Gå til innhold

Grandiosa


Anny92

Anbefalte innlegg

Så din definisjon på sunt er: "Kroppen din har behov for makro- og mikronæringsstoffer. Laks + grønnsaker + grandis kan jo fint dekke det behovet alene." ?

Nei vet du hva. Jeg melder meg herved ut av diskusjonen. Du har tydeligvis ikke skjønt hvor vanskelig det er å gi en definisjon på sunnhet.

FYI: tråden handler om parodien på Grandiosa pizza.

Du melder deg ut i mangel på argumenter altså. Du har jo fortsatt ikke svart på spørsmålet.

Et kosthold som dekker kroppens behov for makro- og mikronæringsstoffer er et sunt kosthold, uavhengig av om det inneholder grandis. Hva er galt med definisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En klar definisjon på en sunn matvare finnes ikke, men man kan gjøre godt kvalifiserte klassifiseringer selv om de ikke vil stemme i alle situasjoner/kontekster.

Det meste av ferdigmat, deriblant grandiosa, vil havne i den generaliserte kategorien "usunt", mens frukt, grønnsaker, rent kjøtt og fisk vil havne i den generaliserte kurven "sunn". Og sånn går dagene...

Baserer man kostholdet på ting som havner i "usunn"-kategorien, så er det gode holdepunkter for å si at kostholdet ikke er spesielt gunstig. Spiser man hovedsakelig ting fra den "sunne" kategorien, så har man nok i større grad peiling på hva man driver med.

....i de fleste kontekster...

If-swimming-is-so-healthy_c_119944.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstantinovs er inne på det eg vil fram til.

Ein Grandiosa har ikkje næringsinnhald til å aleine gje deg det du har bruk for, men finnes ei matvare som har det? Å leve kun på laks eller brokkoli er heller ikkje bra.

Dersom du får i deg alt du treng av næringsstoff, protein og den mølla der gjennom resten av kosthaldet, kva vil det bety om du fyller på 1200 kcal med ein Grandiosa i forhold til endå meir laks? Det er ikkje alltid eg er like gira på å lage middag, anna "sunn" mat eller å lage mat i det heile tatt. Manglar eg 1200 kcal og har ein Grandiosa liggande i frysaren så er jobben gjort på 30-40 minutt. Kanskje med ein boks "usunn" Pepsi Max attåt.

Eg vil heller risikere det "farlege" innhaldet i ein Grandiosa enn å kødde til treninga med å få i meg for lite mat.

Kontekst er sjølvsagt viktig. Det eg vil klassifisere som "usunn" mat er mat som er direkte skadeleg for kroppen i gitte mengder. For mykje transfett (eller kanskje transfett i seg sjølv) er direkte skadeleg, om me skal tru forskinga. Inneheld ein Grandiosa noko som har ein liknande effekt? Eg kjenner ikkje til det som måtte finnes av E-stoff i Grandiosa, men om ein ser på råvarene er botnen den minst givande komponenten.

Men er kveitemjøl direkte skadeleg for kroppen? I så fall er brødmat eit større problem enn Grandiosa her i landet. Ein skal ikkje leite lenge i butikkane for å sjå at kveitemjøl er den største ingrediensen i dei fleste brød. Produsentane gjer så godt dei kan i å lure oss ved å strø 3-4 solsikkefrø oppå brødet og og kalle det Solsikkebrød, eller blande inn 2-5% andre kornsortar og kalle det Fullkorn.

Ein kan argumentere med at kveitemjøl ikkje har spesielt mykje næringsstoff, men som sagt, utgangspunktet er at du får i deg det du har bruk for gjennom resten av kosthaldet. Eg har ikkje sett noko forsking som viser til at kveitemjøl i seg sjølv er noko trussel for liv og helse.

Brødet på ein McDonald's-burger er ikkje noko vitaminbombe, men er det skadeleg for kroppen? Det er kanskje frityroljer og den slags som er den største syndaren i den type mat. At det stadig blir fleire feite og usunne personar her i verda har meir med at dei et frukost, middag og kvelds på McDonald's å gjere enn at burgeren i seg sjølv er så usunn.

For å presisere så påstår eg ikkje at eg har fasiten. Eg har laga meg ei meining basert på det eg har lese og vil gjerne vite om det er tilfelle, eller om eg bør revurdere teorien.

For øvrig er eit diskusjonsforum etter mi meining den rette plass å ta denne typen diskusjon. Med mindre omgangskretsen min blir dramatisk endra vil eg aldri kunne føre ein like sakleg og velargumentert diskusjon i det verkelege liv. At dette kanskje er feil tråd å ta den på får heller vere. ;)

It's ze internet man. Chillax. Det var en meningsytring, ikke en faglig ytring.

internet-serious-business.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst på grandis av dette. Man kan jo si mye rart om grandisen, men den har nå smaker og er litt annerledes å trø nedpå enn torsk og blomkål.

Jeg skal kjøpe meg grandis. Eller kanskje en stenovsbakt capricosa. Jepp. Skal til og med kjøpe meg en julebrus å skylle den ned med. På lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, egentlig 90%, siden det er så lite pizzakjøtt i utgangspunktet, men det kommer ann på om man tillater ost da :D

Men siden amerikanske myndigheter har klassifisert pizza som grønnsak så er det vel vegetarkost uansett :)

Lurer fælt på hvordan de har fått til det.. De alle fleste pizzaene jeg har hatt her borte renner det kun fett ut av..

å når jeg ville bestille en pizza med kylling og peoeroni lo han bare av meg haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobba tidligere med borevesker ombord på en flyterigg... Når vi tilsatte kjemikalier til mudden så brukte vi mye 25kg's sekker. Mange av tilsettningene vi brukte blir faktisk brukt som tilsettning i matvare produksjon. xantangummi, c-vit osv osv. Sekkene var stort sett heftig merket med kreft fremkallende, bruk maske, hansker, bla bla bla.

Som en eller annen sa tidligere, fiskegrateng, grandiosa, karis hjemmelagde kjøttbullar er mat produkt. Det er ikke mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst på grandis av dette. Man kan jo si mye rart om grandisen, men den har nå smaker og er litt annerledes å trø nedpå enn torsk og blomkål.

Jeg skal kjøpe meg grandis. Eller kanskje en stenovsbakt capricosa. Jepp. Skal til og med kjøpe meg en julebrus å skylle den ned med. På lørdag.

De steinovnsbakte Capricosaene er vedlig gode! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fælt på hvordan de har fått til det.. De alle fleste pizzaene jeg har hatt her borte renner det kun fett ut av..

å når jeg ville bestille en pizza med kylling og peoeroni lo han bare av meg haha

Det er vel ingen som påstår at pizza er en grønnsak. Det de sier er at en pizza som inneholder tomatpure kan regnes som grønnsak i den forstand at du får i deg næringen som er i x antall tomater ved å spise en pizza, og for å være ærlig skjønner jeg ikke hvorfor dette er sprøtt. Ingen som mener at pizza er veldig sunt, men hvis det handler om å få i seg antioksidanter and all that good stuff som er i ett glass tomatpuree så ser jeg ikke hvordan en masse ost oppå tomatpureen endrer noe. Har du puttet tomatpuree på bunnen og paprika på toppen av osten så kommer pizzaen til å inneholde næringsstoffene i tomatpureen og paprikaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba tidligere med borevesker ombord på en flyterigg... Når vi tilsatte kjemikalier til mudden så brukte vi mye 25kg's sekker. Mange av tilsettningene vi brukte blir faktisk brukt som tilsettning i matvare produksjon. xantangummi, c-vit osv osv. Sekkene var stort sett heftig merket med kreft fremkallende, bruk maske, hansker, bla bla bla.

Som en eller annen sa tidligere, fiskegrateng, grandiosa, karis hjemmelagde kjøttbullar er mat produkt. Det er ikke mat.

Sikker på at det var de værste kreftfremkallende sekkene som også ble tilsatt i mat? Og kan det i tillegg handle litt om mengde og eksponering? Sist jeg sjekket var det ganske strengt hva og hvor mye som er lovlig å tilsette i mat.

b9a193fd-c1d1-4927-b467-4743dac30315.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...