Gå til innhold

Grandiosa


Anny92

Anbefalte innlegg

Eg har ikkje tenkt å anbefale noko til nokon som helst. Denne diskusjonen er kun av analytisk interesse for min del. Kva gjer innhaldet i ei brødskive betre enn innhaldet i eit stykke Grandiosa?

Kcal er eg heller ikkje interessert i, sidan eg ikkje har tenkt å lage matplan til folk.

Du har jo allerede slått fast at en matvare ikke kan defineres som verken sunn eller usunn, så skjønner ikke hvorfor dette er av analytisk interesse engang. Om kostholdet er sunt eller usunt totalt sett avhenger, som nevnt utallige ganger, ikke av om du velger pizza eller brødskive denne ene gangen, men av totalen over tid.

Kalori for kalori er den brødskiven med ost, skinke og paprika mer næringsrik enn samme mengde energi fra grandiosa. Noe annet grunnlag enn dette går det ikke an å sammenligne disse matvarene på rent næringsmessig.

Diskusjonen for min del handler nå mest om hvordan man formulerer seg og fremstår i en konsultasjonssituasjon, ikke kverulering på forskjellene mellom enkelte matvarer og definisjon av sunt/usunt. Men dette er tydeligvis langt mindre komplisert for de som ikke har behov for å sette seg inn i dette på et dypere plan og faktisk driver med konsultasjon av folk med ulike utgangspunkt og problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dette er tydeligvis langt mindre komplisert for de som ikke har behov for å sette seg inn i dette på et dypere plan og faktisk driver med konsultasjon av folk med ulike utgangspunkt og problemstillinger.

Jeg tror du treffer ganske godt litt av utfordringen her. Overforenklingene er rett og slett ubrukelige i praktisk sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ingen som har bestridt at en kalori er en kalori.

2. Det er ingen som har bestridt at om en vet hva en driver med så kan man fint spise grandis og fremdeles oppnå resultater.

3. Det meg og Vegard prøver å si er at alt ikke er så svart/hvitt som dere skal ha det til. Den overfladiske forståelsen for ernæring og kosthold er enkel nok. Den dype er langt mer komplisert, spesielt når man skal samhandle med andre mennesker med ulike preferanser, sykdommer og så videre. Man kan ikke på et generelt grunnlag fortelle en klient som ønsker å gå ned i vekt at man fint kan bytte ut kyllingfilèt + salat/brødskive med ost, annenhver dag. Igjen, dere maser latterlig mye om kontekst uten å ta utgangspunkt i andre enn de som vet hva de driver med, som vi, med fare for å gjenta meg selv her, har sagt selvfølgelig kan oppnå resultater med grandis som en del av sitt sunne kosthold jfr. punkt 2.

4. Kosthold spiller ikke kun en rolle for oss fysisk aktive.

Angående brødskive med ost og paprika vs. pizzastykke er førstnevnte rikere på fiber, vitamin C, vitamin A, niacin og diverse B-vitaminer og også faktisk proteiner. Mens et pizzastykke er marginalt bedre på jern og inneholder noe mindre karbohydrater. Selvfølgelig med hensyn til variasjoner i brødtype og pizzatype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående brødskive med ost og paprika vs. pizzastykke er førstnevnte rikere på fiber, vitamin C, vitamin A, niacin og diverse B-vitaminer og også faktisk proteiner. Mens et pizzastykke er marginalt bedre på jern og inneholder noe mindre karbohydrater. Selvfølgelig med hensyn til variasjoner i brødtype og pizzatype.

Er multivitamin sunt? Inneholder vitamin A, vitamin B6, vitamin B12, vitamin C, vitamin D, vitamin E, niacin, riboflavin, tiamin, kopper, selen, pantotensyre, mangan, jod, krom, sink og folsyre.

shiiieet, det tok lang tid å skrive ned alle micros, da må det jo være sunt.

inb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er multivitamin sunt? Inneholder vitamin A, vitamin B6, vitamin B12, vitamin C, vitamin D, vitamin E, niacin, riboflavin, tiamin, kopper, selen, pantotensyre, mangan, jod, krom, sink og folsyre.

shiiieet, det tok lang tid å skrive ned alle micros, da må det jo være sunt.

inb4

Helt fint om det funker for deg. Jeg la ut sammenlikningen fordi Zeph var interessert i "det analytiske" ikke fordi jeg har tenkt å diskutere sunnhetsbegrep med deg.

Spar meg for latterliggjøringen forresten, vi kan diskutere videre når du har fjernet den gigantiske bjelken i øyet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er multivitamin sunt? Inneholder vitamin A, vitamin B6, vitamin B12, vitamin C, vitamin D, vitamin E, niacin, riboflavin, tiamin, kopper, selen, pantotensyre, mangan, jod, krom, sink og folsyre.

shiiieet, det tok lang tid å skrive ned alle micros, da må det jo være sunt.

inb4

Både ja og nei, som vanlig handler det om kontekst.

Greit at du er for å gjøre ting enkelt osv, men du kan kanskje heve nivået på argumentasjonen din når du diskuterer med Thomas som holder på med ernæringsutdanning på masternivå og ikke har behov for at du forenkler ting for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris er typisk "ren" kroppsbyggermat ikke sant?

Per 100 gram og 359 kcal tørr hurtigris: 73 mg kalsium, 158 mg kalium, 165 mg fosfor

Per 100 gram og 214 kcal kjøpepizza med kjøtt: 41 RAE vitamin A, 193 mg kalsium, 474 mg natrium, 242 mg kalium, 186 mg fosfor.

Fortell meg igjen hvilken av disse to som er den sunne matvaren?

Hva med å faktisk se på hva ting inneholder før man klassifiserer det som bra/dårlig utifra ubrukelige parametere som prosessert/uprosessert og naturlig/unaturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo realistisk at valget står mellom 100g ris og 100g pizza. Det er ikke sånn at de to fyller samme funksjon.

Det er ingen som har hevdet at prosessert, uprosessert, naturlig eller unaturlig er det eneste man bedømmer en matvare etter. Dette er ting du drar inn i alle diskusjoner for å danne et bilde av hva motparten angivelig mener, uten at det har noe med virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd om man overser noen av postene.

Hurtigris er vel ikke typisk kroppsbyggermat?

Hvit jasminris er faktisk mye mer næringsfattig. Jeg kan fint lete opp artikkel fra iForm eller Treningsforum hvor det står at hvit ris er muskelføde.

Per 100 gram og 354 kcal Jasminris: 56 mg kalium og 68 mg fosfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan fint lete opp artikkel fra iForm eller Treningsforum hvor det står at hvit ris er muskelføde.

.

Kan finne dem selv, ble nysgjerrig. Næringsinnhold skal jeg ikke diskutere, sånt kan jeg fint lite om sammenlignet med gutta som har svart tidligere i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit jasminris er faktisk mye mer næringsfattig. Jeg kan fint lete opp artikkel fra iform eller treningsforum hvor det står at hvit ris er muskelføde.

Per 100 gram og 354 kcal Jasminris: 56 mg kalium og 68 mg fosfor.

Forskjellen mellom jasminris og hurtigris er vel bare at hurtigrisen er førkokt og at GI verdien er en del høyere på hurtigrisen + det du sier med næringsinnhold. eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom jasminris og hurtigris er vel bare at hurtigrisen er førkokt og at GI verdien er en del høyere på hurtigrisen og det du sier med næringsinnhold. eller er jeg på bærtur?

Spørsmålet er vel hvilken betydning GI har :)

Forskjellen mellom sukker og brun ris er mindre enn du tror - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig eksempel..

1. Ris regnes som tilbehør, det gjør ikke pizza. Hadde du sammenliknet ris og potet hadde det vært noe annet. Pizza inneholder mange fler ingredienser som gir den en helt annen sammensetning og andre næringsstoffer.

2. Porsjoneringen av ris og pizza er helt ulik. Ris kanskje 60 gram, pizza mellom 250-500 gram. Hva skjer med kcal-belastning da? Hva er lettest å overspise på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig eksempel..

1. Ris regnes som tilbehør, det gjør ikke pizza. Hadde du sammenliknet ris og potet hadde det vært noe annet. Pizza inneholder mange fler ingredienser som gir den en helt annen sammensetning og andre næringsstoffer.

2. Porsjoneringen av ris og pizza er helt ulik. Ris kanskje 60 gram, pizza mellom 250-500 gram. Hva skjer med kcal-belastning da? Hva er lettest å overspise på?

1: Korleis er det om du samanliknar det med potet?

2: No var ikkje poenget kva ein lettast kan ete for mykje av, men kva ein får av næring frå dei forskjellige matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Korleis er det om du samanliknar det med potet?

2: No var ikkje poenget kva ein lettast kan ete for mykje av, men kva ein får av næring frå dei forskjellige matvarene.

1. Hvis du sammenligner ris og potet, så får du en sammenligning av to matvarer som har samme bruksområde, og om det måtte være behov for det kan du velge det som måtte passe deg best utifra dine målsetninger. Om du sammenligner grandiosa med potet så får du en like tilbakestående sammenligning som ris vs grandiosa.

2. Da er det kanskje greit å sammenligne ting som har samme bruksområde, sånn at det skal være noe poeng å gjøre en sammenligning i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...