Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Tolka hele greia som om at det var ekstra fornærmende at Helene Drage får 25%..

Noe som minner meg på, å henge ut bloggere med navn blir vel litt kanten? Eller har de opplyst selv på bloggen sin hvor mye avslag de får? Kommer den informasjonen fra sikre kilder eller er det hearsay?

Er du redd for at de tråkker på bloggernes privatliv/anonymitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt uproblematisk i prinsippet. Spørsmålene jeg stiller meg er: Hvor er foreldrene til de mindreårige som inngår sånne avtaler? Er det i det hele tatt lovlig å gjøre slike avtaler med umyndige personer? Hvem setter grensene for hvordan kommersielle interesser skal kunne bruke identifiserbare barn i markedsføring? Barn som i dette tilfellet ikke har noen som helst markedsverdi utenom gjennom sin offentlige selveksponering?

Kronglete vei, reint etisk. Uten at det ser ut til å plage sponsorene nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HannePanne, hvis du hadde fått tillbud om bra priser eller sponsing av produkter du allerede har et forbruk av + det gir deg noe å skrive om i bloggen din for yteligere eksponering.... hadde du sagt nei da?? Det hadde ikke jeg!!

Aner ikke om de bruker noen form for rangstige som du snakker om, men det håper jeg... Alt annet hadde vært dumt!!

Jeg treningsblogger ikke, så det er ikke aktuelt. Jollygoodbloogen min er mest for at familie skulle vite at vi ikke hadde sunket på veien :)

Nei, jeg hadde ikke valgt å kun måtte handle fra en leverandør som jeg i tillegg måtte reklamere for, i bytte mot en liten rabatt. De selger dessuten forferdelige dyre ting, så jeg ville f.eks handlet treningstights på h&m til 200kr, enn en better bodies tights til 900kr med 15% rabatt.

Venter på gode gamle haters gonna hate eller at jeg bare er misunnelige på de sponsa jentene :p

Drage informerte om det selv på bloggen, og Kristine kjenner jeg godt. En annen kilde har informert meg om at små bloggere er villige til å godta helt ned mot 5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er én gruppe jeg ikke klarer å motivere meg for noen "beskyttes mot seg selv"-tanker, er det nautete rosabloggere på 18-19-20. Når dette er sagt, hvordan utnyttes de i dette tilfellet? At x-life har skutt opp som følge av dette betyr ikke at den enkeltes bidrag er spesielt mye verdt. Snarere tvert imot, det er klart modellen deres handler om summen av en hel haug grasrotreklamering hvor den enkeltes bidrag sikkert er forsvinnende lite i de fleste tilfeller. Så de får litt, ikke mye, for sitt tross alt begrensede bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delte meninger, som alt annet. Jeg mener i alle fall at dette er verdt å ta en debatt om!

Og igjen, detter ikke snakk om spons generelt, men den spesielle måten xlife gjør det på. (Ser trådtittelen min har blitt moderert..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på gode gamle haters gonna hate eller at jeg bare er misunnelige på de sponsa jentene :p

Skal droppe haters gonna hate og misunnelig-regla, men har du virkelig innsikt i X-Life sine sponsorsamarbeid eller er alt her basert på antakelser og synsing eller "ting du har hørt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir ganske nysgjerrig på dette da jeg følger og/eller vært innom en del fitnessblogger der det omtrent alltid er en eller annen link inn til sponsoren. X-life begynner å bli fellesnevneren for ganske mange. Noen som er sponset i en eller annen grad som tør si noe om vilkårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Win win i mine øyne. X-life får reklame, og andre får gratis/billige ting. X-life bruker kanskje bloggere til et eget egoistisk formål, men tror nok neppe de jentene (guttene?) der ute som er sponset har så mye å tape. De får tak i det utstyret de trenger, og noe ekstra dill-dall for strevet.

Nå har jeg ikke vært i gjennom alle bloggerne sponset av X-life, men flere av de jeg har vært innom virker som fornuftige mennesker med både gode kostholds og treningsvaner. De skriver oppmuntrende til sine lesere om å nå sine mål på en sunn måte, og bidrar ikke til det typiske kroppsidealet til alle disse *sensurert* rosabloggerne der ute. Om de motiverer på denne måten, og samtidig reklamerer litt, jaja for min del.

Kan det kalles sponsing når rabatten er så liten at butikken fremdeles tjener på varene de kjøper?

Om butikken ikke hadde tjent på varene de hadde sponset med hadde det fort blitt en ugunstig sponsoravtale for butikkene, og det hadde alltid ellers vært andre aktører der ute klare til å ta jobben for mindre økonomisk vinning.

Vi lar oss alltid påvirke av reklame, uansett hva det er og selv om vi nekter på det selv så lar vi oss ubevisst påvirkes av den reklamen vi ser over alt i hverdagen. En blogg med flere tusen lesere hver dag sier seg selv å være et godt sted å få solgt produkter, og utgjør neppe noe større kjøpepress enn vi møter på eller hver dag.

veldig rotete skrevet, håper poengene kom frem, skal redigere da formen kommer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en blogger handler 500% mer om hun får 20% rabatt og butikken fortsatt tjener penger på varene så er det vel et greit regnestykke :p

Det jeg har reagert på i enkelte tilfeller er hvor uærlig denne reklameringen er (ikke X-life spesifikt, sponsede bloggere generelt). Jeg har sett jenter som har fått tilsendt diverse alternativ-jall som de deretter har reklamert vilt for på bloggen sin uten å på noen måte merke det som reklame, og som deretter har moderert kommentarfeltet som bare juling. Det er jo ikke så nøye med markedsføringsloven i blogger kan det se ut, så da er det ikke så farlig om man skriver at man kan ionisere vannet til å gi positive energier eller har blåbærjuice som kurerer beinbrudd og kreft.

Så lenge man merker sponsede/reklameinnlegg på en ærlig måte, og holder seg innenfor rimelighetens grenser når det gjelder produktbeskrivelser, så får man heller ta en individuell vurdering om man synes det er noe man ønsker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hva så om X-life eller andre sponser bloggere? Det er eksponering for dem. Akkruat som Red Bull sponser norske idrettsutøvere.

2. Hva så om de opererer med et rangstigesystem der de største bloggerne har mer lukrative avtaler? Det er jo det samme i resten av idretten også. Jo større navn du har, jo bedre avtaler får du.

3. Det er bloggerens ansvar å sette seg inn i og følge de reglene som finnes for reklame og såkalt redaksjonell omtale (som har en langt større effekt enn rein reklame). Men her er det jo ikke bare rosabloggerne som sliter, det er jo bare å plukke opp diverse eks av Henne, Costume, FHM, etc, og man ser det samme der.

4. Det er også bloggerens ansvar, eller dennes foresatte, å sette seg inn i de reglene som finnes for rapportering av inntekt og skatte av dette.

Jeg klarer ikke å se problemet her i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, detter ikke snakk om spons generelt, men den spesielle måten xlife gjør det på. (Ser trådtittelen min har blitt moderert..)

Og med dette så mener du hva? Reagerer du på personene de sponser? Rabattene de blir sponset med? Hva er det som gjør xlife sine sponsoravtaler så veldig annerledes enn andre avtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes X-life sin sponsing er utrolig kynisk?

Før var de en veldig ukjent butikk, men etter at de begynte å sponse en hel haug av fitness og "fitness"-jenter, så har det jo tatt helt av. Det er jo en ekstremt vellykket form for markedsføring, det skal de ha!

De har en form for rangstige der de mest populære jentene får store rabatter, mens småbloggerne får type 5-10%. (Dette sies det dog aldri noe om på bloggen..) I tillegg får jo mange av de gratis ting om er nyheter i butikken, igjen etter hvor på rangstigen de er. Det funker jo som bare f**n, og verdien av reklamen er jo mange ganger utgiftene av å sende de ting i posten de betaler innkjøpsprisen for.

Jentene setter jo selvfølgelig aldri spørsmålstegn ved dette, og reklamerer gladelig for tusenvis av kjernemålgruppen. Mange føler seg utrolig privilegerte som "får" gaver av sin ekstremt rause, snille sponsor som selvfølgelig sponser de fordi de har stor tro på de innen fitnessporten og deres drømmer og mål.. Ehem... Realiteten er vel heller at x-life bare ser på de som små pengemaskiner, og har vel en slags formel for antall lesere / x-rabatt = fortjeneste. Hvis man i tillegg tar hensyn til den faktoren at de velger sponsoren sin foran andre butikker i inn og utland når de først skal kjøpe seg noe de ville trengt uansett...

I tillegg reagerer jeg på hvordan de bruker jentene sine private bilder som reklame. Reklamebilder som ville kostet tusenvis av kroner for fotograf og modeller hvis det hadde vært gjort på gamlemåten. Eks. reklamen under, som er tatt med mobilen i speilet, blir brukt som reklamebanner! Får de i det hele tatt betalt for dette?

Jentene kan da umulig vite verdien av deres egen markedsføring? Kan det kalles sponsing når rabatten er så liten at butikken fremdeles tjener på varene de kjøper? Er det ikke grov utnyttelse å TJENE penger på å reklamere. Eller er det helt greit og bare en veldig smart måte å drive butikk på.

Å få penger for å reklamere for et produkter er helt vanlig og legitimt..Å kalle dette utnytting er helt absurd. Føler du deg utnyttet når din arbeidsgiver forventer arbeid utført i bytte mot lønningen du "får" hver måned? Jeg håper nesten dette er et tulleinlegg. Reklamering har som FORMÅL å øke salget og å gjøre et produkt eller selskap mer kjent. X-life har funnet en gullgruve. De betaler i form av penger og varer for reklame og de som drar inn de største inntektene får best betalt, eller mest rabatt om det er slik de gjør det. SELVFØLGELIG er det ingen som sponser for å være snill (unntaket må være småsummer til barneidrettslag eller russ), sponsing kan du se på som innleie av en bevegelig, pustende reklameplakat. God forretningssans kalles det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor lite butikken gir tilbake i forhold til den voldsomme eksponeringen de får.

2. Kvantiteten, det store antallet bloggere de har avtaler med. Som oftest jenter som egentlig ikke har oppnådd noen verdens ting innen trening unntatt å blogge om sin egen trening. Hvor er integriteten?

3. Bruken av private bilder på facesiden deres og reklamebannere. En vanlig modell ville fått 5-10 000kr.

4. Intensiteten, kjøp kjøp kjøp! Press om å kjøpe ekstremt dyrt mel og ekstremt dyre klær, både for de som er sponsa og får rabatt, og lesere. Nesten hver eneste dag. De som er sponsa av xlife skriver om xlife hele tiden. "Se Nora har alle klærne better bodies noensinne har laget, har du?"

Det vil være nærliggende å sammenligne de med myrevolution, og de synes jeg ikke oppfyller noen av punktene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev forresten i åpningsinnegget at ja det har vært en genistrek forretningsmessig. Ingen tvil om det. Ingen lover er brutt og alt er frivillig. Spørsmålet er om man selv synes det er fryktelig kynisk å bruke disse jentene som pengemaskiner? Det er jo ikke noe fasitsvar, derfor en diskusjon.

(Ble jeg utnyttet av arbeidsgiver for lønn mot forventet arbeid? Tja, er en grunn til at jeg sluttet som arbeidsmaur med 8-4 jobb,men det er en helt annen diskusjon :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Bruken av private bilder på facesiden deres og reklamebannere. En vanlig modell ville fått 5-10 000kr.

De bruker jo bilder fra Instagram som er tagget med #xlife, så det kommer vel ikke som noen overraskelse akkurat..

Jeg klarer faktisk ikke se etiske eller moralske dilemmaer her, og jeg tror ikke jeg er helt alene om det. Det er så problemfritt som det får blitt i mitt hode, samtlige av punktene du lister opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...