Gå til innhold

Hater du kardio? Dropp det!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det som var litt av meningen med tråden var å vise alle de som konkurrerer i fitness og bygging at kanskje det kan være lurt å prøve noe annet i oppkjøringen mot konkurransene. Når det nærmer seg konkurranse så flyter facebook, twitter, instagram og treningslogger over av folk som sutrer og klager fordi de må kjøre kardio for å komme i konkurranseform. Guess what, du trenger ikke gå en meter du ikke vil OM du legger nok arbeidet ned i dietten. Du er så sliten etter styrkeøkten at du ser skjeivt og så skal du bort på møllen og gå i en time i tillegg? Av og til er det lurt å ta et steg tilbake og trene smartere, ikke hardere.

Det er vel et poeng som var særdeles fraværende i ditt første innlegg i denne tråden - og da blir hele ditt sutrende innlegg om ditt hatforhold til kardio veldig misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Er jo greit å kunne gå opp trapper uten å puste og pese også. Mange dagligdagse ting som krever mer enn kun rå styrke, eksempelvis flytting/måking. Da er det jo greit å ha en noenlunde grei kondis også.

Mener du at det å kunne gå opp trapper uten å puste og pese=god kondis?:) Dette er vel noe "alle" kan gjøre hvis men ser vekk fra overvektige personer...Mener nå jeg ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Alan Aragons syn på cardio:

"I can’t really stand either one, to tell you the truth. Cardio is grossly overrated, and is not an absolute necessity for everyone who wants to lean down. For the most part, a calorie deficit is a calorie deficit. Weight training can easily cause the cardiovascular adaptations that people seek through cardio, with the added benefit of supporting lean body mass & strength. I’m a strong proponent of doing the least amount of formal cardio as necessary to reach the goal, starting with zero."

"Achieving the goal with the least amount of ‘formal’ cardio has the following benefits, in no particular order of importance:

- It saves time.

- It prevents joints from incurring overuse injuries.

- It promotes better recovery from weight training, particularly in the muscles that might experience work-overlap (ie, the legs).

- Resistance training has plenty of cardio-respiratory & cardiovascular effects on its own, as long as you’re not training like a pure powerlifter with long rest periods between all sets. <- til dere som snakker om hjertet osv osv :p

- Cardio is a good ‘trump card’ to use if/when fat loss plateaus arise and other options are maxed out. If you use the card right from the outset, you won’t have any cards to pull when you need them. It can always be added incrementally on an as-needed basis. This achieves the underlying goal of doing the minimum amount of work required to reach & maintain the goal. If your goal was to become a better runner, cyclist, swimmer, etc for performance or endurance’s sake, then the protocol would definitely incorporate the training of those qualities through cardio.

However, cardio simply is not mandatory or optimal for other non-endurance pursuits – given that a sound resistance training protocol is maintained. I would also add to this that if someone ENJOYS cardio, there’s no reason in particular to avoid it. Just watch for the common tendency to overdo it.

Men jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre kardio hvis man liker kardio - selv liker jeg kardio utendørs i godvær, men hater kardio på ei tredemølle.. :p

Og man får jo trent kondisjon/hjertet til en viss grad ved styrketrening med mindre man har veldig lange pauser mellom hvert sett ;)

Kardio er rett og slett et redskap som man kan bruke for å brenne mere kalorier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig så er det hele så enkelt at man burde gjøre det man faktisk liker :) Liker man begge deler, så gjør man begge deler. Er man litt smart da, så periodiserer man treningen litt og vektlegger ulike egenskaper i ulike perioder, så kan man bli ganske bra både utholdenhets - og styrketrent.

Den beste treningen er faktisk den som blir noe av, det være seg styrketrening, løping, sykling, aerobic etc. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med det her er alle som leser dette og tenker "jeg behøver jo ikke å gjøre kardio" eller "kardio er farlig" siden det går en del poster før det kommer frem her at dette først og fremst gjelder folk med allerede lav fettprosent, som har som mål å bygge mer muskelmasse - og ikke den vanlige Kari og Ola som sliter med de normale 10-15 kg ekstra på sin normalt bygde kropp. Mens det skjer pakker Ola og Kari vekk skiene og løpeskoen og tror at det normale kostholdet og litt knebøy vil være optimalt.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med det her er alle som leser dette og tenker "jeg behøver jo ikke å gjøre kardio" eller "kardio er farlig" siden det går en del poster før det kommer frem her at dette først og fremst gjelder folk med allerede lav fettprosent, som har som mål å bygge mer muskelmasse - og ikke den vanlige Kari og Ola som sliter med de normale 10-15 kg ekstra på sin normalt bygde kropp. Mens det skjer pakker Ola og Kari vekk skiene og løpeskoen og tror at det normale kostholdet og litt knebøy vil være optimalt.

Nei.

Den vanlige Kari og Ola med 10-15kg ekstra vil også klare å gå ned i vekt uten skiene og løpeskoene med et kaloriunderskudd i kostholdet og knebøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betinger godt kosthold. Den vanlige Kari og Ola har ikke det. Hva var vanskelig å forstå med det?

Kosthold og trening går hånd i hånd, jeg er rimelig sikker på at om den vanlige Kari og Ola begynner å trene enten styrke eller kardio så vil de få et større fokus på kosthold.

Skal man basere seg på å gå ned i vekt uten fokus på kosthold og bare gjøre kardio så kommer man ikke langt mtp kroppskomposisjonen sin uansett.

Og "godt kosthold" er vel et definisjonsspørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold og trening går hånd i hånd, jeg er rimelig sikker på at om den vanlige Kari og Ola begynner å trene enten styrke eller kardio så vil de få et større fokus på kosthold.

Skal man basere seg på å gå ned i vekt uten fokus på kosthold og bare gjøre kardio så kommer man ikke langt mtp kroppskomposisjonen sin uansett.

Og "godt kosthold" er vel et definisjonsspørsmål?

1. Nei. Faktisk overestimerer "ola nordmann" sitt forbruk og spiser MER. Enkelte studier konfirmerer det. Faktisk en firedobling av antatt forbruk ble forspist. Ergo de forbrente 200 kcal, men spiste opp mot 800 kcal ekstra.

Viktig å poengtere at de bare så på "hvor mye man spiste ekstra" etter en økt. Personlig erfaring sier iallefall at trening og sunt kosthold absolutt ikke går hånd i hånd. Den generelle befolkning sitt syn på sunt kosthold er fullstendig vridd.

2. Det er sant, men alt er bedre enn ingenting. Faktisk vil det å løpe / gå gi mer muskelmasse i startfasen, men det vil være rimelig ubetydelig i lengden.

3. Godt kosthold er stort sett det samme. Til tross for at mengdene kan variere går samme nøkkelmat igjen. Proteinrikt, variert, rikt på farger, redusert inntak av bearbeidet mat etc.

Den vanlige Kari og Ola med 10-15kg ekstra vil også klare å gå ned i vekt uten skiene og løpeskoene med et kaloriunderskudd i kostholdet og knebøy ;)

Såklart, men det forutsetter en viss kunnskap om trening og kosthold. Det er ikke alltid like klart. Derfor vil det være greit å følge prinsippet om variert trening, generelt mer fysisk aktivitet og en moderat tilnærming til kostholdet som ikke invaderer livet.

En "normal" person som bare trener for helsa trenger ikke gjøre store inngrep. Å begrense seg til styrketrening derimot er ikke nødvendig, selv om det kan fungere. Her kommer det litt mer ned på individuelle ønsker, mål og behov.

2 økter med bøy eller 3 økter med ski / gåing / sykling + en styrkeøkt i ny og ne.. det kan holde mer enn nok det. Desto mindre aktivitet derimot.. desto mer kontroll på kostholdet må man ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja altså, jeg døde jo sånn halveis på tredemølla da jeg testa ut 4x4.. Da jeg var ferdig var beina helt gummi og en av de som arbeidet der måtte faktisk hjelpe meg opp igjen da jeg falt.. Så kan vel si at jeg kjørte på nok? Jeg syns bare ikke det var noe for meg helt..

4x4 skal kjøres med en intensitet som gjør at du ville klart et ekstra drag om du virkelig ville - og med konstant fart på alle dragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... jeg kan fortsette å løpe maraton med god samvittighet, selv om jeg prøver å bygge mer muskler?

Selvsagt.. men du må forstå at det vil ha en ugunstig effekt på maksimal potensialet ditt for hypertrofi. Det er også viktig å forstå at regulering for en maratonkropp er fullstendig annerledes enn for en hypertrofi- og styrkekropp.

Du arbeider dermed med to forskjellige ting som vil påvirke hverandre. Du vil altså aldri bli så god du KUNNE blitt i noen av delene, men du kan forvente relativt gode resultat i begge to.. bare ikke optimale resultater.

Om du sjekker ut Ulrik er han en som elsker å løpe maraton, men som også vil ha en solid fysikk. Han har oppnådd rimelig saftige resultater. Her er det da blitt "regulert" slik at han har fase med fokus på muskelvekst og vedlikehold av kardiorespiratoriske kvaliteter og deretter fokus på det omvendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, hver sin lyst som man jo sier. Det er jo folk som får det for seg at man må drive med kardio i timevis for å få noen resultater, og det er kanskje de denne tråden er myntet på først og fremst? Trening er bra for deg, og akkurat som kosthold er det viktig å finne noe som man trives med i lengden, ellers fungerer det mot sin hensikt -> man sprekker og/eller pådrar seg skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare være enige om at folk får trene HVA de vil, så lenge de trener? Jeg HATER styrke, men trener nå bittelitt,- fordi jeg må. Har hatt som mål og nå ulike styrkemål, men etter et år, gav jeg opp..Forbedret meg,- men er ikke istand til og motivere meg til videre fremgang..Jeg har ikke interesse for og trene styrke og jeg mener seriøst jeg finner det letter og tenke på at jeg jeg skal tilbringe 2-3 timer på asfalten med joggesko, enn og ta ti push-ups eller et par knebøy. Og jeg er helt anti "treningsdagbok";- og da er det ekstra vanskelig med strukturert og "rett" styrektrening..Huske hvilke øvelser, hvilke rekkefølge, antall reps, vekt osv osv....Nei, for mye tenking.

Men det er jo supert at de som hater jogging og andre kardiøvelser trener bare styrke. De trener jo, får opp pulsen, forbrenner kcal og forebygger helseplager. Det gjør jeg også..

Om en treningsform er "Bedre" enn den andre, hjelper det lite om man ikke er interessert, eller "Klarer" og trene det ene eller andre? Jeg, og de fleste som trener på et mosjonistnivå (og har gjort det til en livssti, altså drevt over mange år) VET at det er forskjell på RIKTIG trening og trening. Setter man seg mål, det være seg i utholdenthet eller styrke, må man jobbe målbevisst og både spise og trene riktig. Men for og holde helse, hode og kropp så frisk som mulig, er det som regel bare nok og TRENE....SÅ får heller "toppresultat" være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...