Gå til innhold

Hater du kardio? Dropp det!


Anbefalte innlegg

Ja altså, jeg døde jo sånn halveis på tredemølla da jeg testa ut 4x4.. Da jeg var ferdig var beina helt gummi og en av de som arbeidet der måtte faktisk hjelpe meg opp igjen da jeg falt.. Så kan vel si at jeg kjørte på nok? Jeg syns bare ikke det var noe for meg helt..

HAHA:LOL:

Nei, det er vel forsåvidt greit, du må jo trene noe du liker. Kanskje du er sånn utespringer? En sånn som bare liker utecardio?:p Kan løpe det du vil ute også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HAHA:LOL:

Nei, det er vel forsåvidt greit, du må jo trene noe du liker. Kanskje du er sånn utespringer? En sånn som bare liker utecardio?:p Kan løpe det du vil ute også:)

Ja tror nok jeg er mere utespringer en tredemølle type.. Men nå om vinteren er det så vanskelig å finne stier opp mot frognerseteren som IKKE er pløyd opp til skiløyper.. Jeg ble så desperat en gang at jeg bokstaveligtalt bare heiv meg i dyp snøen. Og lille meg på 1,50 og dypsnø opp til hofta var et fortreffelig syn for de som gikk på skitur. Følte meg som verdens dummeste når jeg faktisk måtte spørre en av skigåerne om de kunne hjelpe meg "opp" derifra.. (Krum snø som ser ut som pudder snø er groteskt vanskelig å komme seg ut av!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ok tusen takk!

Tjaa.. syns det blir litt for kjedelig om jeg skal drive å små jogge på tredemølla. Har faktisk prøvd intervall trening, 4x4 , men ble fort lei faktisk. Jeg er veldig sær på den måte at om jeg først skal trene kardio, så kjører jeg i utgangspunktet ganske høy intensitet.. Kansje derfor ingen av venna mine vil være med å ta en løpetur opp til frognerseteren med meg lenger?

Får prøve å roe litt ned på intensiteten.. Men KUN pågrunn av styrken! :love:

4 x 4 er jo fint det, men kan fort blir litt seigpining.

Men, har du prøvd kortere intervaller? 45 sekunders intervall/15 sekunders pause (hopper av på sidene).. Gjenta en 25 - 30 ganger. Kjempemorsom økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 x 4 er jo fint det, men kan fort blir litt seigpining.

Men, har du prøvd kortere intervaller? 45 sekunders intervall/15 sekunders pause (hopper av på sidene).. Gjenta en 25 - 30 ganger. Kjempemorsom økt :)

Ææh det skal jeg teste! :lol: Men skal jeg kjøre samme puls som før da (160-190) eller noe høyere / lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo intervaller, så her drar du på litt ja ;) 85 - 90 % av maks er fint :)

Dette er en økt som er snill med beina (korte drag, med korte pauser som får ned surhetsgraden i muskulaturen), du får høy puls over lengre tid og du får god fart i beina :) Prøv å øke farten litt for hvert drag, så du må ikke starte FOR hardt. Men siden dragene er så korte, så må du ikke starte for sakte heller.

30 x 45/15 intervaller = 30 minutter høy intensitet, mens 4 x 4 = 16 minutter høy intensitet.. Så den er steike effektiv om du gjør den riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo intervaller, så her drar du på litt ja ;) 85 - 90 % av maks er fint :)

Dette er en økt som er snill med beina (korte drag, med korte pauser som får ned surhetsgraden i muskulaturen), du får høy puls over lengre tid og du får god fart i beina :) Prøv å øke farten litt for hvert drag, så du må ikke starte FOR hardt. Men siden dragene er så korte, så må du ikke starte for sakte heller.

30 x 45/15 intervaller = 30 minutter høy intensitet, mens 4 x 4 = 16 minutter høy intensitet.. Så den er steike effektiv om du gjør den riktig ;)

Herlig tusen takk! Kansje det er håp om å få tilbake litt av kardiogleden? Men restitusjon da? Skal jeg ha 1 dag fri hvor jeg tar det rolig, eller kan jeg ha en styrkeøkt dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig tusen takk! Kansje det er håp om å få tilbake litt av kardiogleden? Men restitusjon da? Skal jeg ha 1 dag fri hvor jeg tar det rolig, eller kan jeg ha en styrkeøkt dagen etter?

Ja, definitivt! Har løpt mye intervaller selv, da ofte lengre.. Men ingen økt er gøyere enn denne her!! ;) Kjempemorsom faktisk.. Og den gir rasende god effekt ;)

Her er jo dragene relativt korte, så den belaster ikke muskulaturen så mye som lengre intervaller gjør.. Men du kan jo f.eks. trene styrke på overkropp dagen etterpå slik at beina får spart seg en hel dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, definitivt! Har løpt mye intervaller selv, da ofte lengre.. Men ingen økt er gøyere enn denne her!! ;) Kjempemorsom faktisk.. Og den gir rasende god effekt ;)

Her er jo dragene relativt korte, så den belaster ikke muskulaturen så mye som lengre intervaller gjør.. Men du kan jo f.eks. trene styrke på overkropp dagen etterpå slik at beina får spart seg en hel dag? :)

Herlig tusen takk! Får presse inn en kardio økt i morgen allerede og teste ut! Kjenner at jeg glede mæ nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lest den aktuelle artikkelen og er helt enig, men om man absolutt vil ha kardio er det viktig å huske at det først og fremst er volum som er viktigst iflg studier.

En høy intensitet tabataøkt er dermed like effektivt (både aerobt og anaerobt), eller mer effektivt enn en 4x4 / langkjøring om det bare er "løpingen" som er interessant. Om det er om å gjøre å bruke mest mulig kalorier, har du misforstått poenget med trening. Om du derimot har lyst å bli en flink løper kan man begynne å vurdere litt rundt.

Jeg mener likevel at alle bør ha en baseline fitness slik at kapasiteten for arbeid blir større og ikke minst kan man bruke det som "aktiv restitusjon". Varighet er så lav betyr at stresset kroppen blir utsatt for er betydelig mindre. Sleng det sammen med litt foam rolling og øvelser for svakområder og du har en flott GPP økt.

Antatt last (formel vanligvis brukt mest på distanseløping..)

Her kan man også faktorere inn flere variabler, som RPE osv som har vist god compliance i studier:

Tabata: 195 i puls x 2000 meter = 390 loadpoints x 4 min = 1560

Chillax trollness: 150 i puls x 4000 meter = 600 loadpoints x 20 min = 12 000

PS!

Helt fiktive tall bare for å illustrere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater du styrketrening? Dropp det.

Mange har et hat/elsk forhold til styrketrening. Selv har jeg i mange år kjørt timevis med styrketrening i uken fordi jeg trodde det var nødvendig for å komme i den formen jeg ønsket. Jeg er en ung treningsentusiast, så jeg hadde ikke så mye imot å spise opp kg for kg med hantler. Men etterhvert ble jeg lei av å bruke tid og energi på noe som jeg dypt inne fint kunne klart meg uten. Har det siste året (eller mer) ikke kjørt noe styrketrening, bare trent kardio. Formen har ikke tatt noe skade, tvert imot. Jeg kjører nå bare "styrketrening" om noen spør om jeg vil være med på en økt eller to. Hvorfor skal jeg trene styrke hvis jeg ikke har behov for det? I min jobb som treningsentusiast er kanskje god utholdenhet noe av det viktigste, og med en god løpeteknikk så er jeg innenfor. Hvorfor skal jeg bruke tid på styrketrening som bare fører til skader, træler og redusert mobilitet i muskler og ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater du styrketrening? Dropp det.

Mange har et hat/elsk forhold til styrketrening. Selv har jeg i mange år kjørt timevis med styrketrening i uken fordi jeg trodde det var nødvendig for å komme i den formen jeg ønsket. Jeg er en ung treningsentusiast, så jeg hadde ikke så mye imot å spise opp kg for kg med hantler. Men etterhvert ble jeg lei av å bruke tid og energi på noe som jeg dypt inne fint kunne klart meg uten. Har det siste året (eller mer) ikke kjørt noe styrketrening, bare trent kardio. Formen har ikke tatt noe skade, tvert imot. Jeg kjører nå bare "styrketrening" om noen spør om jeg vil være med på en økt eller to. Hvorfor skal jeg trene styrke hvis jeg ikke har behov for det? I min jobb som treningsentusiast er kanskje god utholdenhet noe av det viktigste, og med en god løpeteknikk så er jeg innenfor. Hvorfor skal jeg bruke tid på styrketrening som bare fører til skader, træler og redusert mobilitet i muskler og ledd?

Det er det mest meningsløse jeg har lest i hele mitt liv. Og bør egentlig ikke begrunnes dypere enn det, men ettersom jeg har PhD i overdrevent lange svar..

For all del ikke tren styrke, men forstå her at vi ikke angriper "kardio". Vi bare forstår at det er et mindre behov enn tidligere antatt. Ifh til styrke er det et klart behov å ha en baseline styrke. Husk også at artikkelen peker mer mot de som ønsker mest mulig hypertrofi og ofte er på konkurransediett (hvor mantraen er mer kardio = bedre..). Når en konkurrerende utøver kan spare 2 timer hver dag på unødvendig kardio og det er mulig å oppnå likt eller bedre resultater er det selvsagt positivt!

Her er det viktig å huske på alle de som løper timesvis på tredemølle og ikke kommer et eneste steg nærmere.

Først:

Husk at DITT styrkeprogram kan forårsake plager, men det betyr ikke at andre sitt gjør det. Du kan ha overdrevent fokus på aspekter ved treningen som ikke passer deg. Derfor burde du også tatt kontakt med en kyndig person for å få en evaluering og et oppsatt program til DEG.

Overdreven bruk av muskulatur vil føre til forkortninger, men likt arbeid med antagonister i tillegg til rulling med massasjerulle. Stretch øvelser. Innlæring av korrekt scapulabevegelser, hofte og knebevegelser (VMO, glut medius andre stabilisatorer) vil føre til mer gunstig enn en konstant lik løpeteknikk (som hos de fleste er feil. I tillegg løper de med ugunstig skotøy ifh til sin morfologi..).

Vi kan nevne nøkkelord:

Mekanotransduksjon (Forekommer også ved løping) -- forebyggende mot osteoporose, styrke skjelett, hindre beinbrudd

Funksjon i hverdagen -- Du kan gjøre dagligdagse ting (sett i langtidsperspektiv) uten at det er "problematisk"

Forebyggende mot skader -- Korrekt styrketrening utvikler kroppen i et helhetlig perspektiv og lar alle muskler jobbe i sin optimale funksjon. Det vil si at du ikke utvikler fremside lår mer enn baksiden (ugunstig belastning på patella f.eks). Det forekommer faktisk minst skader i styrkeidretten enn i de fleste andre idretter.

Utsettelse av alderdomsrelaterte plager (delvis også med løping)-- Økt insulinsensitivitet / nedsatt aldersindusert insulinresistens, nedsatt aldersindusert atrofi av muskulatur, osv

Koordineringen av kroppen / propriosepsjon (delvis også med løping) -- Du får økt muskulær kontroll, du kan bedre ta i mot fall, du vet bedre hvor kroppen er i tid og rom, bedre reflekser.

og mye mer..

Noter her ned at du IKKE bare bør trene styrke eller BARE bør trene løpingen. Her er det gunstige fordeler med begge. Du trenger heller ikke trene enn PHAT split 5 ganger i uken. 2 dager med fullkroppstrening med baseøvelser er mer enn nok.. du trenger ikke pumpe biceps en gang! Hell.. jeg pumper den ikke selv engang.

Dag 1

Først oppvarming med massasjerulle, dynamisk stretching/mobilisering og aktiveringsøvelser deretter dynamisk oppvarming og progressiv oppvarming

Knebøy

Amerikansk markløft

Push-ups og varianter / benkpress

Ro-variant som pendlay roing / facepulls à la børge / hantelroing

Nedtrekksvariant med lett belastning (kroppshev for reps eller i pyramide, nedtrekk myo osv)

Div anti-rotasjon / anti ekstensjon

Dag 2

Først oppvarming med massasjerulle, dynamisk stretching/mobilisering og aktiveringsøvelser deretter dynamisk oppvarming og progressiv oppvarming

Knebøy med stopp i bunnen

Skulderpress

Markløft

Kroppshev variant / tyngre nedtrekksvariant

Rovariant med lettere belastning

Div anti lateralfleksjon og fleksjonsbevegelser

Kjør klassisk lineær progresjon.

Akkurat som med kosthold er nødvendigheten man må trene sterkt overdrevent.. husk, akkurat som kosthold er dette individuelt. Det trenger ikke være vanskelig!!

Konklusjon:

Hater du styrketrening - Dropp ned volumet og dager viet til det!

Hater du kardio - Dropp ned volumet og dager viet til det!

Ikke kutt det helt ut. Reguler etter ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det mest meningsløse jeg har lest i hele mitt liv. Og bør egentlig ikke begrunnes dypere enn det.

For all del ikke tren styrke, men forstå her at vi ikke angriper "kardio". Vi bare forstår at det er et mindre behov enn tidligere antatt. Ifh til styrke er det et klart behov å ha en baseline styrke. Husk også at artikkelen peker mer mot de som ønsker mest mulig hypertrofi og ofte er på konkurransediett (hvor mantraen er mer kardio = bedre..). Når en konkurrerende utøver kan spare 2 timer hverdag på unødvendig kardio og det er mulig å oppnå likt eller bedre resultater er det selvsagt positivt!

Her er det viktig å huske på alle de som løper timesvis på tredemølle og ikke kommer et eneste steg nærmere.

Først:

Husk at DITT styrkeprogram kan forårsake plager, men det betyr ikke at andre sitt gjør det. Du kan ha overdrevent fokus på aspekter ved treningen som ikke passer deg. Derfor burde du også tatt kontakt med en kyndig person for å få en evaluering og et oppsatt program til DEG.

Overdreven bruk av muskulatur vil føre til forkortninger, men likt arbeid med antagonister i tillegg til rulling med massasjerulle. Stretch øvelser. Innlæring av korrekt scapulabevegelser, hofte og knebevegelser vil føre til mer gunstig enn en konstant lik løpeteknikk (som hos de fleste er feil med ugunstig sko-tøy).

Vi kan nevne nøkkelord:

Mekanotransduksjon (Forekommer også ved løping) -- forebyggende mot osteoporose, styrke skjelett, hindre beinbrudd

Funksjon i hverdagen -- Du kan gjøre dagligdagse ting (sett i langtidsperspektiv) uten at det er "problematisk"

Forebyggende mot skader -- Korrekt styrketrening utvikler kroppen i et helhetlig perspektiv og lar alle muskler jobbe i sin optimale funksjon. Det vil si at du ikke utvikler fremside lår mer enn baksiden (ugunstig belastning på patella f.eks). Det forekommer faktisk minst skader i styrkeidretten enn i de fleste andre idretter.

Utsettelse av alderdomsrelaterte plager (delvis også med løping)-- Økt insulinsensitivitet, nedsatt aldersindusert atrofi av muskulatur osv

Koordineringen av kroppen / propriosepsjon (delvis også med løping) -- Du får økt muskulær kontroll, du kan bedre ta i mot fall, du vet bedre hvor kroppen er i tid og rom.

og mye mer..

Noter her ned at du IKKE bare bør trene styrke eller BARE bør trene løpingen. Her er det gunstige fordeler med begge. Du trenger heller ikke trene enn PHAT split 5 ganger i uken. 2 dager med fullkroppstrening med baseøvelser er mer enn nok.. du trenger ikke pumpe biceps en gang! Hell.. jeg pumper den ikke selv engang.

Dag 1

Først oppvarming med massasjerulle, dynamisk stretching/mobilisering og aktiveringsøvelser deretter dynamisk oppvarming og progressiv oppvarming

Knebøy

Amerikansk markløft

Push-ups og varianter / benkpress

Ro-variant som pendlay roing / facepulls à la børge / hantelroing

Nedtrekksvariant med lett belastning (kroppshev for reps eller i pyramide, nedtrekk myo osv)

Div anti-rotasjon / anti ekstensjon

Dag 2

Først oppvarming med massasjerulle, dynamisk stretching/mobilisering og aktiveringsøvelser deretter dynamisk oppvarming og progressiv oppvarming

Knebøy med stopp i bunnen

Skulderpress

Markløft

Kroppshev variant / tyngre nedtrekksvariant

Rovariant med lettere belastning

Div anti lateralfleksjon og fleksjonsbevegelser

Kjør klassisk lineær progresjon.

Akkurat som med kosthold er nødvendigheten man må trene sterkt overdrevent.. husk, akkurat som kosthold er dette individuelt. Det trenger ikke være vanskelig!!

Konklusjon:

Hater du styrketrening - Dropp ned volumet og dager viet til det!

Hater du kardio - Dropp ned volumet og dager viet til det!

Ikke kutt det helt ut. Reguler etter ditt behov.

Og dette er noe av det mest meningsfulle jeg har lest på en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tenkt å poste et svar her men ser BluebearFastform har skrevet et svar lysår bedre en hva jeg hadde klart. Men jeg vil bare spesifisere at tråden heter ikke "Om du elsker kardio, dropp det!". Liker du å løpe, liker du å sykle, liker du å presse kroppen med kardio, FORTSETT MED DET, Det er greit at vi trener for helse og resultater, men først og frems bør vi trene for glede. Så mye tid og penger som mange av oss legger ned i dette så bør vi være i stand til å smile bredt etter hver økt og være stolt og glad over hva vi har utrettet.

Det som var litt av meningen med tråden var å vise alle de som konkurrerer i fitness og bygging at kanskje det kan være lurt å prøve noe annet i oppkjøringen mot konkurransene. Når det nærmer seg konkurranse så flyter facebook, twitter, instagram og treningslogger over av folk som sutrer og klager fordi de må kjøre kardio for å komme i konkurranseform. Guess what, du trenger ikke gå en meter du ikke vil OM du legger nok arbeidet ned i dietten. Du er så sliten etter styrkeøkten at du ser skjeivt og så skal du bort på møllen og gå i en time i tillegg? Av og til er det lurt å ta et steg tilbake og trene smartere, ikke hardere.

Det er veldig mange som stiller som får hjelp av de gamle gode byggerene. De har fått mange i form før så da vet de hva de gjør. MEN når det kommer ny informasjon om bedre måter å oppnå resultater på så er ikke alle like interessert i det og fortsetter med sitt Blood and guts opplegg. Dette passer ikke for alle og da kan det være gunstig å vite at det finnes andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har et elsk/hat forhold til kardio. Selv har jeg i mange år kjørt timevis med kardio i uken fordi jeg trodde det var nødvendig for å komme i den formen jeg ønsket. Jeg er og en "gammel" friidrettsutøver så jeg hadde ikke så mye imot å spise opp kilometer etter kilometer med asfalt. Men etterhvert ble jeg lei av å bruke tid og energi på noe som jeg dypt inne fint kunne klart meg uten.

Har det siste året (eller mer) ikke kjørt noe kardio, bare trent styrke. Formen har ikke tatt noe skade, tvert imot. Fettprosenten er lavere og muskelmassen større. Jeg kjører nå bare "kardio" om noen spør om jeg vil være med på en tur, være det gåtur eller joggetur.

Fant en artikkel som snakker litt om kardio og hva innvirkning det har på de resultatene man er ute etter. Foreslår at alle leser den da det kanskje kan gå opp et lys for mange.

The Cardio Comedown

Conclusion

Your body cannot serve two masters. Concurrent strength and endurance training decreases your body's adaptations to both and results in suboptimal strength and muscle gains. The only way to completely avoid the interference effect is to avoid cardio. Many people have gotten shredded without cardio by following a meticulous diet. Dieting isn't cool, it doesn't make you look badass and it doesn't give you any rush of adrenalin or endorphins, but it does give you something much more valuable: results.

Jeg tror jeg elsker deg!

Enda en grunn til ikke å tvinge seg til å gjøre ting man hater, you just made my sunday :D

Nå må jeg løpe og løfte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg elsker deg!

Enda en grunn til ikke å tvinge seg til å gjøre ting man hater, you just made my sunday :D

Nå må jeg løpe og løfte! :D

Løpe? thought you said no cardio?! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...