Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Det som overasker meg mest i denne tråden er hvordan det ender opp med å bli angrep på angrep på vegetarianere/veganere, i stedet for et forsøk på en saklig diskusjon rundt kjøttindustrien. All ære til Afterall (og dere andre) som tar seg tid og ork til å svare på all kritikken og usaklighetene.

Med fare for å fornærme/provosere noen: Det eneste argumentet for å spise kjøtt er at du synes det smaker godt, evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer. Og det er greit det, det er ditt valg og det skal respekteres. På samme måte som en vegetarianer forventer respekt for sitt valg. Men å påstå at industrien er ok og nødvendig er å overdrive. Dere som argumenterer for at vi må sette pris på det vi har, fordi noen andre ikke har det samme: dere skjønner at dersom vi hadde satt litt mindre pris på det vi hadde, så ville andre hatt det litt bedre?

Ressursfordeling er også vesentlig med tanke på kjøttindustrien, uten å skulle gå så mye mer inn på det.

Kina f.eks blir rikere og rikere, og spiser dermed mer og mer kjøtt. Resultatet er at det blir enda trangere med ressurser, og vi vil på et eller annet møte et punkt der vi må endre dette. Sannsynligvis vil prisene gå naturlig opp på fordi etterspørselen er for stor i forhold til produksjon(og dyr har det dårlig fordi vi har presset prisene enda lenger ned/mer kg kjøtt per meter).

Skulle gjerne svart på alle påstander her inne, men det har jeg ikke tid til. Vi forbrukere styrer markedet, og dersom man synes det er viktig med dyrevelferd/ressursfordeling/miljø, så kan man bestemme seg for å kutte ned forbruket på kjøtt. Å påstå at det er sånn uansett hvilke valg du tar når det gjelder ditt kosthold.. Det passer ikke inn i hva jeg har lært om konsumsamfunnet vi lever i.

Edit: skrivefeil

Alle må jo få tro/mene det man vil, men for min del: Jeg spiser ikke kjøtt KUN fordi det er godt. Jeg mener at mennesket hovedsaklig har ernært seg på kjøtt i vår del av verden (les: Mellom og Nord Europa) de siste 40 - 50 000 år, og at det er den føden som kroppen vår fungerer best på. Fakta: Det er langt mer vitaminer og mineraler i kjøtt og innmat i dyr enn det er i planter. Det er langt mer energi i animalia enn i planter. Det trenges langt mindre mengde for å mette og ernære gjennom animalia enn planter. Man har testet opptak av rått vs kokt egg ved NTNU i Trondheim, der opptaket fra kokt egg var 95 %, mens rått lå mellom 50 og 60 % i opptak, noe som nok er en tilpasning til at vi i lang tid har tilberedt kjøtt ved å bruke varme.

Det finnes ingen holdepunkter for at ubehandlet kjøtt fra frittgående gressetende dyr er dårlig kost for mennesket, men det finnes en mengde holdepunkter for at det er grenseløst bra. Ved å studere kjeve og kjeve muskulatur hos mennesket, så ser vi at vi kan noe som ulven ikke kan: Vi kan mose maten ved å dra kjeven sidelengs, der med er vi ikke helt kjøttetere. Men tannsettet og tarmene sier at vi til stor del har spist kjøtt (meget kort tykktarm og tenner som kan kutte).

Kjøtt er veldig, veldig sunt, og innmaten er nok det aller beste man kan få tak i. OM dyrene har hatt det fritt, godt OG NATURLIG..Og sånn på siden....hvor mange grønnsaker finner man naturlig i skogen.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle må jo få tro/mene det man vil, men for min del: Jeg spiser ikke kjøtt KUN fordi det er godt. Jeg mener at mennesket hovedsaklig har ernært seg på kjøtt i vår del av verden (les: Mellom og Nord Europa) de siste 40 - 50 000 år, og at det er den føden som kroppen vår fungerer best på. Fakta: Det er langt mer vitaminer og mineraler i kjøtt og innmat i dyr enn det er i planter. Det er langt mer energi i animalia enn i planter. Det trenges langt mindre mengde for å mette og ernære gjennom animalia enn planter. Man har testet opptak av rått vs kokt egg ved NTNU i Trondheim, der opptaket fra kokt egg var 95 %, mens rått lå mellom 50 og 60 % i opptak, noe som nok er en tilpasning til at vi i lang tid har tilberedt kjøtt ved å bruke varme.

Det finnes ingen holdepunkter for at ubehandlet kjøtt fra frittgående gressetende dyr er dårlig kost for mennesket, men det finnes en mengde holdepunkter for at det er grenseløst bra. Ved å studere kjeve og kjeve muskulatur hos mennesket, så ser vi at vi kan noe som ulven ikke kan: Vi kan mose maten ved å dra kjeven sidelengs, der med er vi ikke helt kjøttetere. Men tannsettet og tarmene sier at vi til stor del har spist kjøtt (meget kort tykktarm og tenner som kan kutte).

Kjøtt er veldig, veldig sunt, og innmaten er nok det aller beste man kan få tak i. OM dyrene har hatt det fritt, godt OG NATURLIG..Og sånn på siden....hvor mange grønnsaker finner man naturlig i skogen.....?

Ja, jeg er klar over det, det er derfor jeg slang på "evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer". Jeg mener at man kan ha et sunt og godt kosthold uten kjøtt. Jeg sier ikke at kjøtt ikke er sunt og godt, og kanskje også ganske bra og naturlig for oss mennesker. Jeg snakker mer om at det ikke er alle som ønsker å støtte industrien, og at det lar seg gjøre å leve godt uten kjøtt i dag. Før tror jeg det var vanskeligere, når tilgangen på mat var begrenset av klima og geografi. Nå har vi derimot valget.

Tror nok de fleste veganere/vegetarianere er enige i at kjøtt ville vært et godt supplement til kostholdet, dersom industrien var ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det, det er derfor jeg slang på "evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer". Jeg mener at man kan ha et sunt og godt kosthold uten kjøtt. Jeg sier ikke at kjøtt ikke er sunt og godt, og kanskje også ganske bra og naturlig for oss mennesker. Jeg snakker mer om at det ikke er alle som ønsker å støtte industrien, og at det lar seg gjøre å leve godt uten kjøtt i dag. Før tror jeg det var vanskeligere, når tilgangen på mat var begrenset av klima og geografi. Nå har vi derimot valget.

Tror nok de fleste veganere/vegetarianere er enige i at kjøtt ville vært et godt supplement til kostholdet, dersom industrien var ålreit.

Jeg håper (og tror) at de fleste ville gjort noe med industrien. Den er grusom, rett og slett, og har vært umenn...udyrlig, i mange år. Når jeg var liten, hadde naboen hestene ute i havnehagen, og vi brukte dem til å dra frem tømmer fra skogen. Kuene gikk og gresset, og kom inn til melking om kvelden. Når de skulle slaktes, kom slakteren til gården og felte kua som ikke ante noe med et skudd fra sin colt (fakta). DET var kjøtt som smakte. Jeg spiser 80 % av alt kjøtt i dag, fra en gård i Sverige som drives på den måten. Jeg må kjøre 16 mil en vei for å få tak i kjøttet, men det er verdt det. Noe av grunnen er faktisk at jeg ikke ønsker å støtte industrien. Og at jeg ikke kan leve uten kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel tidligere i tråden gitt uttrykk for at man må sette pris på det man har, men det var ikke ment som at vi må spise mer kjøtt. :) Det var mer det at det virker som om en del tar litt for lett på ting, setter seg på sin høye hest og velger bort kjøtt for å "redde dyra" men ikke tenker ett eneste sekund over (og derfor ikke setter pris på) at de egentlig er blanbt de få, få mennesker på kloden som er griseheldige som er i en situasjon hvor de kan velge. Det, kombinert med predikingen om veganisme som den moralsk høyverdige retning å gå er det som er problemet. Ikke det at folk velger bort kjøtt av personlige årsaker.

(Og politiske! ;) )

Skjønner hva du sier, og er enig i det du sier. Jeg mener også at veganere/vegetarianere skal respektere folk som velger å spise kjøtt, og ikke pushe for mye på sine idealer og tanker og høye hester og sånt. Det er slitsomt. På samme måte som en veganer/vegetarianer forventer å ikke få slengt mot seg en haug med fordommer og blir nødt til å forsvare seg for sitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper (og tror) at de fleste ville gjort noe med industrien. Den er grusom, rett og slett, og har vært umenn...udyrlig, i mange år. Når jeg var liten, hadde naboen hestene ute i havnehagen, og vi brukte dem til å dra frem tømmer fra skogen. Kuene gikk og gresset, og kom inn til melking om kvelden. Når de skulle slaktes, kom slakteren til gården og felte kua som ikke ante noe med et skudd fra sin colt (fakta). DET var kjøtt som smakte. Jeg spiser 80 % av alt kjøtt i dag, fra en gård i Sverige som drives på den måten. Jeg må kjøre 16 mil en vei for å få tak i kjøttet, men det er verdt det. Noe av grunnen er faktisk at jeg ikke ønsker å støtte industrien. Og at jeg ikke kan leve uten kjøtt :)

Ideelt skulle alle bodd på landet og hatt sine egne høner, et par kuer og noen griser.. :)

Jeg har veldig respekt for at du er såpass bevisst, og at du velger å strekke deg for å ikke støtte industrien. Jeg blir på en merkelig måte litt glad for at det finnes folk som deg! :) Ingenting mer å si om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg har ikke lest igjennom alle innleggene eller sett alle filmene.

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten kjøtt, det er godt og det er nødvendig, mener hvertfall jeg. Hva industrien angår er det sånn det har blitt og jeg tror vi mennesker er skapt på denne måten fordi det er sånn det skal være, enkelt og greit. Jeg velger å tro at de fleste som lever i dyreverden har det ille de også, vi er på toppen av nærinsgkjeden, akkurat som at de minste dyra er på bunnen.

Ja, det er grusomt hvordan dyr blir behandlet noen ganger, og jeg blir helt kvalm av det, men jeg kan virkelig ikke si at det er noe jeg tenker på når jeg handler. Hat meg gjerne, men det er nå bare mine tanker om saken.

Vi er kjøttetere og det er visstnok meningen at survival of the fittest er greia her, og det må vi nesten bare finne oss i.

Skjønner fortsatt at greia var om industrien, men hvis man KAN dra fram det negative i en ting, så kan jeg garantere at man finner det, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å fornærme/provosere noen: Det eneste argumentet for å spise kjøtt er at du synes det smaker godt, evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer. Og det er greit det, det er ditt valg og det skal respekteres. På samme måte som en vegetarianer forventer respekt for sitt valg. Men å påstå at industrien er ok og nødvendig er å overdrive. Dere som argumenterer for at vi må sette pris på det vi har, fordi noen andre ikke har det samme: dere skjønner at dersom vi hadde satt litt mindre pris på det vi hadde, så ville andre hatt det litt bedre?

Ressursfordeling er også vesentlig med tanke på kjøttindustrien, uten å skulle gå så mye mer inn på det.

Hadde tenkt å holde meg utav denne diskusjonen, men HERREGUD DA.

Er det ikke nettopp derfor vi spiser det vi spiser? i 2013 er det ikke akkurat så vanskelig å få tak i mat i norge at vi sliter med å overleve, vi spiser det vi vil.. når vi vil.. og vi velger matvarer utifra hva vi synes er godt.

Jeg har respekt for at andre ønsker å leve og spise på en annen måte. Men vær så snill; ikke prakk det på meg. Aldri. Og vær så snill igjen; ikke påstå av noe av det der lager smaker som kjøtt eller kan erstatte kjøtt. For det gjør det ikke, og kan aldri gjøre det.

Vi går vel ikke på mcdonalds eller peppes pizza pga næringsprofilen til måltidet eller fordi det er mat vi TRENGER å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp replikk: Problemet med jakt på horn av elefanter og nesehorn, er at veldig mange ikke blir skutt - de blir fanget og horn skjæres/brekkes av mens dyret er i livet, før det forlates, gjerne med større skader.

Er jo som ulvejegerne i Norge. De skyter bare di har dyret i siktet, fordi det skal bare slaktes ned, ikke brukes til mat.

Syns det er rart at folk syter over elefanter og neshorn osv som lever i helt andre områder når ulven står på nasjonal rødliste som kritisk truet. Norge er et rimelig stort land i areal og alikavell har vi bare mellom 28 og 32 ulv på landsbasis.

Hva om du og alle du kjenner ned kutter til halvt forbruk, og alle de kjenner? Da vil det faktisk bli en endring. Det er sånn jeg tenker i det minste, og som er motivasjonen min for å gjøre en endring selv og leve forholdsvis bevisst. :) Jeg tror verden kan bli mer og mer klar for å gjøre endringer dersom fler og fler gjør en liten endring. Og jeg snakker ikke nødvendigvis drastisk. Det handler bare om en liten holdningsendring og kanskje å prøve å være litt mer bevisst på sitt forbruk - og hvordan det påvirker(om enn i liten grad).

Før i tiden levde de nok mer i ett med naturen, med en bevissthet på hvor kjøttet kom fra og med respekt for naturen. Det er det jeg føler at er det store skillet mellom nå og da: man visste hvor maten kom fra, og den var ikke blitt gjort til noe som ikke engang ligner på dyret det kom fra.

Jeg har ikke noe behov for å pushe mine idealer eller levemåter over på andre, men jeg synes det er synd når folk ikke respekterer andres valg - både folk som spiser kjøtt og ikke. Det var det som var motivasjonen min for å kommentere denne tråden.

Skulle gått an å diskutere kjøttindustrien uten at det ble så personlig. :) Det er jo det som er interessant, men kanskje litt umulig.

NEEEEI, for det vil aldri skje.. skal dyrene få det bedre blir det "for dyrt for forbrukern". Her i landet klager ALLE på at de vil tjene mer men samtidig skal alt helst være gratis ! Forstå seg på folk, de som kan.

Hvorfor bruke tid å krefter på å diskutere ting man ikke kan gjøre noe med ?

Vi kan heller diskutere avskaffelse av kongehuset. Vi lever i 2013 og det å bli født inn rikdom og et luksus jetsetliv forsørget av skattebetalerne, er TOTALT uakseptabelt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise kjøtt er ikke ondskap. Men den systematiske utnyttelsen som i dag ligger bak det at vi kan spise kjøtt, det er ondskap - og det er de fleste av oss velvillige en del av for å få billigere mat. De fleste velger til og med å snu seg bort fra alle kilder til informasjon som forteller dem hva som foregår, fordi de heller vil kunne delta i ondskapen og skylde på at de ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å holde meg utav denne diskusjonen, men HERREGUD DA.

Er det ikke nettopp derfor vi spiser det vi spiser? i 2013 er det ikke akkurat så vanskelig å få tak i mat i norge at vi sliter med å overleve, vi spiser det vi vil.. når vi vil.. og vi velger matvarer utifra hva vi synes er godt.

Jeg har respekt for at andre ønsker å leve og spise på en annen måte. Men vær så snill; ikke prakk det på meg. Aldri. Og vær så snill igjen; ikke påstå av noe av det der lager smaker som kjøtt eller kan erstatte kjøtt. For det gjør det ikke, og kan aldri gjøre det.

Vi går vel ikke på mcdonalds eller peppes pizza pga næringsprofilen til måltidet eller fordi det er mat vi TRENGER å spise?

Les hva annet jeg har skrevet, vær så snill. Jeg prakker ikke noe på noen, og respekterer at andre velger å spise kjøtt fordi de liker smaken, og ikke vil bruke tid og energi på å erstatte næringen man får fra kjøtt med annen næring som smaker ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Tusen takk. Har den samme tankegangen, Mr.Sjokobjarkøy :):D:love:(y)

Yes, alle må få spise og tenke som de vil. Det legger jeg meg på ingen måte borti :)

Men lets get real, brorparten av oss velger de matvarene vi gjør fordi det er matvarer vi synes er gode. De smaker godt. Den gode smaken gjør at vi vil spise de igjen. Derfor blir det helt urelevant for en som er glad i kjøtt (feks meg selv), om dette er noe jeg TRENGER å spise eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men lets get real, brorparten av oss velger de matvarene vi gjør fordi det er matvarer vi synes er gode. De smaker godt. Den gode smaken gjør at vi vil spise de igjen. Derfor blir det helt urelevant for en som er glad i kjøtt (feks meg selv), om dette er noe jeg TRENGER å spise eller ikke :)

Det du her berettiger, er dyrs lidelse og død for å glede din tunge. Fordi du syntes smaken er god, driter du i hva som skjer med dyrene før de ender opp på din tallerken. På samme måte som mange driter i hva som skjer med dyrene før pelsjakka henger på kroppen deres.

Jeg gjør det samme, jeg spiser kjøtt vel vitende om at dyrene jeg spiser har opplevd helt forjævlig behandling - men jeg forsøker å unngå billige kjøtt- og dyreprodukter ettersom jeg vet at desto billigere det er, desto vondere har de hatt det. Plain and simple fact.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Det du her berettiger, er dyrs lidelse og død for å glede din tunge. Fordi du syntes smaken er god, driter du i hva som skjer med dyrene før de ender opp på din tallerken. På samme måte som mange driter i hva som skjer med dyrene før pelsjakka henger på kroppen deres.

Jeg gjør det samme, jeg spiser kjøtt vel vitende om at dyrene jeg spiser har opplevd helt forjævlig behandling - men jeg forsøker å unngå billige kjøtt- og dyreprodukter ettersom jeg vet at desto billigere det er, desto vondere har de hatt det. Plain and simple fact.

hadde alle kunnet handle de dyre produktene som deg :) Heldig du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du her berettiger, er dyrs lidelse og død for å glede din tunge. Fordi du syntes smaken er god, driter du i hva som skjer med dyrene før de ender opp på din tallerken. På samme måte som mange driter i hva som skjer med dyrene før pelsjakka henger på kroppen deres.

Jeg gjør det samme, jeg spiser kjøtt vel vitende om at dyrene jeg spiser har opplevd helt forjævlig behandling - men jeg forsøker å unngå billige kjøtt- og dyreprodukter ettersom jeg vet at desto billigere det er, desto vondere har de hatt det. Plain and simple fact.

Så, indrefileten til 250 kr kiloet har vært igjennom mer lidelse enn kjøttdeigen til 60kr kiloet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde alle kunnet handle de dyre produktene som deg :) Heldig du!

Nei, du tar feil - jeg er en fattig student. Poenget er at jeg unngår kjøtt, egg og melkeprodukter om jeg ikke kan i det minste kjøpe økologiske varianter - en aldri så liten tilnærming til noe litt mer bæredyktig og etisk.

Så, indrefileten til 250 kr kiloet har vært igjennom mer lidelse enn kjøttdeigen til 60kr kiloet?

Desto billigere det er, desto mer har de spart på i behandlingen av dyret - men å sammenlikne de fineste bitene på dyret med overskuddet er en litt tam sammenlikning. Ser vi på prisen på kylling vs prisen på kylling, og finner kylling til 14kr kiloen ett sted, og til 48kr kiloen et annet sted - så er det rett og rimelig å anta at man har investert mer penger i den dyre kyllingen (les: den har fått bedre mat, mer plass, mer "frihet") enn i den billige varianten som kun har blitt presset i mat for å bli så stor som mulig så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...