Gå til innhold

Grandiosa


Anny92

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når noe er sunt, så fremmer det og styrker det helse!

Kaloriane frå ein Grandiosa vil bygge kropp om ein trener styrke. Er det då sunt?

Kan ei enkelt matvare definerast som sunn eller usunn, utan kontekst? Dersom Grandiosa ikkje kan definerast, kan vel strengt tatt ingenting?

Å slenge rundt seg med omgrep som "sunt" og "usunt" er ein uting. Ein ser stadig spørsmål frå folk om ei matvare er sunn eller ei. På "sunnhetsskalaen" kan du finne dei som lev på Chips og Cola i eine enden og dei som ikkje kan ete ein hamburger fordi det er "usunt" i den andre. Det er totalen som betyr noko, ikkje dei enkelte element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel så har de aller fleste en viss oppfatning av hva som er sunt og hva som er usunt, så om det ikke finnes noen knallhard definisjon på begrepene så er det ikke sånn at folk sitter og ikke skjønner en dritt fordi noen sa sunt eller usunt. Syns det er veldig unødvendig å kverulere på dette på bakgrunn av at en gjorde kardinalfeilen å kalle grandiosa for en usunn matvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at de fleste har en oppfatning som er tålelig lik ja, så får folk velge å være uenige i det.

Du får ikke en klar definisjon på sunt/usunt, som jeg skrev tilbake på side 2 så vil slike skiller alltid være flytende, men du kan tillate deg å generalisere ganske mye her etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke like grandis: FINT

Å påtvinge andre til å IKKE spise grandis fordi DU ikke liker det: ikke fint

Om noen på dette vide forumet tror at en grandis, i den mengden den er ment å spises:

  • Tar livet av
  • Fremtvinger sykdom
  • Gjør deg overvektig
  • Gir deg psykotiske nevrose
  • Tvinger deg til å ikke trener
  • Tvinger deg til å trene

Da er det ikke grandisen det er noe galt med.

You+re+retarded+that+s+the+quot+Racist+Dog+quot+meme+not+the+quot+Annoyed+_428f88cac411a411ecf6e1fd51ce6075.png

Forøvrig må et kosthold sees i kontekst av målene og man kan ikke direkte relatere en matvare som sunn eller usunn til tross for at det finnes noen grunnlag for å nevne at kyllingfilet, ris og brokkoli kan være smartere å spise enn grandiosa. Likevel.. om kaloriene er lik, har det lite å si for vekten, men kan påvirke metthetsfølelse, cognitive restraint of dieting og andre faktorer.

Ingenting er sunt i feil mengde. Ingenting er usunt i riktig mengde. Unntaket er selvsagt asbest.

Spiste forøvrig 2 pizzaer i går. Usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å la være å anbefale folk å spise grandis til tross for at man kan inkludere det i kostholdet uten problemer: FINT

Det må sees i kontekst. Har jeg en kunde som craver pizza, så anbefaler jeg henne å spise den pizzaen. Weight loss still achieved. Å inkludere matvaren som en basis for kostholdet: NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sees i kontekst. Har jeg en kunde som craver pizza, så anbefaler jeg henne å spise den pizzaen. Weight loss still achieved. Å inkludere matvaren som en basis for kostholdet: NEI.

Kontekst er jo hele poenget her. Du anbefaler henne ikke å spise pizzaen, du sier at det ikke vil være negativt å spise den pizzaen i kontekst av at resten av kostholdet er noenlunde på stell. Er to veldig forskjellige ting selv om resultatet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontekst er jo hele poenget her. Du anbefaler henne ikke å spise pizzaen, du sier at det ikke vil være negativt å spise den pizzaen i kontekst av at resten av kostholdet er noenlunde på stell. Er to veldig forskjellige ting selv om resultatet er det samme.

Du har nok rett i det. Vi er begge enige om at konteksten definerer plassen til matvaren i kostholdet, iallefall.

Til tross for konteksten i dette tilfellet, har jeg ikke noe i mot å anbefale en person å spise pizza hver dag så lenge personen har kontroll på total inntaket. Det er ikke den ene matvaren som utgjør kostholdet, men summen av varierte matvarer.

Den kognitive følelsen av tilbakeholdenhet kan være en kraftigere motstandsfaktor for vektnedgang enn å bare bygge kostholdet rundt den pizzaen.

Ingenting å diskutere egentlig. Alle med en hjernecelle forstår at en pizza ikke er det første du bør gå etter når du skal på butikken. Til tross for det er det ikke matvaren som er usunn eller sunn, men mengden inntatt av den matvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en isolert situasjon, og du gjør en personlig anbefaling på bakgrunn av ønsker, preferanser osv i en gitt setting. Det må skilles fra en generell anbefaling.

Jeg kan f.eks. anbefale rimelig mye forskjellig til en pasient med ufrivillig vekttap som jeg aldri ville anbefalt på generelt grunnlag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la være å anbefale folk å spise grandis til tross for at man kan inkludere det i kostholdet uten problemer: FINT

Kvifor er det fint? Har kroppen betre av ei brødskive med ost, paprika og skinke enn Grandiosa?

Igjen er me vel tilbake på kontekst. Sjølv den påstanden din meiner eg er for lite spesifisert til å vere så bastant. Som Bluebear forklarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriane frå ein Grandiosa vil bygge kropp om ein trener styrke. Er det då sunt?

Kan ei enkelt matvare definerast som sunn eller usunn, utan kontekst? Dersom Grandiosa ikkje kan definerast, kan vel strengt tatt ingenting?

Å slenge rundt seg med omgrep som "sunt" og "usunt" er ein uting. Ein ser stadig spørsmål frå folk om ei matvare er sunn eller ei. På "sunnhetsskalaen" kan du finne dei som lev på Chips og Cola i eine enden og dei som ikkje kan ete ein hamburger fordi det er "usunt" i den andre. Det er totalen som betyr noko, ikkje dei enkelte element.

Zeph summerte det ganske godt opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvifor er det fint? Har kroppen betre av ei brødskive med ost, paprika og skinke enn Grandiosa?

Igjen er me vel tilbake på kontekst. Sjølv den påstanden din meiner eg er for lite spesifisert til å vere så bastant. Som Bluebear forklarte.

Sorry, om du ikke ser argumentet for å ikke anbefale folk å spise grandis på generelt grunnlag så har vi ikke mer å diskutere. Og til eksempelet ditt, så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor er det fint? Har kroppen betre av ei brødskive med ost, paprika og skinke enn Grandiosa?

Igjen er me vel tilbake på kontekst. Sjølv den påstanden din meiner eg er for lite spesifisert til å vere så bastant. Som Bluebear forklarte.

Hvilke signaler tror du det sender en klient å anbefale grandis på lik linje med brød og ost? Selv om jeg eller du eller Vegard ikke har noen klar definisjon av hva som er sunt, skal jeg love deg at de fleste andre har det, et bilde det strengt tatt ikke har noe for seg å komplisere ytterligere ved å fortelle at det ikke spiller noen rolle om du spiser pizza eller grovt brød. Dette er idiotisk kverulering fra ende til annen. Du maser om kontekst, og i de aller fleste kontekster vil man ha godt av å erstatte pizza med noe annet, det skjønner du også.

Til slutt: Det er totalen som betyr noe ja, men helt seriøst, det er da vitterlig mer sannsynlig at colaen eller grandiosaen vipper deg utfor kcal-stupet enn at det er den ekstra kyllingfilèten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje tenkt å anbefale noko til nokon som helst. Denne diskusjonen er kun av analytisk interesse for min del. Kva gjer innhaldet i ei brødskive betre enn innhaldet i eit stykke Grandiosa?

Kcal er eg heller ikkje interessert i, sidan eg ikkje har tenkt å lage matplan til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget jeg tror de prøver å skape er å ikke bli fanget i boblen om å MÅTTE spise "riktig", konstant.

Jeg forstår at hetsen mot konstantinovs blir litt stor når man ikke fanger det store bildet, men til tross for dårlig argumentering så står jo poenget på sitt. Det er totalen som teller.

Likevel vil man selvsagt få MER av å basere seg på sunne matvarer, da man må faktisk se hva en normal person vil ta ut av det man sier (og dermed lettere komme i overskudd). Det er ikke slik at man spiser "hva man vil" uten å ha oversikt, poenget med IIFYM er jo .. at det passer makroene. Jeg hadde likevel ikke BLINDT anbefalt en person å spise "hva de vil", men om de spiser en gitt matvare X ganger i løpet av uken / måneden så vil det ha lite å si.

Som sagt.. den kognitive følelsen av å være begrenset kan være for stor for mange og har sine egne negative effekter. Man må se på helheten når man skal gi anbefalinger og hva som passer individet best ikke bare bastant utbasunere et prinsipp som er det nye "IT" fordi man får en unnskyldning til å spise hva man vil. For noen kan det fungere, for andre ikke. Dermed kan man ikke bare si IIFYM FOR ALLE, men kanskje for den 16 år gamle gutten som har lyst ned i vekt.. eller den karen som rett og slett ikke har tid til å spise (eller evt PF).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje tenkt å anbefale noko til nokon som helst. Denne diskusjonen er kun av analytisk interesse for min del. Kva gjer innhaldet i ei brødskive betre enn innhaldet i eit stykke Grandiosa?

Lurer litt på dette selv egentlig. Og oppfølger; Hvor mye har eventuelle forskjeller å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriane frå ein Grandiosa vil bygge kropp om ein trener styrke. Er det då sunt?

Kan ei enkelt matvare definerast som sunn eller usunn, utan kontekst? Dersom Grandiosa ikkje kan definerast, kan vel strengt tatt ingenting?

Å slenge rundt seg med omgrep som "sunt" og "usunt" er ein uting. Ein ser stadig spørsmål frå folk om ei matvare er sunn eller ei. På "sunnhetsskalaen" kan du finne dei som lev på Chips og Cola i eine enden og dei som ikkje kan ete ein hamburger fordi det er "usunt" i den andre. Det er totalen som betyr noko, ikkje dei enkelte element.

Jeg ville heller valgt noe sunnere:D som kunne ha bygget muskler. Jeg vil tro dette har mye med vitaminer og denslags for å bygge opp immunforsvaret vårt, altså helsen. Men ja, jeg er enig med deg i at det er totalen som betyr noe, men allikevel, om man kunne ha målt sunnhet, så ville en smoothie istedenfor den burgeren ha en mer positiv effekt på helsen. Om denne grandisen inneholder en haug med karbohydrater og fett og lite protein så er nå det så, men selv vil jeg ikke tro at sunnhet egentlig kan måles med fett, protein og karbo, men heller antall vitaminer og mineraler som hjelper på immunforsvar og stoffskifte. Synes jeg!(ettersom man blir hengt ut for hva enn man skriver her inne) Om man definerer seg som sunn eller ikke, ville jeg tatt på totalmengden. Om jeg spiser grønnsaker og frukt som fremmer helsen 7 dager i uken, men spiser en burger eller en grandis på lørdagen, så ville dette være mindre mengde "drittmat" enn de andre dagene jeg spiser sunt, men ville allikevel kalle meg en sunn person. Men jeg ville likevel si at denne burgeren er usunn pga de minimale mengdene vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...