Spania om at spansk olivenrestolje eller pomaceolje var forurenset med PAH. Som en følge av dette undersøkte SNT umiddelbart flere typer olivenolje på det norske markedet. Dette var oljer fra ulike land, merket enten som rest-/pomace-olje, mild olivenolje eller bare olivenolje. I august og september analyserte SNT flere oljer, også jomfruoljer. Jomfrueller virginoljer skal ikke inneholde PAH fordi de ikke utsettes for samme varmebehandling som restoljer i produksjonsprosessen. Mange av olivenrestoljene viste seg å inneholde PAH i uakseptable mengder, det vil si over to mikrogram benzo(a)-pyren (BAP) per liter."

Det har aldri vært intensjonen til noen her å foreslå for OT at han gir opp alle andre matvarer, men at man i en periode kan supplere med mer energitette matvarer. SELVSAGT skal kostholdet bestå, i hovedpart, av det som kan til en viss grad betegnes som "sunt".. men å supplere med visse matvarer bør ikke ha noe å si.

Det er forskjell på bruk og misbruk. Man må definitivt se kontekst i situasjonen.

Poenget her er bare at kostholdet er utrolig mye mer komplisert enn bare

- "IKKE SPIS METTET KJØTT"

- "IKKE SPIS RØDT KJØTT"

- "IKKE SPIS KORN"

- "IKKE SPIS LAKTOSE"

Du kan gjerne si "vi får se hvem som lever lengst", men hva slags argument er det? Jeg tror vi begge er enig om viktigheten av et balansert og variert kosthold. Det er trolig ikke mer å diskutere da vi i bunn og grunn er enig. Bare forstå at det å supplere kostholdet med enkelte matvarer vil trolig ikke ha noe å si.

Spis bare rødt kjøtt? Slutte å trene? Spise masse mettet fett, HFCS, sukker og ekstrem inaktivitet? KOMPLETT annen kontekst med HELT andre grunnregler. Når man forstår at ALLE kontekster har HVER sine regler, med noen like grunnfilosofier.. da slipper man mye styr og TL;DR poster..

Til OT:

Nei. Du skal ikke leve på h-melk og kjøttdeig. :) Suppler. Du har definitivt store hull i kostholdet som bør justeres på.

1) Først og fremst finn ut hvor du skal ligge energimessig

2) Deretter prøv å finn ut måltidsfrekvensen som passer deg (1-6 måltid alt ettersom)

3) Hvordan kan du få i deg nok kilokalorier, over tid, til å ha en ønsket vektoppgang (sikt mot 1 kg i mnd den første tiden og mindre etterhvert)?

Disclaimer:

Jeg prøver IKKE å si at rødt kjøtt er ufarlig.

Jeg prøver IKKE å argumentere for et ensidig kosthold, tvert i mot!

Du bør IKKE basere store deler av kostholdet ditt på rødt, overstekt kjøtt.

Du bør, i stor grad, unngå svidd rødt kjøtt som del av ditt kosthold.

Farseprodukter med MUK er ikke noe digg å spise egentlig, i forhold til en sensuell biff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meeh. Skulle jeg basert meg utelukkende på mat som er sunn, (sunn i følge deg er umettet fett, pasta, ris, hvitt kjøtt osv) hadde jeg aldri klart å gått opp i vekt. Når man må spise 4000 kalorier om dagen så må jeg ha flytende kalorier og næringstett mat (egg, hmelk, nøtter, juice++).

Der er vel folk forskjellige. Jeg har selv gått opp i vekt med min metode, i bunn og grunn er det jo kcal som bestemmer oppgang i vekt, ikke nøyaktig hva man spiser. Det blir en vanesak, skal definitivt ikke argumentere på at det tok tid å vende kroppen til så mye mat.

Og som eirich sier, å "fylle på" med ting man liker for å få i seg nok kcal er selvfølgelig greit, det blir noe annet enn å nærmest basere kostholdet sitt på slik mat for å gjøre det enkelt å ligge i overskudd. Som du sier, alt med måte og bruk huet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Du argumenterer, men du har tydeligvis ikke lest første innlegget mitt bra nok ergo er hele debatten ubegrunnet. Poenget var ikke "SPIS UBEGRENSET KJØTTDEIG" poenget var "spis mer, du vil gå opp i vekt". Som du bør klare å dra ut av første posten.

Første innlegget ditt:

Spis en pakke kjøttdeig om dagen.

Drikk 2-4 liter H-melk.

Tror du overvurderer innlegget ditt hvis du tror at dette sier noe mer enn at det er greit å dytte i seg sånne mengder av underlegen mat.

"I tillegg til vanlig kosthold?" Fyren baserer kostholdet sitt på noen brødskiver, ergo blir dette tipset ditt hoveddelen av kostholdet hans - kjøttdeig og melk. Kanskje du bør tenke litt lengre når du tipser en nybegynner om kosthold. Supplement til et fornuftig kosthold kan du gi når han har et fornuftig kosthold. :)

Utenom det. Ikke dra konklusjoner om at jeg mener andre mennesker som ikke deler min mening er "mislykket". Dine ord i minn munn vil jeg ha meg frabedt.

Mitt underliggende poeng med den uttalelsen var ikke at "mennesket" var mislykket, men oppgaven vi kollektivt prøve å lese ble mislykket pga miskommunikasjon mellom med-debattantene. Noe som man gjentatte ganger ser.

Du ser ut til å ha liten oversikt over hva du selv sier, så la meg sitere igjen.

I og for seg selv er dette OK og oppmuntret, MEN om dere bare sier informasjonen uten å gi et underordnet poeng eller eksempel på hva OT (som trolig ikke har utdanning eller stor interesse) faktisk kan gjøre.. da har man mislykkes fullstendig.

Din mening er at vi skal ha et "underorndet poeng" i tillegg til nøytral info/artikler, ellers er vi mislykket. Dette er kun din mening, så la oss være frabedt slike høytidelige utsagn om hva som er mislykket og ikke mislykket, fordi ikke alle velger å svare som på den måten du gjør. Info er info, la trådstarter bedømme selv hva han har nytte av.

Vi skal kollektivt prøve å løse et problem. Ikke rive av oss klærne og se hvem som kan mest. Å ha en hjernekamp som ikke fører til at selve problemet blir løst er totalt unødvendig. En hjernekamp for å debattere et emne er helt greit, men da skal vi ikke kapre tråden til OT; det er ikke vår rett å forvirre med vage uttalelser. Da mater vi bare på en videre kostholdsforvirring hvor, oftere enn ikke, subjektive meninger får større betydning enn de objektive.

Vag uttalelse? Hva sikter du til? Å foreslå å ikke stappe i seg en hel pakke med kjøttdeig hver dag og 2 kartonger melk? Å foreslå naturlige kilder til mat? Å foreslå umettet, flerumuttet, og sunne fettsyrer fremfor junkfood og mettet fett? Igjen - har du problemer med å tolke lettfattelig informasjon, send meg en PM så skal jeg forklare deg. La trådstarter selv avgjøre hva han trenger ytterlige informasjon om, hvis det virkelig er han du bekymrer deg for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innlegget ditt:

Tror du overvurderer innlegget ditt hvis du tror at dette sier noe mer enn at det er greit å dytte i seg sånne mengder av underlegen mat.

"I tillegg til vanlig kosthold?" Fyren baserer kostholdet sitt på noen brødskiver, ergo blir dette tipset ditt hoveddelen av kostholdet hans - kjøttdeig og melk. Kanskje du bør tenke litt lengre når du tipser en nybegynner om kosthold. Supplement til et fornuftig kosthold kan du gi når han har et fornuftig kosthold. :)

Du ser ut til å ha liten oversikt over hva du selv sier, så la meg sitere igjen.

Din mening er at vi skal ha et "underorndet poeng" i tillegg til nøytral info/artikler, ellers er vi mislykket. Dette er kun din mening, så la oss være frabedt slike høytidelige utsagn om hva som er mislykket og ikke mislykket, fordi ikke alle velger å svare som på den måten du gjør. Info er info, la trådstarter bedømme selv hva han har nytte av.

Vag uttalelse? Hva sikter du til? Å foreslå å ikke stappe i seg en hel pakke med kjøttdeig hver dag og 2 kartonger melk? Å foreslå naturlige kilder til mat? Å foreslå umettet, flerumuttet, og sunne fettsyrer fremfor junkfood og mettet fett? Igjen - har du problemer med å tolke lettfattelig informasjon, send meg en PM så skal jeg forklare deg. La trådstarter selv avgjøre hva han trenger ytterlige informasjon om, hvis det virkelig er han du bekymrer deg for. :)

Du kommer med mange uttalelser. Mange av de som man faktisk ikke har klar evidens på per dags dato. Da kan du også fortelle OT at dette er din, foreløpige, subjektive mening og forskningens noe uklare objektive mening, frem til man faktisk har et klart svar på prevalensen av kostinduserte sykdommer på grunnlag av overdrevent inntak av isolerte matvarer.

Hanne Storhaug har en fin artikkel her:

http://www.friskogfunksjonell.no/de-offentlige-anbefalingene-for-fett-godt-begrunnet/

Og en annen her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22208554

Første innlegget mitt:

"Spis en pakke kjøttdeig om dagen.

Drikk 2-4 liter H-melk.

I tillegg til ditt vanlige kosthold.

Gjør dette hver dag i 3 mnder. Veier du 64 kg?

Det er ikke meningen å starte så brått, men poenget mitt er:

Du kan ikke spise hva du vil. Du spiser bare altfor lite."

Det var ikke meningen å fremstille meg selv høytidig. Jeg beklager for det. Jeg ville bare få frem at det vil gagne OT best, men det var ikke meningen å diktere hvordan andre mennesker debattskikk skulle være.

For å understreke:

- Jeg anbefaler alle å spise et variert kosthold

- Jeg er ikke noen kostekspert, uansett studie. Det er en bachelor, ikke en doktorgrad.

- Jeg anbefaler alle å undersøke studier selv for å finne hva de tror på.

- Ikke hør på meg, jeg er sunnmørsk.

- Les både argumenter for OG i mot for å danne en mer objektiv mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer med mange uttalelser. Mange av de som man faktisk ikke har klar evidens på per dags dato. Da kan du også fortelle OT at dette er din, foreløpige, subjektive mening frem til man faktisk har et klart svar på prevalensen av kostinduserte sykdommer på grunnlag av overdrevent inntak av isolerte matvarer.

Jeg baserer utsagn på studier og statistikk. Studier forandres til stadighet, statistikk kan manipuleres til å si det du ønsker, så jeg mener ikke man skal overtolke info hverken den ene veien eller den andre - så , les - hovedpoenget mitt er sunn fornuft, det er vel ikke noe å være uenig i? Så mye kjøttdeig og melk er å overdrive, når trådstarter spiser så lite som han gjør. Mitt råd er kun å ha et sunt og variert kosthold i bunn, så kan man supplere med det man liker i små mengder.

Adamantis, hva veier du?

Hvis du føler det er relevant for å avgjøre troverdigheten min, så veier jeg 100 kg fordelt på 190 cm. Da utgangspunktet mitt var undervektig BMI vil jeg i alle fall tørre å påstå at min filosofi har fungert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer utsagn på studier og statistikk. Studier forandres til stadighet, statistikk kan manipuleres til å si det du ønsker, så jeg mener ikke man skal overtolke info hverken den ene veien eller den andre - så , les - hovedpoenget mitt er sunn fornuft, det er vel ikke noe å være uenig i? Så mye kjøttdeig og melk er å overdrive, når trådstarter spiser så lite som han gjør. Mitt råd er kun å ha et sunt og variert kosthold i bunn, så kan man supplere med det man liker i små mengder.

Hvis du føler det er relevant for å avgjøre troverdigheten min, så veier jeg 100 kg fordelt på 190 cm. Da utgangspunktet mitt var undervektig BMI vil jeg i alle fall tørre å påstå at min filosofi har fungert for meg.

Da er vi, i bunn og grunn, enig og jeg takker for en ryddig debatt og setter pris på innspillene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misforstår poenget og glemmer å lese nøye hva jeg skriver. Poenget her er at han må spise mer.

"Hvordan kan dere vite at trådstarter spiser for lite?"

Fordi han ikke går opp i vekt?

Poenget er at det er flere faktorer som kanskje spiller inn... hvordan trener han, for eksempel? Hva er målet hans? Bare å gå opp i vekt? Jo, bare å gå på mcdonalds hver forbanna dag, så går man vel opp i vekt etter hvert. Eller kanskje målet er å se større ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...