Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Og jeg står fast med høy og klar røst: Jeg tror ikke et sekund på at gutta i Fitnessbloggen ikke har noen egne interesser jmf Xlife. Det å engasjere seg så hardt og inderlig i denne diskusjonen er NEPPE av uavhengige årsaker. Basta bom.

Det er jo du som kommer inn her og slenger rundt deg med beskyldninger du ikke har grunnlag for. Selvfølgelig må de få komme med sin side av saken.

Ettersom du ikke er interessert i å høre på hva de har å si burde du ikke dra dem inn i diskusjonen, som tross alt handler om bloggere og hvordan de blir sponset.

Hilsen en som ikke er blant gutta i fitnessbloggen som FAKTISK engasjerer seg av uavhengige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg står fast med høy og klar røst: Jeg tror ikke et sekund på at gutta i Fitnessbloggen ikke har noen egne interesser jmf Xlife. Det å engasjere seg så hardt og inderlig i denne diskusjonen er NEPPE av uavhengige årsaker. Basta bom.

Prøvde å lese denne diskusjonen og endte på ditt siste innlegg der jeg må spørre:

1) Hvem er gutta bros?

2) Hvor er de så engasjerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) gutta bros her er hankjønn som deltar i en debatt der det er en forutsetning å ha lest rosa fitnessblogger regelmessig over lang tid for å forstå poengene mine i tråden. Noe jeg tviler på at de har gjort.

2) når fitnessbloggenteamet som helhet tar xlife så voldsomt i forsvar, og de til og med må hente inn sjefen sjæl "som egentlig ikke skulle engasjere seg mer" så mener jeg det ligger noe mer bak. Se punkt 1, dette er menn som neppe leser bloggene det er snakk om engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) gutta bros her er hankjønn som deltar i en debatt der det er en forutsetning å ha lest rosa fitnessblogger regelmessig over lang tid for å forstå poengene mine i tråden. Noe jeg tviler på at de har gjort.

2) når fitnessbloggenteamet som helhet tar xlife så voldsomt i forsvar, og de til og med må hente inn sjefen sjæl "som egentlig ikke skulle engasjere seg mer" så mener jeg det ligger noe mer bak. Se punkt 1, dette er menn som neppe leser bloggene det er snakk om engang.

Hvem er fitnessbloggenteamet?

Jeg synes det er viktig at du presiserer slike ting da jeg ser at jeg kan f.eks oppfattes som en del av det, og det provoserer meg litt da folk kan tro det når du sier slik. Jeg har ikke fått en eneste krone eller annet for å bruke timer av dagen på å redde unge jenter fra den sikre PSMF døden, og unge "brødre" fra PWO-DMAA døden.

Så om du skal bruke ord som gutta bros etc så ønsker jeg at du faktisk presiserer hvem du beskylder.

Men jeg leser ikke rosablogger eller bryr meg, men følte meg implisert så derfor denne siste posten.

Have fun!

"I didnt choose the X-LIFE, the X-LIFE chose me...!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er fitnessbloggenteamet?

Jeg synes det er viktig at du presiserer slike ting da jeg ser at jeg kan f.eks oppfattes som en del av det, og det provoserer meg litt da folk kan tro det når du sier slik. Jeg har ikke fått en eneste krone eller annet for å bruke timer av dagen på å redde unge jenter fra den sikre PSMF døden, og unge "brødre" fra PWO-DMAA døden.

Så om du skal bruke ord som gutta bros etc så ønsker jeg at du faktisk presiserer hvem du beskylder.

Å javel. Greit. No more frekvens for you!!!!! :D

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er fitnessbloggenteamet?

Jeg synes det er viktig at du presiserer slike ting da jeg ser at jeg kan f.eks oppfattes som en del av det, og det provoserer meg litt da folk kan tro det når du sier slik. Jeg har ikke fått en eneste krone eller annet for å bruke timer av dagen på å redde unge jenter fra den sikre PSMF døden, og unge "brødre" fra PWO-DMAA døden.

Så om du skal bruke ord som gutta bros etc så ønsker jeg at du faktisk presiserer hvem du beskylder.

Men jeg leser ikke rosablogger eller bryr meg, men følte meg implisert så derfor denne siste posten.

Have fun!

"I didnt choose the X-LIFE, the X-LIFE chose me...!"

+1 på det meste. Nå er jeg jente ikke gutt, men jeg leser heller ikke rosablogger og vi som er moderatorer her inne hjelper til av fri vilje, vi får ikke betalt. Heller ikke sponsa av X-life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å javel. Greit. No more frekvens for you!!!!! :D

:p

Haha! Det er jo noe for alle tingene jeg gjør for deg, ikke for FB ;) Mulig jeg må holde opp programmet med en litt sexualisert undertone, lite klær og #pinglo på instagram. Må jo følge stilen i følge denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret på tittelen fordi X-Life ikke er enestående i sin markedsføring. Også andre kosttilskuddaktører bruker bloggjenter i sin markedsføring. Jeg ser derfor ikke at endringen var til fordel for X-Life.

Debatten ser jeg på som uproblematisk, men ønsker man at den skal bli mest mulig opplyst, bør man kanskje inkludere de andre aktørene som også bruker samme type markedsføring.

Det ville selvsagt også vært en fordel om man dokumenterte påstandene sine. En debatt hvor man slenger rundt seg med det mange oppfatter som insinuerende påstander og en del usakligheter faller i verdi hos mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele poenget med tråden var hva som skillte xlife fra andre sponseaktører som gymgrossisten og myrevolution...

Da har jeg misforstått. Beklager. I så måte kan jeg endre tittelen tilbake, om du skulle ha ønsker om det.

Jeg trodde den handlet om at X-Life brukte diverse bloggjenter i annonsene deres. Og det er vel flere som gjør, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg ikke heller helt forstår. Hvis en bruker oppretter en tråd for å poengtere det Hanne sier, er det da greit at trådtittelen endres fordi en av moderatorene ikke er enig? Ligner veldig på sensur. En eventuell debatt og diskusjon får en da ta i tråden, ikke bare endre tittel som også endrer betydningen av den.

Poenget var, om en leser førstepost, nettopp hva forskjellen var. Ikke AT de ble brukt i annonser, men hvordan.

For min del handlet det mer om at jeg endret den fordi hun kommer med en lang rekke påstander hun ikke legger frem noen dokumentasjon for og at jeg oppfatter det som at flere er i samme båt som X-Life og at jeg derav ønsket å skape en bredere og mer opplyst diskusjon.

Når jeg leser innlegget hennes igjen, ser jeg ikke at hun fremlegger påstander (selv om de er udokumenterte) som stiller X-Life i et annet lys enn en del av deres konkurrenter. Gjør du?

Jeg synes i utgangspunktet at debatten er svært interessant, og har ingen problemer med å ønske den velkommen. Utover det har jeg ingen inngående kjennskap om hvilken effekt det har for de ulike aktørene, ei heller hvilke avtaler som gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig godt Robert skjønte betydningen av tråden da den ble endret, men spiller dum nå som det kommer frem at de ikke er så 100% uavhengige som de skulle ha det til.

Beklager upresis formulering. Jeg mener de som har større innflytelse for fitnessbloggen enn bare å moderere forumet og skrive bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig godt Robert skjønte betydningen av tråden da den ble endret, men spiller dum nå som det kommer frem at de ikke er så 100% uavhengige som de skulle ha det til.

Beklager upresis formulering. Jeg mener de som har større innflytelse for fitnessbloggen enn bare å moderere forumet og skrive bidrag.

Du vet så utrolig mye. Må jeg spille dum for å ha misforstått?

Du kunne kanskje brukt noen kcal på å fortelle folk hva som SKILLER x-life fra f.eks MyRevolution og en del andre aktører, når det kommer til markedsføring? Jeg tror det kunne tatt diskusjonen noen steg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problemet - du hadde et ønske om å skape en bredere diskusjon og modererte innlegget hennes. Den bredere diskusjonen kunne blitt skapt ved å for eksempel be om dokumentasjon for påstandene og spørre om ikke dette er vanlig praksis hos andre også.

Å gjøre en endring uten å informere trådstarter for å tillegge tråden en annen mening enn den som var intensjonen til trådstarter virker mistenkelig, som jeg skrev tidligere.

Om det er begrunnet eller ei får være så, men dersom det skulle taes en større diskusjon om hvordan andre aktører også profilerer seg er det kanskje ryddigere om den kommer av at den kommer, ikke fordi en trådtittel endres for å styre fokus.

I ettertid ser jeg at det ble problematisk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asle Hvor kommer det klart fram fra førsteposten at det handler om X-life kontra andre aktører? For meg ser det ut som en kritikk av sponsing av bloggere generelt.

Er det bare jeg som synes X-life sin sponsing er utrolig kynisk?

Før var de en veldig ukjent butikk, men etter at de begynte å sponse en hel haug av fitness og "fitness"-jenter, så har det jo tatt helt av. Det er jo en ekstremt vellykket form for markedsføring, det skal de ha!

Alle bedrifter starter her. Ingen går fra ukjent til kjent uten en kreativ markedsføring ;) Kvalitet alene er (dessverre) ikke godt nok.

De har en form for rangstige der de mest populære jentene får store rabatter, mens småbloggerne får type 5-10%. (Dette sies det dog aldri noe om på bloggen..) I tillegg får jo mange av de gratis ting om er nyheter i butikken, igjen etter hvor på rangstigen de er. Det funker jo som bare f**n, og verdien av reklamen er jo mange ganger utgiftene av å sende de ting i posten de betaler innkjøpsprisen for.

Dette er faktum for all sponsing. Markedsverdien til en kjent person/nettside avhenger av deres størrelse og målgruppe. Det sier seg selv at en blogg med tusenvis av lesere er mer attraktiv enn en med tre hundre. Og dermed får en bra avtale, slik at aktøren sikrer seg dette objektet. Mindre kjente personer/nettsteder får mindre fordi det finnes likeverdige personer/nettsteder som alternativ. Det er ikke sikkert tilfellet når det gjelder de flest leste bloggene.

Jentene setter jo selvfølgelig aldri spørsmålstegn ved dette, og reklamerer gladelig for tusenvis av kjernemålgruppen. Mange føler seg utrolig privilegerte som "får" gaver av sin ekstremt rause, snille sponsor som selvfølgelig sponser de fordi de har stor tro på de innen fitnessporten og deres drømmer og mål.. Ehem... Realiteten er vel heller at x-life bare ser på de som små pengemaskiner, og har vel en slags formel for antall lesere / x-rabatt = fortjeneste. Hvis man i tillegg tar hensyn til den faktoren at de velger sponsoren sin foran andre butikker i inn og utland når de først skal kjøpe seg noe de ville trengt uansett...

Det er jo deres ansvar? Og andre sponsorer gjør akkurat det samme? En evt forskjell bør isåfall framheves synes jeg, da jeg ikke har inngående kunnskap hos hver enkelt aktør.

I tillegg reagerer jeg på hvordan de bruker jentene sine private bilder som reklame. Reklamebilder som ville kostet tusenvis av kroner for fotograf og modeller hvis det hadde vært gjort på gamlemåten. Eks. reklamen under, som er tatt med mobilen i speilet, blir brukt som reklamebanner! Får de i det hele tatt betalt for dette?

Dette er mulig bare gjelder X-life. Bør isåfall understrekes at dette er noe de gjør som andre ikke gjør. Hvis det er instagram bilder er det vel instagram som eier dem nå? og ikke personen det er tatt bilde av? har ikke helt fulgt den saken, men husker det ble sagt at instagram skulle ta eierskap og kunne la aktører bruke bildene i reklame.

Jentene kan da umulig vite verdien av deres egen markedsføring? Kan det kalles sponsing når rabatten er så liten at butikken fremdeles tjener på varene de kjøper? Er det ikke grov utnyttelse å TJENE penger på å reklamere. Eller er det helt greit og bare en veldig smart måte å drive butikk på.

Det bør de selv ha ansvar for å vite, men viktigst av alt så er dette igjen generelt for alle sponsorer. Hvem som sponser påvirker ikke jentenes kunnskap om deres egen markedsverdi.

Sånn, det var mine svar. Synes det ser veldig generelt ut og ikke spesifisert nok mtp at det skal handle om x-life kontra andre aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...