Gå til innhold

Kan spise alt uten å legge på meg et gram. Trenger hjelp


Heggem1234

Anbefalte innlegg

Som skribent skulle en tro du visste at det er raskere å skrive på generell basis og sunn fornuft uten konkrete kilder fremfor å grave gjennom bøker og kompendier... ikke alle er like dedikerte i å utdanne forumkverulanter, ta gjerne over hvis du føler for det. :)

Så har det seg imidlertid slik at Vegard er langt fra noen hvilken som helst forumkverulant; han tar for øyeblikket en mastergrad i klinisk ernæring, han har skrevet om kosthold på flere store nettsteder, han har så vidt jeg vet blitt sitert i aviser og tidsskrifter, han fører stort sett alltid en ryddig, rasjonell og logisk debatt, han forholder seg til forskning av god kvalitet og han er pragmatisk fremfor prinsippfast og bastant. Jeg forstår at han ikke vil fremlegge og sitte og runke til en slik karakterisitikk selv, så derfor fremlegger jeg det for han.

Din påstand om at det er Vegard som bør utdannes her er vel snarere et testament til den gode, gamle Dunning-Kruger-effekten enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er målet ditt?

Hjelpe trådstarter og andre nybegynnere. Forhindre uerfarne brukere i å følge ufornuftige råd ukritisk. Det har jeg forhåpentligvis oppnådd.

Men nå handler jo diskusjonen mer om Vegard sitt ego, så jeg tror jeg trekker meg. Poenget mitt er nok satt for lenge siden.

Trådstarter/nybegynnere tenker seg kanskje om før de legger opp et kosthold med drittmat, da har jeg oppnådd det jeg var ute etter. Dere som spiser slik drittmat og forsvarer det for deres egen del får gjøre som dere vil. Må være fantastisk å leve i en så behagelig boble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kommer med en påstand om at enhjørninger finnes, er det din jobb å motbevise det da @Adamantis?

Hvorfor kommer du med påstander når du overhode ikke har noen intensjoner om å argumentere hvorfor de er sann? Nå har Vegard sagt X antall ganger at det handler om kontekst, men tydeligvis så ignorerer du det bare.

Du kommer ingen vei med stråmannargumentene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har det seg imidlertid slik at Vegard er langt fra noen hvilken som helst forumkverulant; han tar for øyeblikket en mastergrad i klinisk ernæring, han har skrevet om kosthold på flere store nettsteder, han har så vidt jeg vet blitt sitert i aviser og tidsskrifter, han fører stort sett alltid en ryddig, rasjonell og logisk debatt, han forholder seg til forskning av god kvalitet og han er pragmatisk fremfor prinsippfast og bastant. Jeg forstår at han ikke vil fremlegge og sitte og runke til en slik karakterisitikk selv, så derfor fremlegger jeg det for han.

Din påstand om at det er Vegard som bør utdannes her er vel snarere et testament til den gode, gamle Dunning-Kruger-effekten enn noe annet.

Fint at du kunne runke for Vegard, da. :) Som om ikke "eksperter" med mastere har sagt de dummeste ting før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kommer med en påstand om at enhjørninger finnes, er det din jobb å motbevise det da @Adamantis?

Hvorfor kommer du med påstander når du overhode ikke har noen intensjoner om å argumentere hvorfor de er sann? Nå har Vegard sagt X antall ganger at det handler om kontekst, men tydeligvis så ignorerer du det bare.

Du kommer ingen vei med stråmannargumentene dine.

Tro på enhjørninger for min del. Men når man utsetter andres helse for fare ved å gi dumme råd som ofte blir fulgt mer eller mindre ukritisk, forvent en kommentar fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro på enhjørninger for min del. Men når man utsetter andres helse for fare ved å gi dumme råd som ofte blir fulgt mer eller mindre ukritisk, forvent en kommentar fra meg.

Om du mener det Vegard, jeg og andre her har sagt er greit er feil, hvorfor beviser du ikke påstandene dine?

Jeg innrømmer gjerne at jeg har tatt feil om du kan bevise det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme vis som folk som "promoterer sunn fornuft", mener du?

Du ser ut til å ha forstått poenget. :) Mastergrad eller ikke spiller ingen rolle, fornuftige eller ufornuftige utsagn er det de er uavhengig. Så ikke fremhev en mastergrad som om det automatisk gir noen rett i noe som helst.

Om du mener det Vegard, jeg og andre her har sagt er greit er feil, hvorfor beviser du ikke påstandene dine?

Jeg innrømmer gjerne at jeg har tatt feil om du kan bevise det. :)

For siste gang: er ikke interessert i deg eller de andre tullebukkene på forumet som forsvarer dårlig kosthold for egen selvfølelse. Utover å ha bedt trådstarter om å være kritisk, har jeg ingen interesse lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ut til å ha forstått poenget. :) Mastergrad eller ikke spiller ingen rolle, fornuftige eller ufornuftige utsagn er det de er uavhengig. Så ikke fremhev en mastergrad som om det automatisk gir noen rett i noe som helst.

Å definere sunn fornuft som noe som eksisterer enestående objektivt og uavhengig av alt annet er meningsløst. Sunn fornuft formes av vitenskap, normer, kultur og en hel haug med andre konstruksjoner. Jeg har sett alskens konspirasjonsteorier og andre hårreisende påstander om både det ene og det andre underbygget av "sunn fornuft."

Jeg tror jeg har forstått poenget, men det er ikke det poenget du mener jeg burde forstå; det er det poenget du selv burde forsøke å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For siste gang: er ikke interessert i deg eller de andre tullebukkene på forumet som forsvarer dårlig kosthold for egen selvfølelse.

Det er akkurat her du opptrer både frekt, kunnskapsløst og ulogisk. Med hvilket belegg kan du hevde at folk er tullebukker når det eneste de gjør er å fremheve at rødt kjøtt og melk kan være bra kilder for næringstette og proteinrike kilder for en ung mann som trener vekter og vil opp i vekt?

Du sier du støtter deg på sunn fornuft og gidder ikke spade frem referanser - vel, sannheten er at du både er svært langt unna den sunne fornuften og vanlig folkeskikk. Ta deg en kebab og slapp av, mann.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette emnet har eskalert ut av kontekst. Nei, det er ingen automatikk at vedkommende sitter med "riktige" svar men er sjeldent jeg har lest at en person faktisk neglisjerer relevant utdanning. Og sjeldent før har jeg opplevet at en person må forsvare påstander han ikke engang har kommet med; ikke en gang, men utrolige fire ganger har dette blitt presisert. Men omvendt derimot; At du (Adamntis) slenger med et vedlegg eller to til dine påstander; det nekter du? Jeg finner dette ganske så hyklersk.

Og til slutt så blir kunnskapen til Vegard forvekslet med at han har et ego? Si meg, hva gjør du om bilen din har problemer og du tar den til bilverkstedet og denne mekanikeren snakker på et fagspråk som du har problemer med å følge. Finner du dette arrogant? På hvilken grunnlag velger du å være uenig med han på? Har bilmekanikere da et ego eller er det kunnskapen hans som snakker?

Greit at du liker biler, men la nå bilmekanikeren fortelle deg hvorfor bilen din ikke fungerer på sukkervann, men bensin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å definere sunn fornuft som noe som eksisterer enestående objektivt og uavhengig av alt annet er meningsløst. Sunn fornuft formes av vitenskap, normer, kultur og en hel haug med andre konstruksjoner. Jeg har sett alskens konspirasjonsteorier og andre hårreisende påstander om både det ene og det andre underbygget av "sunn fornuft."

Jeg tror jeg har forstått poenget, men det er ikke det poenget du mener jeg burde forstå; det er det poenget du selv burde forsøke å forstå.

Nå som du skjønner diskusjonen er over, er reserveplanen din å diskutere hva sunn fornuft er? Get a grip mayn.

Det er akkurat her du opptrer både frekt, kunnskapsløst og ulogisk. Med hvilket belegg kan du hevde at folk er tullebukker når det eneste de gjør er å fremheve at rødt kjøtt og melk kan være bra kilder for næringstette og proteinrike kilder for en ung mann som trener vekter og vil opp i vekt?

Du sier du støtter deg på sunn fornuft og gidder ikke spade frem referanser - vel, sannheten er at du både er svært langt unna den sunne fornuften og vanlig folkeskikk. Ta deg en kebab og slapp av, mann.

:)

Jeg er frekk, kunnskapsløs og ulogisk fordi jeg ikke ønsker å føre en diskusjon med bl.a deg? Trenger du hjelp fra meg skal jeg svare deg så godt jeg kan! Er du kun ute etter å kverulere og rakke ned på andre meninger får du finne på noe annet. Trådstarter spør om hjelp, jeg prøver å hjelpe. Ser helt ærlig ikke hvordan du kommer inn i bildet.

Koser meg med en kebab når jeg føler for det :) men jeg har heldigvis fornuft til å spise sunt til hverdag. Vi får se hvem av oss som har best helse om 50 år.

Dette emnet har eskalert ut av kontekst. Nei, det er ingen automatikk at vedkommende sitter med "riktige" svar men er sjeldent jeg har lest at en person faktisk neglisjerer relevant utdanning. Og sjeldent før har jeg opplevet at en person må forsvare påstander han ikke engang har kommet med; ikke en gang, men utrolige fire ganger har dette blitt presisert. Men omvendt derimot; At du (Adamntis) slenger med et vedlegg eller to til dine påstander; det nekter du? Jeg finner dette ganske så hyklersk.

Og til slutt så blir kunnskapen til Vegard forvekslet med at han har et ego? Si meg, hva gjør du om bilen din har problemer og du tar den til bilverkstedet og denne mekanikeren snakker på et fagspråk som du har problemer med å følge. Finner du dette arrogant? På hvilken grunnlag velger du å være uenig med han på? Har bilmekanikere da et ego eller er det kunnskapen hans som snakker?

Greit at du liker biler, men la nå bilmekanikeren fortelle deg hvorfor bilen din ikke fungerer på sukkervann, men bensin. :)

Du har tydeligvis ikke lest mine innlegg eller innleggene jeg har sitert. Men jeg anser nå diskusjonen som over, så det får så være. Din ignoranse er det ikke mye jeg får gjort med... at du ikke engang klarer å stave navnet mitt på andre forsøk sier vel nok om dine evner til å observere.

For å svare på bileksempelet ditt - jeg reparerer stort sett selv når jeg har problemer. Er ikke utdannet bilmekaniker heller. Utdannelse er dessverre ikke den beste indikatoren på kunnskapsnivå...

Jeg har oppnådd det jeg ville, jeg har opplyst trådstarter om å være kritisk, og belyst flere sider av saken. De som vil får gå tilbake "on topic" og oppfordre trådstarter til å dytte i seg kjøttdeig, H melk, og gud vet. Jeg trøster meg i hvert fall med at det kun er en minorititet i samfunnet som ikke vet bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som du skjønner diskusjonen er over, er reserveplanen din å diskutere hva sunn fornuft er? Get a grip mayn.

Hvem er det som driver med trolling igjen, sa du? Du er virkelig en ganske hårreisende provoserende og ignorant debattant om du ikke ser relevansen av de temaene vi konfronterer deg med og som du avfeier med slikt tull som det der, noe jeg forøvrig tror de fleste i denne tråden har fått med seg. Det rene og skjære faktum at du har fått svært mange av de som er allment ansett som fornuftige debattanter og meget kunnskapsrike brukere her på forumet mot deg i løpet av denne debatten burde strengt tatt få deg til å tenke over hvem som egentlig "vet bedre" i denne sammenhengen.

Neste gang så får du heller erkjenne at du har tatt deg vann over hodet med en gang, i stedet for å være butthurt når du forstår at du har begitt deg ut på gyngende grunn som du ikke er komfortabel på og forsvare dine foreldede og feilaktige påstander og din mangel på forståelse for konsepter som bevisbyrde og kontekst med nebb, klør og dårlige argumenter.

post-4-14440953609908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som driver med trolling igjen, sa du? Du er virkelig en ganske hårreisende provoserende og ignorant debattant om du ikke ser relevansen av de temaene vi konfronterer deg med og som du avfeier med slikt tull som det der, noe jeg forøvrig tror de fleste i denne tråden har fått med seg. Det rene og skjære faktum at du har fått svært mange av de som er allment ansett som fornuftige debattanter og meget kunnskapsrike brukere her på forumet mot deg i løpet av denne debatten burde strengt tatt få deg til å tenke over hvem som egentlig "vet bedre" i denne sammenhengen.

Neste gang så får du heller erkjenne at du har tatt deg vann over hodet med en gang, i stedet for å være butthurt når du forstår at du har begitt deg ut på gyngende grunn som du ikke er komfortabel på og forsvare dine foreldede og feilaktige påstander og din mangel på forståelse for konsepter som bevisbyrde og kontekst med nebb, klør og dårlige argumenter.

[ATTACH=full]117011[/ATTACH]

post count rofl... er det siste stikket ditt? Creds.

Nå ser jeg at du har gitt opp saklighet og bare prøver å provosere. Men jeg tror du innerst inne vet at jeg driter i post counten din og hva slags bøker du har lest i signaturen din, det er dessverre ikke noe kvalitetsstempel du kan bruke til å erstatte fornuftige argumenter. Saken er og blir at ingen i denne tråden har backet opp noe som helst med konkrete kilder. Men vi har belyst flere sider av en sak og gitt trådstarter grunn til å tenke kritisk, så jeg synes vi kan være fornøyde med å sette strek her.

Forresten så fikk du kreft av kjøttdeigoverdose, ikke denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post count rofl... er det siste stikket ditt? Creds.

Nå ser jeg at du har gitt opp saklighet og bare prøver å provosere. Men jeg tror du innerst inne vet at jeg driter i post counten din og hva slags bøker du har lest i signaturen din, det er dessverre ikke noe kvalitetsstempel du kan bruke til å erstatte fornuftige argumenter. Saken er og blir at ingen i denne tråden har backet opp noe som helst med konkrete kilder. Men vi har belyst flere sider av en sak og gitt trådstarter grunn til å tenke kritisk, så jeg synes vi kan være fornøyde med å sette strek her.

Forresten så fikk du kreft av kjøttdeigoverdose, ikke denne tråden.

Jeg sa da vitterlig ingenting om post count, gjorde jeg vel?

Du står heller ikke i posisjon til å kritisere noen som helst for mangel på saklighet, da du ga opp din egen saklighet for lenge siden i denne debatten, for eksempel da du påpekte hvor fint det var at jeg kunne runke for Vegard, da du trakk inn min rolle som skribent som en grunn til at jeg "burde vite bedre", og at du ikke kunne svare på hvorfor definisjonen på "sunn fornuft" er relevant i denne sammenhengen og derfor i stedet benytter hersketeknikker som å avfeie temaet og komme med utsagn som "get a grip." Og dette er bare eksempler på din mangel på saklighet ovenfor meg.

Det er du som har provosert hele veien, det er du som har kommet med bastante påstander, og det er du som har bevisbyrden. Andre ønsker å stille spørsmålstegn ved det du sier fordi det strider mot deres oppfatninger av hva som er korrekt – ikke minst for å gjøre en god gjerning og ta knekken på kostholdsmyter som ikke har livets rett. Er du da sikker i din sak og mener at det du sier er riktig, så begrunner du påstandene dine skikkelig. "Sunn fornuft" er et subjektivt begrep og er ikke egnet som begrunnelse, noe jeg forsøkte å påpeke for deg og som du anser som en avsporing. What the flying fuck?

At du gjør en edel gjerning ved å være ignorant og provoserende for å gi trådstarter grunn til å tenke kritisk, og at dette på noen måte rettferdiggjør den latterlig pinlige retorikken du fører, er en holdning du virkelig kan spare oss for. Det er ikke vanskelig å oppfordre til kritisk tenkning uten å komme med påstander man ikke kan begrunne.

Vi er såpass rimelige her inne at du fint kunne ha lagt deg flat innledningsvis når du ble konfrontert og dine påstander satt spørsmålstegn ved uten å få altfor mye tyn (du kunne også ha slettet innleggene, om du ville), men du var virkelig nødt til å ro så til de grader langt for å forsvare deg selv, og det er rett og slett tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da vitterlig ingenting om post count, gjorde jeg vel?

Du står heller ikke i posisjon til å kritisere noen som helst for mangel på saklighet, da du ga opp din egen saklighet for lenge siden i denne debatten, for eksempel da du påpekte hvor fint det var at jeg kunne runke for Vegard, å trekke inn min rolle som skribent som en grunn til at jeg "burde vite bedre", og at du ikke kunne svare på hvorfor definisjonen på "sunn fornuft" er relevant i denne sammenhengen og derfor i stedet benytter hersketeknikker som å avfeie temaet og komme med utsagn som "get a grip." Og dette er bare eksempler på din mangel på saklighet ovenfor meg.

Det er du som har provosert hele veien, det er du som har kommet med bastante påstander, og det er du som har bevisbyrden. Andre ønsker å stille spørsmålstegn ved det du sier fordi det strider mot deres oppfatninger av hva som er korrekt – ikke minst for å gjøre en god gjerning og ta knekken på kostholdsmyter som ikke har livets rett. Er du da sikker i din sak og mener at det du sier er riktig, så begrunner du påstandene dine skikkelig. "Sunn fornuft" er et subjektivt begrep og er ikke egnet som begrunnelse, noe jeg forsøkte å påpeke for deg og som du anser som en avsporing. What the flying fuck?

At du gjør en edel gjerning ved å være ignorant og provoserende for å gi trådstarter grunn til å tenke kritisk, og at dette på noen måte rettferdiggjør den latterlig pinlige retorikken du fører, er en holdning du virkelig kan spare oss for. Det er ikke vanskelig å oppfordre til kritisk tenkning uten å komme med påstander man ikke kan begrunne.

Vi er såpass rimelige her inne at du fint kunne ha lagt deg flat innledningsvis når du ble konfrontert og dine påstander satt spørsmålstegn ved uten å få altfor mye tyn (du kunne også ha slettet innleggene, om du ville), men du var virkelig nødt til å ro så til de grader langt for å forsvare deg selv, og det er rett og slett tragisk.

Post count runking eller "forumstatus", kall det hva du vil. For meg representerer du kun en person med en mening.

Jeg skal vedkjenne at jeg ikke orket å engasjere meg i diskusjonen lenger når flere skulle slenge seg på bølgen og forsvare kostholdet sitt. Det blir som å overbevise en religiøs person. Har ikke noe problem med at du kaller meg for usaklig, fordi jeg vet jeg ikke orket å begynne å sitere bøker og artikler kun for å tilfredsstille deg - trådstarter forsvant ut av bildet for en stund siden, og da har jeg i grunn ikke stor interesse for å holde diskusjonen gående. Dessuten utviklet diskusjonen seg til å handle om daglig inntak av junk og ukritisk valg av kcal kilder, og ærlig talt, skal du gå imot rådene mine her er du så desidert ikke verdt å bruke tid på. Jeg observerer den aggresive tonen din mot meg som et fluktforsøk fra det du har rotet deg opp i, at du prøver å angripe meg og få meg til å bevise hver minste påstand når du selv ikke har bevist en dritt.

Vil du ha hjelp av meg til å lage en diett som er bedre for helsen din skal jeg hjelpe deg, vil du ha meg til å skrive en masteroppgave om fettsyrer kun for argumentets skyld må jeg beklage, det gidder jeg ikke.

Etter min mening har alle som uttaler seg "bevisbyrde", men nå er jo saken den at ingen av oss kan bevise noe som helst, man tar sine valg om hva man mener er fornuftig og ufornuftig, basert på noe andre har funnet ut av uansett.

Du er så fjern fra virkeligheten når du prøver å pinne en slags skyld på meg for kun å ha kommentert noen innlegg for trådstarter, at du minner om et slags internettroll som prøver å "vinne" diskusjonen og henge den over peisen som et trofe. Kanskje gå ut og få deg litt frisk luft i stedet? Jeg har som sagt ingen interesse av å diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post count runking eller "forumstatus", kall det hva du vil. For meg representerer du kun en person med en mening.

Jeg skal vedkjenne at jeg ikke orket å engasjere meg i diskusjonen lenger når flere skulle slenge seg på bølgen og forsvare kostholdet sitt. Det blir som å overbevise en religiøs person. Har ikke noe problem med at du kaller meg for usaklig, fordi jeg vet jeg ikke orket å begynne å sitere bøker og artikler kun for å tilfredsstille deg - trådstarter forsvant ut av bildet for en stund siden, og da har jeg i grunn ikke stor interesse for å holde diskusjonen gående. Dessuten utviklet diskusjonen seg til å handle om daglig inntak av junk og ukritisk valg av kcal kilder, skal du gå imot rådene mine her er du så desidert ikke verdt å bruke tid på. Jeg observerer den aggresive tonen din mot meg som et fluktforsøk fra det du har rotet deg opp i, at du prøver å angripe meg og få meg til å legge ut en masteroppgave når du selv ikke har bevist en dritt.

Vil du ha hjelp av meg til å lage en diett som er bedre for helsen din skal jeg hjelpe deg, vil du ha meg til å skrive en masteroppgave om fettsyrer kun for argumentets skyld må jeg beklage, det gidder jeg ikke.

Etter min mening har alle som uttaler seg "bevisbyrde", men nå er jo saken den at ingen av oss kan bevise noe som helst, man tar sine valg om hva man mener er fornuftig og ufornuftig, basert på noe andre har funnet ut av uansett.

Du er så fjern fra virkeligheten når du prøver å pinne en slags skyld på meg for kun å ha kommentert noen innlegg for trådstarter, at du minner om et slags internettroll som prøver å "vinne" diskusjonen og henge den over peisen som et trofe. Kanskje gå ut og få deg litt frisk luft i stedet? Jeg har som sagt ingen interesse av å diskutere med deg.

Jeg kan i hvert fall forsikre deg om at det er ingen fare for at jeg kommer til å be deg om hjelp til å lage en diett som er gunstig for helsen min. Jeg har heller ikke bedt deg skrive noen masteroppgave, men om du synes det er komfortabelt å komme med overdrevne tulleutsagn og stråmenn så for all del.

Jeg vil også påpeke den grenseløse ironien som ligger i det å beskylde meg for å utelukkende ønske å "vinne" diskusjonen, når du har holdt diskusjonen gående akkurat like lenge selv, og det på et så lavt retorisk nivå at det savner sidestykke.

Men OK, siden jeg er et slags internettroll som liker å henge debatt-troféer over peisen, du ikke har noen interesse i å diskutere med meg eller noen andre og trådstarter har meldt seg ut for en stund siden, så tar jeg med meg dette troféet og stikker og spiser noen pakker kjøttdeig som jeg skyller ned med et par kartonger h-melk.

post-4-14440953628747_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...