Gå til innhold

Hva fa... er det med pepsi max??


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er det godt? Hva i alle dager er det som er putta oppi der siden folk MÅ ha brus?

Vann er bedre!:)

For min del går det både på smaken og kosen rundt det. Det må være fint for dere som liker vann bedre enn all annen drikke, men for meg er pepsi max/cola zero noe som utgjør forskjellen på om en diett er ren selvpining, eller helt OK…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer virkelig på hvorfor jeg syns brus er godt? På grunn av smaken... Hva mer forventer du egentlig at jeg kan svare på et sånn spørsmål?

Jeg lurer på hva de putter i brusen så du skal synes det er godt, annet enn "smak" (...)

Var "brusoman" selv, smakte til jul i fjor, og kan ikke skjønne at jeg klarte å drikke sånn sukkerlake.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva de putter i brusen så du skal synes det er godt, annet enn "smak" (...)

Var "brusoman" selv, smakte til jul i fjor, og kan ikke skjønne at jeg klarte å drikke sånn sukkerlake.....

Vann, karbondioksid, farge (karamell E 150d), søtstoffer (aspartam*, acesulfam K), syrer (fosforsyre, sitronsyre), surhetsregulerende middel (natriumcitrat), aromaer (bl.a. koffein). *Inneholder en fenylalaninkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det godt? Hva i alle dager er det som er putta oppi der siden folk MÅ ha brus?

Vann er bedre!:)

Det er jo smak og behag. Noen liker sei, andre liker bacon. Men er enig med deg, vann er bedre ;) Vann med sitrondråper og te er favoritten her :D

Dersom jeg er sulten og tar sjansen på å drikke en lightbrus, utløser dette ofte migrene i tillegg.

Enig med Deportista også, det er noe med lightbrus som fremkaller skikkelig hodepine. Har heller ikke diabetes, er ikke særlig overvektig heller:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vann, karbondioksid, farge (karamell E 150d), søtstoffer (aspartam*, acesulfam K), syrer (fosforsyre, sitronsyre), surhetsregulerende middel (natriumcitrat), aromaer (bl.a. koffein). *Inneholder en fenylalaninkilde.

You know what i meant MR!

Jeg var ikke ute etter listen over ingr. Jeg lurer på hvorfor i alle dager folk absolutt må ha brus, hvorfor er det så vanskelig å gi bæng i å drekke det? HVA er det de putter oppi som gjør at folk har sug etter det,... det kan jo ikke være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You know what i meant MR!

Jeg var ikke ute etter listen over ingr. Jeg lurer på hvorfor i alle dager folk absolutt må ha brus, hvorfor er det så vanskelig å gi bæng i å drekke det? HVA er det de putter oppi som gjør at folk har sug etter det,... det kan jo ikke være bra!

Nei jeg vet faktisk ikke hva du er ute etter. Jeg aner vel ikke hva det er de putter oppi brusen. Du får ringe å spørre selv, telefonnr: 08852.

Og jeg må da slettes ikke ha brus. Jeg synes bare det er godt. Jeg må ikke ha sjokolade heller, men synes det også er godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You know what i meant MR!

Jeg var ikke ute etter listen over ingr. Jeg lurer på hvorfor i alle dager folk absolutt må ha brus, hvorfor er det så vanskelig å gi bæng i å drekke det? HVA er det de putter oppi som gjør at folk har sug etter det,... det kan jo ikke være bra!

Du har jo allerede fått svaret her fra flere, og Roger har gitt et godt et. Det smaker godt, det er kos. Det er psykisk.

Noen liker å stresse ned med Zumba, andre tar en røyk, andre liker å kose seg med kald brus. Det er ikke mer komplisert enn det. Hvis vi alle skulle inntatt næring kun for det praktiske hadde vi ikke stått og slavet over kjelene for å lage gode måltider, kjøpt god vin osv. Det er faktisk ikke mer komplisert enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet fordi det trigget et voldsomt søtbehov. Blodsukkeret steg himmelhøyt 20 minutter etter inntak av 3 dl, hun har ikke diabetes eller annet, men blodsukkeret steg fra 5.6 til 10...det er voldsomt hos en som ellers er frisk og bare noen få kilo overvektig. Hos meg trigger det ikke noe som helst, og gjør ikke noe med blodsukkeret, men jeg vet at mange diabetikere kan få et veldig kast i blodsukkeret av denne drikken.

Hvordan ble dette målt? Ble bare Pepsi Max inntatt?

" Blant annet fordi det trigget et voldsomt søtbehov." Nå er det lavt blodsukker som er kjent for å fremkalle søtbehov.

For et par år siden surfet jeg rundt på det amerikanske Atkins forumet, hvor jeg fant en link til en forsker som gjorde noen stuider på dette, og flere mennsker, både vanlige friske og syke fikk føling med både aspartam, sucralose og acesulfam k. Han hadde en 8 10 stoffer som skulle være "sikre", men som ikke var det altså. Nå var dette et studie han gjorde for egen interesse, og derfor ikke noe han kunne presentere, men ikke desto mindre interessant. Den Norske bloggeren lilalife.no sjekket dette under sin egen utdannelse, en diabetiker fikk enten cola zero eller pepsi max, og blodsukkeret steg til rundt 14 på kort tid.

For et par år siden? Føling er lavt blodsukker, virker som du på en måte vil koble dette til klienten din som har høyt blodsukker - hvordan?

Hvor er studiene, linkene og de konkrete faktaene hen?

Trigger sukkerfri brus frigjøring av glukose til blod fra lever og muskler? Er det det du vil frem til?

PTer er ikke akkurat kjente for å være kunnskapsrike innenfor kosthold, mer forvirra og videreformidlere av myter og svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

folk blir hjernevasket av reklame, og tar det alltid ved siden av annet snop og mat når de spiser ute. Så de får vell en "god opplevelse" av å drikke det, samtidig som det smaker godt.

Har aldri hatt trua på de forskerne som sier at det ikke har noen negativ effekt å drikke "lett brus".. tipper det er omtrent like ille som å drikke vanlig brus. Så jeg har kutta begge deler, er ikke no spes fan av brus uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det at noe smaker godt være en like god grunn til å drikke eller spise dette noe som en hvilken som helst annen grunn?

De faktisk omstendighetene rundt hva inntaket gjør med kroppen eller hvilke helseeffekter det har er fullstendig irrelevant for å avgjøre hvorvidt noe er en god grunn eller ikke. Så lenge ens grunn til å spise eller drikke noe ikke er en feilvurdering, altså at man gjør det på grunnlag av faktafeil ("jeg drikker brus fordi jeg blir tynn av det!"), er det absolutt ingenting prinsipielt feil med å si at man drikker eller spiser noe fordi man synes det er godt.

Hvorvidt brus er godt eller ikke er en smakssak og det kan aldri være feil å mene enten det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble dette målt? Ble bare Pepsi Max inntatt?

" Blant annet fordi det trigget et voldsomt søtbehov." Nå er det lavt blodsukker som er kjent for å fremkalle søtbehov.

For et par år siden? Føling er lavt blodsukker, virker som du på en måte vil koble dette til klienten din som har høyt blodsukker - hvordan?

Hvor er studiene, linkene og de konkrete faktaene hen?

Trigger sukkerfri brus frigjøring av glukose til blod fra lever og muskler? Er det det du vil frem til?

PTer er ikke akkurat kjente for å være kunnskapsrike innenfor kosthold, mer forvirra og videreformidlere av myter og svada.

Vel, det er ikke bare lavt blodsukker som fremkaller søtbehov. Det er en langt mer komplisert systematikk i dette bildet, hormoner som leptin (som har med belønning å gjøre) ghrelin (sult) og insulin.

Når jeg skrev føling, så var det ikke føling som i lavt blodsukker. Jeg kunne satt inn ordet "merket" i stedet for.

Som jeg skrev, så var det for et par år siden som jeg surfet rundt, da jeg bare kom over det. Jeg leste det, la meg det på minnet, men ikke mer enn det. Bloggen lilalife derimot finnes fortsatt, du kan bare maile henne på bloggen hennes så finner hun garantert opp innlegget.

Sukkerfri brus trigger ikke frigjøring av sukker omgående, det sender signaler fra tungen til pankreas at det kommer sukker, så den sender ut bufret insulin omgående. (vi har alltid en buffer insulin, med mindre du har diabetes.) Dermed må den produsere glukagon for å motvirke at blodsukkeret faller, og da frigjøres det sukker fra lever - sjelden fra muskler.

Jeg har lest ernæring i 3 år, og har en del peiling på hva som foregår i kroppen. Men jeg kunne sikkert lært mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi Max:wub:

..jeg er skummelt redd for at jeg også ville ha reagert omtrent slik som kunden i første post:whistling:. Kanskje ikke sånn at jeg ville startet å grine, men seriøst, hvordan ville livet vært uten pepsi max?:p

De burde hatt APA. Anonyme Pepsi-Max Avhengige.

Den digga jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står de ikke i en av fitnessbloggen-artiklene at det viser seg at blodsukkeret kan for noen personer øke bare ved å lukte søte ting? Mener det var ett eller annet der…

Det var vel den ene artikkelen om sammenheng mellom insuling og fettlagring. Del 1. Husker ikke akkurat hva tittelen på artikkelen var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det at noe smaker godt være en like god grunn til å drikke eller spise dette noe som en hvilken som helst annen grunn?

De faktisk omstendighetene rundt hva inntaket gjør med kroppen eller hvilke helseeffekter det har er fullstendig irrelevant for å avgjøre hvorvidt noe er en god grunn eller ikke. Så lenge ens grunn til å spise eller drikke noe ikke er en feilvurdering, altså at man gjør det på grunnlag av faktafeil ("jeg drikker brus fordi jeg blir tynn av det!"), er det absolutt ingenting prinsipielt feil med å si at man drikker eller spiser noe fordi man synes det er godt.

Hvorvidt brus er godt eller ikke er en smakssak og det kan aldri være feil å mene enten det ene eller det andre.

Hvem har sagt at "det smaker godt" ikke er en god nok grunn til å drikke brusen? Håper virkelig ikke det svaret der var rettet mot meg, for jeg har ikke på noen måte ytret meninger om noe av det du skriver om her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at "det smaker godt" ikke er en god nok grunn til å drikke brusen? Håper virkelig ikke det svaret der var rettet mot meg, for jeg har ikke på noen måte ytret meninger om noe av det du skriver om her....

Det var ikke direkte rettet mot deg mer enn mot noen andre. Det var ment som en generell påpekning fordi jeg følte at tråden begynte å spore av i en diskusjon om hvorvidt brus er godt eller ikke – noe man gjerne kan diskutere i off-topic hvis man mener det er en fruktbar eller morsom diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...