Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mange har et elsk/hat forhold til kardio. Selv har jeg i mange år kjørt timevis med kardio i uken fordi jeg trodde det var nødvendig for å komme i den formen jeg ønsket. Jeg er og en "gammel" friidrettsutøver så jeg hadde ikke så mye imot å spise opp kilometer etter kilometer med asfalt. Men etterhvert ble jeg lei av å bruke tid og energi på noe som jeg dypt inne fint kunne klart meg uten.

Har det siste året (eller mer) ikke kjørt noe kardio, bare trent styrke. Formen har ikke tatt noe skade, tvert imot. Fettprosenten er lavere og muskelmassen større. Jeg kjører nå bare "kardio" om noen spør om jeg vil være med på en tur, være det gåtur eller joggetur.

Fant en artikkel som snakker litt om kardio og hva innvirkning det har på de resultatene man er ute etter. Foreslår at alle leser den da det kanskje kan gå opp et lys for mange.

The Cardio Comedown

Conclusion

Your body cannot serve two masters. Concurrent strength and endurance training decreases your body's adaptations to both and results in suboptimal strength and muscle gains. The only way to completely avoid the interference effect is to avoid cardio. Many people have gotten shredded without cardio by following a meticulous diet. Dieting isn't cool, it doesn't make you look badass and it doesn't give you any rush of adrenalin or endorphins, but it does give you something much more valuable: results.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17418-hater-du-kardio-dropp-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen tvil om at man ikke trenger kardio for å oppnå en lav fettprosent :) Det eneste som slår meg litt, som jeg dermed lurer på, er hvor stor negativ effekt det egentlig kan ha, i forhold til at de beste sprinterne i verden er rimelig muskuløse til tross for at de løper mye ved siden av styrketreningen. Er det da man dessverre må anta at mange av dem er dopet, eller er ikke kardio nødvendigvis så skadelig selv om det ikke er en nødvendighet for å toppe formen?

Ingen tvil om at man ikke trenger kardio for å oppnå en lav fettprosent :) Det eneste som slår meg litt, som jeg dermed lurer på, er hvor stor negativ effekt det egentlig kan ha, i forhold til at de beste sprinterne i verden er rimelig muskuløse til tross for at de løper mye ved siden av styrketreningen. Er det da man dessverre må anta at mange av dem er dopet, eller er ikke kardio nødvendigvis så skadelig selv om det ikke er en nødvendighet for å toppe formen?

men husk også at det er veldig forskjell på en sprinter og en langdistanseløper. Sprinterne trenger mer muskelkraft og eksposivitet. De skal kun holde ut noen få sekunder - dermed trenger ikke utholdenheten/aerob kapasitet være særlig stor. Det viktigste er akselerasjonsevnen og anaerob utholdenhet. Sprinterne (de fleste) sliter fort med en gang distansene blir lange

Cardio er ingen nødvendighet, men likevel vikitg å poengtere at litt kondsisjonstrening har mange positive helsefaktorer også, og at man ikke skal bannlyse det fullstendig. Det viktigste er å finne hva som passer for deg, din kropp og dine mål! (y)

Annonse

men husk også at det er veldig forskjell på en sprinter og en langdistanseløper. Sprinterne trenger mer muskelkraft og eksposivitet. De skal kun holde ut noen få sekunder - dermed trenger ikke utholdenheten/aerob kapasitet være særlig stor. Det viktigste er akselerasjonsevnen og anaerob utholdenhet. Sprinterne (de fleste) sliter fort med en gang distansene blir lange

Men selv om de ikke løper så mye lange distanser løper de jo mye generelt - mengde (mange korte distanser) og ofte :) Og artikkelen påpekte vel at også sprint ødelegger for optimale gainz, selv om det ikke var like ille som ved langdistanseløping.

Er jo greit å kunne gå opp trapper uten å puste og pese også. Mange dagligdagse ting som krever mer enn kun rå styrke, eksempelvis flytting/måking. Da er det jo greit å ha en noenlunde grei kondis også.

Jeg tenker nå som så at hjertet også er en muskel som har godt av å få trent seg litt, og de helsemessige gevinstene av utholdenhetstrening kommer man ikke unna.

Men, for de som trener mer eller mindre kun for det estetiske (som alt for mange gjør, dessverre) så er det nok ikke en nødvendighet.

En sprinter yter maksimalt anaerobt i ti sekunder. Hvor lang tid tar et sett knebøy? Nettopp:-)

Mange her henviser til de positive helsegevinstene som følger med kardio. Problemet er at de mange i treningsmiljøer i Norge anbefaler altfor mye kardio. Jeg tipper at en langkjøring i sone 1 (56-72% av makspuls) og en intervall på 4 minutter (på 85-95% av makspuls) en gang i uka gir 99% av helseeffektene som mye mer trening gir. I tillegg kan man trene vanlig oppvarming. Dette er plenty med kardio.

Jeg bare lurer på noe ang. Kardio; For to dager siden hadde jeg en kardio økt hvor jeg løp 7km i strekk på en puls på ca. 160-190. Hadde en hviledag etterpå. I dag når jeg trente styrke følte jeg at styrken hadde gått ned? Greide ikke mere enn 60kg i knebøy og 65 i mark før jeg bokstavelig talt måtte krabbe meg til de andre øvelsene. Har dette noe med kardio å gjøre, eller hadde jeg kun en dårlig dag? Skal sies at jeg trener kardio kun 1 gang i uka, maks!

Annonse

Ja, altså du kan jo ha hatt en dårlig dag, men vi snakker jo om restitusjon også. Er man ikke fullt ut restituert, så vil jo det kunne gå ut over styrken. Hvor mange dager trener du per uke?

Hva er makspulsen din? 160 - 190 i puls er jo relativt høy for mange, og utholdenhetstrening med høy intensitet krever jo en del restitusjon. Dette er jo også avhengig av treningstilstanden din, godt utholdenhetstrente personer har kortere restitusjonstid enn mindre utholdenhetstrente personer.

Ja, altså du kan jo ha hatt en dårlig dag, men vi snakker jo om restitusjon også. Er man ikke fullt ut restituert, så vil jo det kunne gå ut over styrken. Hvor mange dager trener du per uke?

Hva er makspulsen din? 160 - 190 i puls er jo relativt høy for mange, og utholdenhetstrening med høy intensitet krever jo en del restitusjon. Dette er jo også avhengig av treningstilstanden din, godt utholdenhetstrente personer har kortere restitusjonstid enn mindre utholdenhetstrente personer.

Jeg trener som oftest 5 ganger i uka. 1 gang kardio, 4 styrkeøkter for jeg har to dager hvor jeg trener til maks vekt, og to hvor jeg trener litt lettere og heller flere rep.

Jeg er litt usikker på makspulsen min, rett og slett fordi jeg aldri har likt å løpe til det føles som om hjertet mitt detter ut, men det meste jeg har sett pulsklokken på er 215.. men tror jeg har litt høyere?

Jeg trente kardio oftere i fjor høst til desember, og etter det begynte jeg med mer styrke og slakket av på kardioen.

Funker sikkert helt fett å droppe cardio om du ellers er superstreng på kostholdet OG at du ikke har spesielt gjenstridige fettreserver du vil ha bort.

Det er nå engang sånn at vi har alfa- og betaresptorer på fettcellene våre. Disse aktiveres av adrenalin og noradrenalin. Begge disse hormonene øker på diett, problemet er bare at beta-resptoren sier at forbrenning og fettmobilisering skal økes, mens alfa-respetoren sier at forbrenning og fettmobilisering skal dempes. Gi gass og ha bremsa i bunn samtidig. Svært så effektivt, ikke sant?

På fettreservene har vi flere alfa-reseptorer enn vi har beta-resptorer. Allerede her aner vi at dette er en ugunstig sammensetning av disse respetorene. Forholdet mellom alfa og beta kan være høyt, og i de fettcellene som har flere alfa enn beta er også blodsirkulasjonen dårligere slik at det er både vanskelig å forbrenne fett og få de frie fettsyrene fraktet bort og brukt dem som energi. Kardio vil forbedre blodsirkulasjonen slik at det blir lettere å få frakta bort fettsyrene og samtidig vil det hjelpe ved å omgå problemet med alfa/beta-sammensetningen. Dessuten vil det være enklere å skaffe fram ett plausibelt underskudd slik at man faktisk får brukt opp overskuddsenergi.

Det er dog VESENTLIG forskjell på å utføre kardio slik kardio skal utføres, og det å springe seg ihjel på en tredemølle eller gå seg til kjedsomhet på en ellipsen ørten timer hver dag. For mye kardio kan ha ugunstig virkning. Dette er viktig, spesielt for oss kvinner, fordi mange av oss har det som kalles subklinisk hypotyreose - vi har lavere tyroidhormoner (mer spesifikt en lavere omdanning av T4 til T3), som gir en dårligere forbrenning enn menn, men ikke så dårlig at det vil bli medisinert.

Jeg trener som oftest 5 ganger i uka. 1 gang kardio, 4 styrkeøkter for jeg har to dager hvor jeg trener til maks vekt, og to hvor jeg trener litt lettere og heller flere rep.

Jeg er litt usikker på makspulsen min, rett og slett fordi jeg aldri har likt å løpe til det føles som om hjertet mitt detter ut, men det meste jeg har sett pulsklokken på er 215.. men tror jeg har litt høyere?

Jeg trente kardio oftere i fjor høst til desember, og etter det begynte jeg med mer styrke og slakket av på kardioen.

Ok. Med utgangspunkt i 215 i makspuls, vil 190 slag tilsvare 88 % av maks. Dette er utholdenhetstrening med høy intensitet, som krever lang restitusjonstid (1- 2 døgn, avhengig av treningstilstand). I tillegg vil styrketrening med høy intensitet kreve en restitusjonstid på 2 døgn.

MEN, utholdenhetstrening med LAV intensitet (55 - 70 % av makspuls) kan bidra til å fremme restitusjonen, mens intensitet på godt opp mot 90 % stiller større krav til restitusjon.

Derfor bør du muligens roe ned intensiteten på utholdenhetstreningen din? Kan ikke alltid kjøre på like hardt :)

Ok. Med utgangspunkt i 215 i makspuls, vil 190 slag tilsvare 88 % av maks. Dette er utholdenhetstrening med høy intensitet, som krever lang restitusjonstid (1- 2 døgn, avhengig av treningstilstand). I tillegg vil styrketrening med høy intensitet kreve en restitusjonstid på 2 døgn.

MEN, utholdenhetstrening med LAV intensitet (55 - 70 % av makspuls) kan bidra til å fremme restitusjonen, mens intensitet på godt opp mot 90 % stiller større krav til restitusjon.

Derfor bør du muligens roe ned intensiteten på utholdenhetstreningen din? Kan ikke alltid kjøre på like hardt :)

Hehe ok tusen takk!

Tjaa.. syns det blir litt for kjedelig om jeg skal drive å små jogge på tredemølla. Har faktisk prøvd intervall trening, 4x4 , men ble fort lei faktisk. Jeg er veldig sær på den måte at om jeg først skal trene kardio, så kjører jeg i utgangspunktet ganske høy intensitet.. Kansje derfor ingen av venna mine vil være med å ta en løpetur opp til frognerseteren med meg lenger?

Får prøve å roe litt ned på intensiteten.. Men KUN pågrunn av styrken! :love:

Hehe ok tusen takk!

Tjaa.. syns det blir litt for kjedelig om jeg skal drive å små jogge på tredemølla. Har faktisk prøvd intervall trening, 4x4 , men ble fort lei faktisk. Jeg er veldig sær på den måte at om jeg først skal trene kardio, så kjører jeg i utgangspunktet ganske høy intensitet.. Kansje derfor ingen av venna mine vil være med å ta en løpetur opp til frognerseteren med meg lenger?

Får prøve å roe litt ned på intensiteten.. Men KUN pågrunn av styrken! :love:

veeel, om du kjører 4x4 skal du i teorien ikke ha særlig mer å gi etter siste intervalldraget. Prøvd det?

veeel, om du kjører 4x4 skal du i teorien ikke ha særlig mer å gi etter siste intervalldraget. Prøvd det?

Ja altså, jeg døde jo sånn halveis på tredemølla da jeg testa ut 4x4.. Da jeg var ferdig var beina helt gummi og en av de som arbeidet der måtte faktisk hjelpe meg opp igjen da jeg falt.. Så kan vel si at jeg kjørte på nok? Jeg syns bare ikke det var noe for meg helt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...