Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Viktig å huske på dette:

Bloggere oppsøker nettbutikker og andre aktører SVÆRT aktivt og trygler om å få freebies og shit. Jeg er involvert med flere butikker og kjenner flere som også driver butikker og de har ALLE samme erfaring. Mye kleine mails fra unge og lovende som nærmest trygler om å få ting: "Hei jeg har en blogg med 13 lesere i året, kan jeg få noe av dere?". Samtidig er den en reell markedsverdi i noen av disse, men den er ikke sååå høy som HannePanne tror da de fleste bloggere har få lesere. Såklart, blir skalaen stor nok så går jo alt opp med tidevannet :) Men fordelt pr. blogger er effekten stort sett liten, og det vil ikke være logisk med massive betalinger til bloggere flest. Mange av bloggerne er heller ikke så interessante og de fleste blir avvist.

Det mest rettferdige er på mange måter å kvantifisere hva hver enkelt blogger bidrar med og så ha en fastsatt ordning med betaling pr. besøkende eksempelvis. Da betaler man for det bloggeren bidrar med etter effekt på samme måte som man gjør med nettannonser prissatt som CPC. Samtidig er det ikke alt man kan måle, så en grei rabatt i bunn er jo fair i tillegg.

IAmaBro sier han ikke vil subsidiere tilskuddene til uerfarne jenter som drømmer om fitnesskarriere. Det er jo forsåvidt et valid argument, men det er mange måter å objektivt kvantifisere verdien til en enkelt blogger målt i kroner og øre. Premierer man disse med objektive vilkår og regler så skiller det seg ikke fra annen markedsføring egentlig. Samtidig er også innlinker viktig med tanke på en nettbutikks rangering i Google, så det å sponse mange har en indirekte fordel mtp. rangering på søkemotorer. Jeg forstår godt hva IAmaBro mener med at han ikke vil betale for andre, men jeg kan med hånden på hjertet si at selv om det virker urettferdig ovenfor en hardt arbeidende bror med årevis med trening og sixpack så går det meste av bloggsponsing omtrent i null eller er lønnsomt, litt avhengig. Gjør man det på en fair måte er det ikke annerledes enn å kjøre annonsekampanjer i mer tradisjonelle medier. Det ville ikke vært noe i veien for at du selv ville fått subsidiert kosttilskudd dersom du har en stor kontaktflate og er villig til å bruke denne aktivt, men kjenner jeg deg rett vil du ikke noe slikt:)

En butikk jeg er involvert i sendte en støtpenn og noe småtterier til Anna Is (eller hva hun heter) og hun la ut blant annet denne videoen (se under). Vi fikk flere tusen besøk til den butikken, men det ga ikke noen voldsomt økning i salget. Mest tenåringsjenter som er nysgjerrige.

Kan dere ikke sende noen andre produkter til denne unge kvinnen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg kan se poenget ditt med at det blir sensur, samtidig så synes jeg det er feil å motta noe gratis for så å snakke negativt om det på bloggen. Det er jo også klær jeg har mottatt som jeg faktisk synes er fine, men som ikke passer til min kropp og da skriver jeg jo det. Vanskelig balansegang akkurat den der faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt at:

"han som er webmaster på FB

lager også bannerne til x-life

og er moderator i forumet

derav endringen av tittel i posten din

han har vel en 40% stilling der også, i X-life

så litt komisk du klikket på dem der"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan se poenget ditt med at det blir sensur, samtidig så synes jeg det er feil å motta noe gratis for så å snakke negativt om det på bloggen. Det er jo også klær jeg har mottatt som jeg faktisk synes er fine, men som ikke passer til min kropp og da skriver jeg jo det. Vanskelig balansegang akkurat den der faktisk :)

Nettopp! Man kan jo ikke si noe stygt om sin snille sponsor, det er jo som å være misfornøyd med julegavene. 10-11 blogger synes jeg ikke er lite, og hvis man faktisk holder disse i tøylene ved å gi de ting og rabatter, så holder man fitnessbloggenorge fritt for negativ omtale av butikken. Og når man i tillegg kan fritt boltre seg i deres evinnelige behov for bilder av seg selv i treningssammenheng= win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå hadde jeg egentlig tenkt å holde meg unna skriverier på forumet, men siden jeg blir nevnt, så velger jeg å komme med en kommentar.

Det er to grunner til at jeg valgte å endre tittelen i innlegget ditt: "Utnytter X-Life unge jenter?" -> "Utnytter X-Life og andre aktører unge jenter?"

1. Du kommer med en del påstander som er på kanten. Spesielt når du ikke fremlegger dokumentasjon, og holder kildene unna. Du ramser opp diverse tall og prater som at du vet mye om dette, men unngår helt å dokumentere det du skriver.

2. Den andre grunnen er at X-Life ikke gjør noe unikt. Også andre aktører markedsfører seg på samme måte. Det blir derfor feil å la dette handle om kun en aktør.

Du forteller blant annet at de mest populære jentene får store rabatter, og småbloggerne får 5-10 %. Du skriver også at X-Life ser på de som små penge-maskiner, og stiller spørsmålstegn med at de bruker jentenes private bilder i reklamesammenheng.

Du skriver videre ”Er det ikke grov utnyttelse å TJENE penger på å reklamere. Eller er det helt greit og bare en veldig smart måte å drive butikk på.

1. X-Life har valgt å bruke bloggjenter i sin markedsføring. Slik som også andre konkurrenter gjør.

2. Jeg vil tro at jentene er med frivillig på dette, og får betalt ut fra størrelse og popularitet på nettsiden sin. Det synes jeg høres veldig fair ut. Å tro at jenter skal få masse tusen kroner for mobilbilder er ikke annet enn utopi og svært usannsynlig. Selv "glamourmodeller" som stiller opp i ulike photoshoots gjør dette for lommerusk eller veldig ofte ingenting.

3. Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet at X-Life, MyRevolution og en del andre kosttilskuddprodusenter får utrolig mange e-poster hvor jenter maser om spons. Ikke alle får. De som ikke får blir sure og føler et trang for å rope ut om hvor urettferdig verden er.

Jeg sier ikke at det gjelder deg, men når vi først prater om UAVHENGIGHET (wow, for et ord), så vet vi jo ikke her om hvilke erfaringer og interesser du, eller andre måtte ha.

4. Når det gjelder min uavhengighet, så skal ikke jeg vurdere den. Jeg står som med-eier av Fitnessbloggen. X-Life har aldri vært med på eiersiden av Fitnessbloggen. Fitnessbloggen publiserer artikler ut fra hva Fitnessbloggen ønsker å skrive om. Annonsører legger følgelig ingen føringer i hva Fitnessbloggen skal skrive om. Ønsker Fitnessbloggen å skrive at et kosttilskudd ikke fungerer, så gjør Fitnessbloggen det. Uavhengig av hva som selges blant annonsørene.

Fitnessbloggen og dens moderatører står fritt i å moderere eller endre innlegg, hvis Fitnessbloggen måtte ønske det – men generelt så vet jeg at vi setter ytringsfriheten høyt og i så liten grad som mulig ønsker å moderere det dere skriver.

Jeg håper at dette var oppklarende, og at jeg ikke trenger å være med i en eventuell videre debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x-life er vel inne med eierinteresser i fitnessbloggen?

Eller kan det avkreftes ?

Nei, og de får forøvrig ingen annen særbehandling her på siden. Verken på annonser eller noe som helst annet.

Jeg ble fortalt at:

han som er webmaster på FB

lager også bannerne til x-life

og er moderator i forumet

derav endringen av tittel i posten din

han har vel en 40% stilling der også, i X-life

så litt komisk du klikket på dem der"

Det stemmer at jeg lager bannere for X-life og har en vanlig jobb der. Jeg har ikke rørt hverken tråden eller tittelen din, og har ikke tenkt å delta i diskusjonen om en annen arbeidsgiver her på forumet. Forøvrig har jeg god kunnskap om det meste, og du har ikke akkurat truffet innertier her Hanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere bakover i tråden som er enige i mitt synspunkt og hvis ikke dette er verdt å ta en diskusjon om, er 99% av trådene på fitnessbloggen meningsløse. Mener jeg, tralala

Jeg ble fortalt sitatet ovenfor av en person jeg stolte på og som jeg trodde hadde teknisk innsikt i dette. Han tok tydeligvis feil. Javel, det er uansett ikke det tråden opprinnelig handlet om.

Når det gjelder Robert så er vel tillit og troverdighet et dødt og begravet kapittel i mine øyne i alle fall. Skjønner ikke at han fremdeles tørr å engasjere seg o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere bakover i tråden som er enige i mitt synspunkt og hvis ikke dette er verdt å ta en diskusjon om, er 99% av trådene på fitnessbloggen meningsløse. Mener jeg, tralala

Jeg ble fortalt sitatet ovenfor av en person jeg stolte på og som jeg trodde hadde teknisk innsikt i dette. Han tok tydeligvis feil. Javel, det er uansett ikke det tråden opprinnelig handlet om.

Når det gjelder Robert så er vel tillit og troverdighet et dødt og begravet kapittel i mine øyne i alle fall. Skjønner ikke at han fremdeles tørr å engasjere seg o_O

Og der slo chicklogicen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der slo chicklogicen inn.

Fordidet å klassifisere et argument som ulogisk på bakgrunn av kjønnet til den som ytrer seg, dét er logisk.

EDIT - skjønner du ikke mener argumentet hennes er ulogisk fordi hun er jente. Reagerer på bruken av konseptet "jentelogikk" som et diskvalifiserende begrep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Man kan jo ikke si noe stygt om sin snille sponsor, det er jo som å være misfornøyd med julegavene. 10-11 blogger synes jeg ikke er lite, og hvis man faktisk holder disse i tøylene ved å gi de ting og rabatter, så holder man fitnessbloggenorge fritt for negativ omtale av butikken. Og når man i tillegg kan fritt boltre seg i deres evinnelige behov for bilder av seg selv i treningssammenheng= win!

Nja, igjen, jeg ser hva du mener, men jeg er ikke helt enig. Det handler jo ikke om å si noe stygt om sponsoren, sponsoren kan jo være herlig selv om klærne ikke er det? :) X-life er kjappe på levering, og har godt utvalg, og det er jo det som ligger til grunn når jeg anbefaler X.life. Om en av Craft sine tskjorter ikke passer meg går jo det med på Craft som produsent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg står fast med høy og klar røst: Jeg tror ikke et sekund på at gutta i Fitnessbloggen ikke har noen egne interesser jmf Xlife. Det å engasjere seg så hardt og inderlig i denne diskusjonen er NEPPE av uavhengige årsaker. Basta bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...