Gå til innhold

Grandiosa


Anny92

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det snakkes mye om kontekst her inne i forhold til styrkeøkning og trening. Jeg må si at jeg driter glatt i hva en type fra bb.com sier om "rein" mat, og at folk som snakker om ren mat ikke har peiling nok til å uttale seg. Som noen nevner over her så kan grandis inngå i et sunt kosthold men for de fleste så gjelder det å få mest ut av maten man spiser og da kan de 1500 kcals som kommer fra en grandis gjerne komme fra renere matvarer.

Og ja, de aller fleste ville hatt godt av å legge om til et kosthold basert på ren mat som kjøtt, egg, fisk og grønnsaker. Hva med kontekst og perspektiv på de som ikke helt vet hva driver med? Hva med allergikere? Hva med kronisk underernærte og mennesker med mangelsykdommer? Kan to lakseskiver, litt brokkoli og en grandis ha like god effekt på disse som hos byggere som kjører IIFYM? Sannsynligvis ikke. Faktisk bruker jeg uttrykket ren mat en del i hverdagen når jeg konsulterer klienter/pasienter. Om ikke annet betegner det mat som er lite prossesert/raffinert.

Ernærig og kosthold blir fort ekstremt forenklet når man bare har en overfladisk forståelse for det. Sannheten er derimot at det er mer enn mikro og makronæringsstoffer som gjør ting ekstremt mye mer komplisert enn slik det fremstilles av utallige, selvlærte ungdommer og forumryttere på youtube. Hva tror dere det forteller uvitende 14-åring å komme inn her å lese at grandis funker fjell og så lenge det passer makroinntaket er det null stress?

Shit for en bro-scientist jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke at man til en hver tid skal vise hensyn, hovedpoenget med innlegget er at folk tar hensyn til den konteksten og det perspektivet de ønsker å ta hensyn til når de poster i tråder som dette, samtidig som det sender feile signaler i andre retninger. Det er greit å være oppmerksom på om ikke annet.

Det jeg prøver å si er at folk uttaler seg meget bastant om temaer de har begrenset med kunnskap på, og generaliserer som om det skulle være fasit jfr. typen i videoen på første side i tråden. For meg blir det feil å diskutere på et slikt grunnlag uten å se på det store bildet som jeg mistenker at Laterlaus har prøvd å påpeke hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da sagt flere ganger at jeg ikke vil gå inn på en sunnhetsdefinisjons-diskusjon :)

Dere blander definisjonen på et sunt kosthold og definisjonen på en sunn matvare.

Nei, Grandiosa er IKKE en sunn matvare.

Ja, Grandiosa kan inngå i det som totalt sett kan defineres som et sunt kosthold.

facepalm.jpeg

Det snakkes mye om kontekst her inne i forhold til styrkeøkning og trening. Jeg må si at jeg driter glatt i hva en type fra bb.com sier om "rein" mat, og at folk som snakker om ren mat ikke har peiling nok til å uttale seg. Som noen nevner over her så kan grandis inngå i et sunt kosthold men for de fleste så gjelder det å få mest ut av maten man spiser og da kan de 1500 kcals som kommer fra en grandis gjerne komme fra renere matvarer.

Og ja, de aller fleste ville hatt godt av å legge om til et kosthold basert på ren mat som kjøtt, egg, fisk og grønnsaker. Hva med kontekst og perspektiv på de som ikke helt vet hva driver med? Hva med allergikere? Hva med kronisk underernærte og mennesker med mangelsykdommer? Kan to lakseskiver, litt brokkoli og en grandis ha like god effekt på disse som hos byggere som kjører IIFYM? Sannsynligvis ikke. Faktisk bruker jeg uttrykket ren mat en del i hverdagen når jeg konsulterer klienter/pasienter. Om ikke annet betegner det mat som er lite prossesert/raffinert.

Ernærig og kosthold blir fort ekstremt forenklet når man bare har en overfladisk forståelse for det. Sannheten er derimot at det er mer enn mikro og makronæringsstoffer som gjør ting ekstremt mye mer komplisert enn slik det fremstilles av utallige, selvlærte ungdommer og forumryttere på youtube. Hva tror dere det forteller uvitende 14-åring å komme inn her å lese at grandis funker fjell og så lenge det passer makroinntaket er det null stress?

Shit for en bro-scientist jeg er.

Definér "ren mat". Men les helst denne først:

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Eventuelt kan du lese den norske oversettelsen:

Så usunt kan du spise, men likevel få maksimalt ut av kostholdet - Fitnessbloggen

Klarer du forresten ikke å se andre siden av saken også? Kan ikke spise grandis fordi da dør kroppen innvendig ==> ortoreksi.

Dessuten er det mulig å få for mye vitaminer og mineraler også. Mer "sunn mat" er alltid bedre? Nei, nei, nei.

Jeg synes forresten det er greit å fore folk med fakta. Ikke min feil hvis folk misbruker informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

facepalm.jpeg

Definér "ren mat". Men les helst denne først:

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Eventuelt kan du lese den norske oversettelsen:

Så usunt kan du spise, men likevel få maksimalt ut av kostholdet - Fitnessbloggen

Klarer du forresten ikke å se andre siden av saken også? Kan ikke spise grandis fordi da dør kroppen innvendig ==> ortoreksi.

Dessuten er det mulig å få for mye vitaminer og mineraler også. Mer "sunn mat" er alltid bedre? Nei, nei, nei.

Jeg synes forresten det er greit å fore folk med fakta. Ikke min feil hvis folk misbruker informasjon.

Du klarer ikke å spise på deg toksiske effekter av mikronæringsstoffer med vanlig mat. At det kan bli for mye er ikke et argument i denne sammenhengen.

Føler IIFYM har fått mye pes av folk som egentlig ikke helt har satt seg inn i konseptet. Det er ikke en oppfordring til å spise mest mulig drit. Det oppstod som en respons til alle forumpostene om "kan jeg spise blablabla på dietten min?"

Selv om ikke dette er hensikten, så er det utvilsomt mange som bruker det slik, og her brukes det jo som argument for å spise grandis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å spise på deg toksiske effekter av mikronæringsstoffer med vanlig mat. At det kan bli for mye er ikke et argument i denne sammenhengen.

Selv om ikke dette er hensikten, så er det utvilsomt mange som bruker det slik, og her brukes det jo som argument for å spise grandis ;)

Jo, det er mulig... Det er bare å spise veldig ensidig av "sunn mat". Det er ikke bedre å ligge på 10x RDI enn på 2x.

Grandis er ikke farlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke dette er hensikten, så er det utvilsomt mange som bruker det slik, og her brukes det jo som argument for å spise grandis ;)

Jada mange oppfatter det slik, og det er gjerne ikke så rart. Jeg tror ikke det var ment som et spis grandis vær dag argument. Jeg spiser som regel "clean" mat, men spiser gjerne det som blir sett på som "junk" av og til også uten å stresse over det. ( Faktisk har jeg ofte mye mer grønnsaker med maten når jeg spiser "junk" :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mulig... Det er bare å spise veldig ensidig av "sunn mat". Det er ikke bedre å ligge på 10x RDI enn på 2x.

Ja det er mulig, f.eks. kan du få A-vitaminforgiftning om du spiser masse lever eller selenforgiftning om du stapper innpå paranøtter. Kommer du på noen realistiske eksempler?

Og hva er problemet med det?

Det problemet tok vel Thomas opp ganske greit over her, gidder ikke ta den diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada mange oppfatter det slik, og det er gjerne ikke så rart. Jeg tror ikke det var ment som et spis grandis vær dag argument. Jeg spiser som regel "clean" mat, men spiser gjerne det som blir sett på som "junk" av og til også uten å stresse over det. ( Faktisk har jeg ofte mye mer grønnsaker med maten når jeg spiser "junk" :p )

Samme her faktisk. Glemte å si til kurderen som laget kebab til meg forrige uke at jeg ikke ville ha salat. Aldri spist så sunt før :(

Gjerne det. Og det er forresten ikke nok at du regner deg frem til hvordan man overskrider RDA, det må være reell risiko for toksiske effekter også.

Ok :)

Imens kan du/dere forklare leserne hvordan det er reell risiko for å spise seg syk med Grandiosa som en del av kostholdet hvis man får i seg passelig mengde makro- og mikronæringsstoffer totalt sett. Mat er jo mye mer enn macros og micros ikke sant? Gudd løck ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imens kan du/dere forklare leserne hvordan det er reell risiko for å spise seg syk med Grandiosa som en del av kostholdet hvis man får i seg passelig mengde makro- og mikronæringsstoffer totalt sett. Mat er jo mye mer enn macros og micros ikke sant. Gudd løck ;)

Har ikke sagt det er en risiko for det. Og såvidt jeg vet så er vi enige om at grandis uten problemer kan inngå i et kosthold som fremdeles kan være sunt. Det kan cola også. Men ingen av dem er sunne matvarer i seg selv av den grunn, i de fleste tilfeller, som jeg skrev i et innlegg lenger oppe her.

Poenget er at det er en forskjell på hvorvidt man kan kalle kostholdet sitt sunt, adekvat, tilstrekkelig eller hva det måtte være, og å komme med kostråd på bakgrunn av de samme argumentene.

Og ja, mat er mer enn mikro og makro.

Må være behagelig å ha et så overfladisk syn på ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, mat er mer enn mikro og makro.

Må være behagelig å ha et så overfladisk syn på ting :)

Så vidt jeg kan skjønne så får man greit med fytokjemikalier, hormonlignende stoffer og whatnot på kjøpet hvis man får i seg passelige mengder macros og micros. Trenger folk virkelig å bekymre seg for mer enn det? Hvis ikke så holder det jo i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan skjønne så får man greit med fytokjemikalier, hormonlignende stoffer og whatnot på kjøpet hvis man får i seg passelige mengder macros og micros. Trenger folk virkelig å bekymre seg for mer enn det? Hvis ikke så holder det jo i massevis.

Som sagt, ikke noe problem å spise dårligere matvarer som en del av et bra kosthold, men det er en helt annen sak å ha det som utgangspunkt for anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

facepalm.jpeg

Definér "ren mat". Men les helst denne først:

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Eventuelt kan du lese den norske oversettelsen:

Så usunt kan du spise, men likevel få maksimalt ut av kostholdet - Fitnessbloggen

Klarer du forresten ikke å se andre siden av saken også? Kan ikke spise grandis fordi da dør kroppen innvendig ==> ortoreksi.

Dessuten er det mulig å få for mye vitaminer og mineraler også. Mer "sunn mat" er alltid bedre? Nei, nei, nei.

Jeg synes forresten det er greit å fore folk med fakta. Ikke min feil hvis folk misbruker informasjon.

Jeg er fullt klar over hva Alan Aragon har skrevet om emnet, og selv om jeg prinsipielt er enig i mye av det han skriver, synes jeg også at det bærer preg av en overforenkling. Jeg bruker uttrykket "ren mat" som jeg prøver å forklare deg over, som lite prosseserte matvarer, de fleste som kommer inn til meg, fullstendig kunnskapsløse, klarer å identifisere det som kjøtt, egg, fisk, nøtter, frukt og grønt. Det er min definisjon av ren mat, så kan du velge å være så uenig du bare vil, det betyr ikke at jeg tar feil, og det betyr vitterlig ikke at du har rett.

Jeg er som jeg også nevnte enig i at en grandis kan inngå som en del av et sunt kosthold dersom man vet hva man gjør, hadde du lest innlegget mitt ordentlig hadde du sett det i første avsnittet. Du som maser sånn om kontekst regner jeg med forstår at den samme konteksten ikke gjelder for alle, og det er det jeg prøver å sette på fokus her. Du argumenterer utelukkende på bakgrunn av det Ian og Alan forteller deg, som utelukkende gjelder trening og hva du trenger/ikke trenger å ta hensyn til. Med andre ord uttaler du deg på et ekstremt snevert grunnlag.

Lykke til med å spise på deg toksiske effekter av sunne matvarer forresten. Man kan få i seg for mye av alt, deriblandt vitamin A som Vegard nevner men det er ikke akkurat et utbredt problem? Eller?

Jeg har heller aldri sagt at man kan spise seg syk på grandis, så ikke legg ord i munnen på meg. Men vil du si at nordmenn generelt spiser seg feit og sjuk på grønnsaker og fisk?

Du har rett i at kosthold og ernæring er mye mer enn mikro og makronæringsstoffer. Åpne øynene dine litt og ta til deg informasjon fra andre kilder så skjønner du det du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det. Og det er forresten ikke nok at du regner deg frem til hvordan man overskrider RDA, det må være reell risiko for toksiske effekter også.

Vitamin A: "Tegn på forgiftning ses ved inntak over 15 milligram om dagen over lengre tid."

NettDoktor.no - Fakta om vitamin A

Fås ved 300 gram leverpostei om dagen alene.

"Det finnes ingen øvre anbefalte grense for betakaroten, men noen studier viser at inntak på 20-30 mg kan øke risikoen for lungekreft og hjerte- og karsykdom."

Kosthold og ernæring: Overdose av betakaroten ved graviditet? - Lommelegen.no

Tja, 300 gram gulrøtter alene?

Jeg er fullt klar over hva Alan Aragon har skrevet om emnet, og selv om jeg prinsipielt er enig i mye av det han skriver, synes jeg også at det bærer preg av en overforenkling. Jeg bruker uttrykket "ren mat" som jeg prøver å forklare deg over, som lite prosseserte matvarer, de fleste som kommer inn til meg, fullstendig kunnskapsløse, klarer å identifisere det som kjøtt, egg, fisk, nøtter, frukt og grønt. Det er min definisjon av ren mat, så kan du velge å være så uenig du bare vil, det betyr ikke at jeg tar feil, og det betyr vitterlig ikke at du har rett.

Jeg er som jeg også nevnte enig i at en grandis kan inngå som en del av et sunt kosthold dersom man vet hva man gjør, hadde du lest innlegget mitt ordentlig hadde du sett det i første avsnittet. Du som maser sånn om kontekst regner jeg med forstår at den samme konteksten ikke gjelder for alle, og det er det jeg prøver å sette på fokus her. Du argumenterer utelukkende på bakgrunn av det Ian og Alan forteller deg, som utelukkende gjelder trening og hva du trenger/ikke trenger å ta hensyn til. Med andre ord uttaler du deg på et ekstremt snevert grunnlag.

Lykke til med å spise på deg toksiske effekter av sunne matvarer forresten. Man kan få i seg for mye av alt, deriblandt vitamin A som Vegard nevner men det er ikke akkurat et utbredt problem? Eller?

Jeg har heller aldri sagt at man kan spise seg syk på grandis, så ikke legg ord i munnen på meg. Men vil du si at nordmenn generelt spiser seg feit og sjuk på grønnsaker og fisk?

Du har rett i at kosthold og ernæring er mye mer enn mikro og makronæringsstoffer. Åpne øynene dine litt og ta til deg informasjon fra andre kilder så skjønner du det du også.

Så uprosessert mat er ren mat?

brb, spise fluesopp og fleinsopp fordi det er naturlig :). Og hva med proteinpulver? ;). Dobbeltprosessert og allikevel gode greier. Derfor holder ikke definisjonen i det hele tatt.

"To use a common example, whey is doubly processed in the sense that it’s not only a powdered form of milk protein, but it’s a separated fraction of milk protein. Yet, when combining the results of standard ranking methods (biological value, protein efficiency ratio, net protein utilization, and protein digestibility corrected amino acid score), whey has a higher total than all other proteins tested, including beef, egg, milk, and soy [5]. Furthermore, research has shown not only its benefits for training applications [6], but whey has a surprisingly wide range of potential for clinical applications as well [7-10]. Therefore, despite whey being a refined/processed food, it has multiple benefits and minimal downsides."

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Toksiske effekter av å spise for sunt er ikke vanlig, nei, men å dra allergikere, underernærte og folk med mangelsykdommer inn i diskusjonen er da ikke noe mer relevant?

Helt klart lettere å spise seg feit på grandis enn brokkoli, men det må være lov å dra fram fornuftige argumenter om hvorfor folk som vet forskjell på kalori og bicepscurl kan unne seg litt mer enn mann på 110 kg med kontorjobb.

Som skrevet ovenfor så holder det plenty å ha styr på macros og micros. De øvrige små bitene av puslespillet faller på plass av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...